Πρόταση οικονομικότερης υλοποίησης της αναβάθμισης των F-16 ή μπλόφα; - Πρωταγωνιστής του έντονου παρασκηνίου ο Αμερικανός πρέσβης.
Ανεβλήθη η προγραμματισμένη συνάντηση της Δευτέρας 27 Νοεμβρίου μεταξύ του ΥΕΘΑ και των εκπροσώπων της Boeing.
H εύλογη δικαιολογία, που θα υπέθετε κανείς, θα ήταν η αναβληθείσα συζήτηση που θα γίνει στη Βουλή για την πώληση των πυρομαχικών στη Σαουδική Αραβία.
Φαίνεται, όμως, πως υπάρχει άλλο παρασκήνιο πίσω από την αναβολή. Φημολογείται ότι χθες υπήρξε παρέμβαση του Αμερικανού πρέσβη στην Ελλάδα G. Pyatt, ο οποίος ενημέρωσε τον κ. Καμμένο πως η πρόταση της Boeing δεν έχει την έγκριση της αμερικανικής κυβέρνησης και πως με βάση την αμερικανική πρακτική δεν μπορεί να παρουσιάσει την πρότασή της.
Ως αποτέλεσμα αυτής της παρέμβασης αποφασίστηκε η ΓΔΑΕΕ να στείλει επιστολή προς την Boeing επισημαίνοντας πως η συμφωνία για τον εκσυγχρονισμό των F-16 γίνεται μεταξύ ελληνικής και αμερικανικής κυβέρνησης και κατά συνέπεια, η ελληνική πλευρά θέλει να πληροφορηθεί αν η Boeing έχει ενημερώσει την κυβέρνηση των ΗΠΑ για την πρόταση που επιθυμεί να παρουσιάσει στην Ελλάδα.
Από την επίσημη απάντηση της εταιρείας πάντως θα εξαρτηθεί πότε θα γίνει η συνάντηση των στελεχών της Boeing με τον ΥΕΘΑ.
Η πρώτη ανεπίσημη απάντηση της Boeing είναι ότι «…σε γενικές γραμμές η πρόταση είναι σε γνώση της αμερικανικής κυβέρνησης».
Αναμένεται και η επίσημη απάντηση που θα ξεκαθαρίσει τα πράγματα αν και το αν θα γίνει τελικά αυτή η συνάντηση εξαρτάται από πολλά ανοικτά θέματα, μη εξαιρουμένου και του γεγονότος ότι η «σφήνα» της Boeing δεν φαίνεται να συνάδει με το πλαίσιο του προγράμματος FMS που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, δηλαδή την πρόταση της Lockheed Martin που κατά τα φαινόμενα είναι αυτή που υποστηρίζεται από την αμερικανική κυβέρνηση.
Σκληρός ανταγωνισμός
Σε κάθε περίπτωση, το όλο θέμα είναι άλλο ένα επεισόδιο στο γενικότερο πόλεμο Boeing - Lockheed Martin που γίνεται που φαίνεται να κλιμακώνεται, αφού η πρώτη είναι όλο και πιο απελπισμένη να διασώσει τον τομέα κατασκευής των μαχητικών αεροσκαφών της που πνέει τα λοίσθια.
Χαρακτηριστική περίπτωση είναι και η άλλη «σφήνα» της Boeing στη Γερμανία, όπου μετά το ενδιαφέρον της Luftwaffe για F-35 έσπευσε να προσφέρει F-15SA Sillent Eagle ή F/A-18 Advanced Super Hornet.
Στην ελληνική περίπτωση η απάντηση, αν πρόκειται για αντίστοιχη μπλόφα ελπίζουμε να δοθεί σύντομα καθώς οι εξελίξεις στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των μαχητικών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας είναι πλέον ραγδαίες.
Τις πρώτες ημέρες του Δεκεμβρίου αναμένεται και η οριστική LOA (Letter of Offer and Acceptance) με την τελική τιμή, που θα αφορά τον εκσυγχρονισμό των 85 αεροσκαφών PXIII και PXIV. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτή αναμένεται να κινηθεί στο επίπεδο του 1,1 δις ευρώ και να αποτελέσει τη βάση της προτεινόμενης συμφωνίας.
Τότε και μόνο τότε μπορεί να γίνει άμεση σύγκριση, αποκλειστικά στον οικονομικό τίμημα με οποιαδήποτε άλλη πρόταση.
Όπως όμως έχουμε τονίσει, το μείζον ζήτημα στην προκειμένη περίπτωση, όπως ισχύει σε όλα αυτά τα προγράμματα, είναι ο κίνδυνος που ενέχει η υλοποίηση και που είναι πολύ πιο περίπλοκο να σταθμιστεί.
Είναι, όμως και ο κρισιμότερος παράγοντας που μπορεί όχι μόνο να καθυστερήσει ένα πρόγραμμα, αλλά συνήθως συμπαρασύρει τελικά και το κόστος.
www.bankingnews.gr
H εύλογη δικαιολογία, που θα υπέθετε κανείς, θα ήταν η αναβληθείσα συζήτηση που θα γίνει στη Βουλή για την πώληση των πυρομαχικών στη Σαουδική Αραβία.
Φαίνεται, όμως, πως υπάρχει άλλο παρασκήνιο πίσω από την αναβολή. Φημολογείται ότι χθες υπήρξε παρέμβαση του Αμερικανού πρέσβη στην Ελλάδα G. Pyatt, ο οποίος ενημέρωσε τον κ. Καμμένο πως η πρόταση της Boeing δεν έχει την έγκριση της αμερικανικής κυβέρνησης και πως με βάση την αμερικανική πρακτική δεν μπορεί να παρουσιάσει την πρότασή της.
Ως αποτέλεσμα αυτής της παρέμβασης αποφασίστηκε η ΓΔΑΕΕ να στείλει επιστολή προς την Boeing επισημαίνοντας πως η συμφωνία για τον εκσυγχρονισμό των F-16 γίνεται μεταξύ ελληνικής και αμερικανικής κυβέρνησης και κατά συνέπεια, η ελληνική πλευρά θέλει να πληροφορηθεί αν η Boeing έχει ενημερώσει την κυβέρνηση των ΗΠΑ για την πρόταση που επιθυμεί να παρουσιάσει στην Ελλάδα.
Από την επίσημη απάντηση της εταιρείας πάντως θα εξαρτηθεί πότε θα γίνει η συνάντηση των στελεχών της Boeing με τον ΥΕΘΑ.
Η πρώτη ανεπίσημη απάντηση της Boeing είναι ότι «…σε γενικές γραμμές η πρόταση είναι σε γνώση της αμερικανικής κυβέρνησης».
Αναμένεται και η επίσημη απάντηση που θα ξεκαθαρίσει τα πράγματα αν και το αν θα γίνει τελικά αυτή η συνάντηση εξαρτάται από πολλά ανοικτά θέματα, μη εξαιρουμένου και του γεγονότος ότι η «σφήνα» της Boeing δεν φαίνεται να συνάδει με το πλαίσιο του προγράμματος FMS που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, δηλαδή την πρόταση της Lockheed Martin που κατά τα φαινόμενα είναι αυτή που υποστηρίζεται από την αμερικανική κυβέρνηση.
Σκληρός ανταγωνισμός
Σε κάθε περίπτωση, το όλο θέμα είναι άλλο ένα επεισόδιο στο γενικότερο πόλεμο Boeing - Lockheed Martin που γίνεται που φαίνεται να κλιμακώνεται, αφού η πρώτη είναι όλο και πιο απελπισμένη να διασώσει τον τομέα κατασκευής των μαχητικών αεροσκαφών της που πνέει τα λοίσθια.
Χαρακτηριστική περίπτωση είναι και η άλλη «σφήνα» της Boeing στη Γερμανία, όπου μετά το ενδιαφέρον της Luftwaffe για F-35 έσπευσε να προσφέρει F-15SA Sillent Eagle ή F/A-18 Advanced Super Hornet.
Στην ελληνική περίπτωση η απάντηση, αν πρόκειται για αντίστοιχη μπλόφα ελπίζουμε να δοθεί σύντομα καθώς οι εξελίξεις στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των μαχητικών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας είναι πλέον ραγδαίες.
Τις πρώτες ημέρες του Δεκεμβρίου αναμένεται και η οριστική LOA (Letter of Offer and Acceptance) με την τελική τιμή, που θα αφορά τον εκσυγχρονισμό των 85 αεροσκαφών PXIII και PXIV. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτή αναμένεται να κινηθεί στο επίπεδο του 1,1 δις ευρώ και να αποτελέσει τη βάση της προτεινόμενης συμφωνίας.
Τότε και μόνο τότε μπορεί να γίνει άμεση σύγκριση, αποκλειστικά στον οικονομικό τίμημα με οποιαδήποτε άλλη πρόταση.
Όπως όμως έχουμε τονίσει, το μείζον ζήτημα στην προκειμένη περίπτωση, όπως ισχύει σε όλα αυτά τα προγράμματα, είναι ο κίνδυνος που ενέχει η υλοποίηση και που είναι πολύ πιο περίπλοκο να σταθμιστεί.
Είναι, όμως και ο κρισιμότερος παράγοντας που μπορεί όχι μόνο να καθυστερήσει ένα πρόγραμμα, αλλά συνήθως συμπαρασύρει τελικά και το κόστος.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών