Η γαλλική πρόταση για τις φρεγάτες ανοίγει νέες προοπτικές...
Οι περισσότεροι θα θυμούνται το δημοσίευμά μας (εδώ) για την πιθανότητα αγοράς γαλλικών φρεγατών FREMM ή/και Belharra. H πιθανότητα και μόνο υπογραφής ενός αμυντικού συμβολαίου, που ακόμη και για δυο μόνο πλοία θα ξεπερνούσε το €1 δις μας εξέπληξε. Ιδιαίτερα τη στιγμή που δίνεται μια «μάχη» προκειμένου να βρεθεί το περίπου €1,1-1,3 δις για την αναβάθμιση των F-16 Block 52+/+Adv σε F-16V.
Αν δηλαδή υπάρχει η δυνατότητα για αγορά νέων πλοίων, γιατί δεν υπάρχει και η αντίστοιχη δυνατότητα για την αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ; Για την αγορά τορπιλών για τα υποβρύχια 214; Για την αναβάθμιση των Apache AH-64A+; Φυσικά και χρειαζόμαστε νέα πλοία, οι φρεγάτες S κινδυνεύουν να μείνουν σε υπηρεσία περισσότερα χρόνια από ότι τα «Θηρία» και τα αντιτορπιλικά τύπου FRAM.
Η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα είναι περισσότερο οικονομικής φύσεως, παρά καθαρά αμυντικής. Το μεγάλο ζητούμενο είναι η χρηματοδότηση των φιλόδοξων εξοπλιστικών προγραμμάτων, διότι όπως είναι γνωστό «λεφτά υπάρχουν»… αλλά με το σταγονόμετρο! Άρα, πώς είναι δυνατόν να προχωράνε τέτοιοι σχεδιασμοί όταν το ταμείο είναι μείον; Και όμως, υπάρχει απάντηση η οποία είναι αρκετά ρεαλιστική…
Τα "ξεχασμένα" κέρδη των ελληνικών ομολόγων
Πρόσφατα διαβάσαμε στον οικονομικό τύπο ότι: «Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει λάβει την απόφαση να επιστρέψουν τα κράτη-μέλη στην Ελλάδα τα χρήματα που κέρδισαν από τα ελληνικά ομόλογα και αυτά αντιστοιχούν σε αρκετά δισεκατομμύρια! Στην περίπτωση της Γαλλίας υπολογίζονται σε €2 δισεκατομμύρια, στην περίπτωση της Γερμανίας σε €4-6 δισεκατομμύρια. Είναι και άλλες χώρες.». Ας δούμε πόσο βάσιμος είναι αυτός ο ισχυρισμός
Όπως έγραψαν οι Financial Times στις 10 Οκτωβρίου 2017, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα δια ανακοίνωσης του επικεφαλή της, Mario Draghi, αναγνώρισε πως έχει κερδίσει €7,8 δις από τα ελληνικά κρατικά ομόλογα που έχει στην κατοχή της! Τα ομόλογα αγοράστηκαν με βάση το πρόγραμμα Securities and Markets bond-buying programme (SMP), περισσότερα για το οποίο μπορείτε να διαβάσετε εδώ, ένα πρόγραμμα που έγινε για να ενδυναμωθεί το Ευρώ και να βοηθηθούν χώρες της Ευρωζώνης με προβλήματα αξιοπιστίας των ομολόγων τους, όπως η χώρα μας.
Τα ομόλογα, κρατικά ή εταιρικά, αν πληρωθούν κανονικά, που στην περίπτωση της Ελλάδας πληρώνονται χάρη στα παράλληλα προγράμματα στήριξης (Μνημόνια), αποφέρουν κέρδη στον κάτοχό τους. Στην περίπτωση της Ελλάδας, τα κέρδη μέχρι σήμερα πλησιάζουν τα €8 δις. Κατά την διάρκεια των συζητήσεων και για τα 3 Μνημόνια που έχει υπογράψει η χώρα, οι ευρωπαίοι εταίροι μας έχουν υποσχεθεί, την επιστροφή των τόκων αυτών στη χώρα μας.
Τα καλοκαίρι που μας πέρασε, και προ της ανακοίνωσης Draghi, η Handelsblatt σε δημοσίευμά της (εδώ) ανέφερε πως τα κέρδη της Γερμανίας από την Ελλάδα ήταν €1,3 δις, κυρίως μέσω των ομολόγων. Αλλά το ποσό είναι πολύ μικρό, αναλογικά με την συμμετοχή της Γερμανίας στο πρόγραμμα διάσωσης και την ΕΚΤ και ο υπολογισμός είχε γίνει προ του 2017. Σε κάθε περίπτωση γίνεται αντιληπτό, πως υπάρχουν κάποια σημαντικά ποσά, που οι Ευρωπαίοι έχουν υποσχεθεί να μας τα δώσουν αν εφαρμόσουμε τις μεταρυθμίσεις που έχουμε δεσμευτεί να κάνουμε στα Μνημόνια.
Πόσο εύκολα, όμως, μια ευρωπαϊκή κυβέρνηση μπορεί να «χαρίσει» χρήματα σε μια άλλη; Οι Έλληνες εύκολα βρίζουμε τους ευρωπαίους, εκείνοι δεν έχουν δικαίωμα στον λαϊκισμό; Είναι δεδομένο πως υπάρχουν δεκάδες φωνές στο εξωτερικό, που εδώ και χρόνια υποστηρίζουν να αφεθούν οι Έλληνες να καταστραφούν, να χρεωκοπήσουν κοκ. Θα δεχτούν τώρα αγόγγυστα να μας χαρίσουν μερικά δις ευρώ;
Το γαλλικό ενδιαφέρον επανακάμπτει...
Η Γαλλία για παράδειγμα, που σε γενικές γραμμές μας έχει στηρίξει όλα αυτά τα χρόνια σημαντικά, θα πρέπει να μας επιστρέψει κάποιο σημαντικό ποσό χρημάτων. Οι Γάλλοι λένε «Θα σας επιστρέψουμε χρήματα, αρκεί με αυτά να αγοράσετε γαλλικά όπλα». Αυτή είναι προφανώς η πρόσφατη γαλλική πρόταση εν συντομία.
Η Γαλλία προσπαθεί εδώ και πολλά χρόνια να ενισχύσει τις αμυντικές εξαγωγές της. Χωρίς μεγάλη επιτυχία είναι η αλήθεια. Το Rafale δεν έχει καμία σχέση με το Mirage 2000 (χωρίς να αναφέρουμε τα Mirage III/F1) σε ό,τι αφορά τις εξαγωγικές επιδόσεις, και τις πωλήσεις των ανταγωνιστών του (Typhoon, F-16/F-15/F-18, Su-30/35). Γαλλικά πλοία εξάγονται, αλλά κλάσμα αυτών που κατασκευάζονταν πριν μερικές δεκαετίες, οι πύραυλοι Exocet ΜΜ40 δεν είχαν την πορεία των αντίστοιχων ΜΜ38 κοκ. Μια ώθηση, λοιπόν, στην γαλλική αμυντική βιομηχανία θα ήταν καλοδεχούμενη.
Η πρόταση φαντάζει ως win-win. Η Ελλάδα παίρνει πλοία απολύτως απαραίτητα για την συνέχιση της ναυτικής κυριαρχίας στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και η Γαλλία ενισχύει την αμυντική της βιομηχανία. Η τελευταία προσφέρει υψηλότατη εγχώρια προστιθέμενη αξία και αρκετές θέσεις εργασίας, οι περισσότερες υψηλής έντασης γνώσης.
Μια τέτοια «μεταβίβαση», τα χρήματα που έχουν υποσχεθεί στους Έλληνες αντί πολεμικού υλικού, θα είχε πολλές πιθανότητες να περάσει από τη γαλλική Βουλή. Μην ξεχνάμε πως οι κυβερνήσεις πολλές φορές επιλέγουν να πληρώνουν για να διατηρήσουν θέσεις εργασίας. Χωρίς να υπολογίσουμε πως ενισχύουν μια φίλη και σύμμαχο δημοκρατική χώρα, που με τα πλοία αυτά θα συμβάλει στην ουσιαστική επιτήρηση στην Ανατολική Μεσόγειο και την προστασία της κυπριακής ΑΟΖ, όπου γαλλικές εταιρείες κάνουν γεωτρήσεις!
Τα κέρδη των ομολόγων πηγή χρηματοδότησης των εξοπλιστικών προγραμμάτων;
Πάντως, με αυτά τα χρήματα, αν κινηθούμε έξυπνα, μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε ένα νέο μικρό ΕΜΠΑΕ, ενισχύοντας το υλικό των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων με νέο. Αρκεί να μην κάνουμε τα λάθη του παρελθόντος.
Καταλήγουμε, λοιπόν, στο συμπέρασμα πως η πληροφορία για την απόκτηση φρεγατών FREMM, ή καλύτερα γαλλικών πολεμικών πλοίων επιπέδου κορβέτας ή φρεγάτας, αν μη τι άλλο έχουν κάποια οικονομική βάση, καθώς υπάρχει μια -θεωρητική είναι η αλήθεια- γραμμή χρηματοδότησης. Μπορεί μέχρι τώρα οι αγορές από τις ΗΠΑ να είχαν την χρηματοδότηση των FMS, αλλά τώρα πλέον και οι αγορές απο την Ευρώπη πιθανότατα να γίνουν εφικτές, μέσω αυτού του νέου χρηματοδοτικού πακέτου.
Με αυτό τον τρόπο θα μπορούσαμε να αγοράσουμε -επιτέλους- τορπίλες για τα υποβρύχια 214 από την Γερμανία, να εκσυγχρονίσουμε τα Leo2A4 και τα Leo2HEL, να εκσυγχρονίσουμε τις ΜΕΚΟ200ΗΝ (άλλωστε ευρωπαϊκές εταιρείες είναι οι επικρατέστερες για τα περισσότερα απάρτια), να βρούμε αποτελεσματικές λύσεις που θα αντικαταστήσουν τα γηραιά πλέον ελικόπτερα UH-1.
Ελπίζουμε όλα τα παραπάνω να μην μείνουν ως "άλλο ένα σενάριο" και να υλοποιηθούν, στο μεγαλύτερο μέρος τους τουλάχιστον. Ας ελπίσουμε ότι κάποια στιγμή, θα συγκροτηθεί μια μικτή επιτροπή των Υπουργείων Άμυνας, Οικονομικών και Εξωτερικών, που θα διαπραγματευτούν με ρεαλιστμό την επιστροφή των €7,8 δις υπό την μορφή αμυντικών προγραμμάτων.
Τάσος Τσιπλάκος - Σύμβουλος Στρατηγικής
C4I Strategy Consultants
www.bankingnews.gr
Αν δηλαδή υπάρχει η δυνατότητα για αγορά νέων πλοίων, γιατί δεν υπάρχει και η αντίστοιχη δυνατότητα για την αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ200ΗΝ; Για την αγορά τορπιλών για τα υποβρύχια 214; Για την αναβάθμιση των Apache AH-64A+; Φυσικά και χρειαζόμαστε νέα πλοία, οι φρεγάτες S κινδυνεύουν να μείνουν σε υπηρεσία περισσότερα χρόνια από ότι τα «Θηρία» και τα αντιτορπιλικά τύπου FRAM.
Η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα είναι περισσότερο οικονομικής φύσεως, παρά καθαρά αμυντικής. Το μεγάλο ζητούμενο είναι η χρηματοδότηση των φιλόδοξων εξοπλιστικών προγραμμάτων, διότι όπως είναι γνωστό «λεφτά υπάρχουν»… αλλά με το σταγονόμετρο! Άρα, πώς είναι δυνατόν να προχωράνε τέτοιοι σχεδιασμοί όταν το ταμείο είναι μείον; Και όμως, υπάρχει απάντηση η οποία είναι αρκετά ρεαλιστική…
Τα "ξεχασμένα" κέρδη των ελληνικών ομολόγων
Πρόσφατα διαβάσαμε στον οικονομικό τύπο ότι: «Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει λάβει την απόφαση να επιστρέψουν τα κράτη-μέλη στην Ελλάδα τα χρήματα που κέρδισαν από τα ελληνικά ομόλογα και αυτά αντιστοιχούν σε αρκετά δισεκατομμύρια! Στην περίπτωση της Γαλλίας υπολογίζονται σε €2 δισεκατομμύρια, στην περίπτωση της Γερμανίας σε €4-6 δισεκατομμύρια. Είναι και άλλες χώρες.». Ας δούμε πόσο βάσιμος είναι αυτός ο ισχυρισμός
Όπως έγραψαν οι Financial Times στις 10 Οκτωβρίου 2017, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα δια ανακοίνωσης του επικεφαλή της, Mario Draghi, αναγνώρισε πως έχει κερδίσει €7,8 δις από τα ελληνικά κρατικά ομόλογα που έχει στην κατοχή της! Τα ομόλογα αγοράστηκαν με βάση το πρόγραμμα Securities and Markets bond-buying programme (SMP), περισσότερα για το οποίο μπορείτε να διαβάσετε εδώ, ένα πρόγραμμα που έγινε για να ενδυναμωθεί το Ευρώ και να βοηθηθούν χώρες της Ευρωζώνης με προβλήματα αξιοπιστίας των ομολόγων τους, όπως η χώρα μας.
Τα ομόλογα, κρατικά ή εταιρικά, αν πληρωθούν κανονικά, που στην περίπτωση της Ελλάδας πληρώνονται χάρη στα παράλληλα προγράμματα στήριξης (Μνημόνια), αποφέρουν κέρδη στον κάτοχό τους. Στην περίπτωση της Ελλάδας, τα κέρδη μέχρι σήμερα πλησιάζουν τα €8 δις. Κατά την διάρκεια των συζητήσεων και για τα 3 Μνημόνια που έχει υπογράψει η χώρα, οι ευρωπαίοι εταίροι μας έχουν υποσχεθεί, την επιστροφή των τόκων αυτών στη χώρα μας.
Τα καλοκαίρι που μας πέρασε, και προ της ανακοίνωσης Draghi, η Handelsblatt σε δημοσίευμά της (εδώ) ανέφερε πως τα κέρδη της Γερμανίας από την Ελλάδα ήταν €1,3 δις, κυρίως μέσω των ομολόγων. Αλλά το ποσό είναι πολύ μικρό, αναλογικά με την συμμετοχή της Γερμανίας στο πρόγραμμα διάσωσης και την ΕΚΤ και ο υπολογισμός είχε γίνει προ του 2017. Σε κάθε περίπτωση γίνεται αντιληπτό, πως υπάρχουν κάποια σημαντικά ποσά, που οι Ευρωπαίοι έχουν υποσχεθεί να μας τα δώσουν αν εφαρμόσουμε τις μεταρυθμίσεις που έχουμε δεσμευτεί να κάνουμε στα Μνημόνια.
Πόσο εύκολα, όμως, μια ευρωπαϊκή κυβέρνηση μπορεί να «χαρίσει» χρήματα σε μια άλλη; Οι Έλληνες εύκολα βρίζουμε τους ευρωπαίους, εκείνοι δεν έχουν δικαίωμα στον λαϊκισμό; Είναι δεδομένο πως υπάρχουν δεκάδες φωνές στο εξωτερικό, που εδώ και χρόνια υποστηρίζουν να αφεθούν οι Έλληνες να καταστραφούν, να χρεωκοπήσουν κοκ. Θα δεχτούν τώρα αγόγγυστα να μας χαρίσουν μερικά δις ευρώ;
Το γαλλικό ενδιαφέρον επανακάμπτει...
Η Γαλλία για παράδειγμα, που σε γενικές γραμμές μας έχει στηρίξει όλα αυτά τα χρόνια σημαντικά, θα πρέπει να μας επιστρέψει κάποιο σημαντικό ποσό χρημάτων. Οι Γάλλοι λένε «Θα σας επιστρέψουμε χρήματα, αρκεί με αυτά να αγοράσετε γαλλικά όπλα». Αυτή είναι προφανώς η πρόσφατη γαλλική πρόταση εν συντομία.
Η Γαλλία προσπαθεί εδώ και πολλά χρόνια να ενισχύσει τις αμυντικές εξαγωγές της. Χωρίς μεγάλη επιτυχία είναι η αλήθεια. Το Rafale δεν έχει καμία σχέση με το Mirage 2000 (χωρίς να αναφέρουμε τα Mirage III/F1) σε ό,τι αφορά τις εξαγωγικές επιδόσεις, και τις πωλήσεις των ανταγωνιστών του (Typhoon, F-16/F-15/F-18, Su-30/35). Γαλλικά πλοία εξάγονται, αλλά κλάσμα αυτών που κατασκευάζονταν πριν μερικές δεκαετίες, οι πύραυλοι Exocet ΜΜ40 δεν είχαν την πορεία των αντίστοιχων ΜΜ38 κοκ. Μια ώθηση, λοιπόν, στην γαλλική αμυντική βιομηχανία θα ήταν καλοδεχούμενη.
Η πρόταση φαντάζει ως win-win. Η Ελλάδα παίρνει πλοία απολύτως απαραίτητα για την συνέχιση της ναυτικής κυριαρχίας στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και η Γαλλία ενισχύει την αμυντική της βιομηχανία. Η τελευταία προσφέρει υψηλότατη εγχώρια προστιθέμενη αξία και αρκετές θέσεις εργασίας, οι περισσότερες υψηλής έντασης γνώσης.
Μια τέτοια «μεταβίβαση», τα χρήματα που έχουν υποσχεθεί στους Έλληνες αντί πολεμικού υλικού, θα είχε πολλές πιθανότητες να περάσει από τη γαλλική Βουλή. Μην ξεχνάμε πως οι κυβερνήσεις πολλές φορές επιλέγουν να πληρώνουν για να διατηρήσουν θέσεις εργασίας. Χωρίς να υπολογίσουμε πως ενισχύουν μια φίλη και σύμμαχο δημοκρατική χώρα, που με τα πλοία αυτά θα συμβάλει στην ουσιαστική επιτήρηση στην Ανατολική Μεσόγειο και την προστασία της κυπριακής ΑΟΖ, όπου γαλλικές εταιρείες κάνουν γεωτρήσεις!
Τα κέρδη των ομολόγων πηγή χρηματοδότησης των εξοπλιστικών προγραμμάτων;
Πάντως, με αυτά τα χρήματα, αν κινηθούμε έξυπνα, μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε ένα νέο μικρό ΕΜΠΑΕ, ενισχύοντας το υλικό των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων με νέο. Αρκεί να μην κάνουμε τα λάθη του παρελθόντος.
Καταλήγουμε, λοιπόν, στο συμπέρασμα πως η πληροφορία για την απόκτηση φρεγατών FREMM, ή καλύτερα γαλλικών πολεμικών πλοίων επιπέδου κορβέτας ή φρεγάτας, αν μη τι άλλο έχουν κάποια οικονομική βάση, καθώς υπάρχει μια -θεωρητική είναι η αλήθεια- γραμμή χρηματοδότησης. Μπορεί μέχρι τώρα οι αγορές από τις ΗΠΑ να είχαν την χρηματοδότηση των FMS, αλλά τώρα πλέον και οι αγορές απο την Ευρώπη πιθανότατα να γίνουν εφικτές, μέσω αυτού του νέου χρηματοδοτικού πακέτου.
Με αυτό τον τρόπο θα μπορούσαμε να αγοράσουμε -επιτέλους- τορπίλες για τα υποβρύχια 214 από την Γερμανία, να εκσυγχρονίσουμε τα Leo2A4 και τα Leo2HEL, να εκσυγχρονίσουμε τις ΜΕΚΟ200ΗΝ (άλλωστε ευρωπαϊκές εταιρείες είναι οι επικρατέστερες για τα περισσότερα απάρτια), να βρούμε αποτελεσματικές λύσεις που θα αντικαταστήσουν τα γηραιά πλέον ελικόπτερα UH-1.
Ελπίζουμε όλα τα παραπάνω να μην μείνουν ως "άλλο ένα σενάριο" και να υλοποιηθούν, στο μεγαλύτερο μέρος τους τουλάχιστον. Ας ελπίσουμε ότι κάποια στιγμή, θα συγκροτηθεί μια μικτή επιτροπή των Υπουργείων Άμυνας, Οικονομικών και Εξωτερικών, που θα διαπραγματευτούν με ρεαλιστμό την επιστροφή των €7,8 δις υπό την μορφή αμυντικών προγραμμάτων.
Τάσος Τσιπλάκος - Σύμβουλος Στρατηγικής
C4I Strategy Consultants
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών