Η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία έχει να προτείνει τις κατάλληλες λύσεις.
Οι ανάγκες της Διοίκησης Υποβρυχίων Καταστροφών του Π.Ν και των Ειδικών Δυνάμεων του Στρατού Ξηράς για ταχύπλοα ειδικών επιχειρήσεων είναι αυξημένες, αφενός λόγω της γεωγραφίας του ελληνικού χώρου και αφετέρου λόγω της τουρκικής απειλής και των αποστολών που θα κληθούν να εκτελέσουν οι ελληνικές ειδικές δυνάμεις.
Στο Μακροπρόθεσμο Πρόγραμμα Προμηθειών Αμυντικού Υλικού 2011-2025 το οποίο οριστικοποιήθηκε πρόσφατα από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ), περιλαμβάνεται σχετικό πρόγραμμα για την απόκτηση Σύγχρονων Ταχυπλόων Σκαφών Μεταφοράς Δυνάμεων Άμεσης Επέμβασης, συνολικού κόστους 33,00 εκατ. ευρώ.
Αυτό το πρόγραμμα είναι διαφορετικό από το πρόγραμμα αναβαθμίσεως των δυνατοτήτων των ειδικών δυνάμεων ύψους 214,96 εκατ. ευρώ, γεγονός που καταδεικνύει την προσοχή της στρατιωτικής ηγεσίας σε μια τέτοια εξοπλιστική αγορά που θα αυξήσει κατακόρυφα τις επιχειρησιακές δυνατότητες των Μοιρών Αμφίβιων Καταδρομέων (ΜΑΚ) και συνολικά της 13ης Διοίκησης Ειδικών Επιχειρήσεων.
Στις απαιτήσεις του ΓΕΝ προβλέπεται η ναυπήγηση νέων ταχύπλοων Σκαφών Ανορθόδοξου Πολέμου για τις επιχειρησιακές ανάγκες της Δ.Υ.Κ. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα βρίσκεται ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων του Πολεμικού Ναυτικού, ωστόσο αναζητούνται οι απαραίτητες πιστώσεις.
Παράλληλα, εκκρεμεί και το πρόγραμμα για 22 σκάφη ειδικών επιχειρήσεων για τις Μοίρες Αμφιβίων Καταδρομών. Το εξοπλιστικό πρόγραμμα αναφέρεται ως «σκάφη συνοδείας και συμβολής στην άμυνα νήσων» προϋπολογισμού 35 εκατ. ευρώ. Αντ’ αυτού, όμως, σύμφωνα με πληροφορίες από το ΓΕΣ και τη Διεύθυνση Ειδικών Δυνάμεων, το Επιτελείο προωθεί με κατεπείγουσες διαδικασίες την προμήθεια 41 ταχυπλόων κόστους 16 εκατ. ευρώ.
Το κόστος ανά μονάδα ανέρχεται στα 390.000 ευρώ ενώ το ΓΕΣ ενδιαφέρεται τόσο για κλειστού τύπου σκάφη, όσο και για ανοιχτού τύπου. Τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να ξεκινήσει ο τεχνικός διάλογος, γιατί τα σκάφη που σήμερα διαθέτουν οι Μοίρες Αμφιβίων Καταδρομών είναι τα Magna 960 RIB της Motomarine, που ήδη συμπληρώνουν 20 χρόνια παρουσίας και πρέπει άμεσα να αντικατασταθούν.
Μια νέα πρόταση ελληνικής κατασκευής
Μια νέα επιλογή η οποία έρχεται να προστεθεί στις υφιστάμενες επιλογές ελληνικών και ξένων ναυπηγικών οίκων, είναι τα σκάφη RAFNAR Ισλανδικής σχεδίασης και Ελληνικής συναρμολόγησης και κατασκευής της οποίας αντιπρόσωπος είναι η αμιγώς ελληνική εταιρεία YACHTECH SA. Όμως η εγχώρια συμμετοχή δεν σταματά εκεί, αφού δύναται να συμπεριλάβει σωρεία ελληνικών συστημάτων όπως επικοινωνίες, διασύνδεση, ηλεκτροπτικά και θερμικά συστήματα φυσικά πλην σταθμών οπλισμού.
Επιχειρησιακά αυτό που «καίει» τους επιτελείς του ΓΕΣ και των Ειδικών Δυνάμεων είναι η ανάγκη ύπαρξης σκαφών με τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
- Ταχύτητα πλεύσης ώστε τα σκάφη να μεταβαίνουν εγκαίρως στο σημείο ενδιαφέροντος
- Προστασία μεταφερόμενου προσωπικού είτε από εχθρικό πυρ είτε από τα στοιχεία της φύσης.
- Ισχύς πυρός ώστε να καταστείλει εστίες αντίστασης σε βραχονησίδες και μικρονήσια.
Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα αυτών των σκαφών είναι η γάστρα τους. Γάστρα Ισλανδικής σχεδίασης και κατασκευής δοκιμασμένη στις χειρότερες καιρικές συνθήκες. Πρόκειται για τη γάστρα «ΟΚ Hull» η οποία παρέχει μειωμένους κραδασμούς στα πληρώματα για αδιάκοπη επιχειρησιακή λειτουργία.
Τα σκάφη πρέπει να μπορούν να είναι σε θέση να μεταφέρουν ομάδες καταδρομών, τόσο κατά την διείσδυση, όσο και κατά τη φάση της διαφυγής/ απαγκίστρωσης.
Το σκάφος δεν προορίζεται μόνον για στρατιωτική χρήση, αλλά και για αστυνομικού χαρακτήρα αποστολές. Ενδεικτικά αναφέρουμε το Λ.Σ, οι ειδικές δυνάμεις του οποίου (ΚΕΑ και ΜΥΑ) έχουν μεγάλες ανάγκες σε ταχύπλοα.
Μοναδικά χαρακτηριστικά πλεύσης – self righting βάση πιστοποίησης LLOYDS (επανέρχεται στην φυσιολογική του θέση σε περίπτωση ανατροπής).
www.bankingnews.gr
Στο Μακροπρόθεσμο Πρόγραμμα Προμηθειών Αμυντικού Υλικού 2011-2025 το οποίο οριστικοποιήθηκε πρόσφατα από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ), περιλαμβάνεται σχετικό πρόγραμμα για την απόκτηση Σύγχρονων Ταχυπλόων Σκαφών Μεταφοράς Δυνάμεων Άμεσης Επέμβασης, συνολικού κόστους 33,00 εκατ. ευρώ.
Αυτό το πρόγραμμα είναι διαφορετικό από το πρόγραμμα αναβαθμίσεως των δυνατοτήτων των ειδικών δυνάμεων ύψους 214,96 εκατ. ευρώ, γεγονός που καταδεικνύει την προσοχή της στρατιωτικής ηγεσίας σε μια τέτοια εξοπλιστική αγορά που θα αυξήσει κατακόρυφα τις επιχειρησιακές δυνατότητες των Μοιρών Αμφίβιων Καταδρομέων (ΜΑΚ) και συνολικά της 13ης Διοίκησης Ειδικών Επιχειρήσεων.
Στις απαιτήσεις του ΓΕΝ προβλέπεται η ναυπήγηση νέων ταχύπλοων Σκαφών Ανορθόδοξου Πολέμου για τις επιχειρησιακές ανάγκες της Δ.Υ.Κ. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα βρίσκεται ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων του Πολεμικού Ναυτικού, ωστόσο αναζητούνται οι απαραίτητες πιστώσεις.
Παράλληλα, εκκρεμεί και το πρόγραμμα για 22 σκάφη ειδικών επιχειρήσεων για τις Μοίρες Αμφιβίων Καταδρομών. Το εξοπλιστικό πρόγραμμα αναφέρεται ως «σκάφη συνοδείας και συμβολής στην άμυνα νήσων» προϋπολογισμού 35 εκατ. ευρώ. Αντ’ αυτού, όμως, σύμφωνα με πληροφορίες από το ΓΕΣ και τη Διεύθυνση Ειδικών Δυνάμεων, το Επιτελείο προωθεί με κατεπείγουσες διαδικασίες την προμήθεια 41 ταχυπλόων κόστους 16 εκατ. ευρώ.
Το κόστος ανά μονάδα ανέρχεται στα 390.000 ευρώ ενώ το ΓΕΣ ενδιαφέρεται τόσο για κλειστού τύπου σκάφη, όσο και για ανοιχτού τύπου. Τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να ξεκινήσει ο τεχνικός διάλογος, γιατί τα σκάφη που σήμερα διαθέτουν οι Μοίρες Αμφιβίων Καταδρομών είναι τα Magna 960 RIB της Motomarine, που ήδη συμπληρώνουν 20 χρόνια παρουσίας και πρέπει άμεσα να αντικατασταθούν.
Μια νέα πρόταση ελληνικής κατασκευής
Μια νέα επιλογή η οποία έρχεται να προστεθεί στις υφιστάμενες επιλογές ελληνικών και ξένων ναυπηγικών οίκων, είναι τα σκάφη RAFNAR Ισλανδικής σχεδίασης και Ελληνικής συναρμολόγησης και κατασκευής της οποίας αντιπρόσωπος είναι η αμιγώς ελληνική εταιρεία YACHTECH SA. Όμως η εγχώρια συμμετοχή δεν σταματά εκεί, αφού δύναται να συμπεριλάβει σωρεία ελληνικών συστημάτων όπως επικοινωνίες, διασύνδεση, ηλεκτροπτικά και θερμικά συστήματα φυσικά πλην σταθμών οπλισμού.
Επιχειρησιακά αυτό που «καίει» τους επιτελείς του ΓΕΣ και των Ειδικών Δυνάμεων είναι η ανάγκη ύπαρξης σκαφών με τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
- Ταχύτητα πλεύσης ώστε τα σκάφη να μεταβαίνουν εγκαίρως στο σημείο ενδιαφέροντος
- Προστασία μεταφερόμενου προσωπικού είτε από εχθρικό πυρ είτε από τα στοιχεία της φύσης.
- Ισχύς πυρός ώστε να καταστείλει εστίες αντίστασης σε βραχονησίδες και μικρονήσια.
Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα αυτών των σκαφών είναι η γάστρα τους. Γάστρα Ισλανδικής σχεδίασης και κατασκευής δοκιμασμένη στις χειρότερες καιρικές συνθήκες. Πρόκειται για τη γάστρα «ΟΚ Hull» η οποία παρέχει μειωμένους κραδασμούς στα πληρώματα για αδιάκοπη επιχειρησιακή λειτουργία.
Τα σκάφη πρέπει να μπορούν να είναι σε θέση να μεταφέρουν ομάδες καταδρομών, τόσο κατά την διείσδυση, όσο και κατά τη φάση της διαφυγής/ απαγκίστρωσης.
Το σκάφος δεν προορίζεται μόνον για στρατιωτική χρήση, αλλά και για αστυνομικού χαρακτήρα αποστολές. Ενδεικτικά αναφέρουμε το Λ.Σ, οι ειδικές δυνάμεις του οποίου (ΚΕΑ και ΜΥΑ) έχουν μεγάλες ανάγκες σε ταχύπλοα.
Μοναδικά χαρακτηριστικά πλεύσης – self righting βάση πιστοποίησης LLOYDS (επανέρχεται στην φυσιολογική του θέση σε περίπτωση ανατροπής).
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών