Στον απόηχο του επεισοδίου στην Κάσο, όπου το ιταλικό πλοίο που διενεργούσε έρευνες, αναγκάστηκε σε «άτακτη υποχώρηση» μετά την εμφάνιση πέντε τουρκικών πολεμικών πλοίων, η Τουρκία παρουσίασε τα σχέδια για μετατροπή της χώρας σε κόμβο φυσικού αερίου.
Μάλιστα, ο υπουργός Ενέργειας της χώρας, Alparslan Bayraktar, υποστήριξε ότι η Τουρκία θα μπορεί να παραδίδει φυσικό αέριο «στην Ελλάδα, τη Βουλγαρία και στην Ευρώπη, κυρίως μέσω της βουλγαρικής σύνδεσης, χρησιμοποιώντας τους δικούς μας αγωγούς».
Ο ίδιος επεσήμανε ότι προτεραιότητα της Τουρκίας είναι η ανακάλυψη και εκμετάλλευση κοιτασμάτων στη Μαύρη Θάλασσα, ωστόσο στη Μεσόγειο το προσεχές διάστημα, «θα προχωρήσουμε στον εντοπισμό νέων θέσεων εξερεύνησης και στη συνέχεια θα εισέλθουμε σε δραστηριότητες». Ερωτηθείς, δε, για το ενδεχόμενο πετρελαϊκών ερευνών το Αιγαίο απάντησε ότι «η προοπτική της Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας φαίνεται να είναι υψηλότερη».
Το νέο πλοίο
Ερωτηθείς από το δημοσιογράφο του τηλεοπτικού σταθμού A Haber, ο Bayraktar επεσήμανε ότι «το νέο μας πλοίο ή πλωτή πλατφόρμα παραγωγής θα ταξιδέψει στην Τουρκία στις αρχές της επόμενης εβδομάδας. Αυτό το πλοίο είναι ουσιαστικά μια ενιαία πλατφόρμα στο πλαίσιο των σχεδίων μας για την αύξηση της παραγωγής μας στο πεδίο φυσικού αερίου στη Μαύρη Θάλασσα σε φυσικό αέριο, και ειλικρινά, η πρώτη μας προτεραιότητα τόσο στο πετρέλαιο όσο και στο φυσικό αέριο είναι να αυξήσουμε την παραγωγή με τον ταχύτερο δυνατό τρόπο στα πεδία που βρίσκουμε σήμερα, τόσο στο κοιτάσματα φυσικού αερίου Γκαμπάρ όσο και στον Σαγγάριο.
Αυτή η πλατφόρμα θα παράγει από μόνη της 10 εκατομμύρια κυβικά μέτρα. Είναι σαν μια θαλάσσια βάση. Σχεδόν σαν μια βιομηχανική εγκατάσταση».
Οι έρευνες στη Μεσόγειο
Αναφερόμενος στις έρευνες στη Μεσόγειο, ο Τούρκος υπουργός Ενέργειας υπογράμμισε ότι «τα τελευταία χρόνια έγιναν πολύ εντατικές έρευνες στη Μεσόγειο. Τελευταία το πλοίο Αμπντουλχαμίτ Χαν είχε ολοκληρώσει τη γεώτρηση Akseki-1 και τώρα το στέλνουμε στη Μαύρη Θάλασσα. Προφανώς, δεν πήραμε κάποιο αποτέλεσμα που να το χαρακτηρίσουμε ως «ανακάλυψη», από οικονομικής άποψης, από αυτές τις 9 γεωτρήσεις βαθέων υδάτων. Επομένως αυτό δεν σημαίνει με τίποτα ότι έχουμε υποχωρήσει από την Μεσόγειο ή ότι δεν υπάρχουν υδρογονάνθρακες όπως πετρέλαιο και φυσικό αέριο στη Μεσόγειο. Έχουμε μια πολύ μεγάλη υφαλοκρηπίδα, πέρα από αυτό, την περασμένη εβδομάδα ήταν η 50ή επέτειος της "Ειρηνευτικής Επιχείρησης" [σσ. Τ/Εισβολής], και ήμασταν στην Κύπρο. Δεν ξέρω εάν έχετε τον χάρτη με τις περιοχές αδειών που έδωσε η "ΤΔΒΚ" στη Δημοκρατία της Τουρκίας και στα Τουρκικά Πετρέλαια».
Σύμφωνα με τον ίδιο, η Τουρκία έκανε «9 γεωτρήσεις σε αυτές τις τοποθεσίες, κάναμε γεωτρήσεις και νοτίως της Κύπρου. Επομένως, μπορεί οπωσδήποτε να υπάρχει πετρέλαιο και φυσικό αέριο σε μια τόσο μεγάλη περιοχή. Εμείς έχουμε αυτή την πεποίθηση, αλλά αυτό είναι θέμα προτεραιοποίησης. Αυτή τη στιγμή προέχει να τεθεί σε λειτουργία το φυσικό αέριο της Μαύρης Θάλασσας το συντομότερο δυνατό. Το προσεχές διάστημα, με μια νέα οπτική γωνία όσον αφορά τη Μεσόγειο Θάλασσα, Θεού θέλοντος θα προχωρήσουμε στον εντοπισμό νέων θέσεων εξερεύνησης και στη συνέχεια θα εισέλθουμε στις δραστηριότητες. Αλλά όπως είπα, προτεραιότητα έχει η παραγωγή του υφιστάμενου δυναμικού και ως αποτέλεσμα η αντανάκλαση του προς τους πολίτες μας και η διασφάλιση της προμήθειας. Και μαζί με αυτό, ταυτόχρονα να πραγματοποιηθούν νέες ανακαλύψεις είτε στη Μαύρη Θάλασσα είτε στη Μεσόγειο».
Τα σχέδια για παραδόσεις αερίου στην Ελλάδα
Παράλληλα, ο Bayraktar υποστήριξε πως η Τουρκία είναι πολύ κοντά στο να γίνει κέντρο μεταφοράς φυσικού αερίου και από τους βασικότερους προμηθευτές στην Ευρώπη.
«Η Τουρκία έχει δημιουργήσει τις απαραίτητες υποδομές, εγκαταστάσεις προμήθειας και μεταφοράς για το σκοπό αυτό. Γιατί το λέω αυτό; Με μια πολύ σοβαρή επένδυση σε εγκαταστάσεις αεριοποίησης και αύξηση της δυναμικότητας, η Τουρκία έχει πλέον βρεθεί σε θέση να προμηθεύεται πολύ εύκολα ένα πολύ σημαντικό μέρος των αναγκών της σε φυσικό αέριο, δηλαδή το 50%, από υγροποιημένο φυσικό αέριο. 160 εκατομμύρια κυβικά μέτρα υγροποιημένου φυσικού αερίου μπορούν να έρχονται από 5 σημεία της Τουρκίας ημερησίως με πλοία. Και αυτά τα νούμερα μπορούν να πάνε ακόμη πιο ψηλά. Ή οι χώρες της Ευρώπης θα μπορούσαν να έρχονται σε αυτούς τους τερματικούς σταθμούς της Τουρκίας και να φέρνουν το δικό τους αέριο και εμείς κατά μια έννοια με μια σύμβαση παροχής υπηρεσιών θα μπορούμε να παραδίδουμε το αέριο αυτό στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία και στην Ευρώπη, κυρίως μέσω της βουλγαρικής σύνδεσης, χρησιμοποιώντας τους δικούς μας αγωγούς» είπε χαρακτηριστικά.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών