Άμυνα – Διπλωματία

Στα πρόθυρα του Γ' Παγκόσμιου Πολέμου - Η Δύση οχυρώνεται στη Σουηδία για να σταματήσει τον Putin

Στα πρόθυρα του Γ' Παγκόσμιου Πολέμου - Η Δύση οχυρώνεται στη Σουηδία για να σταματήσει τον Putin
Οι στρατιωτικοί δεσμοί μεταξύ Γαλλίας και Σουηδίας χρονολογούνται εδώ και αιώνες

Στο πλαίσιο της αποστολής Pégase High North, Γαλλία και Σουηδία ενισχύουν τη στρατιωτική τους συνεργασία, με κοινές ασκήσεις στη βάση του Λουλέο στη βόρεια Σουηδία — μια στρατηγικά κρίσιμη περιοχή λόγω της εγγύτητάς της με τη Ρωσία. Πρόκειται για μια συνεργασία που αντανακλά τη μετατόπιση της Γαλλίας προς την ευρωπαϊκή άμυνα, την εμβάθυνση των διμερών σχέσεων εντός ΝΑΤΟ, και τη γενικότερη αύξηση της στρατιωτικής ετοιμότητας της Ευρώπης απέναντι σε ρωσική απειλή.

Politico_22.JPG

Σύμφωνα με το Politico, η αποστολή του Airbus A330 Multi Role Tanker Transport της Γαλλίας τον Απρίλιο αποτελεί μέρος της αποστολής «Pégase High North» προς την πιο βόρεια αεροπορική βάση της Σουηδίας, στο Λουλέο. Είναι η τρίτη τέτοια επίσκεψη της γαλλικής πολεμικής αεροπορίας φέτος — ένα απτό παράδειγμα της στροφής του Παρισιού προς την ευρωπαϊκή άμυνα μετά από δεκαετίες εστίασης κυρίως στον Ινδο-Ειρηνικό και το Σαχέλ. Είναι επίσης ένδειξη στενότερης συνεργασίας μεταξύ δύο από τις σημαντικότερες αμυντικές δυνάμεις της Ευρώπης, καθώς η ήπειρος αυξάνει τις στρατιωτικές της δαπάνες για να αντιμετωπίσει την απειλή από τη Ρωσία, εν μέσω αμφιβολιών για τη δέσμευση των ΗΠΑ στην ευρωπαϊκή ασφάλεια υπό τον Αμερικανό πρόεδρο, Donald Trump.
«Δείχνουμε ότι μπορούμε να επιχειρούμε σε ολόκληρη την Ευρώπη μέσα σε μισή μέρα», δήλωσε ο Στρατηγός Patrice Hugret, επικεφαλής της γαλλικής αποστολής.
Η ένταξη της Σουηδίας και της Φινλανδίας στο ΝΑΤΟ -τερματίζοντας μια ουδετερότητα 10ετιών- έχει στρέψει την προσοχή στην Αρκτική, καθώς η περιοχή γίνεται ολοένα και περισσότερο πεδίο έντασης για το ΝΑΤΟ, τη Ρωσία ακόμη και την Κίνα. Αυτό καθιστά τη σουηδική βάση ένα «ιδανικό σημείο... για την προστασία των ανατολικών συνόρων», δήλωσε ο Συνταγματάρχης Peter Greberg, διοικητής της βάσης του Λουλέο. «Απέχουμε περίπου 600 με 700 χιλιόμετρα από την πρώτη ρωσική στρατιωτική βάση. Από αεροπορική άποψη, δεν είναι και τόσο μακριά».
Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, παρά τις γεωγραφικές διαφορές -η Σουηδία είναι αρκτική χώρα με θαλάσσια σύνορα με τη Ρωσία, ενώ η Γαλλία βρίσκεται στο νότιο άκρο του ΝΑΤΟ, αντικρίζοντας τη Μεσόγειο- Παρίσι και Στοκχόλμη έχουν εντυπωσιακά παρόμοια φιλοσοφία στην αμυντική πολιτική και έρχονται ολοένα και πιο κοντά. Και οι δύο χώρες μοιράζονται το όραμα της στρατιωτικής αυτάρκειας, με ισχυρή και ευρεία αμυντική βιομηχανία και ένοπλες δυνάμεις ικανές να υπερασπιστούν τα εδάφη τους χωρίς εξωτερική βοήθεια.
«Έπρεπε να αναπτύξουμε ένα πλήρες φάσμα δυνατοτήτων για την πολεμική μας αεροπορία. [Πριν μπούμε στο ΝΑΤΟ] δεν μπορούσαμε να βασιστούμε σε κανέναν άλλον», δήλωσε ο Διοικητής της σουηδικής πολεμικής αεροπορίας, Υποστράτηγος Jonas Wikman, μπροστά από γαλλικά Rafale και σουηδικά Gripen στον διάδρομο της βάσης του Λουλέο. «Αυτό είναι κάτι που έχουμε κοινό», επιβεβαίωσε ο Στρατηγός Nicolas Chambaz, υπεύθυνος διεθνών σχέσεων της γαλλικής πολεμικής αεροπορίας. «Είναι πολύ εύκολο για τη Σουηδία και τη Γαλλία να συνεργαστούν, γιατί έχουμε ακριβώς την ίδια νοοτροπία».

Ομοϊδεάτες

Οι στρατιωτικοί δεσμοί μεταξύ Γαλλίας και Σουηδίας χρονολογούνται εδώ και αιώνες.
Ο Γάλλος πρόεδρος, Emmanuel Macron, προσπάθησε να ενισχύσει αυτές τις σχέσεις, πραγματοποιώντας επίσημη επίσκεψη τον Ιανουάριο του 2024. Ο Σουηδός Πρωθυπουργός Ulf Kristersson έχει επισκεφθεί το Παρίσι αρκετές φορές φέτος, μεταξύ άλλων για να συμμετάσχει σε συνάντηση της «Συμμαχίας των προθύμων» χωρών που στηρίζουν την Ουκρανία.
Ο αρχηγός των σουηδικών ενόπλων δυνάμεων, Στρατηγός Micael Bydén, πραγματοποίησε την πρώτη του επίσκεψη στο εξωτερικό μετά την ένταξη της χώρας του στο ΝΑΤΟ στη Γαλλία, ενώ ο Μακρόν διόρισε πρόσφατα τον αναπληρωτή επικεφαλής της γαλλικής υπηρεσίας εξοπλισμών DGA, Thierry Carlier, ως πρέσβη της Γαλλίας στη Σουηδία.
«Το γεωπολιτικό πλαίσιο μόνο μας φέρνει πιο κοντά», δήλωσε ο Carlier.

Οι δεσμοί δεν είναι χωρίς εντάσεις

Ωστόσο, οι στενότεροι δεσμοί δεν σημαίνουν και πλήρη αρμονία. Οι γαλλικές και σουηδικές αμυντικές βιομηχανίες είναι επίσης σφοδροί ανταγωνιστές: η γαλλική Dassault και η σουηδική Saab ανταγωνίζονται για συμβόλαια μαχητικών αεροσκαφών στη Νότια Αμερική. Επιπλέον, το σουηδικό στρατιωτικό-βιομηχανικό σύμπλεγμα είναι περισσότερο συνδεδεμένο με τις ΗΠΑ απ’ ό,τι το γαλλικό.
Ωστόσο, η MBDA της Γαλλίας και η Saab έχουν δεσμευθεί να ενισχύσουν τη συνεργασία τους, ενώ και το Παρίσι και η Στοκχόλμη συμμετέχουν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα πυραύλων μακράς εμβέλειας «European Long-Range Strike Approach».
«Η συνεργασία με τη Σουηδία ανοίγει τον δρόμο για διασταυρούμενες αγορές», δήλωσε ο Carlier. Επιβεβαίωσε ότι η Γαλλία βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την προμήθεια του σουηδικού αεροσκάφους επιτήρησης GlobalEye, για την αντικατάσταση των γερασμένων Boeing E-3 Sentry AWACS, και εξέφρασε την ελπίδα ότι οι δύο χώρες θα ενισχύσουν περαιτέρω τη συνεργασία τους στους τομείς της αεράμυνας και του ναυτικού.
Ιδιαίτερα κρίσιμο είναι το γεγονός ότι η Σουηδία είναι μία από τις ευρωπαϊκές χώρες που δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την πρόταση του Μακρόν να τεθεί προς συζήτηση το ενδεχόμενο χρήσης των γαλλικών πυρηνικών όπλων για την προστασία της Ευρώπης, σύμφωνα με Γάλλους και Σουηδούς αξιωματούχους.
Το θέμα τέθηκε κατά τη συνάντηση του Σουηδού υπουργού Άμυνας Pål Jonson με τον Γάλλο ομόλογό του Sébastien Lecornu στο Παρίσι τον Μάρτιο. Πολλά από τα Rafale που στάλθηκαν στο Λουλέο στο πλαίσιο της αποστολής Pégase High North είχαν πυρηνική δυνατότητα.
«Το θέμα της [ευρωπαϊκής πυρηνικής] αποτροπής πλανάται στο παρασκήνιο. Το παρακολουθούμε πολύ στενά, ανάλογα με το πώς δρουν οι Αμερικανοί», δήλωσε ο Jakob Hallgren, διευθυντής του Σουηδικού Ινστιτούτου Διεθνών Υποθέσεων, αναφερόμενος στις αυξανόμενες ανησυχίες για την αξιοπιστία των ΗΠΑ υπό τον Trump.

Αμυντικά σχέδια του ΝΑΤΟ

Τον χειμώνα, με χιόνι και σκοτάδι σχεδόν 24 ώρες το εικοσιτετράωρο, οι συνθήκες στη βάση του Λουλέο είναι ιδιαίτερα σκληρές. Πρόκειται για μια αυστηρά φυλασσόμενη αεροπορική εγκατάσταση στο τέλος ενός μακριού δρόμου, πλαισιωμένου από ψηλά δέντρα.
Τώρα, καθώς τα Gripen και τα Rafale σκίζουν τον ανοιξιάτικο γαλανό ουρανό, σχεδόν δεν έχει απομείνει πάγος.
«Όλο και περισσότερες πολεμικές αεροπορίες έρχονται στο Λουλέο», είπε ο Stefan Kaarle, πιλότος με 30 χρόνια υπηρεσίας στη σουηδική αεροπορία. «Πρόκειται για μια αρκετά σημαντική περιοχή του κόσμου αυτή τη στιγμή και πολλές χώρες του ΝΑΤΟ θέλουν να δείξουν ότι μπορούν να επιχειρούν από τον αρκτικό βορρά».
Η γεωγραφική εγγύτητα της Σουηδίας με τη Ρωσία -και παλαιότερα με τη Σοβιετική Ένωση- οδήγησε τους Σουηδούς πιλότους να εκπαιδεύονται ώστε να μπορούν να προσγειώνονται σε δρόμους και εθνικές οδούς, μια τεχνική που απαιτεί ειδική υποστήριξη και υποδομές. Αυτή η ικανότητα θα μπορούσε να είναι χρήσιμη για άλλους συμμάχους του ΝΑΤΟ, καθώς μειώνει την εξάρτηση από στρατιωτικά αεροδρόμια, τα οποία είναι ευκολότεροι στόχοι για τον εχθρό.
«Δεν το χρειαζόμαστε απαραίτητα στη Γαλλία, αλλά είναι καλό να έχουμε περισσότερα βέλη στη φαρέτρα μας», σχολίασε ο Συνταγματάρχης Frédéric Dalorso, αναπληρωτής επικεφαλής της αποστολής Pégase High North.
Ένας από τους στόχους της γαλλικής αποστολής, εξήγησε, είναι η εξάσκηση στα περιφερειακά αμυντικά σχέδια του ΝΑΤΟ. Οι Γάλλοι εργάζονται πάνω στις ικανότητές τους για «Ευέλικτη Πολεμική Απασχόληση» (Agile Combat Employment) -ένα δόγμα του ΝΑΤΟ που απαιτεί ταχύτητα και μακρινές πτήσεις- ενώ οι Σουηδοί εκπαιδεύονται στον ανεφοδιασμό των μαχητικών τους στον αέρα από τα γαλλικά MRTT.
Ο ανεφοδιασμός στον αέρα έχει εντοπιστεί ως βασικό σημείο αδυναμίας για την Ευρώπη, εάν οι ΗΠΑ αποσυρθούν από την ήπειρο.
Στο Λουλέο, η Σουηδία και η Γαλλία συνεργάστηκαν σε τομείς όπως η διαλειτουργικότητα και η κοινή συντήρηση, χρησιμοποιώντας για παράδειγμα τοπικούς μηχανικούς και ανταλλακτικά, όπως ελαστικά αεροσκαφών. Σε ευρύτερο επίπεδο, στόχος της αποστολής Pégase High North είναι και ο εντοπισμός περιοχών προτίμησης για τα περιφερειακά αμυντικά σχέδια του ΝΑΤΟ.
«Έτσι, αν χρειαστεί να αναπτυχθούμε σε έξι μήνες ή έναν χρόνο, οι επαφές θα έχουν ήδη γίνει», δήλωσε ο Dalorso.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης