«Δεν είναι σαφές εάν η ισχυρή επίδοση του κόμματος της Marine Le Pen στις ευρωεκλογές θα μεταφραστεί σε εγχώρια νίκη με πλειοψηφία»
Σημειώνεται πως η Fitch βαθμολογεί με ΑΑ- τη μακροπρόθεσμη πιστοληπτική ικανότητα της Γαλλίας, με σταθερές προοπτικές επαναξιολόγησης (outlook).
Σύμφωνα με τη Fitch, το εκλογικό αποτέλεσμα στις 30 Ιουνίου θα επηρεάσει το εύρος και τη φύση των μέτρων δημοσιονομικής εξυγίανσης και ενδέχεται να αυξήσει τις προκλήσεις για την εφαρμογή της πολιτικής. «Ο κεντρώος συνασπισμός του Macron έχασε τη νομοθετική πλειοψηφία στις εκλογές του Ιουνίου 2022, αν και παρέμεινε το μεγαλύτερο μπλοκ στην Εθνοσυνέλευση. Η κυβέρνηση βασίστηκε στο άρθρο 49.3 του συντάγματος, το οποίο επιτρέπει τη θέσπιση ορισμένων νομοθεσιών χωρίς κοινοβουλευτική ψηφοφορία, την ψήφιση προϋπολογισμών και μια αμφιλεγόμενη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος.
Η προκήρυξη των πρόωρων εκλογών έχει αυξήσει την αβεβαιότητα σχετικά με τις ρυθμίσεις πολιτικής. Εάν κανένα κόμμα δεν κερδίσει την απόλυτη πλειοψηφία, δεν είναι σαφές πώς θα ήταν μια πιθανή κυβέρνηση συνασπισμού και πόσο σταθερή θα ήταν. Οι εκλογές θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μια κυβέρνηση όπου ο πρόεδρος και ο πρωθυπουργός προέρχονται από αντίπαλα κόμματα. Αυτό θα περιέπλεκε τη χάραξη πολιτικής καθώς θα συνεπαγόταν μια σημαντική μετατόπιση της ευθύνης για την οικονομική και δημοσιονομική πολιτική από την προεδρία στο μεγαλύτερο πολιτικό κόμμα ή ομάδα στην Εθνοσυνέλευση. Ο πρόεδρος δεν έχει δικαίωμα βέτο, αλλά θα διατηρήσει ηγετικό ρόλο σε άλλους τομείς, όπως η εξωτερική πολιτική και η άμυνα», σχολιάζει η Fitch.
Στην έκθεση σημειώνεται πως δεν είναι σαφές εάν η ισχυρή επίδοση του κόμματος της Marine Le Pen στις ευρωεκλογές θα μεταφραστεί σε εγχώρια νίκη με πλειοψηφία, δεδομένου του διαφορετικού εκλογικού συστήματος. Ωστόσο, πρόσφατες δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι η Εθνική Συσπείρωση (RN) θα μπορούσε να αναδειχθεί ως το μεγαλύτερο κόμμα, κάτι που θα μπορούσε να του επιτρέψει να αναλάβει ηγετικό ρόλο στην κυβέρνηση για πρώτη φορά. Η RN δεν έχει παρουσιάσει λεπτομερές δημοσιονομικό πρόγραμμα, αλλά έχει υποστηρίξει φορολογικές περικοπές και ένα πιο προοδευτικό φορολογικό σύστημα. Ζήτησε επίσης μέτρα για την προστασία των γαλλικών επιχειρήσεων από τον παγκόσμιο ανταγωνισμό.
Το Πρόγραμμα Σταθερότητας του 2024 της απερχόμενης κυβέρνησης επιβεβαίωσε τον στόχο να μειωθεί το δημοσιονομικό έλλειμμα κάτω από το 3% του ΑΕΠ έως το 2027, αλλά δεν προσδιόρισε πλήρως τα μέτρα για να επιτευχθεί αυτό. Επιπλέον, η Fitch αναμένει η Γαλλία να βρεθεί φέτος υπό τη Διαδικασία Υπερβολικού Ελλείμματος της Κομισιόν. «Είτε έτσι είτε αλλιώς, η επόμενη κυβέρνηση θα έχει την ευθύνη για τη διαμόρφωση διαρθωτικών μέτρων, καθώς και ενός μεσοπρόθεσμου σχεδίου προσαρμογής ως απάντηση στην αξιολόγηση βιωσιμότητας του χρέους από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σύμφωνα με τους δημοσιονομικούς κανόνες της ΕΕ».
Η κρατική αξιολόγηση της Γαλλίας υποστηρίζεται από μια μεγάλη, διαφοροποιημένη οικονομία, ισχυρούς θεσμούς και ένα ρεκόρ μακροοικονομικής σταθερότητας. Η αξιολόγηση ενσωματώνει μια ποιοτική προσαρμογή μιας βαθμίδας για να αντικατοπτρίζει το πολύ υψηλό δημόσιο χρέος/ΑΕΠ και το ήδη δύσκολο πολιτικό περιβάλλον εξυγίανσης.
«Όταν επιβεβαιώσαμε την αξιολόγηση της Γαλλίας στις 26 Απριλίου, προβλέπαμε ότι το δημόσιο χρέος θα αυξηθεί στο 112,8% του ΑΕΠ έως το 2027 από 110,6% το 2023, περίπου 15 εκατοστιαίες μονάδες πάνω από το προ πανδημίας επίπεδο. (...) Μια μεγάλη και επίμονη αύξηση του χρέους που προκύπτει από υψηλότερα από τα αναμενόμενα δημόσια ελλείμματα και η αύξηση των δημοσιονομικών ακαμψιών θα μπορούσε να οδηγήσει σε αρνητική δράση αξιολόγησης».
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών