Παρά την αύξηση των ατυχημάτων αναφέρει η Allianz, η εμπορική ναυτιλία έχει βελτιώσει σημαντικά τους κανόνες ασφαλείας της την τελευταία δεκαετία
Μόλις 35 μεγάλες καταρρεύσεις γεφυρών σε όλο τον κόσμο που αφορούσαν πλοία ή φορτηγίδες με 342 των αριθμών απωλειών ανθρώπινης ζωής στο διάστημα 1960 -2015. Σχεδόν 2.000 ανάλογα περιστατικά πλοίων που προσέκρουσαν σε λιμενικές υποδομές το διάστημα 2013 -2022, σύμφωνα με την Allianz.
Το πλήθος περιστατικών αυτών σε σχέση με την χρονική διάρκεια καθιστά τις προσκρούσεις πλοίων σε υποδομές λιμένων την τέταρτη πιο συχνή αιτία ατυχημάτων στην ναυτιλία.
Σημειωτέον, τα 200 από τα 203 αφορούσαν πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containers).
Παρά την αύξηση των ατυχημάτων αναφέρει η Allianz, η εμπορική ναυτιλία έχει βελτιώσει σημαντικά τους κανόνες ασφαλείας της την τελευταία δεκαετία και αυτό αποδεικνύεται από τα συνολικά ποσοστά ατυχημάτων.
‘Χάρτης’ ατυχημάτων, τα επικίνδυνα πλοία
Οι συνολικές απώλειες πλοίων μετά από περιστατικά σύγκρουσης στα λιμάνια με άλλα πλοία είναι σπάνιες.
Την τελευταία δεκαετία (σε όλους τους τύπους σκαφών) υπήρξαν μόλις 30 συνολικές απώλειες από περιστατικά σύγκρουσης (με άλλα πλοία) και μόλις τέσσερις από περιστατικά σύγκρουσης στους λιμένες. Συνολικά αντιπροσωπεύουν μόλις το 4% του συνολικού αριθμού των σκαφών (807) που χάθηκαν μεταξύ 2013-2022.
Ωστόσο, ενώ οι συνολικές απώλειες έχουν μειωθεί, ο αριθμός των ναυτιλιακών περιστατικών που αναφέρονται σε όλο τον κόσμο κάθε χρόνο παρέμεινε σταθερός. Καταγράφηκαν 3.032 περιστατικά το 2022 σε σύγκριση με 3.000 περιστατικά το 2021.
Τα ατυχήματα των containers αυξήθηκαν
Η χωρητικότητα των containers έχει αυξηθεί σε μέγεθος κατά περίπου 1.500% τα τελευταία 50 χρόνια αλλά είναι σημαντικό να σημειωθεί , αναφέρει η Allianz ότι το Dali δεν είναι τόσο μεγάλο όσο τα μεγαλύτερα πλοία που μεταφέρουν τώρα εμπορεύματα σε όλο τον κόσμο.
Για παράδειγμα, το Ever Given, το οποίο απέκλεισε τη Διώρυγα του Σουέζ για μια εβδομάδα τον Μάρτιο του 2021, μπορεί να μεταφέρει περισσότερα από 20.000 εμπορευματοκιβώτια εάν είναι γεμάτο.
Το Dali μπορεί να μεταφέρει περίπου 10.000 (αν και μετέφερε λιγότερο από το μισό ποσό όταν χτύπησε τη γέφυρα).
Ωστόσο, εξακολουθεί να είναι σχεδόν 1.000 πόδια, ήτοι το μήκος τριών γηπέδων ποδοσφαίρου. Τα πλοία του μεγέθους του Dali απαιτούν προσεκτική εξέταση κατά την πλοήγηση σε ‘περιορισμένα’ ύδατα.
Στην δεκαετία του 1970
Πίσω στη δεκαετία του 1970, όταν κατασκευάστηκε η γέφυρα Francis Scott Key, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ήταν λιγότερο από το μισό του μεγέθους τους, πιθανώς και ακόμα μικρότερα.
Ωστόσο, τα μεγαλύτερα πλοία δεν οδηγούν σε μεγαλύτερη συχνότητα ατυχημάτων, αλλά αν στα πλοία αυτά κάτι πάει στραβά, η κλίμακα της ζημιάς θα πολύ πιο σοβαρή λόγω του μεγέθους τους και του γεγονότος ότι οι υποδομές του 1970 υποδομή δεν προέβλεπαν την υποδοχή μεγαθηρίων.
Κατηγορίες πλοίων που συνδέονται με μεγάλους κινδύνους
Ενώ, ο αριθμός των σοβαρών ατυχημάτων στην ναυτιλία παγκοσμίως έχει μειωθεί, τα περιστατικά που αφορούν μεγάλα πλοία –πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και μεταφοράς αυτοκινήτων (Ro-ro) – έχουν δυσανάλογα υψηλές απώλειες από γεγονότα όπως πυρκαγιές , απώλειες εμπορευματοκιβωτίων και μεταφορέων, επικίνδυνο φορτίο, ακριβό κόστος επισκευής και προβλήματα με τα λιμάνια.
Το 90% του διεθνούς εμπορίου μέσω των υδάτων
Καταλήγει η Allianz τονίζοντας ότι η κατάρρευση της γέφυρα της Βαλτιμόρης υπογραμμίζει τα θέματα που πρέπει να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας . Περίπου το 90% του διεθνούς εμπορίου μεταφέρεται μέσω των ωκεανών, επομένως σε μια εποχή υψηλής άλληλο-εξάρτησης και διασύνδεσης τα προβλήματα σε ένα σημείο μπορούν γρήγορα να γίνουν αισθητά ευρύτερα.
Ασφαλισμένες απώλειες
Οι ασφαλισμένες απώλειες αν, και ακόμα δεν μπορούν να εκτιμηθούν θα περιλαμβάνουν ένα ευρύ φάσμα αξιώσεων, όπως υλικές ζημιές, διακοπή εργασιών από το κλείσιμο του λιμανιού, απομάκρυνση συντριμμιών, απώλεια φορτίου και καθαρισμό και ζημιές στο σκάφος.
Αρχικά, oι περισσότερες αξιώσεις θα κατευθύνονται προς την αγορά ναυτιλιακών ασφαλίσεων, ιδιαίτερα στα αλληλοασφαλιστικά P&I clubs, που καλύπτουν υλικές ζημιές και ευθύνη τρίτων, και κατόπιν στις ασφαλιστικές.
Ελ. Ερμείδου
www.bankingnews.gr
Το πλήθος περιστατικών αυτών σε σχέση με την χρονική διάρκεια καθιστά τις προσκρούσεις πλοίων σε υποδομές λιμένων την τέταρτη πιο συχνή αιτία ατυχημάτων στην ναυτιλία.
Σημειωτέον, τα 200 από τα 203 αφορούσαν πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containers).
Παρά την αύξηση των ατυχημάτων αναφέρει η Allianz, η εμπορική ναυτιλία έχει βελτιώσει σημαντικά τους κανόνες ασφαλείας της την τελευταία δεκαετία και αυτό αποδεικνύεται από τα συνολικά ποσοστά ατυχημάτων.
‘Χάρτης’ ατυχημάτων, τα επικίνδυνα πλοία
Οι συνολικές απώλειες πλοίων μετά από περιστατικά σύγκρουσης στα λιμάνια με άλλα πλοία είναι σπάνιες.
Την τελευταία δεκαετία (σε όλους τους τύπους σκαφών) υπήρξαν μόλις 30 συνολικές απώλειες από περιστατικά σύγκρουσης (με άλλα πλοία) και μόλις τέσσερις από περιστατικά σύγκρουσης στους λιμένες. Συνολικά αντιπροσωπεύουν μόλις το 4% του συνολικού αριθμού των σκαφών (807) που χάθηκαν μεταξύ 2013-2022.
Ωστόσο, ενώ οι συνολικές απώλειες έχουν μειωθεί, ο αριθμός των ναυτιλιακών περιστατικών που αναφέρονται σε όλο τον κόσμο κάθε χρόνο παρέμεινε σταθερός. Καταγράφηκαν 3.032 περιστατικά το 2022 σε σύγκριση με 3.000 περιστατικά το 2021.
Τα ατυχήματα των containers αυξήθηκαν
Η χωρητικότητα των containers έχει αυξηθεί σε μέγεθος κατά περίπου 1.500% τα τελευταία 50 χρόνια αλλά είναι σημαντικό να σημειωθεί , αναφέρει η Allianz ότι το Dali δεν είναι τόσο μεγάλο όσο τα μεγαλύτερα πλοία που μεταφέρουν τώρα εμπορεύματα σε όλο τον κόσμο.
Για παράδειγμα, το Ever Given, το οποίο απέκλεισε τη Διώρυγα του Σουέζ για μια εβδομάδα τον Μάρτιο του 2021, μπορεί να μεταφέρει περισσότερα από 20.000 εμπορευματοκιβώτια εάν είναι γεμάτο.
Το Dali μπορεί να μεταφέρει περίπου 10.000 (αν και μετέφερε λιγότερο από το μισό ποσό όταν χτύπησε τη γέφυρα).
Ωστόσο, εξακολουθεί να είναι σχεδόν 1.000 πόδια, ήτοι το μήκος τριών γηπέδων ποδοσφαίρου. Τα πλοία του μεγέθους του Dali απαιτούν προσεκτική εξέταση κατά την πλοήγηση σε ‘περιορισμένα’ ύδατα.
Στην δεκαετία του 1970
Πίσω στη δεκαετία του 1970, όταν κατασκευάστηκε η γέφυρα Francis Scott Key, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ήταν λιγότερο από το μισό του μεγέθους τους, πιθανώς και ακόμα μικρότερα.
Ωστόσο, τα μεγαλύτερα πλοία δεν οδηγούν σε μεγαλύτερη συχνότητα ατυχημάτων, αλλά αν στα πλοία αυτά κάτι πάει στραβά, η κλίμακα της ζημιάς θα πολύ πιο σοβαρή λόγω του μεγέθους τους και του γεγονότος ότι οι υποδομές του 1970 υποδομή δεν προέβλεπαν την υποδοχή μεγαθηρίων.
Κατηγορίες πλοίων που συνδέονται με μεγάλους κινδύνους
Ενώ, ο αριθμός των σοβαρών ατυχημάτων στην ναυτιλία παγκοσμίως έχει μειωθεί, τα περιστατικά που αφορούν μεγάλα πλοία –πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και μεταφοράς αυτοκινήτων (Ro-ro) – έχουν δυσανάλογα υψηλές απώλειες από γεγονότα όπως πυρκαγιές , απώλειες εμπορευματοκιβωτίων και μεταφορέων, επικίνδυνο φορτίο, ακριβό κόστος επισκευής και προβλήματα με τα λιμάνια.
Το 90% του διεθνούς εμπορίου μέσω των υδάτων
Καταλήγει η Allianz τονίζοντας ότι η κατάρρευση της γέφυρα της Βαλτιμόρης υπογραμμίζει τα θέματα που πρέπει να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας . Περίπου το 90% του διεθνούς εμπορίου μεταφέρεται μέσω των ωκεανών, επομένως σε μια εποχή υψηλής άλληλο-εξάρτησης και διασύνδεσης τα προβλήματα σε ένα σημείο μπορούν γρήγορα να γίνουν αισθητά ευρύτερα.
Ασφαλισμένες απώλειες
Οι ασφαλισμένες απώλειες αν, και ακόμα δεν μπορούν να εκτιμηθούν θα περιλαμβάνουν ένα ευρύ φάσμα αξιώσεων, όπως υλικές ζημιές, διακοπή εργασιών από το κλείσιμο του λιμανιού, απομάκρυνση συντριμμιών, απώλεια φορτίου και καθαρισμό και ζημιές στο σκάφος.
Αρχικά, oι περισσότερες αξιώσεις θα κατευθύνονται προς την αγορά ναυτιλιακών ασφαλίσεων, ιδιαίτερα στα αλληλοασφαλιστικά P&I clubs, που καλύπτουν υλικές ζημιές και ευθύνη τρίτων, και κατόπιν στις ασφαλιστικές.
Ελ. Ερμείδου
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών