Αισιοδοξία για την αποκόλληση του γιγαντιαίου πλοίου Ever Given που έχει προσαράξει στη Διώρυγα του Σουέζ και έχει προκαλέσει τεράστιο πλήγμα στην παγκόσμια ναυτιλία.
Το πλοίο Ever Given έχει μετακινηθεί 17 μέτρα προς τα βόρεια και υπάρχουν θετικές ενδείξεις ότι το πλοίο θα επανέλθει σύντομα λόγω της μεγάλης παλίρροιας σήμερα (28 – 29/3), γράφει το αιγυπτιακό περιοδικό Egypt Today Magazine.
Με την άνοδο της στάθμης της θάλασσας απόψε, ο Osama Rabie, πρόεδρος της αρχής της Διώρυγας του Σουέζ (SCA), δήλωσε ότι τα εμπορευματοκιβώτια μπορεί να επανατοποθετηθούν.
Το Egypt Today αναφέρει, πως η καλύτερη στιγμή είναι απόψε «λόγω της υψηλής στάθμης των υδάτων και των δυνατών ανέμων, που μπορούν να βοηθήσουν το πλοίο να κινηθεί προς τα βορειοανατολικά,
Ο Rabia ανέφερε ότι το σκάφος κινήθηκε 30 μοίρες και στις δύο κατευθύνσεις το Σάββατο (27/3/2021) την ώρα που πάνω από 300 πλοία περιμένουν να διέλθουν σε μία από τις πιο σημαντικές ναυτιλιακές διαδρομές του κόσμου.
Εντολές Sisi για αφαίρεση των εμπορευματοκιβωτίων
Εξάλλου, εντολές για την αφαίρεση των εμπορευματοκιβωτίων του «Ever Given» για να μπορέσει να επιτευχθεί η διαδικασία της αποκόλλησής του από τη Διώρυγα, έδωσε ο Αιγύπτιος πρόεδρος, Abdel Fattah al Sisi, όπως μεταδίδει το «Αλ Αραμπίγια».
Το πλοίο βρίσκεται προσαραγμένο από την Τρίτη 23 Μαρτίου και για έκτη μέρα στο 151ο χιλιόμετρο της Διώρυγας του Σουέζ, έχοντας παραλύσει τη θαλάσσια δίοδο και αφήνοντας 321 πλοία εγκλωβισμένα.
Οι αρχές προσπαθούν να απεγκλωβίσουν το πλοίο με αφαίρεση άμμου και με τη βοήθεια ρυμουλκών, αλλά χωρίς μέχρι τώρα αποτέλεσμα.
Έρευνα για τα αίτια της προσάραξης
Ο Rabia, ο οποίος τόνισε ότι το θέμα παρακολουθεί από πολύ κοντά ο Αιγύπτιος πρόεδρος επεσήμανε ότι η προσάραξη του πλοίου έγινε στο 151ο χιλιόμετρο της Παλαιάς Διώρυγας του Σουέζ και όχι στο νέο Κανάλι της Διώρυγας, που εγκαινιάστηκε τον Αύγουστο του 2015.
Στο νέο Κανάλι δεν θα υπήρχε ατύχημα
«Εάν το 400 μέτρων μήκους και 59 μέτρων πλάτους πλοίο περνούσε από το νέο Κανάλι δε θα υπήρχε ατύχημα», είπε χαρακτηριστικά ο Rabia επισημαίνοντας παράλληλα ότι ναι μεν στο πρόβλημα συνέβαλε η αμμοθύελλα αλλά μίλησε και για ένα πιθανό «τεχνικό πρόβλημα» ή «τεχνικό λάθος».
Γι' αυτό, όπως τόνισε, συνεχίζονται όλες οι προσπάθειες αποκόλλησης του πλοίου αλλά την ίδια στιγμή ξεκινάει και μία έρευνα για τα αίτια του προβλήματος.
'Αλλωστε, όπως επεσήμανε πριν από το Ever Given είχαν περάσει άλλα δώδεκα πλοία χωρίς να υπάρξει κανένα απολύτως πρόβλημα.
Την ίδια στιγμή, ο Rabia έκανε λόγο για μία μορφή αποζημιώσεων για τα 321 πλοία που έχουν εγκλωβιστεί στη Διώρυγα του Σουέζ, από την οποία αξίζει να σημειωθεί ότι περνάει το 12% του παγκόσμιου εμπορίου και αποτελεί μία από τις βασικότερες πηγές ξένου συναλλάγματος για την Αίγυπτο, η οποία αποκομίζει 5,6 δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο από τη διέλευση των πλοίων.
Μεγάλη αύξηση των ναύλων λόγω του αποκλεισμού της διώρυγας του Σουέζ
Τα ναύλα για τις μεταφορές πετρελαίου με τάνκερ σχεδόν διπλασιάσθηκαν αυτή την εβδομάδα μετά το σοκ του αποκλεισμού της διώρυγας του Σουέζ, καθώς το Ever Given παραμένει καθηλωμένο ανάμεσα στις δύο όχθες.
Η ιαπωνική ιδιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου Shoei Kisen διέψευσε δημοσίευμα ότι σκοπεύει να το μετακινήσει το Σάββατο το βράδυ, αναφέροντας ότι οι προσπάθειες αποκόλλησής του συνεχίζονται.
Ο Οργανισμός της Διώρυγας του Σουέζ καλωσόρισε την προσφορά των ΗΠΑ να βοηθήσουν.
Οι αναλυτές αναμένουν μία μεγαλύτερη αύξηση των ναύλων για τα μικρότερα τάνκερ και τα προϊόντα πετρελαίου, όπως τη νάφθα και τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων από την Ευρώπη στην Ασία, εάν η διώρυγα παραμείνει κλειστή για εβδομάδες.
«Η προμήθεια περίπου του 20% της ασιατικής νάφθας γίνεται από τη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα μέσω της διώρυγας του Σουέζ», δήλωσε στέλεχος της FGE, προσθέτοντας ότι οι νέες διαδρομές που θα κάνουν τα πλοία, γύρω από το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, μπορεί να αυξήσει κατά δύο εβδομάδες τον χρόνο τους και κατά πάνω από 800 τόνους την κατανάλωση καυσίμων των Suezmax τάνκερ.
Τα καύσιμα είναι το μεγαλύτερο κόστος για τα πλοία, αντιστοιχώντας έως το 60% των συνολικών δαπανών.
Η ήδη αδύναμη ασιατική αγορά βενζίνης ή ντίζελ επιδεινώνεται από τον αποκλεισμό καθώς η Ασία εξάγει καύσιμα σε δυτικές αγορές, όπως της Ευρώπης, το 60% των οποίων έγιναν μέσω του Σουέζ το 2020.
Πάνω από 30 πετρελαιοφόρα πλοία ανέμεναν από την Τρίτη και από τις δύο πλευρές της διώρυγας για να περάσουν, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv.
Η επίπτωση από τις καθυστερήσεις των πλοίων στις αγορές ενέργειας είναι πιθανό να περιορισθεί από τη ζήτηση για αργό και υγραέριο (LNG) που είναι στη χαμηλή περίοδο, ανέφεραν αναλυτές.
To κόστος της ναύλωσης προϊόντων, όπως βενζίνης και ντίζελ, από το ρωσικό λιμάνι του Τουάπσε στη Μαύρη Θάλασσα στη Νότια Γαλλία αυξήθηκε από 1,49 δολάρια ανά βαρέλι στις 22 Μαρτίου στα 2,58 δολάρια στις 25 Μαρτίου, μία αύξηση 73%, σύμφωνα με το Refinitiv.
Καθησυχαστικοί οι ενεργειακοί όμιλοι
Καθησυχαστικοί εμφανίζονται οι μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι στο ερώτημα για πιθανές επιπτώσεις στον εφοδιασμό της ελληνικής αγοράς με ενεργειακά προϊόντα, εξαιτίας της διακοπής λειτουργίας της διώρυγας του Σουέζ.
Όπως ανέφεραν αρμόδια στελέχη του ομίλου των Ελληνικών Πετρελαίων: «Δεν έχουμε προγραμματισμένη αγορά αργού από τον Περσικό Κόλπο τον επόμενο μήνα.
Ως εκ τούτου, ο εφοδιασμός των διυλιστηρίων του ομίλου μας δεν θα επηρεασθεί από το συμβάν στη διώρυγα του Σουέζ».
Στο ίδιο πνεύμα, πηγές του ΔΕΣΦΑ ανέφεραν ότι δεν υπάρχει πρόβλημα εφοδιασμού της αποθήκης υγροποιημένου φυσικού αερίου (το οποίο μεταφέρεται με πλοία) στη Ρεβυθούσα, προσθέτοντας ότι το επόμενο φορτίο ΥΦΑ αναμένεται από τις ΗΠΑ.
Οι ελληνικές επιχειρήσεις παρακολουθούν τις εξελίξεις καθώς το μπλόκο στη διέλευση πλοίων από το Σουέζ έχει ευρύτερες επιπτώσεις τόσο στην περιφερειακή όσο και στη διεθνή αγορά, όχι μόνο ενεργειακών προϊόντων αλλά συνολικά στο εμπόριο που διεξάγεται δια θαλάσσης.
Τι σημαίνει για το παγκόσμιο εμπόριο το μπλοκάρισμα της διώρυγα του Σουέζ
Το Ever Given, ένα πλοίο 220.000 τόνων, μήκους σχεδόν τετάρτου μιλίου με χωρητικότητα 20.000 εμπορευματοκιβωτίων, έχει μπλοκάρει το κανάλι Σουέζ.
Έχει αποκλείσει εντελώς το πέρασμα που φιλοξενεί έως και το 12% του θαλάσσιου εμπορίου στον κόσμο και μέσω του οποίου 50 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνήθως διαμετακινούνται ανά ημέρα.
«Ενώ πιστεύουμε και ελπίζουμε ότι η κατάσταση θα επιλυθεί σύντομα, υπάρχουν ορισμένοι κίνδυνοι σπασίματος του πλοίου», έγραψε ο στρατηγικός στρατηγός του J.P. Morgan, Marko Kolanovic.
«Σε αυτό το σενάριο, το κανάλι θα μπλοκαριστεί για παρατεταμένο χρονικό διάστημα, το οποίο θα μπορούσε να οδηγήσει σε σημαντικές διαταραχές στο παγκόσμιο εμπόριο, να ανεβάσει στα ύψη τα ποσοστά ναυτιλίας, την περαιτέρω αύξηση των ενεργειακών εμπορευμάτων και την αύξηση του παγκόσμιου πληθωρισμού».
Η κρίση αυτή είναι ένα άλλο πλήγμα για την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα μετά από ένα βάναυσο έτος γεμάτο καθυστερήσεις, ελλείψεις και συμπιέσεις τιμών στο πίσω μέρος της πανδημίας του κορωνοϊού.
Σχόλια αναγνωστών