γράφει : Γιούλα Ζαχιώτη
Πρόσθετες επενδύσεις 15 δις στους ημιαγωγούς προωθεί η ΕΕ
Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα έχουν στο εξής τη δυνατότητα να στηρίζουν με δημόσια χρηματοδότηση την ανέγερση νέων εργοστασίων κατασκευής ημιαγωγών, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράξης για τους Ημιαγωγούς που εγκρίθηκε στις Βρυξέλλες. Στόχος της κίνησης αυτής είναι η ενίσχυση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας ημιαγωγών και η μείωση της εξάρτησης της ευρωπαϊκής βιομηχανίας αυτοκινήτων, αεροσκαφών κλπ από την τις αμερικανικές και ασιατικές εταιρείες.
Τι είναι η Ευρωπαϊκή Πράξη για τους Ημιαγωγούς
Η Ευρωπαϊκή Πράξη για τους Ημιαγωγούς που ενέκρινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποτελεί το ισοδύναμο του αμερικάνικου νόμου για τη στήριξη της αμερικάνικης βιομηχανίας ημιαγωγών με 52 δις δολάρια, προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της αμερικάνικης βιομηχανίας σε σχέση με την Κίνα και σε μια συγκυρία όπου η παγκόσμια έλλειψη σε ημιαγωγούς και τα προβλήματα εφοδιασμού έχουν καταστροφικές συνέπειες στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, στους παρόχους υγειονομικής περίθαλψης, σε τηλεπικοινωνιακούς φορείς και άλλους κλάδους.
Η Ευρωπαϊκή Πράξη για τους Ημιαγωγούς θα «διευκολύνει την αύξηση των δημόσιων και ιδιωτικών επενδύσεις στους ημιαγωγούς κατά 15 δισ. ευρώ έως το 2030», δήλωσε η πρόεδρος της Επιτροπής Ursula von der Leyen, στα ΜΜΕ.
"Αυτά τα κεφάλαια θα προστεθούν στα 30 δισ. ευρώ δημοσίων επενδύσεων που έχουν ήδη προγραμματιστεί στο πλαίσιο του Next Generation EU, του Horizon Europe και των εθνικών προϋπολογισμών και θα συνδυαστούν με περαιτέρω μακροπρόθεσμες ιδιωτικές επενδύσεις", πρόσθεσε η πρόεδρος της Κομισιόν αναφερόμενη σε τρέχοντα έργα της ΕΕ.
"Χαλαρώνουμε τους κανόνες απαγόρευσης κρατικών ενισχύσεων υπό αυστηρούς όρους"
Η Ursula von der Leyen είπε ότι ακόμη ότι η ΕΕ θα χαλαρώσει τους κανόνες περί απαγόρευσης των κρατικών ενισχύσεων, που στοχεύουν στην αποτροπή των παράνομων επιδοτήσεων που δίνουν κάποιες χώρες της ΕΕ σε εταιρείες τους, μόνον για τα καινοτόμα εργοστάσια παραγωγής ημιαγωγών. "Θα αναπροσαρμόσουμε τους κανόνες μας για τις κρατικές ενισχύσεις, υπό αυστηρούς όρους. Αυτό θα επιτρέψει - για πρώτη φορά - τη δημόσια χρηματοδότηση στις ευρωπαϊκές εγκαταστάσεις παραγωγής ημιαγωγών, που θα βρεθούν στην πρωτοπορία της παραγωγής ημιαγωγών και θα ωφελούν όλη την Ευρώπη».
Οι ευρωπαϊκές αποφάσεις για στήριξη στην κατασκευή ημιαγωγών έρχεται σε μια συγκυρία κατά την οποία η Ευρώπη θέλει να ελκύσει την αμερικανική εταιρεία κατασκευής ημιαγωγών Intel, η οποία έχει ανακοινώσει ότι σχεδιάζει να φτιάξει ένα νέο μεγάλο εργοστάσιο την Ευρώπη, χωρίς να προσδιορίσει σε ποια χώρα.
Η Intel χαιρέτισε τις ευρωπαϊκές αποφάσεις για στήριξη της βιομηχανίας ημιαγωγών και κάλεσε τις αρχές και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού να ενώσουν τις δυνάμεις τους. «Επί του παρόντος εξετάζουμε να αυξήσουμε την παραγωγή μας στην Ευρώπη και αναμένουμε ότι η Ευρωπαϊκή Πράξη για τους Ημιαγωγούς θα διευκολύνει αυτά τα σχέδια», ανέφερε η Intel σε δήλωσή της.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η έλλειψη των ημιαγωγών, σε συνδυασμό με την αυξημένη ζήτηση μετά το τέλος της πανδημίας, έχει προκαλέσει προβλήματα στον ανεφοδιασμό της βιομηχανίας και έχει οδηγήσει σε αύξηση της τιμής των ημιαγωγών που έγινε ιδιαίτερα αισθητή στο δεύτερο εξάμηνο του 2021.
Προβλήματα στον ανεφοδιασμό της ευρωπαϊκής βιομηχανίας
Οι ελλείψεις ημιαγωγών έχουν πλήξει ιδιαίτερα την ευρωπαϊκή βιομηχανία αυτοκινήτων, αεροσκαφών και άλλων προϊόντων, επειδή η Ευρώπη, μέχρι σήμερα, δεν στήριζε με ανάλογες πολιτικές τη βιομηχανία της όπως έκανε οι ΗΠΑ, η Κίνα και η Ταϊβάν.
Η ΕΕ θέλει να αυξήσει το μερίδιό της στην παγκόσμια αγορά ημιαγωγών, προκειμένου να αποκτήσει «στρατηγική αυτονομία». Έχει σήμερα μερίδιο 10% της παγκόσμιας παραγωγής και θέλει να την αυξήσει σε 20% έως το 2030, καθώς αναμένεται ότι η ζήτηση θα έχει διπλασιαστεί έως τότε. Θέλει επίσης να μπορεί να κατασκευάσει πιο προηγμένους ημιαγωγούς.
Βεβαίως με την προώθηση πιο ενεργητικών πολιτικών για τη στήριξη της κατασκευής ημιαγωγών από την ΕΕ, εκτιμάται ότι μπορεί να αυξηθεί η παγκόσμια προσφορά ημιαγωγών και έτσι να πάρει τέλος η αύξηση των τιμών τους.
www. bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών