Το διυλιστήριο Schwedt στη Γερμανία, το οποίο προμηθεύει το μεγαλύτερο μέρος των περιοχών του Βερολίνου και του Βρανδεμβούργου με καύσιμα, αντιμετωπίζει έλλειψη πετρελαίου, καθώς η χωρητικότητα των αγωγών δεν επαρκεί, σύμφωνα με την Handelsblatt.
Αυτός είναι ένας από τους λόγους που που το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομίας έθεσε την Παρασκευή τη Rosneft Deutschland υπό επιτροπεία, προκειμένου να εξασφαλιστεί ο εφοδιασμός.
Μετά την έναρξη της εποπτείας ο καγκελάριος Olaf Scholz φάνηκε ανακουφισμένος που βρήκε λύση για το διυλιστήριο PCK (Petrolchemisches Kombinat) στο Schwedt.
Η Rosneft Deutschland είναι ο κύριος ιδιοκτήτης του διυλιστηρίου στο Schwedt και ανήκει στη ρωσική πετρελαϊκή εταιρεία Rosneft.
Ωστόσο, δεν έχουν εξαλειφθεί σε καμία περίπτωση όλα τα εμπόδια για τη διασφάλιση της μόνιμης λειτουργίας του διυλιστηρίου.
Μέχρι σήμερα, η PCK Schwedt τροφοδοτείται σχεδόν κατά 100% με ρωσικό πετρέλαιο μέσω του αγωγού "Druzhba" ("Φιλία").
Η Γερμανία - σε αντίθεση με την Τσεχία, για παράδειγμα - έχει δεσμευτεί να μην προμηθεύεται πετρέλαιο μέσω αγωγών από τη Ρωσία από την 1η Ιανουαρίου 2023, έτσι το πετρέλαιο για το διυλιστήριο θα πρέπει στο εξής, να φτάνει στο Schwedt από άλλες οδούς.
Ο αγωγός αργού πετρελαίου που διέρχεται από το Ροστόκ στο Schwedt παίζει σημαντικό ρόλο σε αυτό.
Σύμφωνα με το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομίας, περίπου 5 έως 7 εκατομμύρια τόνοι πετρελαίου ετησίως μπορούν να μεταφερθούν μέσω του αγωγού στην τρέχουσα κατάστασή του.
Σύμφωνα με το υπουργείο, αυτό αντιστοιχεί σε "περίπου 48 έως 60%" της χρησιμοποίησης της δυναμικότητας του διυλιστηρίου PCK.
Ο αγωγός δεν μπορεί να μεταφέρει αρκετό πετρέλαιο
Με αυτές τις ποσότητες και μόνο, το διυλιστήριο μπορεί να λειτουργήσει "μόνο στο ελάχιστο φορτίο", λέει το υπουργείο.
Οι ειδικοί, ωστόσο, προειδοποιούν ότι η υπόθεση του υπουργείου είναι υπερβολικά αισιόδοξη.
Το ποσοστό του 60% αντιπροσωπεύει ήδη το απόλυτο κατώτατο όριο της ποσότητας πετρελαίου που απαιτείται για τη λειτουργία του διυλιστηρίου.
Το κρατίδιο του Βρανδεμβούργου επιμένει επομένως στην αύξηση της δυναμικότητας του αγωγού: "Η αναβάθμιση του αγωγού είναι το σημαντικότερο βήμα προκειμένου να επιτευχθεί το συντομότερο δυνατό μια χρησιμοποίηση της δυναμικότητας του διυλιστηρίου PCK που να προσεγγίζει το επίπεδο λειτουργίας πριν από την έναρξη του πολέμου", λέει ο υπουργός Οικονομίας του Βρανδεμβούργου Γιεργκ Στάινμπαχ (SPD).
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση βλέπει το πρόβλημα και θέλει να προωθήσει την επέκταση του αγωγού.
Ο αγωγός έχει χρησιμοποιηθεί μέχρι στιγμής μόνο για έκτακτη παροχή και ποτέ σε συνεχή λειτουργία, αναφέρει το Υπουργείο Οικονομίας.
"Ως εκ τούτου, είναι απαραίτητο να αναβαθμιστεί γρήγορα σε μια σταθερή, ετήσια μέγιστη δυναμικότητα περίπου εννέα εκατομμυρίων τόνων ετησίως", αναφέρει το υπουργείο.
Αυτό αντιστοιχεί σε χρησιμοποίηση της παραγωγικής ικανότητας του διυλιστηρίου PCK κατά 75 %.
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση επιθυμεί να καλύψει πλήρως το αναγκαίο κόστος που εκτιμάται σε 400 εκατομμύρια ευρώ "λόγω του εθνικού συμφέροντος για τη διασφάλιση της ασφάλειας του ενεργειακού εφοδιασμού της ανατολικής Γερμανίας".
Για το σκοπό αυτό, το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομίας εκτιμά ότι η φάση κατασκευής θα διαρκέσει δύο έως τρία χρόνια.
Οι προσπάθειες να προσελκύσουν ιδιώτες επενδυτές από την πετρελαϊκή βιομηχανία για το έργο είχαν αποτύχει.
Οι εμπειρογνώμονες προειδοποιούν ότι η κατάσταση εφοδιασμού του διυλιστηρίου στο Schwedt δεν θα σταθεροποιηθεί μόνιμα έως ότου ανανεωθεί πλήρως ο αγωγός.
Επομένως, η μεταβατική περίοδος είναι κρίσιμη.
Δεν υπάρχει πειστική λύση για τη φάση της κατασκευής.
Επιπλέον, η αναβάθμιση του αγωγού δεν αρκεί.
Οι δυνατότητες του λιμανιού του Ροστόκ πρέπει επίσης να επεκταθούν.
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση έχει επίσης υποσχεθεί οικονομική βοήθεια για το σκοπό αυτό.
Εάν ο Schwedt αποτύχει, η ανατολική Γερμανία και η δυτική Πολωνία θα αντιμετωπίσουν μεγάλα προβλήματα.
Το διυλιστήριο στο Schwedt διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στον εφοδιασμό της ευρύτερης περιοχής Βερολίνου-Βρανδεμβούργου και της δυτικής Πολωνίας με πετρέλαιο θέρμανσης, βενζίνη, ντίζελ και παραφίνη.
Το 90% των πετρελαιοειδών που καταναλώνονται στην περιοχή προέρχονται από το Schwedt
Σε περίπτωση βλάβης του διυλιστηρίου, η προμήθεια αντικαταστάτη από άλλες περιοχές θα απαιτούσε μεγάλη υλικοτεχνική προσπάθεια.
Το αποτέλεσμα θα μπορούσαν να είναι υψηλές τιμές και συμφόρηση της προσφοράς.
Προκειμένου να αυξηθεί κάπως η μεταφορική ικανότητα του αγωγού από το Ροστόκ προς το Schwedt κατά τη μεταβατική φάση, πρόκειται να χρησιμοποιηθούν στο μέλλον οι λεγόμενοι βελτιωτές ροής- σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομίας, και αυτό μπορεί να αυξήσει τη χωρητικότητα του αγωγού κατά 100%. Επιπλέον, το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομίας υπολογίζει στο γεγονός ότι το πετρέλαιο μπορεί επίσης να ληφθεί μέσω του πολωνικού λιμένα του Γκντανσκ κατά τη διάρκεια της διετούς έως τριετούς φάσης ανανέωσης του αγωγού.
Ωστόσο, ο εφοδιασμός μέσω του υφιστάμενου αγωγού από το Γκντανσκ στο Schwedt κάθε άλλο παρά ασφαλής είναι.
Αφενός, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι πολωνικές δυνατότητες είναι περιορισμένες, επειδή τα πολωνικά διυλιστήρια και το διυλιστήριο της Λόινα (Leuna) στη Σαξονία-Άνχαλτ τροφοδοτούνται επίσης μέσω του Γκντανσκ.
Από την άλλη πλευρά, η πολωνική κυβέρνηση είχε επανειλημμένα τονίσει τους τελευταίους μήνες ότι οι παραδόσεις πετρελαίου στο Schwedt μέσω του Γκντανσκ θα ήταν αποδεκτές μόνο εάν καμία ρωσική εταιρεία δεν κέρδιζε χρήματα από την επεξεργασία του πετρελαίου.
Αρχικά δεν ήταν σαφές αν το μοντέλο της επιτροπείας που επέλεξε τώρα η γερμανική κυβέρνηση για τη Rosneft Deutschland, τον μεγαλύτερο μέτοχο του διυλιστηρίου, θα ήταν επαρκές για την Πολωνία.
Επισήμως, η Rosneft παραμένει ο ιδιοκτήτης της Rosneft Deutschland.
Ωστόσο, το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομίας και Τεχνολογίας δήλωσε ότι θα διασφαλίσει ότι δεν θα εισρεύσουν άλλα χρήματα στη Ρωσία.
Οι γνώστες του κλάδου εκφράζουν αμφιβολίες.
Είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ότι η Ρωσία θα συνεχίσει να προμηθεύει αργό πετρέλαιο μέσω του αγωγού "Druzhba" μέχρι το τέλος του έτους, εάν οι παραδόσεις δεν πληρωθούν.
Ωστόσο, ο υπουργός Οικονομίας Χάμπεκ αναμένει ότι η Πολωνία θα ακολουθήσει το παράδειγμά του.
Οι συνομιλίες με την πολωνική πλευρά έχουν "προχωρήσει καλά", δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας.
Αρχικά δεν υπήρξε καμία αντίδραση από την Πολωνία.
Η Ρωσία θα μπορούσε να σταματήσει τις παραδόσεις πετρελαίου
Εν τω μεταξύ, υπάρχουν εικασίες ότι η Ρωσία θα μπορούσε απλώς να σταματήσει εντελώς τις παραδόσεις μέσω του αγωγού Druzhba, λόγω της κηδεμονίας της γερμανικής κυβέρνησης επί της Rosneft Deutschland.
Αυτό θα μπορούσε να συμβεί σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, προειδοποιεί ένας εκ των ειδικών.
Το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομίας επισημαίνει ότι οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης πετρελαίου στο Schwedt και στη Λόινα είναι γεμάτες και θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για λίγες ημέρες χωρίς παραδόσεις.
Επιπλέον, το πετρέλαιο από το εθνικό απόθεμα πετρελαίου θα μπορούσε να δρομολογηθεί μέσω μεταφορών.
Το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών Υποθέσεων και Ενέργειας είχε δηλώσει την Παρασκευή ότι η Rosneft Deutschland τέθηκε υπό επιτροπεία προκειμένου να διασφαλιστεί η συνέχιση της λειτουργίας του διυλιστηρίου.
Η επιτροπεία ασκείται από τον Ομοσπονδιακό Οργανισμό Δικτύων.
Έτσι, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση αποκτά τον έλεγχο του αντίστοιχου μεριδίου της Rosneft Deutschland στα τρία διυλιστήρια PCK Schwedt, MiRo (Καρλσρούη) και Bayernoil (Vohburg).
Η Rosneft Deutschland συγκεντρώνει συνολικά περίπου το δώδεκα τοις εκατό της δυναμικότητας επεξεργασίας πετρελαίου της Γερμανίας και είναι έτσι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες επεξεργασίας πετρελαίου στη Γερμανία.
Η επιτροπεία περιορίζεται αρχικά σε έξι μήνες.
Η τροποποίηση του νόμου για την ενεργειακή ασφάλεια (EnSiG) άνοιξε το δρόμο γι' αυτό. Ο δικηγόρος Christoph Morgen θα διαχειρίζεται τις δραστηριότητες των θυγατρικών της Rosneft στη Γερμανία ως διαχειριστής.
Η Rosneft Deutschland είναι ο κύριος ιδιοκτήτης του διυλιστηρίου στο Schwedt με ποσοστό 54,17%. Οι άλλοι μέτοχοι είναι η Shell (37,5%) και η Eni (8,33%).
Τράπεζες και εταιρείες αποφεύγουν τη Rosneft
Ο Habeck δήλωσε ότι είχε παρατηρηθεί ότι οι ασφαλιστές, οι πάροχοι υπηρεσιών πληροφορικής, αλλά και οι αγοραστές είχαν όλο και περισσότερο απομακρυνθεί από τη Rosneft Deutschland.
Το πρόβλημα υπάρχει από τότε που τέθηκαν σε ισχύ οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας: οι τράπεζες και οι επιχειρηματικοί εταίροι αποφεύγουν τις εταιρείες με Ρώσους ιδιοκτήτες - ακόμη και αν δεν υπόκεινται καθόλου σε κυρώσεις.
Οι γνώστες μιλούν για "υπερσυμμόρφωση".
Για τη Rosneft Deutschland, αυτό έχει γίνει μείζον πρόβλημα, αναφέρουν.
Σύμφωνα με το ομοσπονδιακό υπουργείο Οικονομίας, η αυξανόμενη αβεβαιότητα ήταν ο λόγος για τον οποίο η Rosneft Deutschland τέθηκε υπό επιτροπεία.
Η διατήρηση της επιχειρηματικής λειτουργίας των πληγέντων διυλιστηρίων "κινδύνευε λόγω της ιδιοκτησιακής θέσης των εταιρειών", δήλωσε το υπουργείο.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών