
Το κύριο πρόβλημα των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών συνοψίζεται σε μια λέξη: ζήτηση.
Καθώς η πρόεδρος της Επιτροπής Ursula von der Leyen έχει προσκαλέσει την Πέμπτη βασικούς παράγοντες της βιομηχανίας για έναν "στρατηγικό διάλογο" σχετικά με το μέλλον του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, η Euractiv ρίχνει μια ματιά στο τι κρύβεται πίσω από την τρέχουσα ύφεση.
Αδύναμη ζήτηση
Το κύριο πρόβλημα των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών συνοψίζεται σε μια λέξη: ζήτηση.
Δύο εκατομμύρια λιγότερα αυτοκίνητα θα παραχθούν στην Ευρώπη το 2024 από ό,τι πριν από την πανδημία COVID-19, καθώς οι Ευρωπαίοι είναι όλο και λιγότερο σε θέση να αντέξουν οικονομικά ένα νέο αυτοκίνητο λόγω του υψηλότερου κόστους ζωής και των υψηλών επιτοκίων.
"Η ευρωπαϊκή μεσαία τάξη χάνει την αγοραστική της δύναμη", δήλωσε πέρυσι στους δημοσιογράφους ο Luca de Meo, διευθύνων σύμβουλος της Renault.
Αλλά χωρίς οικογένειες της μεσαίας τάξης που μπορούν να αντέξουν οικονομικά νέα αυτοκίνητα, η βιομηχανία υποφέρει.
Η έλλειψη ζήτησης είναι ιδιαίτερα έντονη για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι τιμές των οποίων στην πραγματικότητα αυξήθηκαν τα τελευταία χρόνια αντί να μειωθούν - όπως ελπίζαμε - με την πτώση του κόστους των μπαταριών και τις οικονομίες κλίμακας.
Η μείωση της ευρωπαϊκής παραγωγής επιταχύνεται από την τάση που είναι γνωστή ως "τοπική για τοπική", σύμφωνα με την οποία οι αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως οι γερμανικές μάρκες, παράγουν όλο και περισσότερο τα αυτοκίνητά τους και προμηθεύονται τις προμήθειές τους στη χώρα προορισμού των αυτοκινήτων. Δηλαδή, κατασκευάζοντας αυτοκίνητα για την αμερικανική αγορά στη βόρεια Αμερική.
"Η επιχειρηματική υπόθεση της παραγωγής στην Ευρώπη πρέπει να βελτιωθεί", δήλωσε στη Euractiv η Sigrid de Vries, γενική διευθύντρια του κύριου λόμπι της αυτοκινητοβιομηχανίας της ΕΕ ACEA.
Απώλειες θέσεων εργασίας και κλείσιμο εργοστασίων
Ο μικρότερος αριθμός αυτοκινήτων που παράγονται στην Ευρώπη σημαίνει επίσης ότι χρειάζονται λιγότεροι άνθρωποι για την κατασκευή τους. Συνολικά έχουν ανακοινωθεί 88.000 μειώσεις θέσεων εργασίας κατά τη διάρκεια του 2024, σύμφωνα με στοιχεία του Eurofound.
Αυτό περιλαμβάνει την ανακοίνωση της Volkswagen, της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης, να μειώσει 35.000 θέσεις εργασίας έως το 2030, υποσχόμενη ωστόσο ότι θα το κάνει χωρίς απολύσεις.
Το εργατικό δυναμικό της αυτοκινητοβιομηχανίας γερνάει, πράγμα που σημαίνει ότι χιλιάδες εργαζόμενοι θα συνταξιοδοτηθούν ούτως ή άλλως τα επόμενα χρόνια. Στην περίπτωση της Volkswagen, η οποία κατασκευάζει εννέα εκατομμύρια αυτοκίνητα ετησίως με 680.000 εργαζόμενους παγκοσμίως, ενώ η ιαπωνική ανταγωνίστρια Toyota κατασκευάζει παρόμοιο αριθμό με μόλις 375.000 εργαζόμενους, ακόμη και εκπρόσωποι των εργαζομένων έχουν αναγνωρίσει την ύπαρξη "πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας"."
"Υπάρχει σε μεγάλο βαθμό μια κρίση, αλλά είναι μια κρίση όπου το βάρος πέφτει από τους ώμους του εργατικού δυναμικού και στους προμηθευτές και τους μικρότερους παίκτες στην αλυσίδα αξίας", δήλωσε στο Euractiv η Judith Kirton-Darling, γενική γραμματέας της ευρωπαϊκής συνδικαλιστικής ομοσπονδίας IndustriAll.
Αυτό έρχεται αφού ο William Todts, εκτελεστικός διευθυντής της ΜΚΟ Transport & Environment, αμφισβήτησε την ύπαρξη κρίσης στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας συνολικά, επισημαίνοντας τα κέρδη ρεκόρ των αυτοκινητοβιομηχανιών τα τελευταία χρόνια.
Τα κέρδη αυτά έχουν επιτευχθεί με το να "συμπιέζουν όσο το δυνατόν περισσότερα από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης", μεταξύ άλλων καθυστερώντας τις επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση, δήλωσε η Kirton-Darling, καθώς και με το να "συμπιέζουν το εργατικό δυναμικό τους", για παράδειγμα, πληρώνοντας χαμηλότερους μισθούς.
Το πρόβλημα της απώλειας θέσεων εργασίας επιταχύνεται από τη στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία χρειάζονται λιγότερους ανθρώπους για τη συναρμολόγησή τους και σημαίνουν ότι εξαφανίζονται ολόκληρες αλυσίδες αξίας για εξαρτήματα κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Μαζί με άλλα συνδικάτα, η IndustriAll θα ήθελε να δει ένα "μορατόριουμ σε όλη την Ευρώπη για τη διάλυση βιομηχανικών περιουσιακών στοιχείων και τις αναγκαστικές απολύσεις, ώστε να διασφαλιστεί ότι υπάρχει χώρος για λύσεις με διαπραγμάτευση για κάθε χώρο και κάθε εργαζόμενο." Ο De Vries, ωστόσο, διαφωνεί.
"Δεν αναγνωρίζω ότι η βιομηχανία θα απολύει απλώς ανθρώπους", δήλωσε. Δεν υπάρχει "καμία έλλειψη προσπάθειας" από τις αυτοκινητοβιομηχανίες στην προσπάθειά τους να επανεκπαιδεύσουν και να επαναπροσλάβουν ανθρώπους, πρόσθεσε.
Στροφή προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Το μεγαλύτερο σημείο διαφωνίας είναι η στροφή προς την ηλεκτρική κινητικότητα.
Ενώ υπάρχει συναίνεση "ότι η κυρίαρχη τεχνολογία θα είναι η ηλεκτρική ή η κυψέλη καυσίμου", όπως είπε ο de Vries, οι αριθμοί των πωλήσεων απέχουν πολύ από τις ανάγκες. "Αυτή η μετάβαση είναι πολύ πιο δύσκολη από ό,τι όλοι φαντάζονταν ή επιθυμούσαν να είναι", είπε.
"Οι αυτοκινητοβιομηχανίες κάνουν ό,τι μπορούν" για να αυξήσουν το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, είπε ο de Vries. Ωστόσο, το πρόβλημα θα ήταν οι καταναλωτές να μην αισθάνονται σίγουροι για την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, κυρίως λόγω της έλλειψης υποδομών φόρτισης. "Δεν βλέπουμε μια φυσική ζήτηση της αγοράς για αυτά τα οχήματα", είπε, υποστηρίζοντας ότι όποτε αφαιρέθηκαν οι επιδοτήσεις αγοράς, η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα έπεσε κατακόρυφα.
Αυτό συνέβη στη Γερμανία, όπου το τέλος της πριμοδότησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων εν μία νυκτί -στην κορύφωση της δημοσιονομικής της κρίσης- είδε το μερίδιο των ηλεκτροκίνητων οχημάτων να μειώνεται δραστικά.
Ο Olaf Scholz, ζήτησε από την ΕΕ να παρέμβει, ζητώντας ένα πανευρωπαϊκό σύστημα επιδότησης αγοράς.
Το Transport & Environment, ωστόσο, κατηγορεί τις αυτοκινητοβιομηχανίες για την αύξηση των τιμών των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, καθώς έχουν επικεντρωθεί σε πιο ακριβά premium μοντέλα.
Αυτό θα αλλάξει το 2025, ελπίζει η ΜΚΟ, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα μοιράζουν εκπτώσεις στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για να επιτύχουν τους στόχους τους για το CO2. Αλλά "οι αυτοκινητοβιομηχανίες πωλούν ήδη τα EV με ζημία", δήλωσε ο de Vries.
"Οπότε μπορείτε να δουλέψετε με την τιμολόγησή σας, αλλά μπορείτε να το κάνετε αυτό μόνο για τόσο καιρό", πρόσθεσε.
Η ACEA καλεί την ΕΕ να απαλλάξει τις αυτοκινητοβιομηχανίες από τα επαπειλούμενα πρόστιμα σε περίπτωση που δεν επιτευχθούν οι στόχοι για το CO2, μια έκκληση που υποστηρίζεται από τη Γερμανία και άλλες χώρες αυτοκινήτων, όπως η Γαλλία, η Ιταλία και η Τσεχία.
Στην Πυξίδα Ανταγωνιστικότητας που παρουσίασε χθες, η Επιτροπή δεσμεύεται να "εντοπίσει άμεσες λύσεις" για τα επαπειλούμενα πρόστιμα, "εξετάζοντας πιθανές ευελιξίες" "χωρίς, ωστόσο, να μειώσει τη συνολική φιλοδοξία των στόχων του 2025".
Αυτό παραπέμπει σε έναν συμβιβασμό που θα μπορούσε να προβλέπει την καταμέτρηση των στόχων σε πολλά χρόνια, όπως πρότεινε ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Robert Habeck.
Τα συνδικάτα, εν τω μεταξύ, εκφράζουν τη συμπάθειά τους για τις δυσκολίες των αυτοκινητοβιομηχανιών: "Αν δεν έχεις τη ζήτηση που ωθεί στην αλλαγή του στόλου, τότε είναι πολύ δύσκολο να το πετύχεις", δήλωσε η Kirton-Darling.
Είναι "επείγον" για την ΕΕ να λάβει μέτρα για την αύξηση της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τόνισε, υποστηρίζοντας όμως ότι αυτό βρίσκεται "σε θεμελιώδη αντίθεση με τη μακροοικονομική πολιτική που ακολουθεί η Ευρώπη αυτή τη στιγμή, η οποία είναι η λιτότητα".
www.bankingnews.gr
Αδύναμη ζήτηση
Το κύριο πρόβλημα των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών συνοψίζεται σε μια λέξη: ζήτηση.
Δύο εκατομμύρια λιγότερα αυτοκίνητα θα παραχθούν στην Ευρώπη το 2024 από ό,τι πριν από την πανδημία COVID-19, καθώς οι Ευρωπαίοι είναι όλο και λιγότερο σε θέση να αντέξουν οικονομικά ένα νέο αυτοκίνητο λόγω του υψηλότερου κόστους ζωής και των υψηλών επιτοκίων.
"Η ευρωπαϊκή μεσαία τάξη χάνει την αγοραστική της δύναμη", δήλωσε πέρυσι στους δημοσιογράφους ο Luca de Meo, διευθύνων σύμβουλος της Renault.
Αλλά χωρίς οικογένειες της μεσαίας τάξης που μπορούν να αντέξουν οικονομικά νέα αυτοκίνητα, η βιομηχανία υποφέρει.
Η έλλειψη ζήτησης είναι ιδιαίτερα έντονη για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι τιμές των οποίων στην πραγματικότητα αυξήθηκαν τα τελευταία χρόνια αντί να μειωθούν - όπως ελπίζαμε - με την πτώση του κόστους των μπαταριών και τις οικονομίες κλίμακας.
Η μείωση της ευρωπαϊκής παραγωγής επιταχύνεται από την τάση που είναι γνωστή ως "τοπική για τοπική", σύμφωνα με την οποία οι αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως οι γερμανικές μάρκες, παράγουν όλο και περισσότερο τα αυτοκίνητά τους και προμηθεύονται τις προμήθειές τους στη χώρα προορισμού των αυτοκινήτων. Δηλαδή, κατασκευάζοντας αυτοκίνητα για την αμερικανική αγορά στη βόρεια Αμερική.
"Η επιχειρηματική υπόθεση της παραγωγής στην Ευρώπη πρέπει να βελτιωθεί", δήλωσε στη Euractiv η Sigrid de Vries, γενική διευθύντρια του κύριου λόμπι της αυτοκινητοβιομηχανίας της ΕΕ ACEA.
Απώλειες θέσεων εργασίας και κλείσιμο εργοστασίων
Ο μικρότερος αριθμός αυτοκινήτων που παράγονται στην Ευρώπη σημαίνει επίσης ότι χρειάζονται λιγότεροι άνθρωποι για την κατασκευή τους. Συνολικά έχουν ανακοινωθεί 88.000 μειώσεις θέσεων εργασίας κατά τη διάρκεια του 2024, σύμφωνα με στοιχεία του Eurofound.
Αυτό περιλαμβάνει την ανακοίνωση της Volkswagen, της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης, να μειώσει 35.000 θέσεις εργασίας έως το 2030, υποσχόμενη ωστόσο ότι θα το κάνει χωρίς απολύσεις.
Το εργατικό δυναμικό της αυτοκινητοβιομηχανίας γερνάει, πράγμα που σημαίνει ότι χιλιάδες εργαζόμενοι θα συνταξιοδοτηθούν ούτως ή άλλως τα επόμενα χρόνια. Στην περίπτωση της Volkswagen, η οποία κατασκευάζει εννέα εκατομμύρια αυτοκίνητα ετησίως με 680.000 εργαζόμενους παγκοσμίως, ενώ η ιαπωνική ανταγωνίστρια Toyota κατασκευάζει παρόμοιο αριθμό με μόλις 375.000 εργαζόμενους, ακόμη και εκπρόσωποι των εργαζομένων έχουν αναγνωρίσει την ύπαρξη "πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας"."
"Υπάρχει σε μεγάλο βαθμό μια κρίση, αλλά είναι μια κρίση όπου το βάρος πέφτει από τους ώμους του εργατικού δυναμικού και στους προμηθευτές και τους μικρότερους παίκτες στην αλυσίδα αξίας", δήλωσε στο Euractiv η Judith Kirton-Darling, γενική γραμματέας της ευρωπαϊκής συνδικαλιστικής ομοσπονδίας IndustriAll.
Αυτό έρχεται αφού ο William Todts, εκτελεστικός διευθυντής της ΜΚΟ Transport & Environment, αμφισβήτησε την ύπαρξη κρίσης στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας συνολικά, επισημαίνοντας τα κέρδη ρεκόρ των αυτοκινητοβιομηχανιών τα τελευταία χρόνια.
Τα κέρδη αυτά έχουν επιτευχθεί με το να "συμπιέζουν όσο το δυνατόν περισσότερα από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης", μεταξύ άλλων καθυστερώντας τις επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση, δήλωσε η Kirton-Darling, καθώς και με το να "συμπιέζουν το εργατικό δυναμικό τους", για παράδειγμα, πληρώνοντας χαμηλότερους μισθούς.
Το πρόβλημα της απώλειας θέσεων εργασίας επιταχύνεται από τη στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία χρειάζονται λιγότερους ανθρώπους για τη συναρμολόγησή τους και σημαίνουν ότι εξαφανίζονται ολόκληρες αλυσίδες αξίας για εξαρτήματα κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Μαζί με άλλα συνδικάτα, η IndustriAll θα ήθελε να δει ένα "μορατόριουμ σε όλη την Ευρώπη για τη διάλυση βιομηχανικών περιουσιακών στοιχείων και τις αναγκαστικές απολύσεις, ώστε να διασφαλιστεί ότι υπάρχει χώρος για λύσεις με διαπραγμάτευση για κάθε χώρο και κάθε εργαζόμενο." Ο De Vries, ωστόσο, διαφωνεί.
"Δεν αναγνωρίζω ότι η βιομηχανία θα απολύει απλώς ανθρώπους", δήλωσε. Δεν υπάρχει "καμία έλλειψη προσπάθειας" από τις αυτοκινητοβιομηχανίες στην προσπάθειά τους να επανεκπαιδεύσουν και να επαναπροσλάβουν ανθρώπους, πρόσθεσε.
Στροφή προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Το μεγαλύτερο σημείο διαφωνίας είναι η στροφή προς την ηλεκτρική κινητικότητα.
Ενώ υπάρχει συναίνεση "ότι η κυρίαρχη τεχνολογία θα είναι η ηλεκτρική ή η κυψέλη καυσίμου", όπως είπε ο de Vries, οι αριθμοί των πωλήσεων απέχουν πολύ από τις ανάγκες. "Αυτή η μετάβαση είναι πολύ πιο δύσκολη από ό,τι όλοι φαντάζονταν ή επιθυμούσαν να είναι", είπε.
"Οι αυτοκινητοβιομηχανίες κάνουν ό,τι μπορούν" για να αυξήσουν το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, είπε ο de Vries. Ωστόσο, το πρόβλημα θα ήταν οι καταναλωτές να μην αισθάνονται σίγουροι για την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, κυρίως λόγω της έλλειψης υποδομών φόρτισης. "Δεν βλέπουμε μια φυσική ζήτηση της αγοράς για αυτά τα οχήματα", είπε, υποστηρίζοντας ότι όποτε αφαιρέθηκαν οι επιδοτήσεις αγοράς, η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα έπεσε κατακόρυφα.
Αυτό συνέβη στη Γερμανία, όπου το τέλος της πριμοδότησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων εν μία νυκτί -στην κορύφωση της δημοσιονομικής της κρίσης- είδε το μερίδιο των ηλεκτροκίνητων οχημάτων να μειώνεται δραστικά.
Ο Olaf Scholz, ζήτησε από την ΕΕ να παρέμβει, ζητώντας ένα πανευρωπαϊκό σύστημα επιδότησης αγοράς.
Το Transport & Environment, ωστόσο, κατηγορεί τις αυτοκινητοβιομηχανίες για την αύξηση των τιμών των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, καθώς έχουν επικεντρωθεί σε πιο ακριβά premium μοντέλα.
Αυτό θα αλλάξει το 2025, ελπίζει η ΜΚΟ, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα μοιράζουν εκπτώσεις στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για να επιτύχουν τους στόχους τους για το CO2. Αλλά "οι αυτοκινητοβιομηχανίες πωλούν ήδη τα EV με ζημία", δήλωσε ο de Vries.
"Οπότε μπορείτε να δουλέψετε με την τιμολόγησή σας, αλλά μπορείτε να το κάνετε αυτό μόνο για τόσο καιρό", πρόσθεσε.
Η ACEA καλεί την ΕΕ να απαλλάξει τις αυτοκινητοβιομηχανίες από τα επαπειλούμενα πρόστιμα σε περίπτωση που δεν επιτευχθούν οι στόχοι για το CO2, μια έκκληση που υποστηρίζεται από τη Γερμανία και άλλες χώρες αυτοκινήτων, όπως η Γαλλία, η Ιταλία και η Τσεχία.
Στην Πυξίδα Ανταγωνιστικότητας που παρουσίασε χθες, η Επιτροπή δεσμεύεται να "εντοπίσει άμεσες λύσεις" για τα επαπειλούμενα πρόστιμα, "εξετάζοντας πιθανές ευελιξίες" "χωρίς, ωστόσο, να μειώσει τη συνολική φιλοδοξία των στόχων του 2025".
Αυτό παραπέμπει σε έναν συμβιβασμό που θα μπορούσε να προβλέπει την καταμέτρηση των στόχων σε πολλά χρόνια, όπως πρότεινε ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Robert Habeck.
Τα συνδικάτα, εν τω μεταξύ, εκφράζουν τη συμπάθειά τους για τις δυσκολίες των αυτοκινητοβιομηχανιών: "Αν δεν έχεις τη ζήτηση που ωθεί στην αλλαγή του στόλου, τότε είναι πολύ δύσκολο να το πετύχεις", δήλωσε η Kirton-Darling.
Είναι "επείγον" για την ΕΕ να λάβει μέτρα για την αύξηση της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τόνισε, υποστηρίζοντας όμως ότι αυτό βρίσκεται "σε θεμελιώδη αντίθεση με τη μακροοικονομική πολιτική που ακολουθεί η Ευρώπη αυτή τη στιγμή, η οποία είναι η λιτότητα".
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών