Τελευταία Νέα
Διεθνή

Πρώτη νίκη Trump - Πώς οι Κινέζοι εκδιώχθηκαν από τη διώρυγα του Παναμά - Η πολιτική της ισχύος και το Πεκίνο

Πρώτη νίκη Trump - Πώς οι Κινέζοι εκδιώχθηκαν από τη διώρυγα του Παναμά - Η πολιτική της ισχύος και το Πεκίνο
Στις 3 Φεβρουαρίου, οι αρχές του Παναμά αποχώρησαν από το διεθνές πρόγραμμα υποδομών της Κίνας, την Πρωτοβουλία Belt and Road
Μετά τους επανειλημμένους ισχυρισμούς του Donald Trump ότι οι ΗΠΑ πρέπει να «ανακτήσουν» τη διώρυγα του Παναμά από τον κινεζικό έλεγχο, ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Marco Rubio, επισκέφθηκε τον Παναμά για να απαιτήσει από τη χώρα να μειώσει την επιρροή της Κίνας.
Εκ πρώτης όψεως, φαίνεται ότι ο Rubio τα κατάφερε.
Στις 3 Φεβρουαρίου, οι αρχές του Παναμά αποχώρησαν από το διεθνές πρόγραμμα κατασκευής υποδομών της Κίνας, την Πρωτοβουλία Belt and Road.
Αυτό καθιστά τον Παναμά την πρώτη χώρα της Λατινικής Αμερικής που ενέκρινε και τερματίζει τη συνεργασία με την πρωτοβουλία Belt and Road.
Στις 4 Φεβρουαρίου, δικηγόροι ζήτησαν από το ανώτατο δικαστήριο της χώρας να ακυρώσει την παραχώρηση που δόθηκε στην CK Hutchison Port Holdings με έδρα το Χονγκ Κονγκ, η οποία της επιτρέπει να εκμεταλλεύεται δύο λιμάνια σε κάθε άκρο του καναλιού του Παναμά.
Επισημαίνουν ότι παραβιάζει το σύνταγμα της χώρας, καθώς απολαμβάνει υπερβολικές φορολογικές ελαφρύνσεις και εκχωρεί σημαντικές εκτάσεις γης στη εταιρεία διαχείρισης του λιμένος.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αρχές του Παναμά εξακολουθούν να εξετάζουν αυτό το ενδεχόμενο.
Ποια είναι όμως η πραγματικότητα της παρουσίας της Κίνας στη διώρυγα και τι σημαίνει ο αυξημένος έλεγχος των ΗΠΑ για το σημαντικότερο διεθνές σχέδιο του Xi Jinping;
H διώρυγα του Παναμά αποτελεί βασικό πέρασμα για το εμπόριο των ΗΠΑ και τον στρατό.
Οι ΗΠΑ διακινούν το 74% του φορτίου της διώρυγας.
Ωστόσο, ενώ οι φόβοι του Trump για την απώλεια ελέγχου της διώρυγας μπορεί να είναι κατανοητοί, οι ισχυρισμοί του για την επιρροή της Κίνας είναι υπερβολικοί. Η κυβέρνηση του Παναμά διαχειρίζεται το κανάλι μέσω της Αρχής της Διώρυγας του Παναμά.
Από το 1997, η CK Hutchison Port Holdings Limited, ένας πολυσχιδής όμιλος εισηγμένος στο Χονγκ Κονγκ με συμφέροντα σε περισσότερα από 53 λιμάνια σε 24 χώρες, εκμεταλλεύεται το λιμάνι του Μπαλμπόα και το λιμάνι του Κριστόμπαλ στα δύο άκρα της διώρυγας.
Αυτά είναι δύο από τα πέντε λιμάνια στην περιοχή.
Η CK Hutchison Holdings Limited είναι ένας από τους κορυφαίους επενδυτές λιμένων στον κόσμο και ανήκει στον δισεκατομμυριούχο Li Ka-shing.
Η εταιρεία και τα έργα δεν έχουν άμεσους δεσμούς με την πρωτοβουλία Belt and Road (BRI).
Οι πρωταρχικοί κίνδυνοι σχετικά με την επιρροή της Κίνας στη διώρυγα, όπως περιγράφεται από τις ΗΠΑ, είναι η δυνατότητα του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος (ΚΚΚ) να ελέγξει το κανάλι και να το «κλείσει».
Η Ουάσιγκτον εξέφρασε επίσης ανησυχίες ότι η πρόσβαση του ΚΚΚ σε λιμενική τεχνολογία διπλής χρήσης του επιτρέπει να συλλέγει πληροφορίες σχετικά με τα αμερικανικά πλοία, όπως τα πρότυπα μεταφόρτωσης και τις ναυτικές διαδρομές. Φοβάται επίσης ότι η Κίνα μπορεί να δημιουργήσει «φραγμό» στις ΗΠΑ όσον αφορά την επιβολή αυξήσεων στα τέλη διέλευσης.
Τα δύο πρώτα σημεία περιλαμβάνουν τη δυνατότητα της Κίνας να χρησιμοποιήσει λιμάνια για ναυτικούς σκοπούς.
Όμως, ενώ το ναυτικό του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού έχει πρόσβαση σε λιμάνια που ανήκουν στην Κίνα σύμφωνα με τους εσωτερικούς νόμους και τις πολιτικές, απαιτούν την άδεια της χώρας υποδοχής για να χρησιμοποιήσουν ξένα λιμάνια που λειτουργούν από την Κίνα.
Αυτά τα λιμάνια είναι επίσης συχνά ακατάλληλα για στρατιωτική υποστήριξη και επιχειρήσεις.
Άρα ο πιο πιθανός κίνδυνος αφορά τις πληροφορίες.
Εάν το ΚΚΚ το κρίνει απαραίτητο για την εθνική ασφάλεια, μπορεί να χρησιμοποιήσει τη νομοθεσία για την εθνική ασφάλεια του 2020 για τη συλλογή ευαίσθητων δεδομένων από εταιρείες που εδρεύουν στο Χονγκ Κονγκ.
Όσον αφορά τις αυξήσεις των τελών διέλευσης, υπήρξαν πρόσφατες αυξήσεις εξαιτίας της ξηρασίας, των απαιτούμενων επενδύσεων συντήρησης και της αυξημένης ζήτηση.
Μετά την επίσκεψη του Rubio, οι ΗΠΑ ισχυρίστηκαν ότι τους επιτρέπεται η διέλευση χωρίς να πληρώνουν τέλη.
Αυτό διαψεύδει ο πρόεδρος του Παναμά, José Raúl Mulino.
Τα τέλη επιβάλλονται λόγω των αρχών ουδετερότητας στις διμερείς σχέσεις που υιοθετήθηκαν το 1977.
Δεν υπάρχουν στοιχεία ότι η Κίνα έχει διαδραματίσει ρόλο σε αυτές τις αυξήσεις επιτοκίων, αλλά είναι βέβαιο ότι αυξάνει το κόστος για τη μεταφορά των αμερικανικών αγαθών.
Στιγμιότυπο_οθόνης_2025-02-08_154218.png
Το «BRI-xit» του Παναμά και το γεωπολιτικό στοίχημα

Στην απίθανη περίπτωση που ακυρωθεί η παραχώρηση της CK Hutchison, τι θα σήμαινε αυτό για την παρουσία της Κίνας στον Παναμά;
Οι επενδύσεις της Κίνας στον Παναμά προηγούνται της πρωτοβουλίας Belt and Road, ενώ έχουν αυξηθεί τη τελευταία 5ετία.
Η χώρα έχει γεωστρατηγική σημασία λόγω της θέσης και του ρόλου της στο διεθνές εμπόριο.
Επομένως, είναι ένας κρίσιμος κρίκος για την καθιέρωση από την Κίνα μιας περιφερειακής πύλης για την οικονομική και πολιτική επιρροή της.
Αυτό περιλαμβάνει τη διασφάλιση των εισαγωγών πρώτων υλών και ενεργειακών πόρων και την ενίσχυση των εξαγωγικών δυνατοτήτων.
Οι δεσμεύσεις της Κίνας έναντι του Παναμά περιλαμβάνουν άμεσες ξένες επενδύσεις (ΑΞΕ), οι οποίες ανήλθαν σε περίπου 0,8% το 2023 (έναντι 3,6% από την Ισπανία και 19,6% από τις ΗΠΑ), κυρίως στους τομείς της εφοδιαστικής αλυσίδας, των υποδομών, της ενέργειας και των κατασκευών.
Τα περισσότερα έχουν προωθηθεί ως μέρος του  προγράμματος Belt and Road και αντιμετώπισαν επαναδιαπραγμάτευση ή ακύρωση για διάφορους –συχνά γεωπολιτικούς– λόγους.
Δεδομένου ότι τα έργα Belt and Road στη διώρυγα είναι ήδη αρκετά περιορισμένα, η απόσυρση από την πρωτοβουλία είναι απίθανο να οδηγήσει σε σημαντικές βραχυπρόθεσμες αλλαγές.
Η CK Hutchison θα «επηρεαστεί ελαφρώς» μόνο σε περίπτωση ακύρωσης συμβολαίου.
Επιπλέον, όπως δείχνει η περίπτωση της Βραζιλίας, μια χώρα μπορεί να παραμείνει μη συνδεδεμένη με το Belt and Road και να εξακολουθεί να λαμβάνει κινεζικές επενδύσει
ς.
Στιγμιότυπο_οθόνης_2025-02-08_154325.png
Ως εκ τούτου, κινέζικα έργα θα ξαναρχίσουν εκτός του πλαισίου Belt and Road.
Ωστόσο, παρόλο που η Κίνα έχει δείξει συγκρατημένη απογοήτευση και υποστήριξε ότι ο Παναμάς έχει λάβει μια «λυπηρή απόφαση», οι σινο-παναμάς σχέσεις μπορεί να ψυχρανθούν μέχρι να στραφεί η προσοχή του Trump αλλού.
Η ρητορική του Trump έχει στόχο το εσωτερικό κοινό αλλά αντανακλά επίσης τις ανησυχίες των ΗΠΑ για δεκαετίες για την αυξανόμενη επιρροή της Κίνας.
Επομένως, η εστίαση στον περιορισμό της Κίνας δεν προκαλεί έκπληξη.
Αντίθετα, καταδεικνύει την ευρύτερη στρατηγική του Trump «κάνουμε την Αμερική σπουδαία ξανά 2.0».
Ως εκ τούτου, το «BRI-xit» του Παναμά μπορεί να ενισχύσει την αποφασιστικότητα των ΗΠΑ να «διεκδικήσουν» την ήπειρο.
Οι αρχές του Παναμά φαίνονται παγιδευμένες μεταξύ της πίεσης των ΗΠΑ για περιορισμό της επιρροής της Κίνας και της οικονομικής ώθησης που παρέχεται από τις κινεζικές «ρεαλιστικές» επενδύσεις.
Έτσι, όπως και οι ομόλογοί τους σε άλλες χώρες Belt and Road, αντιμετωπίζουν δύσκολες επιλογές τα επόμενα χρόνια.
Ως ο μεγαλύτερος πάροχος ξένων άμεσων επενδύσεων –3,8 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως– και ο μεγαλύτερος πελάτης του καναλιού, οι ΗΠΑ ασκούν σημαντική επιρροή και οικονομική μόχλευση στον Παναμά.
Αντίθετα, τα συμφέροντα και οι δεσμεύσεις της Κίνας στη χώρα έχουν αυξηθεί και το Πεκίνο έχει καταστήσει σαφές ότι είναι υπομονετικό και θέλει να συνεχίσει τη συνεργασία και «να αντισταθεί στην εξωτερικές παρεμβάσεις».
Διαμαρτυρίες έχουν ξεσπάσει στον Παναμά για τη «μυϊκή προσέγγιση» του Trump και οι κάτοικοι έχουν εκφράσει έντονη απροθυμία να επιστρέψουν στην κυριαρχία των ΗΠΑ. Επομένως, παραμένει το ερώτημα εάν αυτό είναι το «μεγάλο βήμα προς τα εμπρός» για τους δεσμούς του Παναμά με τις ΗΠΑ που προτείνει ο Rubio ή εάν οι ενέργειες του Trump θα ωθήσουν τελικά τον Παναμά πιο κοντά στο Πεκίνο.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης

Chania