
Σύμφωνα με τον βιογράφο Walter Isaacson, ο Musk «έγραψε 1.400» στις εξετάσεις SAT
Ο Elon Musk είναι με πολλούς τρόπους ο πιο ικανός άνθρωπος στις ΗΠΑ. Σύμφωνα με τον βιογράφο Walter Isaacson, ο Musk «έγραψε 1.400» στις εξετάσεις SAT στα τέλη της δεκαετίας του 1980, στη δεύτερη προσπάθειά του.
Οι βαθμοί SAT και ο δείκτης ευφυΐας (IQ) έχουν υψηλή συσχέτιση και, σύμφωνα με όλες τις πηγές, ένα σκορ 1.400 θα αντιστοιχούσε σε IQ περίπου 130.
Ο ηγέτης των Tesla και SpaceX έχει επίσης πτυχίο στη Φυσική, ενώ έγινε δεκτός σε διδακτορικό πρόγραμμα επιστήμης υλικών τη δεκαετία του '90. Είναι ένας άνθρωπος με νοημοσύνη πολύ πάνω από τον μέσο όρο.
Αλλά αυτός δεν είναι ο λόγος που η δήλωση του Abramson είναι τόσο παράλογη.
Ο λόγος είναι όχι το περιεχόμενό της, αλλά ο σκοπός της – αντιπροσωπεύει μια προσπάθεια να μειωθεί ο φόβος της χώρας για τον Elon Musk και τον ρόλο του στην αμερικανική πολιτική αποκαλώντας τον ανόητο.
Αυτό είναι ένα πολύ ανόητο πράγμα να προσπαθήσει κανείς να κάνει.
Πρώτον, το IQ δεν είναι καλός δείκτης ικανότητας σε ό,τι αφορά τα πράγματα στα οποία ο Elon είναι καλύτερος – στην οικοδόμηση και βελτίωση οργανισμών, στον εντοπισμό ταλέντων, στη διαχείριση μεγάλου αριθμού ανθρώπων, στην άντληση κεφαλαίων, στη δημιουργία και μετάδοση ενός οράματος για το μέλλον και ούτω καθεξής.
Οι Keuschnigg et al. (2023) διαπιστώνουν ότι το IQ τείνει να πλαφονάρει σε υψηλά επίπεδα πλούτου:
«Χρησιμοποιούμε δεδομένα από τη Σουηδία που περιλαμβάνουν μετρήσεις γνωστικών ικανοτήτων και επιτυχίας στην αγορά εργασίας για 59.000 άνδρες που συμμετείχαν σε υποχρεωτική στρατιωτική δοκιμασία.
Παραδόξως, διαπιστώνουμε ότι η σχέση μεταξύ ικανότητας και μισθού είναι γενικά ισχυρή, όμως πάνω από €60,000 ετησίως η ικανότητα σταθεροποιείται σε μέτριο επίπεδο (+1 τυπική απόκλιση).
Το κορυφαίο 1%, μάλιστα, έχει ελαφρώς χαμηλότερες γνωστικές ικανότητες από εκείνους στην ακριβώς χαμηλότερη εισοδηματική κατηγορία».
Στο παρελθόν, οι Αμερικανοί αναγνώριζαν τη σημασία των ικανοτήτων που δεν μπορούν να μετρηθούν σε ένα τεστ – η επιχειρηματική ευφυΐα στον πραγματικό κόσμο γενικά εκτιμούνταν περισσότερο από τη θεωρητική μόρφωση.
Αλλά καθώς οι βιομηχανίες γνώσης απέκτησαν μεγαλύτερη σημασία και η υψηλά μορφωμένη επαγγελματική τάξη ανέβηκε σε δύναμη και κύρος, η χώρα άρχισε να λατρεύει τη «γυμνή» ευφυΐα.
Έχει καταφέρει απίστευτα πράγματα
Όμως, ανεξάρτητα από το ποιο είναι το IQ του, ο Musk έχει αναμφισβήτητα καταφέρει απίστευτα επιτεύγματα στην καριέρα του.
Παρότι η αμερικανική βιομηχανία (καθώς και η γερμανική, η ιαπωνική κ.λπ.) έχει αποδυναμωθεί από τον κινεζικό ανταγωνισμό και οι σπουδαίες παλιές εταιρείες έχουν σκοντάψει και παρακμάσει, ένας μόνο επιχειρηματίας κατάφερε να δημιουργήσει και να αναπτύξει γιγαντιαίες, προηγμένης τεχνολογίας βιομηχανικές εταιρείες αιχμής στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Αυτός ο άνθρωπος είναι ο Elon Musk.
Σκεφτείτε τη SpaceX. Χωρίς αυτή τη μία εταιρεία του Musk, η Αμερική θα υστερούσε σε σχέση με την Κίνα.
Αλλά με τη SpaceX, οι ΗΠΑ βρίσκονται πολύ μπροστά από την Κίνα… Και η SpaceX είναι μια βιομηχανική δύναμη.
Παρά το γεγονός ότι κάνει σχεδόν όλη την παραγωγή της στις ΗΠΑ, η εταιρεία κατάφερε να ξεπεράσει σε παραγωγή ολόκληρη την Κίνα στον τομέα της…
Η SpaceX έχει ήδη εκτοξεύσει τόσο πολλούς δορυφόρους Starlink σε χαμηλή τροχιά γύρω από τη Γη, που ο αστερισμός των δορυφόρων του Musk τώρα ξεπερνά αριθμητικά όλους τους άλλους ενεργούς δορυφόρους και διαστημικά σκάφη μαζί…
Δεν είναι ότι άλλοι επιχειρηματίες δεν έχουν προσπαθήσει στον διαστημικό τομέα. Ο Jeff Bezos, δημιουργός του κορυφαίου ιστότοπου ηλεκτρονικού εμπορίου στον κόσμο και του κορυφαίου δικτύου cloud computing, ίδρυσε τη Blue Origin, έναν ανταγωνιστή της SpaceX, αλλά υστερεί κατά πολύ…
Φυσικά, η SpaceX δεν είναι τυχαίο περιστατικό ούτε ειδική περίπτωση. Παρά την πρόσφατη μέτρια αύξηση του ανταγωνισμού, η Tesla εξακολουθεί να κυριαρχεί απόλυτα στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων…
Και όταν ο Musk εγκατέστησε πρόσφατα ένα σύμπλεγμα GPU για να εκπαιδεύσει το νέο του μοντέλο AI, αυτό έγινε πολύ πιο γρήγορα από ό,τι πίστευε ότι ήταν δυνατό ο CEO της Nvidia, Jensen Huang.
Ως βιομήχανος, ο Elon δεν έχει αντίπαλο στην αμερικανική ιστορία – ο Henry Ford, ο πλησιέστερος ανταγωνιστής του για τον τίτλο, απέτυχε στη βιομηχανία αεροδιαστημικής.
Ο Seth Abramson δεν θα μπορούσε ποτέ να χτίσει τη SpaceX ή την Tesla ή οτιδήποτε άλλο έχει χτίσει ο Musk, ανεξάρτητα από το πόσα χρήματα και αν του έδιναν. Ούτε θα μπορούσα εγώ, αγαπητέ αναγνώστη, ούτε κι εσύ.
Ούτε, νομίζω, θα μπορούσε ο Terence Tao ή οποιοσδήποτε από τους πιο ευφυείς μαθηματικούς υπεργέτες του πλανήτη.
Ο καθένας από εμάς θα μπορούσε να ξοδέψει μια ολόκληρη ζωή και να κάψει ένα τρισεκατομμύριο δολάρια και πιθανότατα να μην καταλήξει ποτέ σε κάτι που να μοιάζει έστω και λίγο με τους τεχνολογικούς βιομηχανικούς κολοσσούς του Musk.
Θα αποτυγχάναμε;
Ακόμα και χωρίς κανένα θεσμικό εμπόδιο στον δρόμο μας, θα αποτυγχάναμε να εντοπίσουμε τους καλύτερους μάνατζερ και τους καλύτερους μηχανικούς.
Ακόμα κι αν τους βρίσκαμε, θα αποτυγχάναμε να τους πείσουμε να έρθουν να δουλέψουν για εμάς — και ακόμα κι αν το έκαναν, ίσως να μην μπορούσαμε να τους εμπνεύσουμε να δουλέψουν με απίστευτη αφοσίωση, εβδομάδα με την εβδομάδα.
Θα αποτυγχάναμε επίσης να προωθήσουμε και να αναδείξουμε τους καλύτερους εργαζομένους, δίνοντάς τους περισσότερη εξουσία και ευθύνες, ή να απολύσουμε αδίστακτα όσους δεν αποδίδουν.
Θα αποτυγχάναμε να συγκεντρώσουμε δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια με ευνοϊκούς όρους για να χρηματοδοτήσουμε τις εταιρείες μας. Θα αποτυγχάναμε να διαπραγματευτούμε κυβερνητικά συμβόλαια και να δημιουργήσουμε ενθουσιασμό για τα καταναλωτικά προϊόντα μας. Και ούτω καθεξής.
Ένας βασικός παράγοντας της επιτυχίας του [Musk] είναι η αδιάκοπη εστίασή του στην επίλυση προβλημάτων γρήγορα, συχνά δουλεύοντας άμεσα με τους μηχανικούς ή τους προγραμματιστές που έχουν κολλήσει, λέει ο Marc Andreessen…
Ο θρυλικός venture capitalist μοιράστηκε τις γνώσεις του από τη στενή συνεργασία του με τον Musk στις X, xAI και SpaceX…
Σε αντίθεση με πολλούς CEOs, ο Musk κατανοεί κάθε πτυχή των επιχειρήσεών του, ανέφερε ο συνιδρυτής και γενικός συνεργάτης της Andreessen Horowitz. Είναι «στα χαρακώματα, μιλώντας άμεσα με τους ανθρώπους που κάνουν τη δουλειά» και λειτουργεί ως «ο κύριος λύτης προβλημάτων στον οργανισμό».
Ο Musk καταφέρνει να κάνει τα αδύνατα δυνατά και να οδηγεί τις εταιρείες του σε νέα ύψη επιτυχίας για πάνω από μια δεκαετία.
Και σε κάθε βήμα, υπήρχαν επικριτές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που τον αποκαλούσαν ηλίθιο, απατεώνα και τσαρλατάνο, ισχυριζόμενοι ότι οι εταιρείες του ήταν έτοιμες να καταρρεύσουν και να πεθάνουν.
Αν και ο Musk δεν έχει πραγματοποιήσει κάθε υπόσχεση που έχει δώσει, ξανά και ξανά έχει κάνει τους επικριτές του να καταπιούν τα λόγια τους.
Και ο Musk το πέτυχε αυτό παρά το γεγονός ότι ολόκληρος ο μηχανισμός της αμερικανικής γραφειοκρατίας και της αντι-αναπτυξιακής πολιτικής ήταν εναντίον του.
Είναι δύσκολο να χτίσει κανείς εργοστάσια στην Αμερική, λόγω του κόστους απόκτησης γης, διαδικαστικών εμποδίων όπως το NEPA, των κανονισμών, του υψηλού εργατικού κόστους κ.λπ. Και όμως, το 2023, η Tesla παρήγαγε περισσότερα αυτοκίνητα στην Αμερική απ’ ό,τι στην Κίνα.
Η Καλιφόρνια είναι γνωστή ως μία από τις πιο δύσκολες πολιτείες για κατασκευές, κι όμως η SpaceX κατασκευάζει τους περισσότερους από τους πυραύλους της — τόσο ανώτερους από οτιδήποτε μπορούν να φτιάξουν οι Κινέζοι — στην Καλιφόρνια, αναβιώνοντας σχεδόν μόνη της τη βιομηχανία αεροδιαστημικής στην περιοχή του Λος Άντζελες.
Και όταν ο Elon ήθελε να δημιουργήσει ένα κέντρο δεδομένων για τη νέα του εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης xAI — μια διαδικασία που συνήθως διαρκεί αρκετά χρόνια — λέγεται ότι το ολοκλήρωσε σε 19 ημέρες.
www.bankingnews.gr
Οι βαθμοί SAT και ο δείκτης ευφυΐας (IQ) έχουν υψηλή συσχέτιση και, σύμφωνα με όλες τις πηγές, ένα σκορ 1.400 θα αντιστοιχούσε σε IQ περίπου 130.
Ο ηγέτης των Tesla και SpaceX έχει επίσης πτυχίο στη Φυσική, ενώ έγινε δεκτός σε διδακτορικό πρόγραμμα επιστήμης υλικών τη δεκαετία του '90. Είναι ένας άνθρωπος με νοημοσύνη πολύ πάνω από τον μέσο όρο.
Αλλά αυτός δεν είναι ο λόγος που η δήλωση του Abramson είναι τόσο παράλογη.
Ο λόγος είναι όχι το περιεχόμενό της, αλλά ο σκοπός της – αντιπροσωπεύει μια προσπάθεια να μειωθεί ο φόβος της χώρας για τον Elon Musk και τον ρόλο του στην αμερικανική πολιτική αποκαλώντας τον ανόητο.
Αυτό είναι ένα πολύ ανόητο πράγμα να προσπαθήσει κανείς να κάνει.
Πρώτον, το IQ δεν είναι καλός δείκτης ικανότητας σε ό,τι αφορά τα πράγματα στα οποία ο Elon είναι καλύτερος – στην οικοδόμηση και βελτίωση οργανισμών, στον εντοπισμό ταλέντων, στη διαχείριση μεγάλου αριθμού ανθρώπων, στην άντληση κεφαλαίων, στη δημιουργία και μετάδοση ενός οράματος για το μέλλον και ούτω καθεξής.
Οι Keuschnigg et al. (2023) διαπιστώνουν ότι το IQ τείνει να πλαφονάρει σε υψηλά επίπεδα πλούτου:
«Χρησιμοποιούμε δεδομένα από τη Σουηδία που περιλαμβάνουν μετρήσεις γνωστικών ικανοτήτων και επιτυχίας στην αγορά εργασίας για 59.000 άνδρες που συμμετείχαν σε υποχρεωτική στρατιωτική δοκιμασία.
Παραδόξως, διαπιστώνουμε ότι η σχέση μεταξύ ικανότητας και μισθού είναι γενικά ισχυρή, όμως πάνω από €60,000 ετησίως η ικανότητα σταθεροποιείται σε μέτριο επίπεδο (+1 τυπική απόκλιση).
Το κορυφαίο 1%, μάλιστα, έχει ελαφρώς χαμηλότερες γνωστικές ικανότητες από εκείνους στην ακριβώς χαμηλότερη εισοδηματική κατηγορία».
Στο παρελθόν, οι Αμερικανοί αναγνώριζαν τη σημασία των ικανοτήτων που δεν μπορούν να μετρηθούν σε ένα τεστ – η επιχειρηματική ευφυΐα στον πραγματικό κόσμο γενικά εκτιμούνταν περισσότερο από τη θεωρητική μόρφωση.
Αλλά καθώς οι βιομηχανίες γνώσης απέκτησαν μεγαλύτερη σημασία και η υψηλά μορφωμένη επαγγελματική τάξη ανέβηκε σε δύναμη και κύρος, η χώρα άρχισε να λατρεύει τη «γυμνή» ευφυΐα.
Έχει καταφέρει απίστευτα πράγματα
Όμως, ανεξάρτητα από το ποιο είναι το IQ του, ο Musk έχει αναμφισβήτητα καταφέρει απίστευτα επιτεύγματα στην καριέρα του.
Παρότι η αμερικανική βιομηχανία (καθώς και η γερμανική, η ιαπωνική κ.λπ.) έχει αποδυναμωθεί από τον κινεζικό ανταγωνισμό και οι σπουδαίες παλιές εταιρείες έχουν σκοντάψει και παρακμάσει, ένας μόνο επιχειρηματίας κατάφερε να δημιουργήσει και να αναπτύξει γιγαντιαίες, προηγμένης τεχνολογίας βιομηχανικές εταιρείες αιχμής στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Αυτός ο άνθρωπος είναι ο Elon Musk.
Σκεφτείτε τη SpaceX. Χωρίς αυτή τη μία εταιρεία του Musk, η Αμερική θα υστερούσε σε σχέση με την Κίνα.
Αλλά με τη SpaceX, οι ΗΠΑ βρίσκονται πολύ μπροστά από την Κίνα… Και η SpaceX είναι μια βιομηχανική δύναμη.
Παρά το γεγονός ότι κάνει σχεδόν όλη την παραγωγή της στις ΗΠΑ, η εταιρεία κατάφερε να ξεπεράσει σε παραγωγή ολόκληρη την Κίνα στον τομέα της…
Η SpaceX έχει ήδη εκτοξεύσει τόσο πολλούς δορυφόρους Starlink σε χαμηλή τροχιά γύρω από τη Γη, που ο αστερισμός των δορυφόρων του Musk τώρα ξεπερνά αριθμητικά όλους τους άλλους ενεργούς δορυφόρους και διαστημικά σκάφη μαζί…
Δεν είναι ότι άλλοι επιχειρηματίες δεν έχουν προσπαθήσει στον διαστημικό τομέα. Ο Jeff Bezos, δημιουργός του κορυφαίου ιστότοπου ηλεκτρονικού εμπορίου στον κόσμο και του κορυφαίου δικτύου cloud computing, ίδρυσε τη Blue Origin, έναν ανταγωνιστή της SpaceX, αλλά υστερεί κατά πολύ…
Φυσικά, η SpaceX δεν είναι τυχαίο περιστατικό ούτε ειδική περίπτωση. Παρά την πρόσφατη μέτρια αύξηση του ανταγωνισμού, η Tesla εξακολουθεί να κυριαρχεί απόλυτα στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων…
Και όταν ο Musk εγκατέστησε πρόσφατα ένα σύμπλεγμα GPU για να εκπαιδεύσει το νέο του μοντέλο AI, αυτό έγινε πολύ πιο γρήγορα από ό,τι πίστευε ότι ήταν δυνατό ο CEO της Nvidia, Jensen Huang.
Ως βιομήχανος, ο Elon δεν έχει αντίπαλο στην αμερικανική ιστορία – ο Henry Ford, ο πλησιέστερος ανταγωνιστής του για τον τίτλο, απέτυχε στη βιομηχανία αεροδιαστημικής.
Ο Seth Abramson δεν θα μπορούσε ποτέ να χτίσει τη SpaceX ή την Tesla ή οτιδήποτε άλλο έχει χτίσει ο Musk, ανεξάρτητα από το πόσα χρήματα και αν του έδιναν. Ούτε θα μπορούσα εγώ, αγαπητέ αναγνώστη, ούτε κι εσύ.
Ούτε, νομίζω, θα μπορούσε ο Terence Tao ή οποιοσδήποτε από τους πιο ευφυείς μαθηματικούς υπεργέτες του πλανήτη.
Ο καθένας από εμάς θα μπορούσε να ξοδέψει μια ολόκληρη ζωή και να κάψει ένα τρισεκατομμύριο δολάρια και πιθανότατα να μην καταλήξει ποτέ σε κάτι που να μοιάζει έστω και λίγο με τους τεχνολογικούς βιομηχανικούς κολοσσούς του Musk.
Θα αποτυγχάναμε;
Ακόμα και χωρίς κανένα θεσμικό εμπόδιο στον δρόμο μας, θα αποτυγχάναμε να εντοπίσουμε τους καλύτερους μάνατζερ και τους καλύτερους μηχανικούς.
Ακόμα κι αν τους βρίσκαμε, θα αποτυγχάναμε να τους πείσουμε να έρθουν να δουλέψουν για εμάς — και ακόμα κι αν το έκαναν, ίσως να μην μπορούσαμε να τους εμπνεύσουμε να δουλέψουν με απίστευτη αφοσίωση, εβδομάδα με την εβδομάδα.
Θα αποτυγχάναμε επίσης να προωθήσουμε και να αναδείξουμε τους καλύτερους εργαζομένους, δίνοντάς τους περισσότερη εξουσία και ευθύνες, ή να απολύσουμε αδίστακτα όσους δεν αποδίδουν.
Θα αποτυγχάναμε να συγκεντρώσουμε δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια με ευνοϊκούς όρους για να χρηματοδοτήσουμε τις εταιρείες μας. Θα αποτυγχάναμε να διαπραγματευτούμε κυβερνητικά συμβόλαια και να δημιουργήσουμε ενθουσιασμό για τα καταναλωτικά προϊόντα μας. Και ούτω καθεξής.
Ένας βασικός παράγοντας της επιτυχίας του [Musk] είναι η αδιάκοπη εστίασή του στην επίλυση προβλημάτων γρήγορα, συχνά δουλεύοντας άμεσα με τους μηχανικούς ή τους προγραμματιστές που έχουν κολλήσει, λέει ο Marc Andreessen…
Ο θρυλικός venture capitalist μοιράστηκε τις γνώσεις του από τη στενή συνεργασία του με τον Musk στις X, xAI και SpaceX…
Σε αντίθεση με πολλούς CEOs, ο Musk κατανοεί κάθε πτυχή των επιχειρήσεών του, ανέφερε ο συνιδρυτής και γενικός συνεργάτης της Andreessen Horowitz. Είναι «στα χαρακώματα, μιλώντας άμεσα με τους ανθρώπους που κάνουν τη δουλειά» και λειτουργεί ως «ο κύριος λύτης προβλημάτων στον οργανισμό».
Ο Musk καταφέρνει να κάνει τα αδύνατα δυνατά και να οδηγεί τις εταιρείες του σε νέα ύψη επιτυχίας για πάνω από μια δεκαετία.
Και σε κάθε βήμα, υπήρχαν επικριτές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που τον αποκαλούσαν ηλίθιο, απατεώνα και τσαρλατάνο, ισχυριζόμενοι ότι οι εταιρείες του ήταν έτοιμες να καταρρεύσουν και να πεθάνουν.
Αν και ο Musk δεν έχει πραγματοποιήσει κάθε υπόσχεση που έχει δώσει, ξανά και ξανά έχει κάνει τους επικριτές του να καταπιούν τα λόγια τους.
Και ο Musk το πέτυχε αυτό παρά το γεγονός ότι ολόκληρος ο μηχανισμός της αμερικανικής γραφειοκρατίας και της αντι-αναπτυξιακής πολιτικής ήταν εναντίον του.
Είναι δύσκολο να χτίσει κανείς εργοστάσια στην Αμερική, λόγω του κόστους απόκτησης γης, διαδικαστικών εμποδίων όπως το NEPA, των κανονισμών, του υψηλού εργατικού κόστους κ.λπ. Και όμως, το 2023, η Tesla παρήγαγε περισσότερα αυτοκίνητα στην Αμερική απ’ ό,τι στην Κίνα.
Η Καλιφόρνια είναι γνωστή ως μία από τις πιο δύσκολες πολιτείες για κατασκευές, κι όμως η SpaceX κατασκευάζει τους περισσότερους από τους πυραύλους της — τόσο ανώτερους από οτιδήποτε μπορούν να φτιάξουν οι Κινέζοι — στην Καλιφόρνια, αναβιώνοντας σχεδόν μόνη της τη βιομηχανία αεροδιαστημικής στην περιοχή του Λος Άντζελες.
Και όταν ο Elon ήθελε να δημιουργήσει ένα κέντρο δεδομένων για τη νέα του εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης xAI — μια διαδικασία που συνήθως διαρκεί αρκετά χρόνια — λέγεται ότι το ολοκλήρωσε σε 19 ημέρες.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών