Τελευταία Νέα
Διεθνή

Γερμανία: Μέγα φιάσκο το ταμείο των 500 δισ. και η χαλάρωση του φρένου χρέους – ING: Φωτοβολίδα που θα σβήσει γρήγορα

Γερμανία: Μέγα φιάσκο το ταμείο των 500 δισ. και η χαλάρωση του φρένου χρέους – ING: Φωτοβολίδα που θα σβήσει γρήγορα
Το Ομοσπονδιακό Συμβούλιο (Bundesrat) είναι το επόμενο βήμα…
Υπέρ ενός τεράστιου δημοσιονομικού πακέτου και αλλαγών στον μηχανισμό φρένου χρέους ψήφισε η γερμανική Βουλή.
Αν μη τι άλλο, πρόκειται για μια ιστορική απόφαση, με σημαντικό αντίκτυπο στη Γερμανία και τον ευρύτερο κόσμο.
Η γερμανική Βουλή μόλις συμφώνησε σε ένα ταμείο υποδομών ύψους 500 δισεκατομμυρίων ευρώ και σε αλλαγές στον μηχανισμό φρένου χρέους που θα επιτρέψουν υψηλότερες αμυντικές δαπάνες και περισσότερο δημοσιονομικό χώρο.
Η συμφωνία πέρασε με πλειοψηφία δύο τρίτων. Μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις και έναν συμβιβασμό μεταξύ CDU/CSU, SPD και Πρασίνων, το deal είχε σχεδόν ολοκληρωθεί την περασμένη Παρασκευή, αλλά οι διαπραγματεύσεις για το αμφιλεγόμενο μέτρο συνεχίστηκαν καθ' όλη τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου.
Η συμφωνία περιλαμβάνει ένα ταμείο υποδομών 500 δισεκατομμυρίων ευρώ για τα επόμενα 12 χρόνια, από το οποίο τα 100 δισεκατομμύρια ευρώ θα διοχετευτούν αμέσως στο Ταμείο Μετάβασης για το Κλίμα.
Το υπόλοιπο προορίζεται για επιπλέον επενδύσεις σε υποδομές, με 300 δισεκατομμύρια ευρώ για την ομοσπονδιακή κυβέρνηση και 100 δισεκατομμύρια ευρώ για τα γερμανικά κρατίδια.
Επίσης, οι αμυντικές δαπάνες που ξεπερνούν το 1% του ΑΕΠ θα εξαιρεθούν από το φρένο χρέους και οι τοπικές κυβερνήσεις θα επιτρέπεται να τρέχουν ετήσια ελλείμματα μέχρι το 0,35% του ΑΕΠ.
Ο τελικός φράγμα θα είναι το Ομοσπονδιακό Συμβούλιο (Bundesrat), όπου οι κυβερνήσεις των περιφερειακών κρατών θα ψηφίσουν το προσχέδιο του νόμου.
Εδώ, ο αριθμός των ψήφων που έχει κάθε κρατική κυβέρνηση διαφέρει ανάλογα με το μέγεθος του πληθυσμού.
Ωστόσο υπάρχει ένας άγραφος κανόνας ότι οι κρατικές κυβερνήσεις συμφωνούν σε ένα προσχέδιο νόμου μόνο εάν συμφωνούν όλα τα κόμματα του κυβερνητικού συνασπισμού της κάθε κυβέρνησης.
Το τελευταίο πιθανό εμπόδιο φαίνεται να είναι η Βαυαρία, όπου ο κυβερνητικός εταίρος της CSU, οι Ελεύθεροι Ψηφοφόροι, δεν έχουν ακόμη συμφωνήσει να στηρίξουν το δημοσιονομικό πακέτο.
Επιπλέον, ας μην ξεχνάμε ότι δεν υπάρχει ακόμη νέα γερμανική κυβέρνηση. Οι διαπραγματεύσεις για τον συνασπισμό μόλις ξεκίνησαν.
Μετά την έντονη αντίδραση του κοινού μετά τη δημοσιοποίηση ενός προσχεδίου, αναμένουμε σφοδρές διαπραγματεύσεις με πιθανές εντάσεις σχετικά με το πού να περικοπούν οι κυβερνητικές δαπάνες.
Θυμηθείτε ότι το προσχέδιο περιλάμβανε προτάσεις για μείωση του ΦΠΑ για τα εστιατόρια, επιστροφή της εξαίρεσης από το φόρο ντίζελ για τους αγρότες, αυξήσεις στον κατώτατο μισθό και άλλα εκλογικά «δώρα».
Από μόνα τους αυτά τα μέτρα θα αύξαναν σημαντικά το γερμανικό έλλειμμα από το τρέχον 2% του ΑΕΠ.
Μετά την ψήφο της σημερινής ημέρας, αναμένουμε η CDU/CSU να πιέσει για αυστηρότερα μέτρα λιτότητας από ό,τι περιλαμβάνονταν αρχικά στο προσχέδιο.
Ωστόσο, όταν το δημοσιονομικό πακέτο περάσει και από το Ομοσπονδιακό Συμβούλιο, δεν θα έχει σημασία ποιος θα ηγηθεί της επόμενης κυβέρνησης. Ο δημοσιονομικός χώρος είναι πλέον δεδομένος.

Aντίκτυπος στην Ευρώπη

Ο γερμανικός μηχανισμός «φρένο χρέους» ήταν πάντα αυστηρότερος από τους δημοσιονομικούς κανόνες της Ευρώπης.
Με τη σημερινή απόφαση, το φρένο χρέους δεν είναι επίσημα νεκρό, αλλά θάφτηκε ζωντανό.
Η Γερμανία εγκατέλειψε την ηγεσία της ομάδας των δημοσιονομικών συντηρητικών στην Ευρώπη για χάρη της ενίσχυσης της οικονομίας της.
Αν η επερχόμενη κυβέρνηση δεν καταφέρει να προτείνει πρόσθετες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και μακροπρόθεσμα μέτρα λιτότητας, όπως αλλαγές στο συνταξιοδοτικό σύστημα και στο όριο ηλικίας συνταξιοδότησης, τότε η Γερμανία θα έχει δύσκολη αποστολή στο να πείσει την υπόλοιπη Ευρώπη να σφίξει τη ζώνη της.

Κυκλική ανάκαμψη

Απλά το χαλάρωμα του δημοσιονομικού φρένου χρέους, παρεμπιπτόντως, δεν οδηγεί αυτόματα σε υψηλότερη ανάπτυξη.
Στην πραγματικότητα, η ρήτρα διαφυγής του φρένου χρέους έχει ενεργοποιηθεί συχνά τα τελευταία χρόνια, και δεν έχει εμποδίσει τη γερμανική οικονομία από το να βυθιστεί στην τρέχουσα δομική της στασιμότητα.
Ίσως μάλιστα τα πράγματα θα μπορούσαν να ήταν χειρότερα.
Η διαφορά μεταξύ ενός πιο χαλαρού δημοσιονομικού φρένου χρέους λόγω της ρήτρας διαφυγής και της σημερινής απόφασης είναι το ταμείο υποδομών των 500 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Εάν υλοποιηθεί με τον σωστό τρόπο, η επένδυση στις υποδομές θα πρέπει να οδηγήσει τουλάχιστον σε μια κυκλική ανάκαμψη.
Ο περιορισμός σε όλα αυτά, ωστόσο, παραμένει ότι αυτά τα μέτρα από μόνα τους -όσο εντυπωσιακό και αν είναι το μέγεθός τους- θα κάνουν πολύ λίγα για να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας.
Οι σύγχρονες υποδομές είναι απαραίτητες για μία από τις μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου, αλλά δεν οδηγούν από μόνες τους στην καινοτομία, την μετατροπή τομέων ή νέες ευκαιρίες ανάπτυξης.
Παρ’ όλα αυτά, οι πιθανότητες για μια κυκλική ανάκαμψη της γερμανικής οικονομίας, βασισμένη σε θετικά αποτελέσματα από το κλίμα αισιοδοξίας και αργότερα στην πραγματική δαπάνη, έχουν σαφώς αυξηθεί.
Το πόσο θα διαρκέσει αυτή η κυκλική ανάκαμψη και αν μπορεί να γίνει διαρθρωτική ανάκαμψη, θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από το αν οι επίσημες συνομιλίες για τον σχηματισμό κυβερνητικής συμμαχίας θα καταλήξουν τελικά σε πραγματικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις.
Διαφορετικά, το σημερινό δημοσιονομικό πακέτο θα είναι απλά μια πολύ μεγάλη «λάμψη» που θα σβήσει γρήγορα, σημειώνει χαρακτηριστικά η ING.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης