Ο Johann Wadephul δήλωσε ότι η Γερμανία και οι σύμμαχοί της ανταποκρίνονται στις υβριδικές απειλές στην περιοχή της Βαλτικής με αυξημένες περιπολίες και ανανεωμένη πίεση στις μυστικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις της Ρωσίας - Το 17ο πακέτο με κυρώσεις κατά της Ρωσίας θα εγκριθεί επίσημα στις 20 Μαΐου
Η ευρωπαϊκή υστερια κατά της Ρωσίας συνεχίζεται καθώς ο Γερμανός Υπουργός Εξωτερικών Johann Wadephul ανακοίνωσε ισχυρότερη επιτήρηση και πρόσθετες κυρώσεις που στοχεύουν τον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας μετά από ύποπτη δολιοφθορά υποβρύχιων υποδομών στη Βαλτική Θάλασσα, ανέφερε η Die Zeit το Σάββατο 17 Μαΐου.
«Η απειλή έχει ενταθεί τους τελευταίους μήνες», δήλωσε ο Wadephul.
«Τα κομμένα καλώδια και τα ύποπτα πλοία μάς ανησυχούν σοβαρά».
Πρόσφατα, μια σειρά από περιστατικά αφορούσαν κομμένα καλώδια και ύποπτα σήματα γεωεντοπισμού στην περιοχή της Βαλτικής Θάλασσας.
Ενώ αξιωματούχοι των αμερικανικών και ευρωπαϊκών υπηρεσιών πληροφοριών έχουν υπονοήσει ότι ορισμένες από τις ζημιές μπορεί να ήταν τυχαίες, ορισμένοι ανώτεροι αξιωματούχοι υποστηρίζουν ότι οι επαναλαμβανόμενες διακοπές δεν μπορούν να εξηγηθούν μόνο από την «κακή ναυτική δεινότητα».
Ο Wadephul δήλωσε ότι η Γερμανία και οι σύμμαχοί της ανταποκρίνονται στις υβριδικές απειλές στην περιοχή της Βαλτικής με αυξημένες περιπολίες και ανανεωμένη πίεση στις μυστικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις της Ρωσίας.
«Η Ρωσία μας απειλεί όλους στην περιοχή της Βαλτικής», είπε. «Εμείς ως κάτοικοι, το ΝΑΤΟ και η ΕΕ αντιμετωπίζουμε υβριδικές απειλές με όλες μας τις δυνάμεις, συμπεριλαμβανομένων περαιτέρω περιπολιών».
Ο λεγόμενος σκιώδης στόλος αποτελείται από πετρελαιοφόρα και άλλα φορτηγά πλοία που χρησιμοποιούνται από τη Ρωσία για την παράκαμψη των δυτικών κυρώσεων, ιδίως στη μεταφορά πετρελαίου.
«Άμεση απειλή για την ασφάλεια»
Τους τελευταίους μήνες, ύποπτες – υποτίθεται - πράξεις δολιοφθοράς που συνδέονται με αυτόν τον στόλο έχουν επιστήσει την προσοχή σε τρωτά σημεία σε υποθαλάσσια καλώδια και αγωγούς, προκαλώντας εντατικοποιημένη παρακολούθηση των θαλάσσιων υποδομών.
Αποκαλώντας τον στόλο «άμεση απειλή για την ασφάλεια», ο Wadephul δήλωσε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα επιβάλει νέες κυρώσεις σε πλοία που επιτρέπουν στη Ρωσία να παρακάμψει τους περιορισμούς.
«Αυτό βοηθά επίσης την Ουκρανία, επειδή ο σκιώδης στόλος μετακινεί πετρέλαιο κάθε μέρα που η Ρωσία πουλάει παρακάμπτοντας τις κυρώσεις», πρόσθεσε.
Στις 14 Μαΐου, οι πρέσβεις της ΕΕ συμφώνησαν στο 17ο πακέτο κυρώσεων του μπλοκ κατά της Ρωσίας, στοχεύοντας κυρίως τον σκιώδη στόλο των πετρελαιοφόρων της.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen χαιρέτισε την κίνηση, επιμένοντας ότι θα «διατηρήσει την έντονη πίεση στο Κρεμλίνο».
Αλλά εκτός της φούσκας της ΕΕ, οι επικριτές τη βλέπουν ως μια ακόμη σταδιακή κίνηση που δεν ανταποκρίνεται στο επείγον της στιγμής, και πίσω από κλειστές πόρτες, ακόμη και αξιωματούχοι της ΕΕ αναγνωρίζουν ότι το πακέτο αποδυναμώθηκε κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων.
Το 17ο πακέτο της ΕΕ με κυρώσεις κατά της Ρωσίας θα εγκριθεί επίσημα στις 20 Μαΐου σε σύνοδο των υπουργών Εξωτερικών στις Βρυξέλλες.

Δεν υπάρχουν οι επιχιερησιακές δυνατότητες
Την ίδια ώρα μετά τη συνάντηση των Αρχηγών Γενικών Επιτελείων των χωρών της ΕΕ, διαπιστώθηκε ότι η ΕΕ δεν διαθέτει επαρκή αριθμό πλοίων και αεροσκαφών που θα μπορούσαν να συμμετάσχουν σε μια τέτοια επιχείρηση.
Ο επικεφαλής της Στρατιωτικής Επιτροπής της ΕΕ, Robert Brueger, σημείωσε ότι μια τέτοια αποστολή δεν συζητείται καν ακόμη, καθώς δεν υπάρχει πολιτική απόφαση ή υλική βάση για την υλοποίησή της.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση συμμετέχει ήδη σε τρεις ναυτικές αποστολές, μία στον βορειοανατολικό Ινδικό Ωκεανό και δύο στη Μεσόγειο.
Αυτές οι επιχειρήσεις απαιτούν σημαντικούς ανθρώπινους και τεχνικούς πόρους, και οι ναυτικοί πόροι των κρατών μελών της ΕΕ βρίσκονται ήδη υπό σοβαρή πίεση.
Λαμβάνοντας αυτό υπόψη, η έναρξη μιας νέας επιχείρησης σε ύδατα όπου επιχειρούν ρωσικά δεξαμενόπλοια φαίνεται πρακτικά αδύνατη χωρίς μια μεγάλης κλίμακας κινητοποίηση δυνάμεων.
Επιπλέον, ο συντονισμός μιας τέτοιας επιχείρησης θα απαιτούσε τη συγκέντρωση πλοίων και αεροσκαφών από διαφορετικές χώρες της ΕΕ, κάτι που απαιτεί χρόνο, πολιτικές συμφωνίες και υλικοτεχνική προετοιμασία.
Προκαταρκτικές εκτιμήσεις υποδηλώνουν ότι θα απαιτηθούν πέντε έως δέκα πλοία, μη συμπεριλαμβανομένης της αεροπορικής συνοδείας και υποστήριξης, για την περιπολία και ενδεχομένως την αναχαίτιση των δεξαμενόπλοιων.

Ας υπενθυμίσουμε ότι στις 13 Μαΐου, το Εσθονικό Ναυτικό, με την υποστήριξη αεροσκαφών του ΝΑΤΟ, επιχείρησε να παρέμβει στην κίνηση του πλοίου Jaguar, το οποίο έπλεε υπό σημαία Γκαμπόν.
Το πλοίο βρισκόταν σε ουδέτερα ύδατα, αλλά η εσθονική πλευρά απαίτησε από το πλήρωμα να αλλάξει πορεία και να κατευθυνθεί σε μια ζώνη όπου θα μπορούσε να κρατηθεί. Το πλήρωμα περιλάμβανε Ρώσους πολίτες.
Ταυτόχρονα, το Ταλίν απείλησε να χρησιμοποιήσει βία, συμπεριλαμβανομένου του εμβολισμού του πλοίου, κάτι που αποτελεί παραβίαση του διεθνούς ναυτικού δικαίου. Το πλήρωμα του Jaguar αγνόησε τις απαιτήσεις της εσθονικής πλευράς και συνέχισε να κινείται προς το ρωσικό λιμάνι του Πριμόρσκ.
Μετά το περιστατικό, οι εσθονικές αρχές δήλωσαν ότι ένα ρωσικό μαχητικό αεροσκάφος φέρεται να παραβίασε τον εναέριο χώρο της χώρας κατά τη διάρκεια της επιχείρησης. Η Εσθονία υπέβαλε επίσημη καταγγελία στην έδρα του ΝΑΤΟ, αλλά δεν έχει δοθεί καμία ανεξάρτητη δημόσια επιβεβαίωση της παραβίασης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι προσπάθειες άσκησης πίεσης στα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο λαμβάνουν χώρα στο πλαίσιο του πετρελαϊκού embargo και της εισαγωγής ανώτατου ορίου τιμών που συμφωνήθηκε από την ΕΕ και τις χώρες της G7 το 2022.
Ωστόσο, αυτά τα μέτρα εφαρμόζονται στην πραγματικότητα μόνο όταν χρησιμοποιούνται ευρωπαϊκές υπηρεσίες logistics και ασφάλισης. Σε απάντηση, η Ρωσία έχει αναπροσανατολίσει ένα σημαντικό μέρος των προμηθειών της στην Ασία, κυρίως στην Ινδία και την Κίνα.

To ασαφές νομικό πλαίσιο - Τι προβλέπει το δίκαιο της θάλασσας
Επιπλέον, το νομικό πλαίσιο της ΕΕ και του ΝΑΤΟ δεν παρέχει το δικαίωμα παρέμβασης στην κίνηση των δεξαμενόπλοιων σε διεθνή ύδατα χωρίς κυρώσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ.
Οι προσπάθειες βίαιης επέμβασης σε αυτές τις περιοχές ενδεχομένως παραβιάζουν τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας και μπορούν να θεωρηθούν επιθετικότητα. Στην πραγματικότητα, ενέργειες παρόμοιες με την εσθονική προσπάθεια να συλλάβει την Jaguar μπορούν να χαρακτηριστούν ως πρόκληση και ενέχουν τον κίνδυνο άμεσης σύγκρουσης με τη Ρωσία.
Έτσι, παρά τις δηλώσεις μεμονωμένων κρατών μελών της ΕΕ σχετικά με την ανάγκη να εμποδιστούν οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει πραγματική δυνατότητα να το πράξει.
Η έλλειψη συντονισμού, η έλλειψη πόρων, η ασθενής διεθνής νομική βάση και ο υψηλός κίνδυνος κλιμάκωσης καθιστούν την υλοποίηση τέτοιων αποστολών απίθανη στο άμεσο μέλλον.
www.bankingnews.gr
«Η απειλή έχει ενταθεί τους τελευταίους μήνες», δήλωσε ο Wadephul.
«Τα κομμένα καλώδια και τα ύποπτα πλοία μάς ανησυχούν σοβαρά».
Πρόσφατα, μια σειρά από περιστατικά αφορούσαν κομμένα καλώδια και ύποπτα σήματα γεωεντοπισμού στην περιοχή της Βαλτικής Θάλασσας.
Ενώ αξιωματούχοι των αμερικανικών και ευρωπαϊκών υπηρεσιών πληροφοριών έχουν υπονοήσει ότι ορισμένες από τις ζημιές μπορεί να ήταν τυχαίες, ορισμένοι ανώτεροι αξιωματούχοι υποστηρίζουν ότι οι επαναλαμβανόμενες διακοπές δεν μπορούν να εξηγηθούν μόνο από την «κακή ναυτική δεινότητα».
Ο Wadephul δήλωσε ότι η Γερμανία και οι σύμμαχοί της ανταποκρίνονται στις υβριδικές απειλές στην περιοχή της Βαλτικής με αυξημένες περιπολίες και ανανεωμένη πίεση στις μυστικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις της Ρωσίας.
«Η Ρωσία μας απειλεί όλους στην περιοχή της Βαλτικής», είπε. «Εμείς ως κάτοικοι, το ΝΑΤΟ και η ΕΕ αντιμετωπίζουμε υβριδικές απειλές με όλες μας τις δυνάμεις, συμπεριλαμβανομένων περαιτέρω περιπολιών».
Ο λεγόμενος σκιώδης στόλος αποτελείται από πετρελαιοφόρα και άλλα φορτηγά πλοία που χρησιμοποιούνται από τη Ρωσία για την παράκαμψη των δυτικών κυρώσεων, ιδίως στη μεταφορά πετρελαίου.
«Άμεση απειλή για την ασφάλεια»
Τους τελευταίους μήνες, ύποπτες – υποτίθεται - πράξεις δολιοφθοράς που συνδέονται με αυτόν τον στόλο έχουν επιστήσει την προσοχή σε τρωτά σημεία σε υποθαλάσσια καλώδια και αγωγούς, προκαλώντας εντατικοποιημένη παρακολούθηση των θαλάσσιων υποδομών.
Αποκαλώντας τον στόλο «άμεση απειλή για την ασφάλεια», ο Wadephul δήλωσε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση θα επιβάλει νέες κυρώσεις σε πλοία που επιτρέπουν στη Ρωσία να παρακάμψει τους περιορισμούς.
«Αυτό βοηθά επίσης την Ουκρανία, επειδή ο σκιώδης στόλος μετακινεί πετρέλαιο κάθε μέρα που η Ρωσία πουλάει παρακάμπτοντας τις κυρώσεις», πρόσθεσε.
Στις 14 Μαΐου, οι πρέσβεις της ΕΕ συμφώνησαν στο 17ο πακέτο κυρώσεων του μπλοκ κατά της Ρωσίας, στοχεύοντας κυρίως τον σκιώδη στόλο των πετρελαιοφόρων της.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen χαιρέτισε την κίνηση, επιμένοντας ότι θα «διατηρήσει την έντονη πίεση στο Κρεμλίνο».
Αλλά εκτός της φούσκας της ΕΕ, οι επικριτές τη βλέπουν ως μια ακόμη σταδιακή κίνηση που δεν ανταποκρίνεται στο επείγον της στιγμής, και πίσω από κλειστές πόρτες, ακόμη και αξιωματούχοι της ΕΕ αναγνωρίζουν ότι το πακέτο αποδυναμώθηκε κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων.
Το 17ο πακέτο της ΕΕ με κυρώσεις κατά της Ρωσίας θα εγκριθεί επίσημα στις 20 Μαΐου σε σύνοδο των υπουργών Εξωτερικών στις Βρυξέλλες.

Δεν υπάρχουν οι επιχιερησιακές δυνατότητες
Την ίδια ώρα μετά τη συνάντηση των Αρχηγών Γενικών Επιτελείων των χωρών της ΕΕ, διαπιστώθηκε ότι η ΕΕ δεν διαθέτει επαρκή αριθμό πλοίων και αεροσκαφών που θα μπορούσαν να συμμετάσχουν σε μια τέτοια επιχείρηση.
Ο επικεφαλής της Στρατιωτικής Επιτροπής της ΕΕ, Robert Brueger, σημείωσε ότι μια τέτοια αποστολή δεν συζητείται καν ακόμη, καθώς δεν υπάρχει πολιτική απόφαση ή υλική βάση για την υλοποίησή της.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση συμμετέχει ήδη σε τρεις ναυτικές αποστολές, μία στον βορειοανατολικό Ινδικό Ωκεανό και δύο στη Μεσόγειο.
Αυτές οι επιχειρήσεις απαιτούν σημαντικούς ανθρώπινους και τεχνικούς πόρους, και οι ναυτικοί πόροι των κρατών μελών της ΕΕ βρίσκονται ήδη υπό σοβαρή πίεση.
Λαμβάνοντας αυτό υπόψη, η έναρξη μιας νέας επιχείρησης σε ύδατα όπου επιχειρούν ρωσικά δεξαμενόπλοια φαίνεται πρακτικά αδύνατη χωρίς μια μεγάλης κλίμακας κινητοποίηση δυνάμεων.
Επιπλέον, ο συντονισμός μιας τέτοιας επιχείρησης θα απαιτούσε τη συγκέντρωση πλοίων και αεροσκαφών από διαφορετικές χώρες της ΕΕ, κάτι που απαιτεί χρόνο, πολιτικές συμφωνίες και υλικοτεχνική προετοιμασία.
Προκαταρκτικές εκτιμήσεις υποδηλώνουν ότι θα απαιτηθούν πέντε έως δέκα πλοία, μη συμπεριλαμβανομένης της αεροπορικής συνοδείας και υποστήριξης, για την περιπολία και ενδεχομένως την αναχαίτιση των δεξαμενόπλοιων.

Ας υπενθυμίσουμε ότι στις 13 Μαΐου, το Εσθονικό Ναυτικό, με την υποστήριξη αεροσκαφών του ΝΑΤΟ, επιχείρησε να παρέμβει στην κίνηση του πλοίου Jaguar, το οποίο έπλεε υπό σημαία Γκαμπόν.
Το πλοίο βρισκόταν σε ουδέτερα ύδατα, αλλά η εσθονική πλευρά απαίτησε από το πλήρωμα να αλλάξει πορεία και να κατευθυνθεί σε μια ζώνη όπου θα μπορούσε να κρατηθεί. Το πλήρωμα περιλάμβανε Ρώσους πολίτες.
Ταυτόχρονα, το Ταλίν απείλησε να χρησιμοποιήσει βία, συμπεριλαμβανομένου του εμβολισμού του πλοίου, κάτι που αποτελεί παραβίαση του διεθνούς ναυτικού δικαίου. Το πλήρωμα του Jaguar αγνόησε τις απαιτήσεις της εσθονικής πλευράς και συνέχισε να κινείται προς το ρωσικό λιμάνι του Πριμόρσκ.
Μετά το περιστατικό, οι εσθονικές αρχές δήλωσαν ότι ένα ρωσικό μαχητικό αεροσκάφος φέρεται να παραβίασε τον εναέριο χώρο της χώρας κατά τη διάρκεια της επιχείρησης. Η Εσθονία υπέβαλε επίσημη καταγγελία στην έδρα του ΝΑΤΟ, αλλά δεν έχει δοθεί καμία ανεξάρτητη δημόσια επιβεβαίωση της παραβίασης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι προσπάθειες άσκησης πίεσης στα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο λαμβάνουν χώρα στο πλαίσιο του πετρελαϊκού embargo και της εισαγωγής ανώτατου ορίου τιμών που συμφωνήθηκε από την ΕΕ και τις χώρες της G7 το 2022.
Ωστόσο, αυτά τα μέτρα εφαρμόζονται στην πραγματικότητα μόνο όταν χρησιμοποιούνται ευρωπαϊκές υπηρεσίες logistics και ασφάλισης. Σε απάντηση, η Ρωσία έχει αναπροσανατολίσει ένα σημαντικό μέρος των προμηθειών της στην Ασία, κυρίως στην Ινδία και την Κίνα.

To ασαφές νομικό πλαίσιο - Τι προβλέπει το δίκαιο της θάλασσας
Επιπλέον, το νομικό πλαίσιο της ΕΕ και του ΝΑΤΟ δεν παρέχει το δικαίωμα παρέμβασης στην κίνηση των δεξαμενόπλοιων σε διεθνή ύδατα χωρίς κυρώσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ.
Οι προσπάθειες βίαιης επέμβασης σε αυτές τις περιοχές ενδεχομένως παραβιάζουν τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας και μπορούν να θεωρηθούν επιθετικότητα. Στην πραγματικότητα, ενέργειες παρόμοιες με την εσθονική προσπάθεια να συλλάβει την Jaguar μπορούν να χαρακτηριστούν ως πρόκληση και ενέχουν τον κίνδυνο άμεσης σύγκρουσης με τη Ρωσία.
Έτσι, παρά τις δηλώσεις μεμονωμένων κρατών μελών της ΕΕ σχετικά με την ανάγκη να εμποδιστούν οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει πραγματική δυνατότητα να το πράξει.
Η έλλειψη συντονισμού, η έλλειψη πόρων, η ασθενής διεθνής νομική βάση και ο υψηλός κίνδυνος κλιμάκωσης καθιστούν την υλοποίηση τέτοιων αποστολών απίθανη στο άμεσο μέλλον.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών