Οι Αμερικανοί αξιωματούχοι προειδοποιούν για τον ρόλο της COSCO σε ένα μελλοντικό σαμποτάζ
Η αιφνιδιαστική επίθεση της Ουκρανίας με drones στην καρδιά της ρωσικής επικράτειας, εκτελεσμένη με τρόπο που παραπέμπει σε κατασκοπευτικό θρίλερ, έχει προκαλέσει παγκόσμιο σοκ και βαθύ προβληματισμό στην Ουάσιγκτον.
Αμερικανοί αναλυτές και βουλευτές κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, εκφράζοντας φόβους ότι ένα παρόμοιο σενάριο θα μπορούσε να επαναληφθεί εντός των Ηνωμένων Πολιτειών — αυτήν τη φορά, με δράστες την Κίνα και «όχημα» τα τεράστια εμπορικά της πλοία που έχουν ανεμπόδιστη πρόσβαση σε κρίσιμα αμερικανικά λιμάνια.
Η μυστική ουκρανική επιχείρηση που ονομάστηκε "Operation Spiderweb", εκτελέστηκε την 1η Ιουνίου από την Υπηρεσία Ασφαλείας της Ουκρανίας (SBU), με 117 drones τύπου FPV (First Person View) να εισάγονται λαθραία στη ρωσική επικράτεια, κρυμμένα μέσα σε ξύλινα κοντέινερ με τηλεχειριζόμενες οροφές, φορτωμένα σε νταλίκες.
Οι οδηγοί των φορτηγών φέρεται να αγνοούσαν το φορτίο τους, το οποίο μεταφέρθηκε κοντά σε στρατιωτικές βάσεις-στόχους για να εξασφαλιστεί η ακρίβεια των πληγμάτων.
Η Ρωσία πιάστηκε κυριολεκτικά στον ύπνο.
Οι επιθέσεις, που σχεδιάστηκαν επί 18 μήνες, εξέθεσαν τα τρωτά σημεία της ρωσικής στρατιωτικής υποδομής και διέσυραν την αξιοπιστία των συστημάτων αντικατασκοπείας και αεράμυνας της Μόσχας.
Οι ζημιές, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, ανέρχονται σε δισεκατομμύρια δολάρια.
Σημειωτέον, ότι πολλοί στρατιωτικοί αναλυτές παρομοίασαν την επίθεση με το «Pearl Harbor» της Ρωσίας – μία σύγκριση με τον ιστορικό αιφνιδιασμό των ΗΠΑ από την Ιαπωνία κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
H απειλή του ασύμμετρου πολέμου χτυπάει και την πόρτα των ΗΠΑ
Πέρα από την καταστροφή, όμως, η ουκρανική επιχείρηση αποτέλεσε και ένα τρομακτικά αποτελεσματικό παράδειγμα ασύμμετρου πολέμου, που τώρα «ταξιδεύει» ως ανησυχία μέχρι τα αμερικανικά λιμάνια.
Αναλυτές στις ΗΠΑ εκφράζουν φόβους ότι η Κίνα θα μπορούσε να εφαρμόσει μια αντίστοιχη τακτική, χρησιμοποιώντας εμπορικά της πλοία για να μεταφέρει drones ή άλλο καταστροφικό φορτίο σε αμερικανικό έδαφος.
Στο επίκεντρο της ανησυχίας βρίσκεται ο κινεζικός κρατικός κολοσσός COSCO Shipping, ο οποίος διαθέτει ισχυρή παρουσία σε μεγάλα λιμάνια των ΗΠΑ όπως Oakland, Long Beach και Los Angeles.
Παρά το γεγονός ότι το Πεντάγωνο έχει χαρακτηρίσει από τον Ιανουάριο του 2025 την COSCO ως κινεζική στρατιωτική επιχείρηση, τα πλοία της εξακολουθούν να ελλιμενίζονται σε κομβικά αμερικανικά λιμάνια.
Αμερικανοί νομοθέτες και ειδικοί ασφαλείας προειδοποιούν ότι τα πλοία της COSCO θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν ως μέσα μεταφοράς drones ή άλλου εξοπλισμού, κρυμμένου στα κοντέινερ, για την εκτέλεση αιφνιδιαστικών επιθέσεων ή επιχειρήσεων δολιοφθοράς εναντίον αμερικανικών υποδομών, ειδικά σε περίπτωση κρίσης ή σύρραξης με την Κίνα.
Οι Αμερικανοί αξιωματούχοι προειδοποιούν για τον ρόλο της COSCO σε ένα μελλοντικό σαμποτάζ

Η Επιτροπή Εσωτερικής Ασφάλειας της Βουλής των Αντιπροσώπων εξέφρασε επίσης σοβαρές ανησυχίες για την παρουσία πολιτικών επιτρόπων του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος (CCP) εντός των πλοίων της COSCO, υπονοώντας ότι το κόμμα έχει απευθείας επιρροή και εσωτερική πληροφόρηση.
Σε απάντηση στην αυξανόμενη επιρροή της Κίνας στη ναυτιλία, η κυβέρνηση Trump επέβαλε λιμενικά τέλη στην COSCO, ενώ πρόσφατοι δασμοί —μεταξύ αυτών και ένας συντριπτικός 145% δασμός στα κινεζικά προϊόντα— έχουν οδηγήσει σε κατακόρυφη μείωση της διακίνησης εμπορευμάτων από κινεζικά πλοία στα αμερικανικά λιμάνια.
Ενδεικτικά, το λιμάνι του Los Angeles κατέγραψε πτώση 35% στον όγκο φορτίου τον Μάιο του 2025, με την COSCO και άλλες εταιρείες να ακυρώνουν πολλαπλά δρομολόγια. Αν και μία προσωρινή εμπορική «εκεχειρία» μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας τον προηγούμενο μήνα αναθέρμανε τη ζήτηση, η COSCO εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σημαντικά λειτουργικά προβλήματα.
Παρά τη μειωμένη παρουσία της εταιρείας, οι υποψίες στις ΗΠΑ δεν υποχωρούν.
Ο απόστρατος διοικητής του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ και συνεργάτης του Center for a New American Security, Thomas Shugart, τόνισε με νόημα:
«Καταντά σχεδόν παραλογισμός να επιτρέπουμε σε πλοία που ανήκουν και λειτουργούν από κινεζικές στρατιωτικές εταιρείες, όπως έχει κρίνει το Υπουργείο Άμυνας, να κάθονται στα λιμάνια μας με χιλιάδες κοντέινερ που βρίσκονται υπό τον απόλυτο έλεγχό τους.»
Αν και η πιθανότητα μιας κινεζικής επίθεσης θεωρείται χαμηλή σε καιρό ειρήνης, η παρουσία τέτοιων πλοίων κοντά σε κρίσιμες υποδομές, όπως η ναυτική βάση Norfolk, εγείρει σοβαρά ερωτήματα για πιθανή κατασκοπεία ή δολιοφθορά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ακόμα και η ουκρανική επιχείρηση χρειάστηκε 18 μήνες προετοιμασίας, συλλογής πληροφοριών και επιχειρησιακού σχεδιασμού για να φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Σε αυτό το πλαίσιο, αναφορές για παλαιότερες υποθέσεις κινέζικης κατασκοπείας μέσω αγοράς γης κοντά σε στρατιωτικές εγκαταστάσεις ή διείσδυσης σε λιμενικές δομές, καθιστούν την απειλή όχι απλώς θεωρητική, αλλά επικίνδυνα υπαρκτή.
Ο ιστός της κινεζικής κατασκοπείας εξυφαίνεται με ολοένα και πιο επικίνδυνο τρόπο στις ΗΠΑ

Εντωμεταξύ, οι ανησυχίες για την κινεζική κατασκοπεία στις Ηνωμένες Πολιτείες εντείνονται διαρκώς, καθώς αποκαλύπτεται ένα ανησυχητικό πλέγμα δραστηριοτήτων, με πρωταγωνιστές κινεζικά πλοία, γερανούς λιμανιών και στρατηγικά αγορασμένες εκτάσεις γης δίπλα σε κρίσιμες στρατιωτικές εγκαταστάσεις.
Τα κινεζικά εμπορικά πλοία που ελλιμενίζονται σε αμερικανικά λιμάνια βρίσκονται στο επίκεντρο μιας αυξανόμενης συζήτησης στην Ουάσιγκτον εδώ και καιρό.
Πέρυσι, μια έρευνα του Κογκρέσου των ΗΠΑ αποκάλυψε ότι κινεζική εταιρεία είχε εγκαταστήσει εξοπλισμό συλλογής πληροφοριών σε γερανούς που λειτουργούν σε αμερικανικά λιμάνια, παρέχοντας θεωρητικά στο Πεκίνο τη δυνατότητα είτε να κατασκοπεύει τους Αμερικανούς είτε να υπονομεύσει ζωτικής σημασίας υποδομές.
Η εταιρεία ZPMC, κρατικός κατασκευαστικός κολοσσός με έδρα τη Shanghai, πίεσε τις αμερικανικές λιμενικές αρχές να της χορηγήσουν απομακρυσμένη πρόσβαση στους γερανούς της – και ειδικά σε εκείνους που βρίσκονται στη Δυτική Ακτή, δηλαδή στην California, το Oregon και την Washington.
Η έκθεση, καρπός πολύμηνης έρευνας, προειδοποιούσε πως αυτή η πρόσβαση «θα μπορούσε δυνητικά να επεκταθεί και σε άλλες κρατικές οντότητες της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, εγείροντας σοβαρούς κινδύνους λόγω της κινεζικής νομοθεσίας περί εθνικής ασφάλειας, η οποία υποχρεώνει τους πολίτες και τις εταιρείες να συνεργάζονται με τις υπηρεσίες πληροφοριών του κράτους».
Βάσει συμβατικών εγγράφων και καταθέσεων λιμενικών υπαλλήλων, η έρευνα αποκάλυψε ότι είχαν εντοπιστεί «άγνωστα modems» τα οποία φέρονται να τοποθετήθηκαν με το πρόσχημα της συλλογής δεδομένων χρήσης του εξοπλισμού.
Ωστόσο, αυτά τα modems φέρονται να λειτουργούσαν με συγκαλυμμένο τρόπο, παρακάμπτοντας firewalls και αποκτώντας πρόσβαση σε κρίσιμα δίκτυα, με δυνητική δυνατότητα να διακόψουν ή να σαμποτάρουν τη λειτουργία των λιμανιών.
Το πιο ανησυχητικό; Δεν ήταν απαραίτητα για τη λειτουργία των γερανών.
Η αποκάλυψη προκάλεσε συναγερμό, καθώς περίπου το 80% των γερανών που χρησιμοποιούνται στα λιμάνια των ΗΠΑ ανήκει στη ZPMC.
Η κινεζική εισβολή στις ΗΠΑ είναι γεγονός

Η μεταφορά αγαθών μέσω των αμερικανικών θαλάσσιων λιμένων, η οποία παράγει τρισεκατομμύρια δολάρια οικονομικής δραστηριότητας ετησίως, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τους γερανούς τύπου ship-to-shore.
Επειδή όμως οι γερανοί αυτοί μπορούν να ελέγχονται εξ αποστάσεως, οποιοσδήποτε έχει πρόσβαση στα σχετικά δίκτυα θα μπορούσε να συλλέξει πληροφορίες από τα λιμάνια ή να προκαλέσει δολιοφθορά.
Σε ένα υποθετικό σενάριο, οι πληροφορίες που συγκεντρώνονται από αυτούς τους γερανούς θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την έναρξη μιας επιχείρησης τύπου "Operation Spiderweb", όπου κινεζικά εμπορικά πλοία θα μεταφέρουν drones που ενεργοποιούνται με το πάτημα ενός κουμπιού.
Ο Λευκός Οίκος αποκάλυψε παλαιότερα σχέδιο για την πλήρη απομάκρυνση κινεζικής κατασκευής εξοπλισμού από τα αμερικανικά λιμάνια και την επιστροφή της παραγωγής γερανών σε αμερικανικό έδαφος, στοχεύοντας κυρίως τα περίπου 200 κινεζικά γερανοφόρα μηχανήματα που βρίσκονται σε λιμάνια και εγκαταστάσεις στις ΗΠΑ.
Ωστόσο, η πορεία αυτής της προσπάθειας υπό τη διοίκηση Trump παραμένει ασαφής.
Ένα ακόμη σημείο έντονης ανησυχίας αποτελεί η ιδιοκτησία γεωργικών και εμπορικών εκτάσεων από κινεζικά πρόσωπα ή εταιρείες κοντά σε αμερικανικές στρατιωτικές εγκαταστάσεις.
Προηγούμενη έκθεση αποκάλυψε ότι κινεζικές εταιρείες αγόρασαν αγροτεμάχια πλησίον στρατηγικής σημασίας στρατιωτικών βάσεων, όπως η MacDill Air Force Base στην Tampa της Florida, η Marine Corps Base Camp Pendleton στο San Diego της California, η Fort Liberty (πρώην Fort Bragg) στο Fayetteville της North Carolina και η Fort Cavazos (πρώην Fort Hood) στο Killeen του Texas.
Σύμφωνα με πηγές, πίσω από τη βιτρίνα της γεωργίας, κινεζικοί ιδιοκτήτες θα μπορούσαν να τοποθετήσουν εξοπλισμό παρακολούθησης ή να χρησιμοποιήσουν drones για να επιτηρούν στρατιωτικές εγκαταστάσεις. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Γεωργίας των ΗΠΑ (USDA) του Ιανουαρίου 2024, η Κίνα κατέχει 349.442 στρέμματα γης, δηλαδή το 0,87% της συνολικής ξένης ιδιοκτησίας αγροτικής γης στις ΗΠΑ.
Το πρόβλημα διογκώνεται από το γεγονός ότι Κινέζοι υπήκοοι έχουν διεισδύσει σε στρατιωτικές βάσεις και άλλες ευαίσθητες εγκαταστάσεις στις ΗΠΑ περισσότερες από 100 φορές τα τελευταία χρόνια, όπως αποκάλυψε η Wall Street Journal το 2023 — γεγονός που εντείνει τους φόβους για τις γεωπολιτικές προεκτάσεις της κινεζικής παρουσίας σε αμερικανικό έδαφος.
Παράλληλα, σύμφωνα με περσινή έκθεση της National Association of Realtors (NAR), οι Κινέζοι διατηρούν την πρώτη θέση στους ξένους αγοραστές κατοικιών στις ΗΠΑ για 11η συνεχόμενη χρονιά.
Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι, όπως τα ουκρανικά drones στόχευσαν ρωσικά αεροδρόμια, έτσι και τα κινεζικής ιδιοκτησίας ακίνητα θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν ως βάσεις για συσκευές εντοπισμού, παρατηρητήρια ή επιχειρήσεις παρακολούθησης αμερικανικής στρατιωτικής δραστηριότητας.
Η στρατηγική τοποθέτηση τέτοιων εκτάσεων κοντά σε βάσεις όπως η Fort Liberty, που φιλοξενεί κρίσιμες αερομεταφερόμενες και ειδικές μονάδες επιχειρήσεων, εντείνει τους φόβους για έναν αιφνιδιασμό ανάλογο με την επίθεση στο Pearl Harbor.
Αν και δεν υπάρχει ομοσπονδιακή νομοθεσία που να απαγορεύει ρητά την κινεζική ιδιοκτησία γης κοντά σε στρατιωτικές βάσεις, αρκετές πολιτείες έχουν ήδη θεσπίσει τοπικούς περιοριστικούς νόμους, αναγνωρίζοντας τους δυνητικούς κινδύνους της εθνικής ασφάλειας.
www.bankingnews.gr
Αμερικανοί αναλυτές και βουλευτές κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, εκφράζοντας φόβους ότι ένα παρόμοιο σενάριο θα μπορούσε να επαναληφθεί εντός των Ηνωμένων Πολιτειών — αυτήν τη φορά, με δράστες την Κίνα και «όχημα» τα τεράστια εμπορικά της πλοία που έχουν ανεμπόδιστη πρόσβαση σε κρίσιμα αμερικανικά λιμάνια.
Η μυστική ουκρανική επιχείρηση που ονομάστηκε "Operation Spiderweb", εκτελέστηκε την 1η Ιουνίου από την Υπηρεσία Ασφαλείας της Ουκρανίας (SBU), με 117 drones τύπου FPV (First Person View) να εισάγονται λαθραία στη ρωσική επικράτεια, κρυμμένα μέσα σε ξύλινα κοντέινερ με τηλεχειριζόμενες οροφές, φορτωμένα σε νταλίκες.
Οι οδηγοί των φορτηγών φέρεται να αγνοούσαν το φορτίο τους, το οποίο μεταφέρθηκε κοντά σε στρατιωτικές βάσεις-στόχους για να εξασφαλιστεί η ακρίβεια των πληγμάτων.
Η Ρωσία πιάστηκε κυριολεκτικά στον ύπνο.
Οι επιθέσεις, που σχεδιάστηκαν επί 18 μήνες, εξέθεσαν τα τρωτά σημεία της ρωσικής στρατιωτικής υποδομής και διέσυραν την αξιοπιστία των συστημάτων αντικατασκοπείας και αεράμυνας της Μόσχας.
Οι ζημιές, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, ανέρχονται σε δισεκατομμύρια δολάρια.
Σημειωτέον, ότι πολλοί στρατιωτικοί αναλυτές παρομοίασαν την επίθεση με το «Pearl Harbor» της Ρωσίας – μία σύγκριση με τον ιστορικό αιφνιδιασμό των ΗΠΑ από την Ιαπωνία κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
H απειλή του ασύμμετρου πολέμου χτυπάει και την πόρτα των ΗΠΑ
Πέρα από την καταστροφή, όμως, η ουκρανική επιχείρηση αποτέλεσε και ένα τρομακτικά αποτελεσματικό παράδειγμα ασύμμετρου πολέμου, που τώρα «ταξιδεύει» ως ανησυχία μέχρι τα αμερικανικά λιμάνια.
Αναλυτές στις ΗΠΑ εκφράζουν φόβους ότι η Κίνα θα μπορούσε να εφαρμόσει μια αντίστοιχη τακτική, χρησιμοποιώντας εμπορικά της πλοία για να μεταφέρει drones ή άλλο καταστροφικό φορτίο σε αμερικανικό έδαφος.
Στο επίκεντρο της ανησυχίας βρίσκεται ο κινεζικός κρατικός κολοσσός COSCO Shipping, ο οποίος διαθέτει ισχυρή παρουσία σε μεγάλα λιμάνια των ΗΠΑ όπως Oakland, Long Beach και Los Angeles.
Παρά το γεγονός ότι το Πεντάγωνο έχει χαρακτηρίσει από τον Ιανουάριο του 2025 την COSCO ως κινεζική στρατιωτική επιχείρηση, τα πλοία της εξακολουθούν να ελλιμενίζονται σε κομβικά αμερικανικά λιμάνια.
Αμερικανοί νομοθέτες και ειδικοί ασφαλείας προειδοποιούν ότι τα πλοία της COSCO θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν ως μέσα μεταφοράς drones ή άλλου εξοπλισμού, κρυμμένου στα κοντέινερ, για την εκτέλεση αιφνιδιαστικών επιθέσεων ή επιχειρήσεων δολιοφθοράς εναντίον αμερικανικών υποδομών, ειδικά σε περίπτωση κρίσης ή σύρραξης με την Κίνα.
Οι Αμερικανοί αξιωματούχοι προειδοποιούν για τον ρόλο της COSCO σε ένα μελλοντικό σαμποτάζ

Η Επιτροπή Εσωτερικής Ασφάλειας της Βουλής των Αντιπροσώπων εξέφρασε επίσης σοβαρές ανησυχίες για την παρουσία πολιτικών επιτρόπων του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος (CCP) εντός των πλοίων της COSCO, υπονοώντας ότι το κόμμα έχει απευθείας επιρροή και εσωτερική πληροφόρηση.
Σε απάντηση στην αυξανόμενη επιρροή της Κίνας στη ναυτιλία, η κυβέρνηση Trump επέβαλε λιμενικά τέλη στην COSCO, ενώ πρόσφατοι δασμοί —μεταξύ αυτών και ένας συντριπτικός 145% δασμός στα κινεζικά προϊόντα— έχουν οδηγήσει σε κατακόρυφη μείωση της διακίνησης εμπορευμάτων από κινεζικά πλοία στα αμερικανικά λιμάνια.
Ενδεικτικά, το λιμάνι του Los Angeles κατέγραψε πτώση 35% στον όγκο φορτίου τον Μάιο του 2025, με την COSCO και άλλες εταιρείες να ακυρώνουν πολλαπλά δρομολόγια. Αν και μία προσωρινή εμπορική «εκεχειρία» μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας τον προηγούμενο μήνα αναθέρμανε τη ζήτηση, η COSCO εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σημαντικά λειτουργικά προβλήματα.
Παρά τη μειωμένη παρουσία της εταιρείας, οι υποψίες στις ΗΠΑ δεν υποχωρούν.
Ο απόστρατος διοικητής του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ και συνεργάτης του Center for a New American Security, Thomas Shugart, τόνισε με νόημα:
«Καταντά σχεδόν παραλογισμός να επιτρέπουμε σε πλοία που ανήκουν και λειτουργούν από κινεζικές στρατιωτικές εταιρείες, όπως έχει κρίνει το Υπουργείο Άμυνας, να κάθονται στα λιμάνια μας με χιλιάδες κοντέινερ που βρίσκονται υπό τον απόλυτο έλεγχό τους.»
Αν και η πιθανότητα μιας κινεζικής επίθεσης θεωρείται χαμηλή σε καιρό ειρήνης, η παρουσία τέτοιων πλοίων κοντά σε κρίσιμες υποδομές, όπως η ναυτική βάση Norfolk, εγείρει σοβαρά ερωτήματα για πιθανή κατασκοπεία ή δολιοφθορά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ακόμα και η ουκρανική επιχείρηση χρειάστηκε 18 μήνες προετοιμασίας, συλλογής πληροφοριών και επιχειρησιακού σχεδιασμού για να φέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Σε αυτό το πλαίσιο, αναφορές για παλαιότερες υποθέσεις κινέζικης κατασκοπείας μέσω αγοράς γης κοντά σε στρατιωτικές εγκαταστάσεις ή διείσδυσης σε λιμενικές δομές, καθιστούν την απειλή όχι απλώς θεωρητική, αλλά επικίνδυνα υπαρκτή.
Ο ιστός της κινεζικής κατασκοπείας εξυφαίνεται με ολοένα και πιο επικίνδυνο τρόπο στις ΗΠΑ

Εντωμεταξύ, οι ανησυχίες για την κινεζική κατασκοπεία στις Ηνωμένες Πολιτείες εντείνονται διαρκώς, καθώς αποκαλύπτεται ένα ανησυχητικό πλέγμα δραστηριοτήτων, με πρωταγωνιστές κινεζικά πλοία, γερανούς λιμανιών και στρατηγικά αγορασμένες εκτάσεις γης δίπλα σε κρίσιμες στρατιωτικές εγκαταστάσεις.
Τα κινεζικά εμπορικά πλοία που ελλιμενίζονται σε αμερικανικά λιμάνια βρίσκονται στο επίκεντρο μιας αυξανόμενης συζήτησης στην Ουάσιγκτον εδώ και καιρό.
Πέρυσι, μια έρευνα του Κογκρέσου των ΗΠΑ αποκάλυψε ότι κινεζική εταιρεία είχε εγκαταστήσει εξοπλισμό συλλογής πληροφοριών σε γερανούς που λειτουργούν σε αμερικανικά λιμάνια, παρέχοντας θεωρητικά στο Πεκίνο τη δυνατότητα είτε να κατασκοπεύει τους Αμερικανούς είτε να υπονομεύσει ζωτικής σημασίας υποδομές.
Η εταιρεία ZPMC, κρατικός κατασκευαστικός κολοσσός με έδρα τη Shanghai, πίεσε τις αμερικανικές λιμενικές αρχές να της χορηγήσουν απομακρυσμένη πρόσβαση στους γερανούς της – και ειδικά σε εκείνους που βρίσκονται στη Δυτική Ακτή, δηλαδή στην California, το Oregon και την Washington.
Η έκθεση, καρπός πολύμηνης έρευνας, προειδοποιούσε πως αυτή η πρόσβαση «θα μπορούσε δυνητικά να επεκταθεί και σε άλλες κρατικές οντότητες της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, εγείροντας σοβαρούς κινδύνους λόγω της κινεζικής νομοθεσίας περί εθνικής ασφάλειας, η οποία υποχρεώνει τους πολίτες και τις εταιρείες να συνεργάζονται με τις υπηρεσίες πληροφοριών του κράτους».
Βάσει συμβατικών εγγράφων και καταθέσεων λιμενικών υπαλλήλων, η έρευνα αποκάλυψε ότι είχαν εντοπιστεί «άγνωστα modems» τα οποία φέρονται να τοποθετήθηκαν με το πρόσχημα της συλλογής δεδομένων χρήσης του εξοπλισμού.
Ωστόσο, αυτά τα modems φέρονται να λειτουργούσαν με συγκαλυμμένο τρόπο, παρακάμπτοντας firewalls και αποκτώντας πρόσβαση σε κρίσιμα δίκτυα, με δυνητική δυνατότητα να διακόψουν ή να σαμποτάρουν τη λειτουργία των λιμανιών.
Το πιο ανησυχητικό; Δεν ήταν απαραίτητα για τη λειτουργία των γερανών.
Η αποκάλυψη προκάλεσε συναγερμό, καθώς περίπου το 80% των γερανών που χρησιμοποιούνται στα λιμάνια των ΗΠΑ ανήκει στη ZPMC.
Η κινεζική εισβολή στις ΗΠΑ είναι γεγονός

Η μεταφορά αγαθών μέσω των αμερικανικών θαλάσσιων λιμένων, η οποία παράγει τρισεκατομμύρια δολάρια οικονομικής δραστηριότητας ετησίως, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τους γερανούς τύπου ship-to-shore.
Επειδή όμως οι γερανοί αυτοί μπορούν να ελέγχονται εξ αποστάσεως, οποιοσδήποτε έχει πρόσβαση στα σχετικά δίκτυα θα μπορούσε να συλλέξει πληροφορίες από τα λιμάνια ή να προκαλέσει δολιοφθορά.
Σε ένα υποθετικό σενάριο, οι πληροφορίες που συγκεντρώνονται από αυτούς τους γερανούς θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την έναρξη μιας επιχείρησης τύπου "Operation Spiderweb", όπου κινεζικά εμπορικά πλοία θα μεταφέρουν drones που ενεργοποιούνται με το πάτημα ενός κουμπιού.
Ο Λευκός Οίκος αποκάλυψε παλαιότερα σχέδιο για την πλήρη απομάκρυνση κινεζικής κατασκευής εξοπλισμού από τα αμερικανικά λιμάνια και την επιστροφή της παραγωγής γερανών σε αμερικανικό έδαφος, στοχεύοντας κυρίως τα περίπου 200 κινεζικά γερανοφόρα μηχανήματα που βρίσκονται σε λιμάνια και εγκαταστάσεις στις ΗΠΑ.
Ωστόσο, η πορεία αυτής της προσπάθειας υπό τη διοίκηση Trump παραμένει ασαφής.
Ένα ακόμη σημείο έντονης ανησυχίας αποτελεί η ιδιοκτησία γεωργικών και εμπορικών εκτάσεων από κινεζικά πρόσωπα ή εταιρείες κοντά σε αμερικανικές στρατιωτικές εγκαταστάσεις.
Προηγούμενη έκθεση αποκάλυψε ότι κινεζικές εταιρείες αγόρασαν αγροτεμάχια πλησίον στρατηγικής σημασίας στρατιωτικών βάσεων, όπως η MacDill Air Force Base στην Tampa της Florida, η Marine Corps Base Camp Pendleton στο San Diego της California, η Fort Liberty (πρώην Fort Bragg) στο Fayetteville της North Carolina και η Fort Cavazos (πρώην Fort Hood) στο Killeen του Texas.
Σύμφωνα με πηγές, πίσω από τη βιτρίνα της γεωργίας, κινεζικοί ιδιοκτήτες θα μπορούσαν να τοποθετήσουν εξοπλισμό παρακολούθησης ή να χρησιμοποιήσουν drones για να επιτηρούν στρατιωτικές εγκαταστάσεις. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Γεωργίας των ΗΠΑ (USDA) του Ιανουαρίου 2024, η Κίνα κατέχει 349.442 στρέμματα γης, δηλαδή το 0,87% της συνολικής ξένης ιδιοκτησίας αγροτικής γης στις ΗΠΑ.
Το πρόβλημα διογκώνεται από το γεγονός ότι Κινέζοι υπήκοοι έχουν διεισδύσει σε στρατιωτικές βάσεις και άλλες ευαίσθητες εγκαταστάσεις στις ΗΠΑ περισσότερες από 100 φορές τα τελευταία χρόνια, όπως αποκάλυψε η Wall Street Journal το 2023 — γεγονός που εντείνει τους φόβους για τις γεωπολιτικές προεκτάσεις της κινεζικής παρουσίας σε αμερικανικό έδαφος.
Παράλληλα, σύμφωνα με περσινή έκθεση της National Association of Realtors (NAR), οι Κινέζοι διατηρούν την πρώτη θέση στους ξένους αγοραστές κατοικιών στις ΗΠΑ για 11η συνεχόμενη χρονιά.
Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι, όπως τα ουκρανικά drones στόχευσαν ρωσικά αεροδρόμια, έτσι και τα κινεζικής ιδιοκτησίας ακίνητα θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν ως βάσεις για συσκευές εντοπισμού, παρατηρητήρια ή επιχειρήσεις παρακολούθησης αμερικανικής στρατιωτικής δραστηριότητας.
Η στρατηγική τοποθέτηση τέτοιων εκτάσεων κοντά σε βάσεις όπως η Fort Liberty, που φιλοξενεί κρίσιμες αερομεταφερόμενες και ειδικές μονάδες επιχειρήσεων, εντείνει τους φόβους για έναν αιφνιδιασμό ανάλογο με την επίθεση στο Pearl Harbor.
Αν και δεν υπάρχει ομοσπονδιακή νομοθεσία που να απαγορεύει ρητά την κινεζική ιδιοκτησία γης κοντά σε στρατιωτικές βάσεις, αρκετές πολιτείες έχουν ήδη θεσπίσει τοπικούς περιοριστικούς νόμους, αναγνωρίζοντας τους δυνητικούς κινδύνους της εθνικής ασφάλειας.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών