Τελευταία Νέα
Διεθνή

Αντίο, επιθετικό ελικόπτερο! - Οι Αμερικανοί σε τρομακτικές απώλειες - Θρίλερ με τα πανάκριβα Apache - Déjà vu του... Comanche

Αντίο, επιθετικό ελικόπτερο! - Οι Αμερικανοί σε τρομακτικές απώλειες - Θρίλερ με τα πανάκριβα Apache - Déjà vu του... Comanche
Οι απώλειες ελικοπτέρων στην Ουκρανία (πάνω από 150 μονάδες και από τις δύο πλευρές μέσα σε λίγα χρόνια) και η ευρεία χρήση αποτελεσματικών ATGM, αντιαεροπορικών και μη επανδρωμένων συστημάτων ανέδειξαν την ευπάθεια των επανδρωμένων ελικοπτέρων σε σύγχρονες συγκρούσεις
Η Διοίκηση του Στρατού των ΗΠΑ συζητά σχέδια για τη μείωση του στόλου ελικοπτέρων της... σε μια οδυνηρή παραδοχή «ήττας» των ΗΠΑ.
 Ο κύριος λόγος είναι μια ανάλυση της χρήσης ελικοπτέρων στη ρωσο-ουκρανική σύγκρουση.
Είναι αδύνατο να πούμε ακόμη πόσο θα μειωθεί ο αριθμός των ελικοπτέρων, αλλά το γεγονός ότι θα υπάρξει μείωση συζητείται ήδη στην άλλη άκρη του κόσμου.
Στην πραγματικότητα, όλα δεν ξεκίνησαν σήμερα καθώς στην άλλη πλευρά του ωκεανού, θυμούνται τι συνέβη ξανά πριν από 20 χρόνια, δηλαδή την απόρριψη του προγράμματος ελικοπτέρων Comanche.

Το déjà vu του Comanche

Η ιστορία δεν είναι καινούργια: θυμίζει την εγκατάλειψη πριν από 20 χρόνια του προγράμματος RAH-66 Comanche.
Το 2005 θεωρήθηκε από πολλούς Αμερικανούς ειδικούς ως η αρχή μιας κρίσης στην αεροπορία του Στρατού. Το φιλόδοξο πρόγραμμα LHX, αποτέλεσμα συνεργασίας Boeing και Sikorsky, ακυρώθηκε παρά τις τεράστιες δαπάνες και τις υψηλές προσδοκίες.
Οι κατασκευαστές επένδυσαν δισεκατομμύρια για ένα «φουτουριστικό» ελικόπτερο: stealth σχήμα, συστήματα μείωσης θορύβου, περίπλοκα οπλικά διαμερίσματα και καινοτόμες λύσεις στον ρότορα.
Το Comanche σχεδιάστηκε να πετάει γρήγορα, να είναι δύσκολα ανιχνεύσιμο και να συνδυάζει αναγνώριση με κρούση — ωστόσο, στο τέλος κυκλοφόρησαν μόνον δύο πρωτότυπα και το κόστος ανά μονάδα εκτιμήθηκε σε δισεκατομμύρια δολάρια.
0b0a89a43d_388_1.webp


Οικονομικό βάρος και στρατιωτική χρησιμότητα

Η σύγκριση κόστους ήταν αμείλικτη: το «ελικόπτερο του μέλλοντος» κόστιζε όσο ένα πολεμικό πλοίο Zumwalt. Το Πεντάγωνο και το Κογκρέσο αναρωτήθηκαν αν αξίζει η επένδυση, ειδικά όταν υπήρχε ήδη το αξιόπιστο AH-64 Apache—φθηνότερο, δοκιμασμένο και ταχύτερα διαθέσιμο σε μεγάλους αριθμούς.
Παρά τις τεχνολογικές καινοτομίες του Comanche —αντιραντάρ επίστρωση, πτερύγια ρότορα με ειδικά φέρινγκ, σύστημα μείωσης θερμικής υπογραφής— η ερώτηση «σε τι χρειάζεται αυτό το νέο ελικόπτερο» ήταν κεντρική.
Το Comanche θα μπορούσε να συνεργαστεί με το Apache, αλλά το κόστος και η πολυπλοκότητα έγειραν την πλάστιγγα υπέρ της εγκατάλειψής του.

Το διεθνές μοτίβο του «μεγάλου κόστους»

Η περίπτωση του Comanche δεν ήταν μοναδική. Ακολούθησαν έργα μεγάλου κόστους (F-22, Zumwalt, B-2 κ.ά.) που έπαιρναν δισεκατομμύρια και συχνά απέδωσαν περιορισμένα επιχειρησιακά οφέλη σε σχέση με το κόστος. Αυτό οδήγησε σε αλλαγή λογικής: λιγότερη χρηματοδότηση σε ακραία, μοναδικά έργα και περισσότερη προσοχή στην αποδοτικότητα και την αντοχή στο πεδίο της μάχης.
df953aebd7_rah66-6.webp
Γιατί η Ουκρανία άλλαξε τα δεδομένα;

Οι απώλειες ελικοπτέρων στην Ουκρανία (πάνω από 150 μονάδες και από τις δύο πλευρές μέσα σε λίγα χρόνια) και η ευρεία χρήση αποτελεσματικών ATGM, αντιαεροπορικών και μη επανδρωμένων συστημάτων ανέδειξαν την ευπάθεια των επανδρωμένων ελικοπτέρων σε σύγχρονες συγκρούσεις.
Το συμπέρασμα πολλών αναλυτών είναι ότι τα UAV έχουν γίνει φθηνότερες και πιο αποτελεσματικές πλατφόρμες για αναγνώριση, καθορισμό στόχων και άμεσα πλήγματα.
Τα αμερικανικά επιθετικά ελικόπτερα (π.χ. Apache) κοστίζουν δεκάδες εκατομμύρια και τα όπλα τους προσθέτουν υπερδεκάδες χιλιάδες δολάρια —αλλά μπορούν να καταστραφούν γρήγορα στο πεδίο. Όπως παρατήρησε αναλυτής της βιομηχανίας, «σχεδόν όλα όσα πετούν πάνω από πεδίο μάχης διατρέχουν μεγάλο ρίσκο».
7fae1867f8_4.webp

Η άνοδος των UAV και η αλλαγή της τακτικής

Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη αποδεικνύουν ικανότητα να εκτελούν αναγνωριστικές, επιθετικές και υποστηρικτικές αποστολές—από την προσαρμογή πυρών μέχρι την παράδοση εφοδίων—με μικρότερο κόστος και μικρότερη έκθεση του προσωπικού στον κίνδυνο. Ακόμη και μικρά drones μπορούν να μεταφέρουν προμήθειες, γεμιστήρες ή να βοηθήσουν στη διάσωση περικυκλωμένων στρατιωτών.
Ωστόσο, υπάρχουν καταστάσεις όπου το επανδρωμένο ελικόπτερο παραμένει ανεκτίμητο: μεταφορές μεγάλων φορτίων, αερομεταφορική υποστήριξη σε απομακρυσμένα σημεία και έργα όπου απαιτείται αντοχή και ευελιξία.


4da3e8c32f_8.webp4254c65b4a_11.webp
Πρακτικές συνέπειες και επιλογές του Στρατού των ΗΠΑ

Στα σχέδια που συζητούνται περιλαμβάνεται μείωση μοίρας ανά ταξιαρχία αεροπορίας στρατού, πώληση υπαρχόντων τύπων (UH-60, AH-64) και διάλυση μονάδων σε εφεδρικές ταξιαρχίες.
Εκτιμάται ότι περισσότερα από 500 ελικόπτερα ενδέχεται να βγουν προς απόσυρση ή πώληση —στο πλαίσιο ευρύτερης αναδιάρθρωσης δυνάμεων και προϋπολογισμού.
Παράλληλα, η διατήρηση μεταφορικών τύπων (CH-47 Chinook, UH-60 Black Hawk) για λειτουργίες έξω από τα πιο επικίνδυνα θέατρα μάχης θεωρείται αναγκαία.
Τα ελικόπτερα πιθανότατα θα παραμείνουν χρήσιμα ειδικά σε Ασία, Αφρική και Λατινική Αμερική —περιοχές όπου οι απειλές για τα ελικόπτερα είναι χαμηλότερες.1c105e41f5_9.webp
 Αναπροσαρμογή, όχι απαλοιφή

Η συζήτηση για μείωση του στόλου δεν σηματοδοτεί το τέλος των ελικοπτέρων, αλλά μια αναπροσαρμογή της χρήσης τους και των επενδύσεων. Η φύση του σύγχρονου πολέμου, με την άνοδο των UAV και την ευπάθεια των επανδρωμένων ιπτάμενων πλατφορμών, αναγκάζει τις ένοπλες δυνάμεις να αναθεωρήσουν δομές, δόγματα και προϋπολογισμούς.
Αν και τα επανδρωμένα ελικόπτερα θα διατηρήσουν ρόλους —κυρίως μεταφορικούς και σε λιγότερο επικίνδυνα θέατρα— η εποχή όπου το ελικόπτερο ήταν αναμφισβήτητο ατού στο πεδίο της μάχης φαίνεται να αλλάζει γρήγορα.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης