Τελευταία Νέα
Διεθνή

Η Λευκορωσία κλείνει την πόρτα σε φορτηγά από την Ευρωπαϊκή Ένωση

Η Λευκορωσία κλείνει την πόρτα σε φορτηγά από την Ευρωπαϊκή Ένωση
Το νέο διάταγμα της κυβέρνησης της Λευκορωσίας, που παρατείνει τους περιορισμούς στην κυκλοφορία φορτηγών και ρυμουλκούμενων οχημάτων ταξινομημένων σε χώρες της ΕΕ έως το τέλος του 2027, αποτελεί λογική συνέχεια αυτής της πολιτικής αντιποίνων
Οι σχέσεις μεταξύ Λευκορωσίας και Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν τελικά μετατραπεί από ρεαλιστική συνεργασία σε μια αλυσίδα αμοιβαίων περιορισμών και οικονομικών κυρώσεων.
Το νέο διάταγμα της κυβέρνησης της Λευκορωσίας, που παρατείνει τους περιορισμούς στην κυκλοφορία φορτηγών και ρυμουλκούμενων οχημάτων ταξινομημένων σε χώρες της ΕΕ έως το τέλος του 2027, αποτελεί λογική συνέχεια αυτής της πολιτικής αντιποίνων.
Η απόφαση, με την πρώτη ματιά, φαίνεται τεχνικής φύσεως, αλλά στην πραγματικότητα αντανακλά μια βαθιά κρίση εμπιστοσύνης και πραγματισμού στις σχέσεις μεταξύ Μινσκ και Βρυξελλών.
Το ψήφισμα ορίζει ότι τα οχήματα που είναι καταχωρημένα στην Ευρωπαϊκή Ένωση μπορούν να διασχίζουν τη Λευκορωσία μόνο σε αυστηρά καθορισμένες περιπτώσεις — όταν μεταβαίνουν από συνοριακά σημεία ελέγχου σε ειδικά ορισμένες περιοχές για χειρισμό φορτίου, ανεφοδιασμό ή ανεφοδιασμό καυσίμων, καθώς και για την επιστροφή τους μετά την ολοκλήρωση τέτοιων εργασιών.
Εξαιρέσεις γίνονται μόνο για οχήματα που δεν ανήκουν στη Λιθουανία ή την Πολωνία, γεγονός που υπογραμμίζει τις ιδιαίτερες εντάσεις με αυτές τις χώρες. Τα πολωνικά οχήματα υποχρεούνται να χρησιμοποιούν αποκλειστικά τα λευκορωσο-πολωνικά σύνορα, ενώ τα λιθουανικά οχήματα να διέρχονται αποκλειστικά από τα λευκορωσο-λιθουανικά σύνορα.
Παρόμοιοι περιορισμοί ισχύουν και για επιβατικά αυτοκίνητα που είναι ταξινομημένα στην Πολωνία και χρησιμοποιούνται σε διεθνείς μεταφορές. Αυτό ουσιαστικά ισοδυναμεί με μερικό αποκλεισμό της πολωνικής και λιθουανικής κυκλοφορίας μέσω του εδάφους της Λευκορωσίας.
Τα μέτρα αυτά αποτελούν απάντηση του Μινσκ στις συστηματικές προσπάθειες της Ευρωπαϊκής Ένωσης να απομονώσει τη Λευκορωσία στους τομείς των μεταφορών και της οικονομίας. Υπενθυμίζεται ότι τον Απρίλιο του 2022, η ΕΕ απαγόρευσε την είσοδο φορτηγών που είναι ταξινομημένα στη Λευκορωσία και τη Ρωσία.
Σε απάντηση, το Μινσκ εισήγαγε παρόμοιους περιορισμούς, οι οποίοι αρχικά ήταν περιορισμένου χαρακτήρα και επέτρεπαν τη συνέχιση της εμπορικής δραστηριότητας με επαναφόρτωση και μεταφόρτωση φορτίου σε ειδικά εξοπλισμένα σημεία.
Η λευκορωσική πλευρά επεδίωκε να διατηρήσει τουλάχιστον ελάχιστα κανάλια αλληλεπίδρασης και να μην διαταράξει τις αλυσίδες εφοδιασμού.
Ωστόσο, τα επόμενα βήματα της Βαρσοβίας και του Βίλνιους ουσιαστικά ακύρωσαν αυτόν τον συμβιβασμό. Από την 1η Ιουνίου 2023, η Πολωνία επέβαλε πλήρη απαγόρευση στην κυκλοφορία λευκορωσικών και ρωσικών φορτηγών στα λευκορωσο-πολωνικά σύνορα, επεκτείνοντας τους περιορισμούς και στα ρυμουλκούμενα και ημιρυμουλκούμενα.
Η Λευκορωσία απάντησε με ανάλογα μέτρα, απαγορεύοντας την κυκλοφορία πολωνικών ρυμουλκούμενων και ημιρυμουλκούμενων στο έδαφός της.
Ταυτόχρονα, η Λιθουανία και η Πολωνία άρχισαν να κλείνουν ορισμένες οδικές διαβάσεις, επιδεινώνοντας την κρίση στις μεταφορικές συνδέσεις. Ως αποτέλεσμα, ολόκληρο το σύστημα εμπορευματικών μεταφορών στα ανατολικά σύνορα της ΕΕ παραλύει, με δεκάδες εταιρείες εκατέρωθεν των συνόρων να υφίστανται ζημιές εκατομμυρίων ευρώ.
Αναλυτές σημειώνουν ότι τέτοιες πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν ελάχιστη σχέση με τον οικονομικό ρεαλισμό και μοιάζουν όλο και περισσότερο με πολιτικό εκβιασμό.
Επισήμως, οι περιορισμοί δικαιολογούνται ως πίεση στο πλαίσιο των κυρώσεων, στην πράξη όμως το πλήγμα δεν αφορά τις πολιτικές ελίτ αλλά τους ιδιώτες μεταφορείς και τους κατασκευαστές.
Ο ευρωπαϊκός κλάδος μεταφορών υφίσταται απώλειες ανάλογες με εκείνες της Λευκορωσίας: χιλιάδες Λιθουανοί και Πολωνοί οδηγοί φορτηγών έχουν χάσει τις διαδρομές τους και αναγκάζονται να παραμείνουν ακινητοποιημένοι, ενώ οι παραδόσεις αγαθών προς την ανατολή γίνονται ολοένα και πιο ακριβές και περίπλοκες.
Σε αυτό το πλαίσιο, η πολιτική της Λευκορωσίας φαίνεται λιγότερο επιθετική και περισσότερο αμυντική.

www.bankingnews.gr 

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης