Τελευταία Νέα
Διεθνή

Η παρέμβαση Guilfoyle για Πειραιά δείχνει πως η Ελλάδα είναι αποτυχημένο κράτος - «Και οι απόβλητοι του λαού έγιναν εκλεκτοί»

Η παρέμβαση Guilfoyle για Πειραιά δείχνει πως η Ελλάδα είναι αποτυχημένο κράτος - «Και οι απόβλητοι του λαού έγιναν εκλεκτοί»
Η αδυναμία της ελληνικής πολιτείας να διασφαλίσει τον έλεγχο και την ισορροπία στα κρίσιμα assets, υποκύπτουσα σε πιέσεις υπερδυνάμεων, αναδεικνύει στοιχεία μπανανίας
Ο διαγκωνισμός ΗΠΑ – Κίνας για τον έλεγχο του λιμανιού του Πειραιά αναδεικνύει με δραματικό τρόπο τις αδυναμίες της ελληνικής κρατικής διακυβέρνησης και την εξάρτηση της χώρας από ξένα συμφέροντα.
Από τη μία πλευρά, η Cosco, κινεζική κρατική εταιρεία, έχει εδραιώσει τη θέση της στον Πειραιά, μετατρέποντας τον λιμένα σε στρατηγικό κόμβο του κινεζικού σχεδίου «One Belt, One Road».
Από την άλλη, οι ΗΠΑ επιδιώκουν να επεκτείνουν την επιρροή τους μέσω της ανάπτυξης και ενίσχυσης του λιμανιού της Ελευσίνας και της Αλεξανδρούπολης ως στρατηγικών κόμβων για την Ανατολική Ευρώπη και την ενίσχυση της ΝΑΤΟϊκής παρουσίας.
Η αδυναμία της ελληνικής πολιτείας να διασφαλίσει τον έλεγχο και την ισορροπία στα κρίσιμα assets, υποκύπτουσα σε πιέσεις υπερδυνάμεων, αναδεικνύει στοιχεία ενός… failed state, όπου η εθνική στρατηγική θυσιάζεται στα γεωπολιτικά παιχνίδια τρίτων.
Εύλογα θα μπορούσε να πει κανείς πως η Ελλάδα σήμερα θυμίζει εποχές Κωλέττη, του πρύτανη του ρουσφετιού, του προσώπου ενός συστήματος που γέννησε τη σύγχρονη ελληνική πολιτική νοοτροπία της υπόσχεσης, της προσωπικής χάρης - θυσιάζοντας τα εθνικά συμφέροντα.
Εδώ στην Ελλάδα υποδεχτήκαμε τη νέα πρέσβειρα σαν άλλη Μαντόνα και τρέξαμε να της κάνουμε όλες τις χάρες…
Μόλις πριν από δύο εβδομάδες, ΗΠΑ και Ελλάδα συμφώνησαν σε έναν ενεργειακό στρατηγικό διάλογο στην Αθήνα για την προμήθεια αμερικανικού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) μέσω ελληνικών τερματικών προς την Ανατολική Ευρώπη – με κόστος άγνωστο και κέρδος αβέβαιο. Τώρα στο επίκεντρο βρίσκονται οι ελληνικοί λιμένες.
Με την παρότρυνση της Guilfoyle, η ελληνική κυβέρνηση προωθεί την κατασκευή ενός νέου λιμένα στην Ελευσίνα κοντά στην Αθήνα, που θα ανταγωνιστεί τον λιμένα του Πειραιά, ο οποίος ελέγχεται από την κινεζική κρατική εταιρεία Cosco.
Μάλιστα, αναμένεται ότι την ερχόμενη Τετάρτη το ελληνικό Κοινοβούλιο θα ψηφίσει με διαδικασία κατεπείγοντος νόμο που θα επιτρέπει στην ελληνo-αμερικανική εταιρεία Onex Shipyards & Technology την ανάπτυξη του λιμένα της Ελευσίνας, χωρίς διαβούλευση και χωρίς καμία προηγούμενη ενημέρωση, κυριολεκτικά εν μια νυκτί.
Σημειωτέον, η Onex διαχειρίζεται ήδη από το 2023 τη ναυπηγική μονάδα της Ελευσίνας.
Το σχέδιο προβλέπει τη χρήση 400 εκταρίων αδόμητης γης για την κατασκευή ενός πολυλειτουργικού λιμένα που θα μπορεί να εξυπηρετεί τόσο πολεμικά πλοία όσο και φορτηγά γενικού φορτίου και εμπορευματοκιβώτια.
Στη χρηματοδότηση θα συμμετάσχει η αμερικανική κρατική αναπτυξιακή τράπεζα US International Development Finance Corporation (DFC), η οποία ήδη είχε υποστηρίξει την εξαγορά της ναυπηγικής μονάδας από την Onex με δάνειο 125 εκατομμυρίων δολαρίων.
Ο Έλληνας υπουργός Οικονομικής Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, παρουσίασε τα σχέδια αυτή την εβδομάδα μετά από συνάντηση με την Αμερικανίδα πρέσβειρα, τονίζοντας ότι η στρατηγική συνεργασία με τις ΗΠΑ θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας.

Προειδοποίηση για Ρωσία και Κίνα

Λίγες ημέρες νωρίτερα, η Guilfoyle είχε παρέμβει ωμά στα εσωτερικά της Ελλάδος χαρακτηρίζοντας σε τηλεοπτική συνέντευξη την εξαγορά του Πειραιά από την Cosco ως «δυσμενή εξέλιξη» και σημείωσε ότι υπάρχουν τρόποι παράκαμψης αυτής της κατάστασης.
Τόνισε επίσης τον ρόλο της Ελλάδας ως κόμβου για τις αμερικανικές προμήθειες LNG προς την Ανατολική και Νοτιοανατολική Ευρώπη, κάτι που θεωρείται σημαντικό για την αντιμετώπιση των συμφερόντων Ρωσίας και Κίνας.
Η πρέσβης, που ανέλαβε πριν από τρεις εβδομάδες και μας χαρακτήριζε τζαμπατζήδες και τεμπέληδες, ξέχασε να πει πως την περίοδο της κρίσης χρέους, όταν η χώρα ξεπουλούσε τα ασημικά της, ο Πειραιάς προτάθηκε προς επένδυση στους Αμερικανούς, αλλά ουδείς ενδιαφέρθηκε, με αποτέλεσμα να καταλήξει στην Cosco.
Η εμπλοκή της Cosco στον Πειραιά ξεκινά το 2008 με μίσθωση για την κατασκευή και διαχείριση νέου εμπορευματικού τερματικού.
Μετά την κρίση χρέους στην Ελλάδα, το 2015, η Cosco απέκτησε τελικά το 51% της Piraeus Port Authority με τιμή-ευκαιρία 368,5 εκατ. ευρώ, αυξάνοντας το μερίδιό της σε 67% το 2021.
Ο Πειραιάς αναπτύχθηκε ραγδαία: από 433.582 TEU το 2008 σε 4,8 εκατ. TEU το 2024, κατατάσσοντάς τον πέμπτο στην Ευρώπη και δεύτερο στη Μεσόγειο μετά τη Βαλένθια.
Ο Πρόεδρος της Κίνας, Xi Jinping, χαρακτήρισε τον Πειραιά «κεφάλι του κινέζικου δράκου στην Ευρώπη» και τον εντάσσει ως βασικό σημείο του σχεδίου «One Belt, One Road».
Οι ΗΠΑ ενδιαφέρονται επίσης για τον λιμένα της Αλεξανδρούπολης στη Βόρεια Ελλάδα, που λειτουργεί ήδη ως στρατηγικό λογιστικό κέντρο για τη μεταφορά στρατευμάτων και υλικού στην Ανατολική Ευρώπη, ενισχύοντας την ανατολική πτέρυγα του ΝΑΤΟ απέναντι στη Ρωσία.
Οπότε έχουμε να δούμε πολλά ακόμη… Διά το τέλος αφήνουμε τις φράσεις του γραμματέα του Κωλέττη, πατρός του Ίωνος, του οποίου τα μάτια είχαν δει πολλά: «Και αυταί αι λέξεις ήλλαξαν σημασίαν.
Η μεν παραβίασις των καλπών ωνομάσθη συστολή των σανίδων, αι δε σαπουνοκασσέλαι και σακκούλια κάλπαι.
Η λύμανσις των σφραγίδων τυχαία σύντριψις… και οι απόβλητοι του λαού εκλεκτοί αυτού». Και ο νοών νοείτω…

Chevalier Noir
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης