Οι πολύπαθες εφημερίδες, τα μέτρα στήριξης, οι ισχυροί των καναλιών, το ξεκαθάρισμα στο διαδίκτυο και οι απειλές
Μετά τα συνεχή λουκέτα Μέσων Ενημέρωσης τα προηγούμενα χρόνια το 2018 έρχεται περισσότερο ελπιδοφόρο για ανάκαμψη της αγοράς αλλά και είσοδό της σε τελική φάση αναδιάρθρωσης.
Παρά το γεγονός ότι το 2017 είχαμε την ηχηρή κατάρρευση του ομίλου Πήγασος αλλά και τη διάσωση στην κυριολεξία στο παρά πέντε του ΔΟΛ, η διαφημιστική αγορά παρουσιάζει τάσεις βελτίωσης με τις εκτιμήσεις να αναφέρουν ότι το 2017 θα κλείσει με διψήφιο ποσοστό ανόδου μετά από αρκετά χρόνια γεγονός που δημιουργεί προσδοκίες.
Προσδοκίες που μπορεί να μην αποκλείουν τα λουκέτα αλλά την ίδια στιγμή προσφέρουν και την ευκαιρία αναδιάρθρωσης επιχειρήσεων που βρίσκονται τα τελευταία χρόνια αντιμέτωπες με οικονομικά προβλήματα ενώ ταυτόχρονα δίνουν την δυνατότητα σε υγιείς ομίλους να επανέλθουν στην κερδοφορία.
Είναι προφανές ότι οι εφημερίδες βρίσκονται αντιμέτωπες με τη συνεχή συρρίκνωση των κυκλοφοριών γεγονός που τους δημιουργεί σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας. Από την άλλη πλευρά έχουν στην πλειοψηφία τους καταφέρει να περιορίσουν δραματικά το κόστος λειτουργίας τους και όσες ανήκουν σε ομίλους που δεν κουβαλούν παλιές αμαρτίες υπερδανεισμού και συσσωρευμένων οφειλών προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμία μπορούν να επωφεληθούν από την αύξηση της διαφημιστικής δαπάνης.
Ο κλάδος με την κατάρρευση του ΔΟΛ και του Πήγασου έχει αποκτήσει δύο ισχυρούς νέους παίκτες τους ομίλους Μαρινάκη και Σαββίδη που εκδίδουν αντίστοιχα τα έντυπα των ομίλων που κατέρρευσαν.
Στον όμιλο Μαρινάκη η πρώτη χρονιά δείχνει ότι κινείται με ρυθμούς καλύτερους τους business plan ενώ για τον όμιλο Σαββίδη και το Έθνος είναι σχετικά νωρίς να κριθεί το εγχείρημα.
Την ίδια στιγμή ο όμιλος Φιλιππάκη έστω και με δυσκολίες και με σχετικά ικανοποιητικές κυκλοφορίες φαίνεται ότι επιτυγχάνει να διατηρήσει τη θέση του στην αγορά. Ερωτηματικό παραμένει ο Ελεύθερος τύπος μετά από συνεχείς αποτυχημένες προσπάθειες εξυγίανσης ενώ στον όμιλο Real η προσπάθεια εξυγίανσης επικεντρώνεται στον εξωδικαστικό συμβιβασμό.
Παράλληλα το Πρώτο Θέμα φαίνεται έστω και με δυσκολίες και με όπλο του την κυκλοφορία να τα καταφέρνει ενώ η Καθημερινή παρά τις δυσχέρειες είναι προφανές ότι δεν θα αντιμετωπίσει προβλήματα λόγω του ισχυρού της μετόχου αλλά και του δραστικού περιορισμού του κόστους λειτουργίας της τα τελευταία χρόνια.
Η Εφημερίδα των Συντακτών συνεχίζει να αποτελεί μια ενδιαφέρουσα περίπτωση επιτυχημένου συνεταιρισμού ενώ κομματικά έντυπα όπως η Αυγή και ο Ριζοσπάστης είναι προφανές ότι δεν μπορούν να αποφύγουν τα προβλήματα με την πρώτη να τελεί υπό καθεστώς αναδιάρθρωσης.
Οι εφημερίδες προσδοκούν το 2018 σε μέτρα στήριξης του τύπου που έχουν συζητήσει με την κυβέρνηση και τα οποία περιλαμβάνουν τη μείωση του ΦΠΑ, τη διανομή κουπονιών για αγορά εφημερίδας σε φοιτητές και την μείωση των μεταφορικών τελών.
Την ίδια στιγμή στην τηλεόραση με την εξαίρεση του Mega το οποίο αποτελεί θαύμα το ότι επιτυγχάνει υψηλές θεαματικότητες η κατάσταση δείχνει να είναι ξεκάθαρη με τους ισχυρούς μετόχους να συνεχίζουν να καλύπτουν ζημίες όταν προκύπτουν μέσω αυξήσεων του μετοχικού κεφαλαίου.
Τα οφέλη από την αύξηση της διαφημιστικής πίττας αναμένεται να είναι ορατά το 2017 και ακόμα περισσότερο το 2018.
Ανεξάρτητα των όποιων αντιπαραθέσεων με την κυβέρνηση για τις τηλεοπτικές άδειες είναι προφανές ότι οι τηλεοπτικοί σταθμοί πανελλαδικής εμβέλειας βρίσκονται σε τροχιά ανάκαμψης γεγονός που έχει αρχίσει να δημιουργεί κινητικότητα.
Στο πλαίσιο αυτό αναμένεται και ο ανταγωνισμός να αυξηθεί δεδομένης και της εισόδου Σαββίδη στην αγορά με την εξαγορά του Έψιλον.
Στο διαδίκτυο η δημιουργία του Μητρώου Μέσων από το Υπουργείο Ψηφιακής πολιτικής αναμένεται να συμβάλλει σε ένα ξεκαθάρισμα του κλάδου όπου είχαν παρεισφρήσει «παίκτες» οι οποίοι εκμεταλλευόμενοι φθηνή τεχνολογία και χωρίς επενδύσεις απομυζούσαν διαφημιστική πίττα από πραγματικούς επενδυτές σε τεχνολογικά μέσα αλλά και ανθρώπινο δυναμικό. Η αγορά των διαδικτυακών μέσων ενημέρωσης θα συνεχίσει να αναπτύσσεται και το 2018 με ικανοποιητικούς ρυθμούς και να αποσπά μερίδια διαφημιστικής πίττας.
Σε αυτή την κατάσταση δεν πρέπει να παραγνωρίζεται ότι υπάρχουν και απειλές όπως η Google και διεθνείς τηλεοπτικές πλατφόρμες όπως η Netflix που η δραστηριότητά τους κινείται στα όρια της δημιουργίας συνθηκών αθέμιτου ανταγωνισμού που χωρίς την παρέμβαση της πολιτείας θα δημιουργήσει προβλήματα.
Επιπλέον δεν πρέπει να παραγνωρίζεται ότι επιχειρήσεις που είχαν βρει τρόπους να χρησιμοποιούν ως μέσο πληρωμής τις αποδείξεις δαπάνης προκειμένου να αποφεύγουν την καταβολή εισφορών θα αναγκαστούν να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα και ταυτόχρονα να ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις επιχειρήσεις που είτε δεν χρησιμοποιούσαν τη συγκεκριμένη πρακτική απασχόλησης είτε τη χρησιμοποιούσαν σε περιορισμένο βαθμό.
Σε κάθε περίπτωση πάντως το 2018 αναμένεται να είναι μια καλύτερη χρονιά για τα Μέσα Ενημέρωσης.
Το πόσο καλύτερη θα είναι θα εξαρτηθεί τόσο από τις κυβερνητικές παρεμβάσεις όσο και από τις διαθέσεις των τραπεζών να συνδράμουν στη αναδιάρθρωση επιχειρήσεων με οικονομικά προβλήματα η οποία είναι περισσότερο εύκολη σε ένα βελτιωμένο οικονομικό περιβάλλον.
Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankingnews.gr
Παρά το γεγονός ότι το 2017 είχαμε την ηχηρή κατάρρευση του ομίλου Πήγασος αλλά και τη διάσωση στην κυριολεξία στο παρά πέντε του ΔΟΛ, η διαφημιστική αγορά παρουσιάζει τάσεις βελτίωσης με τις εκτιμήσεις να αναφέρουν ότι το 2017 θα κλείσει με διψήφιο ποσοστό ανόδου μετά από αρκετά χρόνια γεγονός που δημιουργεί προσδοκίες.
Προσδοκίες που μπορεί να μην αποκλείουν τα λουκέτα αλλά την ίδια στιγμή προσφέρουν και την ευκαιρία αναδιάρθρωσης επιχειρήσεων που βρίσκονται τα τελευταία χρόνια αντιμέτωπες με οικονομικά προβλήματα ενώ ταυτόχρονα δίνουν την δυνατότητα σε υγιείς ομίλους να επανέλθουν στην κερδοφορία.
Είναι προφανές ότι οι εφημερίδες βρίσκονται αντιμέτωπες με τη συνεχή συρρίκνωση των κυκλοφοριών γεγονός που τους δημιουργεί σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας. Από την άλλη πλευρά έχουν στην πλειοψηφία τους καταφέρει να περιορίσουν δραματικά το κόστος λειτουργίας τους και όσες ανήκουν σε ομίλους που δεν κουβαλούν παλιές αμαρτίες υπερδανεισμού και συσσωρευμένων οφειλών προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμία μπορούν να επωφεληθούν από την αύξηση της διαφημιστικής δαπάνης.
Ο κλάδος με την κατάρρευση του ΔΟΛ και του Πήγασου έχει αποκτήσει δύο ισχυρούς νέους παίκτες τους ομίλους Μαρινάκη και Σαββίδη που εκδίδουν αντίστοιχα τα έντυπα των ομίλων που κατέρρευσαν.
Στον όμιλο Μαρινάκη η πρώτη χρονιά δείχνει ότι κινείται με ρυθμούς καλύτερους τους business plan ενώ για τον όμιλο Σαββίδη και το Έθνος είναι σχετικά νωρίς να κριθεί το εγχείρημα.
Την ίδια στιγμή ο όμιλος Φιλιππάκη έστω και με δυσκολίες και με σχετικά ικανοποιητικές κυκλοφορίες φαίνεται ότι επιτυγχάνει να διατηρήσει τη θέση του στην αγορά. Ερωτηματικό παραμένει ο Ελεύθερος τύπος μετά από συνεχείς αποτυχημένες προσπάθειες εξυγίανσης ενώ στον όμιλο Real η προσπάθεια εξυγίανσης επικεντρώνεται στον εξωδικαστικό συμβιβασμό.
Παράλληλα το Πρώτο Θέμα φαίνεται έστω και με δυσκολίες και με όπλο του την κυκλοφορία να τα καταφέρνει ενώ η Καθημερινή παρά τις δυσχέρειες είναι προφανές ότι δεν θα αντιμετωπίσει προβλήματα λόγω του ισχυρού της μετόχου αλλά και του δραστικού περιορισμού του κόστους λειτουργίας της τα τελευταία χρόνια.
Η Εφημερίδα των Συντακτών συνεχίζει να αποτελεί μια ενδιαφέρουσα περίπτωση επιτυχημένου συνεταιρισμού ενώ κομματικά έντυπα όπως η Αυγή και ο Ριζοσπάστης είναι προφανές ότι δεν μπορούν να αποφύγουν τα προβλήματα με την πρώτη να τελεί υπό καθεστώς αναδιάρθρωσης.
Οι εφημερίδες προσδοκούν το 2018 σε μέτρα στήριξης του τύπου που έχουν συζητήσει με την κυβέρνηση και τα οποία περιλαμβάνουν τη μείωση του ΦΠΑ, τη διανομή κουπονιών για αγορά εφημερίδας σε φοιτητές και την μείωση των μεταφορικών τελών.
Την ίδια στιγμή στην τηλεόραση με την εξαίρεση του Mega το οποίο αποτελεί θαύμα το ότι επιτυγχάνει υψηλές θεαματικότητες η κατάσταση δείχνει να είναι ξεκάθαρη με τους ισχυρούς μετόχους να συνεχίζουν να καλύπτουν ζημίες όταν προκύπτουν μέσω αυξήσεων του μετοχικού κεφαλαίου.
Τα οφέλη από την αύξηση της διαφημιστικής πίττας αναμένεται να είναι ορατά το 2017 και ακόμα περισσότερο το 2018.
Ανεξάρτητα των όποιων αντιπαραθέσεων με την κυβέρνηση για τις τηλεοπτικές άδειες είναι προφανές ότι οι τηλεοπτικοί σταθμοί πανελλαδικής εμβέλειας βρίσκονται σε τροχιά ανάκαμψης γεγονός που έχει αρχίσει να δημιουργεί κινητικότητα.
Στο πλαίσιο αυτό αναμένεται και ο ανταγωνισμός να αυξηθεί δεδομένης και της εισόδου Σαββίδη στην αγορά με την εξαγορά του Έψιλον.
Στο διαδίκτυο η δημιουργία του Μητρώου Μέσων από το Υπουργείο Ψηφιακής πολιτικής αναμένεται να συμβάλλει σε ένα ξεκαθάρισμα του κλάδου όπου είχαν παρεισφρήσει «παίκτες» οι οποίοι εκμεταλλευόμενοι φθηνή τεχνολογία και χωρίς επενδύσεις απομυζούσαν διαφημιστική πίττα από πραγματικούς επενδυτές σε τεχνολογικά μέσα αλλά και ανθρώπινο δυναμικό. Η αγορά των διαδικτυακών μέσων ενημέρωσης θα συνεχίσει να αναπτύσσεται και το 2018 με ικανοποιητικούς ρυθμούς και να αποσπά μερίδια διαφημιστικής πίττας.
Σε αυτή την κατάσταση δεν πρέπει να παραγνωρίζεται ότι υπάρχουν και απειλές όπως η Google και διεθνείς τηλεοπτικές πλατφόρμες όπως η Netflix που η δραστηριότητά τους κινείται στα όρια της δημιουργίας συνθηκών αθέμιτου ανταγωνισμού που χωρίς την παρέμβαση της πολιτείας θα δημιουργήσει προβλήματα.
Επιπλέον δεν πρέπει να παραγνωρίζεται ότι επιχειρήσεις που είχαν βρει τρόπους να χρησιμοποιούν ως μέσο πληρωμής τις αποδείξεις δαπάνης προκειμένου να αποφεύγουν την καταβολή εισφορών θα αναγκαστούν να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα και ταυτόχρονα να ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις επιχειρήσεις που είτε δεν χρησιμοποιούσαν τη συγκεκριμένη πρακτική απασχόλησης είτε τη χρησιμοποιούσαν σε περιορισμένο βαθμό.
Σε κάθε περίπτωση πάντως το 2018 αναμένεται να είναι μια καλύτερη χρονιά για τα Μέσα Ενημέρωσης.
Το πόσο καλύτερη θα είναι θα εξαρτηθεί τόσο από τις κυβερνητικές παρεμβάσεις όσο και από τις διαθέσεις των τραπεζών να συνδράμουν στη αναδιάρθρωση επιχειρήσεων με οικονομικά προβλήματα η οποία είναι περισσότερο εύκολη σε ένα βελτιωμένο οικονομικό περιβάλλον.
Νίκος Καρούτζος
nkaroutzos@gmail.com
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών