γράφει : Ελένη Μπότα
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής ενημερώνει στις 16 Ιουνίου τα μέλη της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για την πορεία του έργου Πάτρα-Πύργος
Ενημέρωση στη Βουλή για την πορεία του έργου Πάτρα Πύργος, λίγες ημέρες μετά το σχετικό δημοσίευμα του bankingnews.gr θα παράσχει ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής σήμερα Τρίτη στα μέλη της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Όπως ανέφερε στο δημοσίευμα το bankingnews στις 12 Ιουνίου, η κατασκευή του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος, έχει βρεθεί σε λιμνάζοντα νερά το τελευταίο διάστημα.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι καθυστερήσεις εντοπίζονται κάπου μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και των Βρυξελλών, αφού το έργο θα πρέπει να πάρει «πράσινο φως» από την Ε.Ε, ενώ υπάρχουν και εκτιμήσεις ότι δεν αποκλείεται να έχουν αλλάξει οι προτεραιότητες του υπουργού Κ. Καραμανλή και να θέλει να δώσει προτεραιότητα σε άλλο έργο.
Η υπογραφή μνημονίου συναντίληψης, τον Ιανουάριο, μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της κοινοπραξίας της Ολυμπίας Οδού, η οποία κλείδωσε τις βασικές αρχές της συμφωνίας των δύο μερών, δημιούργησε την αίσθηση οι διαδικασίες επιταχύνονται κάτι που δεν επιβεβαιώθηκε στη συνέχεια.
Το μνημόνιο μεταξύ των δύο
Τον Ιανουάριο 2020 υπεγράφη Μνημόνιο Συναντίληψης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ολυμπίας Οδού, η οποία περιλάμβανε τις βασικές αρχές της συμφωνίας των δύο μερών.
Σύμφωνα με πληροφορίες η εταιρία Παραχώρησης φέρεται να έχει αποδεχτεί την έκπτωση που υπήρχε από την προηγούμενη κατάτμηση του έργου σε 8 εργολαβίες, γεγονός που κρατά στα ίδια επίπεδα το κόστος του έργου, ενώ αναλαμβάνει το κυκλοφοριακό ρίσκο και συμμετέχει στη χρηματοδότηση του Έργου με ίδια κεφάλαια και τραπεζικά δάνεια.
Μετά το μνημόνιο, στις 20 Μαρτίου το αρμόδιο υπουργείο έδωσε εντολή για διάλυση των υπογεγραμμένων συμβάσεων (τμήματα 2,5,6 και 7) καθώς και για τη ματαίωση των διαγωνισμών των συμβάσεων για τα τμήματα 1,2 και 4, δρομολογώντας την επανένταξη του Έργου στην Ολυμπία Οδό.
Σύμφωνα με πληροφορίες η συμφωνία περιλαμβάνειέναρξη των κατασκευαστικών έργων τον Σεπτέμβριο/ Οκτώβριο 2020, και ολοκλήρωση μέχρι το τέλος του 2023 (δηλαδή 40 μήνες)
Παρά τη δέσμευση της κυβέρνησης για την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου εντός του 2023 και τις επανειλημμένες δημόσιες δηλώσεις ότι η Πατρών-Πύργου είναι απόλυτη προτεραιότητα για το Υπουργείο Υποδομών, οι διαδικασίες καθυστερούν, ώστε η κατασκευή του να μην ξεκινήσει εφέτος και το έργο να μην ολοκληρωθεί το 2023.
Έτσι είναι πολλοί οι τοπικοί φορείς που υποστηρίζουν ότι αν δεν επιταχυνθούν οι διαδικασίες, η Πατρών Πύργου θα παραμείνει μακέτα για πολλά χρόνια.
Όπως αναφέρουν οι τοπικοί φορείς η ενσωμάτωση του τμήματος Πάτρα –Πύργος στο έργο Παραχώρησης θα προσφέρει ευκολία στην οδική πρόσβαση περιοχών που σήμερα είναι αποκλεισμένες και θα δώσει στην Ηλεία τη δυνατότητα να αναδιατάξει το τουριστικό και γενικότερα το αναπτυξιακό περιβάλλον της.
Κάτι τέτοιο θα έχει ως αποτέλεσμα την οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική σύγκλιση της Ηλείας με τους άλλους δύο Νομούς της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, καθώς η ύπαρξη ενός νέου σύγχρονου οδικού δικτύου συχνά συμπαρασύρει και άλλες δομές στην υγεία, την παιδεία και τον τουρισμό (π.χ. ημερήσια πρόσβαση στον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας από Αθήνα).
Σε κίνδυνο το Άκτιο - Αμβρακία
Κολλημένο στα γρανάζια παραμένει και το έργο της Αμβρακίας Οδού, ενώ αναφερόμενος σε αυτό ο Υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής ανέφερε πως «μαγικό ραβδάκι δεν υπάρχει». «Όταν κάνεις κατάτμηση ενός έργου όπως είναι το Πάτρα- Πύργος, ή της Αμβρακίας Οδού, δυστυχώς πληρώνεις και το τίμημα. Το έργο αυτό αν δεν τελειώσει ως το 2023 κινδυνεύουμε να χάσουμε μέρος των χρημάτων της Ε.Ε. και να το χρηματοδοτήσουμε με εθνικούς πόρους κι αν δεν τελειώσει μέχρι το 2025 κινδυνεύουμε με την λεγόμενη δημοσιονομική διόρθωση δηλαδή να έρθει η Ε.Ε και να ζητήσει τα χρήματα της πίσω» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Να σημειωθεί ότι για το Άκτιο Αμβρακία, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα προσφύγει για πρώτη φορά στο ΣτΕ, καθώς θεωρεί ότι η απόφαση της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) δεν δικαιώνει την GD Infrastrutture.
Στο πρώτο σκέλος της απόφασης της δικαιώνει το Υπουργείο και αποφασίζει ότι ορθώς δεν παρατάθηκε η ισχύς της προσφοράς της GD Infrastrutture, ενώ στο δεύτερο αναφέρει ότι ο διαγωνισμός δεν έπρεπε να ακυρωθεί με αυτή τη διαδικασία (ορθώς έμεινε εκτός διαγωνισμού η GD Infrastrutture, αλλά στη συνέχεια ο διαγωνισμός δεν έπρεπε να ακυρωθεί με αυτόν τον τρόπο).
Ο οδικός άξονας Άκτιο - Αμβρακία, μήκους 48,5 χιλιομέτρων, παραμένει ημιτελής από το 2010 και όπως ανέφερε πρόσφατα το Υπουργείο, φέρει όλα τα χαρακτηριστικά στοιχεία της παθογένειας με τα οποία κληροδότησαν τα δημόσια έργα της χώρας οι πολιτικές δυνάμεις που διαχειρίστηκαν την τύχη τους: πλασματικά χρονοδιαγράμματα, αστόχαστο προγραμματισμό, ασαφείς και χαώδεις προϋποθέσεις κατασκευής, ανύπαρκτες απαλλοτριώσεις μεγάλα γεωτεχνικά προβλήματα που δεν αντιμετωπίστηκαν. Μάλιστα το εν λόγω έργο εντάχθηκε στον μακρύ κατάλογο με τα τελματωμένα και ανολοκλήρωτα έργα που άφησαν κληρονομιά οι προηγούμενες κυβερνήσεις.
Ο προϋπολογισμός της δημοπρατούμενης εργολαβίας ανέρχεται σε 150 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ.
Ο οδικός άξονας Άκτιο - Αμβρακία αποτελεί στην ουσία τον πρώτο κάθετο άξονα της Ιόνιας Οδού.
Εκτιμάται δε, ότι θα συμβάλει στην καλύτερη επικοινωνία των περιοχών εκατέρωθεν του Αμβρακικού, ο οποίος επί χρόνια αποτελούσε μία φυσική τομή στη δυτική πλευρά της χώρας και επέτεινε τα χρόνια προβλήματα απομόνωσης της περιοχής.
Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr
Όπως ανέφερε στο δημοσίευμα το bankingnews στις 12 Ιουνίου, η κατασκευή του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος, έχει βρεθεί σε λιμνάζοντα νερά το τελευταίο διάστημα.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι καθυστερήσεις εντοπίζονται κάπου μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και των Βρυξελλών, αφού το έργο θα πρέπει να πάρει «πράσινο φως» από την Ε.Ε, ενώ υπάρχουν και εκτιμήσεις ότι δεν αποκλείεται να έχουν αλλάξει οι προτεραιότητες του υπουργού Κ. Καραμανλή και να θέλει να δώσει προτεραιότητα σε άλλο έργο.
Η υπογραφή μνημονίου συναντίληψης, τον Ιανουάριο, μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της κοινοπραξίας της Ολυμπίας Οδού, η οποία κλείδωσε τις βασικές αρχές της συμφωνίας των δύο μερών, δημιούργησε την αίσθηση οι διαδικασίες επιταχύνονται κάτι που δεν επιβεβαιώθηκε στη συνέχεια.
Το μνημόνιο μεταξύ των δύο
Τον Ιανουάριο 2020 υπεγράφη Μνημόνιο Συναντίληψης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ολυμπίας Οδού, η οποία περιλάμβανε τις βασικές αρχές της συμφωνίας των δύο μερών.
Σύμφωνα με πληροφορίες η εταιρία Παραχώρησης φέρεται να έχει αποδεχτεί την έκπτωση που υπήρχε από την προηγούμενη κατάτμηση του έργου σε 8 εργολαβίες, γεγονός που κρατά στα ίδια επίπεδα το κόστος του έργου, ενώ αναλαμβάνει το κυκλοφοριακό ρίσκο και συμμετέχει στη χρηματοδότηση του Έργου με ίδια κεφάλαια και τραπεζικά δάνεια.
Μετά το μνημόνιο, στις 20 Μαρτίου το αρμόδιο υπουργείο έδωσε εντολή για διάλυση των υπογεγραμμένων συμβάσεων (τμήματα 2,5,6 και 7) καθώς και για τη ματαίωση των διαγωνισμών των συμβάσεων για τα τμήματα 1,2 και 4, δρομολογώντας την επανένταξη του Έργου στην Ολυμπία Οδό.
Σύμφωνα με πληροφορίες η συμφωνία περιλαμβάνειέναρξη των κατασκευαστικών έργων τον Σεπτέμβριο/ Οκτώβριο 2020, και ολοκλήρωση μέχρι το τέλος του 2023 (δηλαδή 40 μήνες)
Παρά τη δέσμευση της κυβέρνησης για την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου εντός του 2023 και τις επανειλημμένες δημόσιες δηλώσεις ότι η Πατρών-Πύργου είναι απόλυτη προτεραιότητα για το Υπουργείο Υποδομών, οι διαδικασίες καθυστερούν, ώστε η κατασκευή του να μην ξεκινήσει εφέτος και το έργο να μην ολοκληρωθεί το 2023.
Έτσι είναι πολλοί οι τοπικοί φορείς που υποστηρίζουν ότι αν δεν επιταχυνθούν οι διαδικασίες, η Πατρών Πύργου θα παραμείνει μακέτα για πολλά χρόνια.
Όπως αναφέρουν οι τοπικοί φορείς η ενσωμάτωση του τμήματος Πάτρα –Πύργος στο έργο Παραχώρησης θα προσφέρει ευκολία στην οδική πρόσβαση περιοχών που σήμερα είναι αποκλεισμένες και θα δώσει στην Ηλεία τη δυνατότητα να αναδιατάξει το τουριστικό και γενικότερα το αναπτυξιακό περιβάλλον της.
Κάτι τέτοιο θα έχει ως αποτέλεσμα την οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική σύγκλιση της Ηλείας με τους άλλους δύο Νομούς της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, καθώς η ύπαρξη ενός νέου σύγχρονου οδικού δικτύου συχνά συμπαρασύρει και άλλες δομές στην υγεία, την παιδεία και τον τουρισμό (π.χ. ημερήσια πρόσβαση στον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας από Αθήνα).
Σε κίνδυνο το Άκτιο - Αμβρακία
Κολλημένο στα γρανάζια παραμένει και το έργο της Αμβρακίας Οδού, ενώ αναφερόμενος σε αυτό ο Υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής ανέφερε πως «μαγικό ραβδάκι δεν υπάρχει». «Όταν κάνεις κατάτμηση ενός έργου όπως είναι το Πάτρα- Πύργος, ή της Αμβρακίας Οδού, δυστυχώς πληρώνεις και το τίμημα. Το έργο αυτό αν δεν τελειώσει ως το 2023 κινδυνεύουμε να χάσουμε μέρος των χρημάτων της Ε.Ε. και να το χρηματοδοτήσουμε με εθνικούς πόρους κι αν δεν τελειώσει μέχρι το 2025 κινδυνεύουμε με την λεγόμενη δημοσιονομική διόρθωση δηλαδή να έρθει η Ε.Ε και να ζητήσει τα χρήματα της πίσω» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Να σημειωθεί ότι για το Άκτιο Αμβρακία, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα προσφύγει για πρώτη φορά στο ΣτΕ, καθώς θεωρεί ότι η απόφαση της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) δεν δικαιώνει την GD Infrastrutture.
Στο πρώτο σκέλος της απόφασης της δικαιώνει το Υπουργείο και αποφασίζει ότι ορθώς δεν παρατάθηκε η ισχύς της προσφοράς της GD Infrastrutture, ενώ στο δεύτερο αναφέρει ότι ο διαγωνισμός δεν έπρεπε να ακυρωθεί με αυτή τη διαδικασία (ορθώς έμεινε εκτός διαγωνισμού η GD Infrastrutture, αλλά στη συνέχεια ο διαγωνισμός δεν έπρεπε να ακυρωθεί με αυτόν τον τρόπο).
Ο οδικός άξονας Άκτιο - Αμβρακία, μήκους 48,5 χιλιομέτρων, παραμένει ημιτελής από το 2010 και όπως ανέφερε πρόσφατα το Υπουργείο, φέρει όλα τα χαρακτηριστικά στοιχεία της παθογένειας με τα οποία κληροδότησαν τα δημόσια έργα της χώρας οι πολιτικές δυνάμεις που διαχειρίστηκαν την τύχη τους: πλασματικά χρονοδιαγράμματα, αστόχαστο προγραμματισμό, ασαφείς και χαώδεις προϋποθέσεις κατασκευής, ανύπαρκτες απαλλοτριώσεις μεγάλα γεωτεχνικά προβλήματα που δεν αντιμετωπίστηκαν. Μάλιστα το εν λόγω έργο εντάχθηκε στον μακρύ κατάλογο με τα τελματωμένα και ανολοκλήρωτα έργα που άφησαν κληρονομιά οι προηγούμενες κυβερνήσεις.
Ο προϋπολογισμός της δημοπρατούμενης εργολαβίας ανέρχεται σε 150 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ.
Ο οδικός άξονας Άκτιο - Αμβρακία αποτελεί στην ουσία τον πρώτο κάθετο άξονα της Ιόνιας Οδού.
Εκτιμάται δε, ότι θα συμβάλει στην καλύτερη επικοινωνία των περιοχών εκατέρωθεν του Αμβρακικού, ο οποίος επί χρόνια αποτελούσε μία φυσική τομή στη δυτική πλευρά της χώρας και επέτεινε τα χρόνια προβλήματα απομόνωσης της περιοχής.
Ελένη Μπότα
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών