Η έκρηξη των αφίξεων συνεχίστηκε όλο το φθινόπωρο: μέχρι το τέλος Νοεμβρίου αφίχθησαν 26,3 εκατομμύρια επιβάτες
Η ελληνική κυβέρνηση επιταχύνει την πώληση κρατικών συμμετοχών σε ακίνητα, λιμάνια, αεροδρόμια και αυτοκινητόδρομοι, σύμφωνα με το RND.
Η Ελλάδα θέλει να χρησιμοποιήσει τα έσοδα για να μειώσει το χρέος της.
Οι επισκέπτες της Αθήνας τους τελευταίους μήνες έχουν παρατηρήσει αλλαγές: οι επιχειρήσεις στο αεροδρόμιο της ελληνικής πρωτεύουσας ανθούν.
Μάλιστα, παρατηρεί το RND, η κίνηση στο check-in, στα εστιατόρια και τα καταστήματα σε μη τουριστική περίοδο είναι πρωτόγνωρη.
Η έκρηξη των αφίξεων συνεχίστηκε όλο το φθινόπωρο: μέχρι το τέλος Νοεμβρίου αφίχθησαν 26,3 εκατομμύρια επιβάτες.
Η αύξηση σε σχέση με το προηγούμενο έτος ρεκόρ του 2019 ανήλθε σε +10%.
Τα δε κέρδη (Ebitda) στο Ελευθέριος Βενιζέλος τα τρία πρώτα τρίμηνα ήταν 322 εκατ. ευρώ, έναντι 249 εκατ. την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι συνθήκες για μια δημόσια εγγραφή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) στο Χρηματιστήριο Αθηνών, που ελέγχεται κατά πλειοψηφία από το κράτος, δύσκολα θα μπορούσαν να είναι καλύτερες.
Το επενδυτικό ενδιαφέρον αναμένεται να βρει έδαφος έκφρασης στις αρχές του 2024 και είναι μόνο ένα από τα πολλά έργα ιδιωτικοποίησης εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης.
Παράλληλα, στις αρχές Δεκεμβρίου, η Fitch Ratings ήταν ο δεύτερος από τους τρεις μεγάλους οίκους αξιολόγησης των ΗΠΑ που αναβάθμισαν την Ελλάδα σε BBB-, δίνοντας στην ελληνική οικονομία την επενδυτική βαθμίδα.
Υπενθυμίζεται πως τον Οκτώβριο η Standard & Poor's απένειμε στη χώρα την πολυπόθητη επενδυτική βαθμίδα έπειτα από περισσότερα από 13 χρόνια.
Η Ελλάδα θέλει να αδράξει την ευκαιρία
Οι αναβαθμίσεις δείχνουν ότι οι επενδυτές έχουν αρχίσει να δείχνουν εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία, αλλά και στις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες και τη δημοσιονομική πολιτική της κυβέρνησης του συντηρητικού πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Η Ελλάδα θέλει να αδράξει την ευκαιρία και να εισπράξει όσο περισσότερα μπορεί από την πώληση κρατικής περιουσίας το 2024.
Ο Δημήτρης Πολίτης, διευθύνων σύμβουλος του ταμείου αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ, αναμένει έσοδα πέντε δισ. ευρώ τον επόμενο χρόνο.
Οι παρατηρητές της αγοράς αναμένουν ότι το ποσό θα μπορούσε να ξεπεραστεί.
Ακίνητα, λιμάνια, αεροδρόμια και αυτοκινητόδρομοι είναι τώρα προς πώληση.
Αν συγκεντρωθούν τα αναμενόμενα πέντε δισεκατομμύρια, θα πρόκειται για ρεκόρ ετούς.
Από την έναρξη των ιδιωτικοποιήσεων πριν από δώδεκα χρόνια, έχουν μπει στα ταμεία συνολικά δέκα δισεκατομμύρια ευρώ.
Το πόσο μεγάλο είναι το ενδιαφέρον των επενδυτών φάνηκε ήδη πριν από τέσσερις εβδομάδες.
Όταν το ελληνικό κρατικό ταμείο διάσωσης τραπεζών ΤΧΣ διέθεσε το 22% των μετοχών της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος (ΕΤΕ) στο χρηματιστήριο, η έκδοση υπερκαλύφθηκε οκτώ φορές.
Το ΤΧΣ κέρδισε σχεδόν 1,1 δισ. ευρώ από την πώληση των μετοχών.
Αγοραστές ήταν οι BlackRock, Fidelity, Lazard και Allianz, ανέφεραν οικονομικές πηγές.
Το κράτος θέλει να πουλήσει περισσότερα πακέτα μετοχών της Εθνικής Τράπεζας και της Τράπεζας Πειραιώς τους επόμενους μήνες.
Οι επενδύσεις χρονολογούνται από την εποχή της οικονομικής κρίσης, όταν οι ελληνικές τράπεζες έπρεπε να ανακεφαλαιοποιηθούν με δημόσιο χρήμα.
Οι τράπεζες έχουν πλέον εξυγιανθεί και μπορούν να ιδιωτικοποιηθούν εκ νέου.
Το πετυχημένο placement των μετοχών της Εθνικής «επιβεβαιώνει ότι η Ελλάδα επιστρέφει στην κανονικότητα», σχολίασε ο διοικητής της Ελληνικής Κεντρικής Τράπεζας Γιάννης Στουρνάρας.
Οι ιδιωτικές επενδύσεις αυξάνονται
Οι ιδιωτικοποιήσεις είναι μεταξύ των υποχρεώσεων που έπρεπε να αναλάβει η Ελλάδα κατά τη διάρκεια της κρίσης του δημοσίου χρέους σε αντάλλαγμα για τα δάνεια που έλαβε από την ευρωζώνη και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ).
Η χώρα θα χρησιμοποιήσει τα έσοδα για να μειώσει τα χρέη της.
Το 2011, η τότε κυβέρνηση υπολόγιζε τα πιθανά έσοδα σε 50 δισ. ευρώ σε πέντε χρόνια.
Μάλιστα, την πρώτη πενταετία του προγράμματος συγκεντρώθηκαν μόνο τρία δισ.
Αλλά τώρα η Ελλάδα επανέρχεται στο επίκεντρο.
Σε αυτό συμβάλλει και η πολιτική σταθερότητα στην Αθήνα.
Οι άμεσες ξένες επενδύσεις αυξήθηκαν κατά 35% μόνο πέρυσι.
Το 2024, η κυβέρνηση θα ανανεώσει την παραχώρηση λειτουργίας της περιφερειακής οδού του αυτοκινητόδρομου Αθηνών Αττικής Οδού.
Η ελληνική κατασκευαστική εταιρεία ΓΕΚ Τέρνα μπορεί να αναμένει ότι θα είναι ο προτιμητέος μειοδότης με προσφορά 3,27 δισ. ευρώ για την 25ετή παραχώρηση.
Άλλο 1,5 δισ. ευρώ αναμένεται να αποφέρει η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού, ενός αυτοκινητόδρομου μήκους 658 χιλιομέτρων που εκτείνεται στα βόρεια της χώρας από τα τουρκικά σύνορα έως το δυτικό ελληνικό λιμάνι της Ηγουμενίτσας.
Άλλη μία υποδομή που προβλέπεται για ιδιωτικοποίηση είναι το λιμάνι του Λαυρίου.
Το κράτος θέλει να πουλήσει το 67% των μετοχών.
Το Λαύριο έχει δυνατότητες στον τομέα των πορθμείων και των κρουαζιερών λόγω της εγγύτητάς του με την Αθήνα.
Όμως το μαργαριτάρι του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων του 2024 είναι ο φορέας εκμετάλλευσης του αεροδρομίου Αθηνών ΔΑΑ.
Το κράτος κατέχει σήμερα το 55% των μετοχών.
Το 40% ανήκει στη γερμανική Avi Alliance GmbH και 5% στην ελληνική επιχειρηματική οικογένεια Κοπελούζου.
Το αεροδρόμιο, που άνοιξε το 2001, είναι ένα χρυσωρυχείο.
Ακόμη και το 2020, έτους πανδημίας, η εταιρεία έγραψε κέρδη.
Τώρα το αεροδρόμιο επωφελείται από την ελληνική τουριστική έκρηξη.
Το κράτος θέλει να εισαγάγει το 20% των μετοχών του ΔΑΑ στο Χρηματιστήριο Αθηνών στις αρχές του επόμενου έτους.
Η Avi Alliance μπορεί να αναλάβει άλλο ένα 10% σε ένα premium της τιμής έκδοσης.
Παρατηρητές της αγοράς υπολογίζουν τα πιθανά έσοδα σε περισσότερα από ένα δισεκατομμύριο ευρώ.
www.bankingnews.gr
Η Ελλάδα θέλει να χρησιμοποιήσει τα έσοδα για να μειώσει το χρέος της.
Οι επισκέπτες της Αθήνας τους τελευταίους μήνες έχουν παρατηρήσει αλλαγές: οι επιχειρήσεις στο αεροδρόμιο της ελληνικής πρωτεύουσας ανθούν.
Μάλιστα, παρατηρεί το RND, η κίνηση στο check-in, στα εστιατόρια και τα καταστήματα σε μη τουριστική περίοδο είναι πρωτόγνωρη.
Η έκρηξη των αφίξεων συνεχίστηκε όλο το φθινόπωρο: μέχρι το τέλος Νοεμβρίου αφίχθησαν 26,3 εκατομμύρια επιβάτες.
Η αύξηση σε σχέση με το προηγούμενο έτος ρεκόρ του 2019 ανήλθε σε +10%.
Τα δε κέρδη (Ebitda) στο Ελευθέριος Βενιζέλος τα τρία πρώτα τρίμηνα ήταν 322 εκατ. ευρώ, έναντι 249 εκατ. την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι συνθήκες για μια δημόσια εγγραφή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) στο Χρηματιστήριο Αθηνών, που ελέγχεται κατά πλειοψηφία από το κράτος, δύσκολα θα μπορούσαν να είναι καλύτερες.
Το επενδυτικό ενδιαφέρον αναμένεται να βρει έδαφος έκφρασης στις αρχές του 2024 και είναι μόνο ένα από τα πολλά έργα ιδιωτικοποίησης εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης.
Παράλληλα, στις αρχές Δεκεμβρίου, η Fitch Ratings ήταν ο δεύτερος από τους τρεις μεγάλους οίκους αξιολόγησης των ΗΠΑ που αναβάθμισαν την Ελλάδα σε BBB-, δίνοντας στην ελληνική οικονομία την επενδυτική βαθμίδα.
Υπενθυμίζεται πως τον Οκτώβριο η Standard & Poor's απένειμε στη χώρα την πολυπόθητη επενδυτική βαθμίδα έπειτα από περισσότερα από 13 χρόνια.
Η Ελλάδα θέλει να αδράξει την ευκαιρία
Οι αναβαθμίσεις δείχνουν ότι οι επενδυτές έχουν αρχίσει να δείχνουν εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία, αλλά και στις μεταρρυθμιστικές προσπάθειες και τη δημοσιονομική πολιτική της κυβέρνησης του συντηρητικού πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Η Ελλάδα θέλει να αδράξει την ευκαιρία και να εισπράξει όσο περισσότερα μπορεί από την πώληση κρατικής περιουσίας το 2024.
Ο Δημήτρης Πολίτης, διευθύνων σύμβουλος του ταμείου αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ, αναμένει έσοδα πέντε δισ. ευρώ τον επόμενο χρόνο.
Οι παρατηρητές της αγοράς αναμένουν ότι το ποσό θα μπορούσε να ξεπεραστεί.
Ακίνητα, λιμάνια, αεροδρόμια και αυτοκινητόδρομοι είναι τώρα προς πώληση.
Αν συγκεντρωθούν τα αναμενόμενα πέντε δισεκατομμύρια, θα πρόκειται για ρεκόρ ετούς.
Από την έναρξη των ιδιωτικοποιήσεων πριν από δώδεκα χρόνια, έχουν μπει στα ταμεία συνολικά δέκα δισεκατομμύρια ευρώ.
Το πόσο μεγάλο είναι το ενδιαφέρον των επενδυτών φάνηκε ήδη πριν από τέσσερις εβδομάδες.
Όταν το ελληνικό κρατικό ταμείο διάσωσης τραπεζών ΤΧΣ διέθεσε το 22% των μετοχών της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος (ΕΤΕ) στο χρηματιστήριο, η έκδοση υπερκαλύφθηκε οκτώ φορές.
Το ΤΧΣ κέρδισε σχεδόν 1,1 δισ. ευρώ από την πώληση των μετοχών.
Αγοραστές ήταν οι BlackRock, Fidelity, Lazard και Allianz, ανέφεραν οικονομικές πηγές.
Το κράτος θέλει να πουλήσει περισσότερα πακέτα μετοχών της Εθνικής Τράπεζας και της Τράπεζας Πειραιώς τους επόμενους μήνες.
Οι επενδύσεις χρονολογούνται από την εποχή της οικονομικής κρίσης, όταν οι ελληνικές τράπεζες έπρεπε να ανακεφαλαιοποιηθούν με δημόσιο χρήμα.
Οι τράπεζες έχουν πλέον εξυγιανθεί και μπορούν να ιδιωτικοποιηθούν εκ νέου.
Το πετυχημένο placement των μετοχών της Εθνικής «επιβεβαιώνει ότι η Ελλάδα επιστρέφει στην κανονικότητα», σχολίασε ο διοικητής της Ελληνικής Κεντρικής Τράπεζας Γιάννης Στουρνάρας.
Οι ιδιωτικές επενδύσεις αυξάνονται
Οι ιδιωτικοποιήσεις είναι μεταξύ των υποχρεώσεων που έπρεπε να αναλάβει η Ελλάδα κατά τη διάρκεια της κρίσης του δημοσίου χρέους σε αντάλλαγμα για τα δάνεια που έλαβε από την ευρωζώνη και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ).
Η χώρα θα χρησιμοποιήσει τα έσοδα για να μειώσει τα χρέη της.
Το 2011, η τότε κυβέρνηση υπολόγιζε τα πιθανά έσοδα σε 50 δισ. ευρώ σε πέντε χρόνια.
Μάλιστα, την πρώτη πενταετία του προγράμματος συγκεντρώθηκαν μόνο τρία δισ.
Αλλά τώρα η Ελλάδα επανέρχεται στο επίκεντρο.
Σε αυτό συμβάλλει και η πολιτική σταθερότητα στην Αθήνα.
Οι άμεσες ξένες επενδύσεις αυξήθηκαν κατά 35% μόνο πέρυσι.
Το 2024, η κυβέρνηση θα ανανεώσει την παραχώρηση λειτουργίας της περιφερειακής οδού του αυτοκινητόδρομου Αθηνών Αττικής Οδού.
Η ελληνική κατασκευαστική εταιρεία ΓΕΚ Τέρνα μπορεί να αναμένει ότι θα είναι ο προτιμητέος μειοδότης με προσφορά 3,27 δισ. ευρώ για την 25ετή παραχώρηση.
Άλλο 1,5 δισ. ευρώ αναμένεται να αποφέρει η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού, ενός αυτοκινητόδρομου μήκους 658 χιλιομέτρων που εκτείνεται στα βόρεια της χώρας από τα τουρκικά σύνορα έως το δυτικό ελληνικό λιμάνι της Ηγουμενίτσας.
Άλλη μία υποδομή που προβλέπεται για ιδιωτικοποίηση είναι το λιμάνι του Λαυρίου.
Το κράτος θέλει να πουλήσει το 67% των μετοχών.
Το Λαύριο έχει δυνατότητες στον τομέα των πορθμείων και των κρουαζιερών λόγω της εγγύτητάς του με την Αθήνα.
Όμως το μαργαριτάρι του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων του 2024 είναι ο φορέας εκμετάλλευσης του αεροδρομίου Αθηνών ΔΑΑ.
Το κράτος κατέχει σήμερα το 55% των μετοχών.
Το 40% ανήκει στη γερμανική Avi Alliance GmbH και 5% στην ελληνική επιχειρηματική οικογένεια Κοπελούζου.
Το αεροδρόμιο, που άνοιξε το 2001, είναι ένα χρυσωρυχείο.
Ακόμη και το 2020, έτους πανδημίας, η εταιρεία έγραψε κέρδη.
Τώρα το αεροδρόμιο επωφελείται από την ελληνική τουριστική έκρηξη.
Το κράτος θέλει να εισαγάγει το 20% των μετοχών του ΔΑΑ στο Χρηματιστήριο Αθηνών στις αρχές του επόμενου έτους.
Η Avi Alliance μπορεί να αναλάβει άλλο ένα 10% σε ένα premium της τιμής έκδοσης.
Παρατηρητές της αγοράς υπολογίζουν τα πιθανά έσοδα σε περισσότερα από ένα δισεκατομμύριο ευρώ.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών