Όχι η ιταλική Benelli Armi δεν ενσωμάτωσε ακόμη Τεχνητή Νοημοσύνη στα όπλα της. Το Α.Ι. σημαίνει Advanced Impact (Προηγμένη Κρούση) και αναφέρεται στη γεωμετρία αυλού του νέου σκοπευτικού μοντέλου της.
Νέα γεωμετρία αυλών
Πριν εξετάσουμε συνολικά το νέο τουφέκι, αξίζει να επικεντρωθούμε στη γεωμετρία της κάνης. Παραδοσιακά η Benelli κρατούσε τις προδιαγραφές των λειόκανων αυλών της στην στενότερη πλευρά του φάσματος. Για το cal. 12 κυμαίνονταν μεταξύ 18,3 και 18,6mm.
Οπότε η ανακοίνωση των νέων κανών ΑΙ με διάμετρο από 19,6 ως 19,8mm αποτελεί κυριολεκτικό σοκ. Πολλώ δε μάλλον τη στιγμή που ξεφεύγει εντελώς από το στάνταρ βιομηχανικό πρότυπο του cal.12 (+-18,6mm) και αγγίζει το μέγεθος του cal.10 (19.7mm). Οπότε οι αυλοί των κανών του Ethos Super Sport αντιστοιχούν σε διαμέτρημα cal.10. Δέκα εκατοστά πριν το στόμιο, ένα βιδωτό τσοκ (το ονομάζουν ΑΙ Crio Choke) αναλαμβάνει να “στενέψει” και πάλι τη διάμετρο. Έτσι διαμορφώνεται η τελική διασπορά των σκαγίων.
Η Benelli ισχυρίζεται πως η επαναστατική σχεδίαση αλλάζει τα βαλιστικά δεδομένα των λειόκανων, αποδίδοντας βελτιωμένη ταχύτητα και μεγαλύτερη ενέργεια σε κάθε απόσταση. Το ενημερωτικό υλικό παραθέτει πίνακες που συγκρίνουν την απόδοση του αυλού ΑΙ σε σχέση με τους “στάνταρ”. Υποτίθεται ότι υπερέχει σε κατανομή, βεληνεκές και ταχύτητα. Οι κάνες έρχονται αποκλειστικά σε μήκος 76cm, που είναι το δημοφιλέστερο για τα όπλα σπόρτινγκ στις μέρες μας.
“Επαναστατικό”, μόνο που έχει ξαναγίνει
Χωρίς καμία πρόθεση απαξίωσης της έρευνας των Ιταλών από Ούρμπινο, φαίνεται πως μόλις ανακάλυψαν το... Mossberg 835. Το σχετικά άγνωστο επαναληπτικό λειόκανο, έγινε το 1988 το πρώτο τουφέκι παραγωγής διαμέτρημα 12/89 Super Magnum. Η εφεύρεση του ήταν αποτέλεσμα της απαγόρευσης χρήσης μολύβδινων σκαγίων για το κυνήγι υδροβίων.
Χρησιμοποιώντας τα νέα (τότε) σκάγια βισμουθίου ή “ατσαλιού”, οι κυνηγοί αντιμετώπιζαν δύο προβλήματα. Πρώτον λόγω χαμηλότερου ειδικού βάρους σε σχέση με το μόλυβδο, χωρούσαν λιγότερα σε ένα φυσίγγιο. Όπότε η λύση ήταν η επιμήκυνση του κάλυκα από 76 σε 89mm για να αυξηθεί το φορτίο. Το δεύτερο ήταν η παραμόρφωση των σκαγίων από την πίεση της έκρηξης και την τριβή στα τοιχώματα της κάνης. Τα σκάγια έχαναν τη σφαιρικότητα, με αποτέλεσμα τη δραματική χειροτέρευση της κατανομής στο στόχο. Η λύση που βρέθηκε από τη Mossberg ήταν η διεύρυνση του αυλού στα 19,6mm, ώστε να μειωθεί το ύψος της στήλης των σκαγίων και οι τριβές στο εσωτερικό του αυλού. Αυτή η αλλαγή στη γεωμετρία είχε ως αποτέλεσμα μεγαλύτερες ταχύτητες σκαγίων και χαμηλότερο λάκτισμα, κάτι που γνώριζαν οι Άγγλοι οπλομάστορες από το 1900 και το εφάρμοζαν στα χειροποίητα δίκανα.
Ιταλικό αγωνιστικό
Άσχετα από το αν πρωτοπορεί ή όχι, το ETHOS SuperSport είναι απλά εντυπωσιακό. Οι Ιταλοί δε τσιγκουνεύτηκαν το πανάκριβο ανθρακόνημα σε κοντάκι, πάπια και σκοπευτική ρίγα. Η αλουμινένια βάση έχει επινικελωθεί. Δημιουργείται πολύ όμορφη αντίθεση με το στιλπνό ατσάλι του άνω καλύμματος και της κάνης. Μια σειρά από λεπτομέρεις σε κόκινο ανοδιωμένο χρώμα δίνουν έναν αγωνιστικό τόνο. Περιλαμβάνουν το μοχλό όπλισης, το κουμπί απελευθέρωσης του κλείστρου και το πώμα που ασφαλίζει την αποθήκη. Το τελευταίο λειτουργεί και ως αντίβαρο, προσθέτοντας 160 περίπου γραμμάρια κοντά στο άκρο της κάνης. Βοηθά στη στρωτή κίνηση του όπλου όταν ακολουθεί την τροχιά του πήλινου στόχου. Η ποιότητα αντικατοπτρίζεται και στην τιμή που αγγίζει τα 3.300 ευρώ.
Χρώμα χαρακτήρας και γραμμές δείχνουν μια καλοκουρδισμένη αγωνιστική μηχανή. Σε ένα σπορ που κυριαρχείται απο αλληλεπίθετα δίκανα, αποτελεί μια εκκεντρική πρόταση από τον κατεξοχήν κατασκευαστή αυτογεμών.
Δείγμα του μέλλοντος
Η λύση του “υπερ-διευρυμένου” αυλού (αν μας επιτρέπεται η γλωσσοπλασία) αποτελεί τον πλέον πρόσφατο σταθμό σε μια τάση που οι κατασκευαστές λειόκανων ερευνούν επί χρόνια. Αν διαχρονικά δεί κανείς μόνο τη συγκεκριμένη φίρμα, οι διάμετροι των αυλών της εκτείνονται από τα 18,3 σε 18,6 και τώρα 19,6 χιλιοστά. Οι αλλαγές στα υλικά γομώσεως οδήγησαν προς εκεί.
Αξίζει να δώσουμε εύσημα στη Benelli ως την πρώτη ευρωπαϊκή φίρμα που το 2024 φέρνει αυτή την έρευνα στο προσκήνιο, βάζοντας τη στη “ναυαρχίδα” των σκοπευτικών SUPERSPORT. Το αν αποτελείτην πανάκεια που υπόσχονται, μένει να αποδειχτεί στο πεδίο.
Προφανώς στο μέλλον οι κάνες τεχνολογίας ΑΙ θα γίνουν κοινός τόπος και στα οικονομικότερα μοντέλα της εταιρείας. Η αλλαγή επιβάλλεται - για άλλη μια φορά – από επερχόμενες, γραφειοκρατικές παρεμβάσεις. Η καθολική (και παράλογη) απαγόρευση χρήσης μολυβένιων σκαγιών που προώθησε η ευρωπαϊκή κομισιόν, αναγκάζει τους κατασκευαστές να αλλάξουν ρότα. Το μόνο παρήγορο στην όλη υπόθεση είναι ότι λαμπρά μυαλά βρίσκουν τρόπους να ξεπεράσουν ηλίθιους “κανόνες”.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών