Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Fitch: Τα ίδια τα κράτη της Ευρωζώνης αμφισβητούν τον ESM... δεν θα είναι καλή εξέλιξη για την αξιολόγηση «AAA»

tags :
Fitch: Τα ίδια τα κράτη της Ευρωζώνης αμφισβητούν τον ESM... δεν θα είναι καλή εξέλιξη για την αξιολόγηση «AAA»
Παρά την χαμηλότερη διαφορά των κρατικών αποδόσεων της ευρωζώνης από τότε που ανακοινώθηκαν οι PCS ECCLs τον Μάιο, παραμένουν ελκυστικές για τουλάχιστον επτά χώρες
Η έλλειψη αιτημάτων για την προληπτική πιστωτική γραμμή από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM) ενδέχεται να αντικατοπτρίζει εν μέρει τις αντιλήψεις μεταξύ των κρατών μελών της ευρωζώνης ότι είναι ένας δανειστής έσχατης λύσης του οποίου τα δάνεια θα υπόκεινται σε αυστηρές προϋποθέσεις, αναφέρει ο οίκος αξιολόγησης Fitch.
Μεσοπρόθεσμα, εάν αυτή η αντίληψη μεταξύ των μετόχων του εμποδίσει τη μεταρρύθμιση του ESM, θα μπορούσε να αποδυναμώσει την εκτίμηση για τη σημασία της πολιτικής του, η οποία αποτελεί βασικό μοχλό στήριξης της αξιολόγησης «AAA» / Σταθερού του ίδιου του ESM, προειδοποιεί η Fitch.
Ως μέρος της αντίδρασης της ΕΕ στην πανδημία, ο ESM προσέφερε Ενισχυμένες Πιστωτικές Γραμμές (ECCL) για υποστήριξη μέσω πανδημικής κρίσης (PCS) στα μέλη της ευρωζώνης αξίας έως 2% του ΑΕΠ του 2019 του οφειλέτη (240 δισ. ευρώ για το μπλοκ).
Οι PCS ECCL έχουν περιορισμένες προϋποθέσεις, με τη μόνη απαίτηση να χρησιμοποιούνται για την αντιμετώπιση του αντίκτυπου του κορωνοϊού.
Με βάση τα προβλεπόμενα, ο ESM θα χρηματοδοτούσε αυτά τα δάνεια μέσω της έκδοσης νέων χρεών στην αγορά και θα μεταβίβαζε το κόστος χρηματοδότησής του συν ένα μικρό περιθώριο στους δανειολήπτες του.
Η Fitch υπολογίζει ότι, παρά την χαμηλότερη διαφορά των κρατικών αποδόσεων της ευρωζώνης από τότε που ανακοινώθηκαν τα PCS ECCLs τον Μάιο, παραμένουν ελκυστικά καθαρά από άποψη τιμολόγησης για τουλάχιστον επτά χώρες, οι οποίες θα μπορούσαν να δανειστούν έως και 68 δισ. ευρώ.
Η μεγαλύτερη εξοικονόμηση τόκων θα ήταν για την Ιταλία, ύψους έως 2,9 δισ. ευρώ (0,2% του ΑΕΠ) καθ 'όλη τη διάρκεια ενός δεκαετούς δανείου (η μέγιστη μέση διάρκεια της ECCL).
Image
Παρ 'όλα αυτά, καμία χώρα της ευρωζώνης δεν έχει ζητήσει χρηματοδότηση από τον ESM.
Αυτό μπορεί να αντανακλά ένα αντιληπτό στίγμα σχετικά με το δανεισμό από τον ESM.
Ορισμένες χώρες ενδέχεται να εξακολουθήσουν να βλέπουν τον ρόλο του ως δανειστή υπό αυστηρούς όρους σε κράτη της ευρωζώνης που έχουν χάσει την πρόσβαση στην αγορά, αντικατοπτρίζοντας τις ρίζες της στην κρίση της ευρωζώνης.
Αντικατοπτρίζει επίσης τη μεγάλη ρευστότητα που απολαμβάνουν τα κράτη.
Το κόστος χρηματοδότησης της αγοράς είναι χαμηλότερο από τα επίπεδα προ της πανδημίας, καθώς η πολιτική της ΕΚΤ, συμπεριλαμβανομένου του προγράμματος αγοράς έκτακτης ανάγκης για 1,35 τρισ, έχει βοηθήσει.
Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τη ζήτηση για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης της Ευρωπαϊκής Ένωσης (AAA / Stable).
Δάνεια αξίας 88 δισ. ευρώ έχουν εγκριθεί στο πλαίσιο του προγράμματος SURE της ΕΕ, για τη χρηματοδότηση προγραμμάτων βραχυπρόθεσμης στήριξης θέσεων εργασίας.
Επιπλέον, η Fitch αντιλαμβάνεται ότι αρκετές χώρες έχουν αρχίσει να εργάζονται σε προγράμματα για να αποκτήσουν πρόσβαση στο ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ ύψους 750 δισεκατομμυρίων ευρώ, από το οποίο θα δοθούν επιχορηγήσεις 390 δισ. ευρώ, κάτι που θα μπορούσε να το καταστήσει πιο ελκυστικό από τις ECCL παρά τις μεγαλύτερες προϋποθέσεις.
Ο ESM θα προσφέρει PCS ECCL έως το τέλος του 2022, κατά τη διάρκεια του οποίου η σχετική προσέλκυση διαφορετικών ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών μέσων μπορεί να αλλάξει.
Για παράδειγμα, μια έντονη καθυστέρηση στην ενεργοποίηση του NGEU θα μπορούσε να αυξήσει την διάθεση του δανειολήπτη για PCS ECCLs, όπως επίσης και την επιδείνωση των συνθηκών δανεισμού των κυβερνήσεων.
Όσον αφορά τις μεταρρυθμίσεις, η Fitch υποθέτει ότι η θέση του ESM στο θεσμικό πλαίσιο της ευρωζώνης θα ενισχυθεί καθώς θα γίνει το backstop fund του Ταμείου Ενιαίας Εξυγίανσης (SRF) του μπλοκ, ενδεχομένως να επεκτείνει δάνεια για εξυγίανση τραπεζών εάν οι ίδιοι πόροι του SRF εξαντληθούν.
Αυτές οι μεταρρυθμίσεις συμφωνήθηκαν από τους υπουργούς Οικονομικών της ευρωζώνης πριν από την πανδημία και θα ενδυνάμωναν τη δημόσια εντολή του ESM.
Ωστόσο, η εφαρμογή έχει καθυστερήσει κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Εάν η διαδικασία μεταρρύθμισης, η οποία απαιτεί τροποποίηση της Συνθήκης του ESM για έγκριση και κύρωση από όλες τις χώρες της ευρωζώνης, δεν προχωρήσει, αυτό θα μπορούσε να αποδυναμώσει την εκτίμηση για τη σημασία της πολιτικής της.
Το επιχειρηματικό προφίλ «χαμηλού κινδύνου» του ESM αντικατοπτρίζει κατά κύριο λόγο την άριστη διακυβέρνηση και την παραδοχή της συνεχούς σημασίας της δημόσιας εντολής του, κυρίως λόγω του ρόλου του ως ταμείου επίλυσης κρίσεων της ευρωζώνης.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης