Τελευταία Νέα
Επιχειρήσεις

Κρατική ενίσχυση 120 εκατ. με warrants και αύξηση κεφαλαίου 60 εκατ. ευρώ εξετάζεται για την Aegean - Αναμένεται η έγκριση της DGComp

tags :
Κρατική ενίσχυση 120 εκατ. με warrants και αύξηση κεφαλαίου 60 εκατ. ευρώ εξετάζεται για την Aegean - Αναμένεται η έγκριση της DGComp
Η κυβέρνηση έχει υποβάλει αίτημα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για κρατική στήριξη 120 εκατ. ευρώ υπό την προϋπόθεση αύξησης κεφαλαίου 60 εκατ. ευρώ από τους μετόχους
Υπό την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής βρίσκεται, σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο της κυβέρνησης για κρατική ενίσχυση 120 εκατ. ευρώ και αύξηση κεφαλαίου 60 εκατ. στην Aegean.
Ειδικότερα, η κυβέρνηση έχει υποβάλει αίτημα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για κρατική στήριξη 120 εκατ. ευρώ υπό την προϋπόθεση αύξησης κεφαλαίου 60 εκατ. ευρώ από τους μετόχους.
H DGComp, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία διαχειρίζεται τα θέματα της κρατικής βοήθειας θα αξιολογήσει το σχέδιο ενίσχυσης που πιθανόν να λάβει η Aegean, με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο, Στέλιο Πέτσα, να αναφέρει ότι το σχέδιο είναι συμβατό με τους κανόνες ανταγωνισμού.
Επίσης, το σχέδιο προβλέπει ότι το ελληνικό δημόσιο θα λάβει δικαιώματα προαίρεσης (warrants) για την απόκτηση μετοχών της Aegean εντός της προσεχούς πενταετίας, σε τιμή χαμηλότερη από αυτήν στην οποία διαπραγματεύεται στο Χρηματιστήριο την ημερομηνία μετατροπής των warrants.
Οι πληροφορίες αυτές, πιέζουν τη μετοχή με αποτέλεσμα να βρίσκεται κάτω από τα 4 ευρώ με απώλειες άνω του 11% και τιμή 3,75 ευρώ.
H Aegean θα ανακοινώσει αποτελέσματα τρίτου τριμήνου αύριο 24/11 μετά το κλείσιμο της αγοράς.
Σύμφωνα με την τηλεδιάσκεψη για τα αποτελέσματα πρώτου εξαμήνου η διοίκηση είχε κάνει λόγο για ζημιές 25-30 εκατ. ευρώ στο τρίμηνο.
Η Eurobank περιμένει ζημιές 28 εκατ. ευρώ.
Η Euroxx σημειώνει πως στο τρίτο τρίμηνο υπάρχει μία ανάκαμψη της δραστηριότητας και περιμένει βελτίωση της λειτουργικής πορείας με οριακά θετικά EBITDAR αλλά και ζημιές στην τελική γραμμή.
Τα ταμειακά διαθέσιμα αναμένονται σε ικανοποιητικά επίπεδα.
Σημειώνεται πως δεν έχει δοθεί ενημέρωση για τηλεδιάσκεψη.
Στο πρώτο εξάμηνο οι πωλήσεις είχαν υποχωρήσει στα 187,4 εκατ. ευρώ από 519,4 εκατ. ευρώ και οι ζημιές είχαν ανέλθει στα 158,7 εκατ. ευρώ από 13 εκατ. ευρώ.
Τα ίδια κεφάλαια είχαν μειωθεί στα 130 εκατ. ευρώ από 328,4 εκατ. ευρώ.

Η ανακοίνωση της Aegean Airlines

Στο τελικό στάδιο συζητήσεων με τις ελληνικές αρχές βρίσκεται η Aegean αναφορικά με συμφωνία πακέτο που συμπεριλαμβάνει και τη χορήγηση κρατικής ενίσχυσης, όπως αναφέρει η εταιρεία σε σχετική ανακοίνωση σε συνέχεια των δηλώσεων του κυβερνητικού εκπροσώπου.
Όπως αναφέρει η Aegean, η συμφωνία θα πρέπει να λάβει την έγκριση της αρμόδιας γενικής διεύθυνσης της Ε.Ε. με την οποία έχουν γίνει ήδη διερευνητικές επαφές προκειμένου να οριστικοποιηθεί, όπως έχει γίνει κατά τους προηγούμενους μήνες και σε πολλές άλλες μεγάλες αεροπορικές εταιρείες στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η Aegean θα ενημερώσει το επενδυτικό κοινό σύμφωνα με τις υποχρεώσεις πληροφόρησης και διαφάνειας που υπέχει αμέσως μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, καταλήγει η ανακοίνωση της εισηγμένης.

Τι δήλωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας

Σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, με βάση τον κατά το δυνατόν δίκαιο επιμερισμό των βαρών μεταξύ Κράτους και ιδιωτών μετόχων, προχωρά η Κυβέρνηση, δρομολογώντας την στήριξη της εταιρείας Aegean, του μεγαλύτερου αερομεταφορέα της χώρας μας που πλήττεται εξαιτίας των συνεπειών της πανδημίας στην κοινωνική και οικονομική δραστηριότητα και ειδικότερα τις μετακινήσεις και τον τουρισμό.
Το σχέδιο κρατικής στήριξης της αεροπορικής εταιρείας, θέτει ως αναπόσπαστο κομμάτι την κεφαλαιακή ενίσχυση της Aegean με τη συμμετοχή και των μετόχων της.
Αξιολογείται ήδη, προκειμένου να εξασφαλιστεί η επίσημη έγκριση από τις αρμόδιες αρχές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Σημειώνεται ότι η απόφαση της Κυβέρνησης είναι συμβατή με το ευρωπαϊκό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων σε εταιρίες και κλάδους που πλήττονται λόγω της πανδημίας, όπως είναι κατεξοχήν ο κλάδος των αερομεταφορών.  
Πρόκειται ουσιαστικά για ένα σχέδιο ενίσχυσης της μεγαλύτερης εγχώριας αεροπορικής εταιρείας, το οποίο προσομοιάζει μεν σε περιπτώσεις κρατικής στήριξης άλλων μεγάλων ευρωπαϊκών αερομεταφορέων με συνεισφορά του Κράτους, αλλά ταυτόχρονα διασφαλίζει τη σημαντική συμμετοχή και ιδιωτικών κεφαλαίων.
Παράλληλα, το Ελληνικό Δημόσιο θα λάβει ειδικά δικαιώματα προαίρεσης (τύπου warrants), για αγορά μετοχών της εταιρείας, τα οποία θα δικαιούται να ασκήσει υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και σε ορισμένο  χρονικό διάστημα. Σημειώνεται ότι, το συνολικό ύψος της κρατικής στήριξης αναμένεται να διαμορφωθεί στα 120 εκατ. ευρώ, ποσό πολύ χαμηλότερο, συγκριτικά με τη στήριξη, αξίας άνω των 32 δισ. ευρώ, που έχουν λάβει ή έχει δρομολογηθεί να λάβουν, έως σήμερα, αθροιστικά άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες του κλάδου των αερομεταφορών.
Επιπλέον, προβλέπεται ιδιωτική συμμετοχή κατά το ήμισυ της κρατικής ενίσχυσης, δηλαδή ύψους 60 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα με τα 120 εκατ. ευρώ του Κράτους, η οποία θα προέλθει από τους μετόχους της Aegean.
Υπενθυμίζεται ότι στην πρώτη φάση της πανδημίας, η εταιρεία αξιοποίησε τα οριζόντια μέτρα που υιοθέτησε η Κυβέρνηση για το σύνολο των κλάδων της οικονομίας και τη στήριξη του κόσμου της εργασίας.

Τι είχε πει η διοίκηση στην τηλεδιάσκεψη για τα αποτελέσματα πρώτου εξαμήνου 

Μετά από ζημιές προ φόρων 200,8 εκατ. ευρώ στο πρώτο εξάμηνο του 2020, η διοίκηση της Aegean Airlines κατά τη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης για την ενημέρωση των αναλυτών ανέφερε πως και στο τρίτο τρίμηνο θα υπάρξουν ζημιές και θα είναι της τάξης των 25 εκατ. ευρώ ή και οριακά υψηλότερα.
Επιπλέον θα συνεχιστεί το «κάψιμο» μετρητών στο τρίτο τρίμηνο και αναμένεται να είναι περίπου στα 50 εκατ. ευρώ, τα οποία θα προστεθούν στα 110 εκατ. ευρώ που κάηκαν στο πρώτο εξάμηνο.
Σημειώνεται πως τα περισσότερα από τα 110 εκατ. ευρώ αφορούν αντιστάθμιση στα καύσιμα.
Ακόμα και για το τέταρτο τρίμηνο τόσο ο κ.Βασιλάκης, πρόεδρος του ομίλου, αλλά και ο κ.Γερογιάννης, εμφανίστηκαν επιφυλακτικοί και σημείωσαν πως η ορατότητα είναι εξαιρετικά περιορισμένη και οι εκτιμήσεις αδύνατες.
Η Aegean όπως και οι περισσότερες αεροπορικές ελπίζουν πως δε θα υπάρξει νέο lockdown και πως θα υπάρξει κάποιο θετικό νέο από τις φαρμακοβιομηχανίας για το εμβόλιο.
Ο Ευτύχιος Βασιλάκης, ανέφερε πως στους μήνες που πέρασαν δε θα ήταν υπερβολή να ειπωθεί πως οι αεροπορικές εταιρείες ανά τον κόσμο έδωσαν και δίνουν μάχη για την επιβίωση.
Υπήρξε μια αισιοδοξία το καλοκαίρι για την πορεία των κρατήσεων αλλά το δεύτερο κύμα δημιούργησε νέα πίεση και ο χειμώνας θα είναι πολύ δύσκολος, σημείωσε ο κ.Βασιλάκης.
Το βλέμμα της διοίκησης ήταν στραμμένο στο κόστος στο δεύτερο τρίμηνο, καθώς δεν υπήρχε δραστηριότητα.
«Όσα όμως και να κάνεις στο κόστος όταν δεν υπάρχουν πωλήσεις δεν μπορεί να υπάρξει θετικό αποτέλεσμα», τόνισε ο κ.Βασιλάκης.
Η εταιρεία έκανε χρήση των μέτρων της κυβέρνησης βάζοντας το 70% του προσωπικού σε αναστολή σύμβασης, ενώ μετά την άρση των περιορισμών χρησιμοποίησε το πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ για το 75% του προσωπικού της.
Η διοίκηση ανέφερε πως προς το τέλος του εξαμήνου άρχισαν να χαλαρώνουν τα μέτρα και υπήρχε η εκτίμηση πως οι ταξιδιώτες θα θέλουν να ταξιδέψουν και πως δεν θα υπάρχει νέο κύμα πανδημίας.
Αυτό όμως κράτησε λίγο καθώς ξέσπασε το δεύτερο κύμα πανδημίας και οι κρατήσεις άρχισαν να επηρεάζονται.
Τελικά στο τρίτο τρίμηνο που λήγει σε λίγες μέρες η εκτίμηση είναι πως θα έχει μεταφέρει 2 εκατ. επιβάτες και θα υπάρχει μείωση του έργου κατά 62%.
Έτσι θα εμφανίσει 25 εκατ. ευρώ ζημιές προ φόρων από 91 εκατ. ευρώ κέρδη.
Ο κ.Γερογιάννης ανέφερε πως για τα καινούρια αεροσκάφη υπήρξε συμφωνία με την Airbus και δε θα αλλάξει ο αριθμός των αεροσκαφών που θα παραλάβει αλλά αντί για 26 μέχρι το τέλος του 2022 θα πάρει 16.
Επιπλέον λήγουν μισθώσεις για 22 αεροσκάφη τα 2 επόμενα χρόνια και έτσι θα μπορέσει το επόμενο διάστημα να προσαρμόσει το στόλο στα νέα δεδομένα.
Υπάρχει επίσης περαιτέρω δυνατότητα ευελιξίας με την Airbus (άλλα 7 αεροσκάφη θα παραδοθούν έως 3 χρόνια αργότερα), ενώ για αυτά που λήγουν πλέον θα μπορεί να ανανεώσει και με πολύ καλύτερους όρους, αφού υπάρχει μεγάλη προσφορά.
Στις επόμενες δύο εβδομάδες αναμένεται να γίνει και η οριστικοποίηση της συμφωνίας με τις τράπεζες για το δάνειο των 150 εκατ. ευρώ και θα βελτιωθεί ακόμα περισσότερο η ρευστότητα.
Όπως είπε ο κ.Βασιλάκης το μεγάλο μας θέμα είναι οι ζημιές, δεν είναι η ρευστότητα.

Τι έγραφε από τον Μάιο του 2020 το www.bankingnews.gr

Η Aegean θα χρειαστεί από 200 έως 300 εκατ κρατικά κεφάλαια με κοινές μετοχές ή Cocos

Η Aegean δεν πρέπει να θεωρείται μια εταιρία που είχε προβληματικές δομές.
Θα ήταν λάθος προσέγγιση και λάθος αξιολόγηση καθώς πριν τον κορωνοιό διέθετε ταμείο άνω των 400 εκατ και ανακοίνωσε ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο ανάπτυξης και ανανέωσης του στόλου της.
Το πλήγμα που υπέστη ο κλάδος των αερομεταφορών παγκοσμίως δεν έχει προηγούμενο και η έναρξη της καλοκαιρινής σεζόν θα δείξει ποιο θα είναι το μέγεθος της ζημίας.
Όμως αφαιρώντας την ζημία σε μηνιαία βάση που δυνητικά φθάνει τα 35 με 40 εκατ άρα συνολικά 120 εκατ λόγω του lockdowns, της πιθανολόγησης ότι οι αερομεταφορές δεν θα πιάσουν τους στόχους των προηγούμενων ετών, θα υπάρξει μεγάλη κάμψη, της έκθεσης σε παράγωγα που πρέπει να καλυφθούν και βεβαίως το γεγονός ότι οι αερομεταφορές για όλο το 2020 θα υποστούν ζημία… μπορεί να ειπωθεί ότι δημιουργείται ένα κεφαλαιακό έλλειμμα 200 έως 300 εκατ. ευρώ.
Τα βασικά ερωτήματα είναι
-εάν η Aegean χρειάζεται τα 200 με 300 εκατ,
-εάν μπορεί να τα βρει από την αγορά και
-εάν τα πάρει από το κράτος με ποια μορφή θα πρέπει να χορηγηθούν.
Πρωτίστως να αναφερθεί ότι η Aegean μπορεί να αντέξει και χωρίς να πάρει κρατική βοήθεια.
Το επιχείρημα ότι πήραν πολλοί ανταγωνιστές στο εξωτερικό από τον κλάδο των αεροπορικών εταιριών άρα για λόγους ισοτιμίας θα πρέπει να πάρει και η Aegean στην Ελλάδα… δεν είναι ισχυρό επιχείρημα.
Το βασικό επιχείρημα είναι εάν η Aegean θα αλλάξει ή δεν θα αλλάξει το πρόγραμμα επενδύσεων και τι τροποποιήσεις θα κάνει με την κατασκευάστρια εταιρία αεροπλάνων.
Η Aegean θα ήταν βέλτιστο σενάριο να μπορούσε να συγκεντρώσει 200-300 εκατ από τις αγορές, υπό κάποιες πολύ συγκεκριμένες παραδοχές θα μπορούσαν κεφάλαια να βρεθούν, να προσφύγει στις αγορές και όχι στο κράτος.
Όμως εάν αποφασίσει να τα πάρει από το κράτος οι επιλογές δεν είναι πολλές ή αύξηση κεφαλαίου με κοινές μετοχές άρα το δημόσιο θα γίνει μέτοχος στην Aegean ή θα εκδώσει το κράτος Cocos δηλαδή μετατρέψιμο ομόλογο σε μετοχές, θα φέρει ένα επιτόκιο 5% και σε διάστημα 5 ετών η εταιρία θα πρέπει να το εξοφλήσει ενώ θα ισχύσει και το ίδιο καθεστώς που ισχύει για τα Cocos των τραπεζών δηλαδή μόνο μια φορά μπορεί να μην καταβάλλει τους ετήσιους τόκους, καθώς σε δεύτερη επανάληψη καταβολής των τόκων το Cocos μετατρέπεται αυτομάτως σε κοινές μετοχές.
Αν και το σενάριο της αύξησης κεφαλαίου με κοινές μετοχές για το κράτος είναι η καλύτερη λύση θα οδηγούσε το δημόσιο να ελέγχει το 50% της εταιρίας, θα πρόκειται για κρατικοποίηση.
Προφανώς αυτό η Aegean δεν το επιθυμεί.
Εάν όμως προχωρήσει η λύση του Cocos θα πρέπει να επενδύσουν κεφάλαια και οι ιδιώτες μέτοχοι ή και η εταιρία π.χ. τα μερίσματα του 2018 και 2019.
Η λύση των Cocos είναι πιο ρεαλιστική απέναντι στα μοντέλα χρηματοδότησης και κρατικής στήριξης άλλων αεροπορικών εταιριών ανά τον κόσμο.
Η Aegean θα βρει γρήγορα τον βηματισμό της εάν ξεκαθαρίσει με ποιο τρόπο θα ενισχυθεί κεφαλαιακά καθώς σε ένα τέτοιο σενάριο θα δημιουργήσει ξανά προσδοκία στην μετοχή και στην κεφαλαιοποίηση που έχει υποστεί σοβαρή καθίζηση στα 350 εκατ ευρώ.

Πρώτη ενημέρωση 2020-11-23 10:55:48
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης