Τελευταία Νέα
Χρηματιστήριο

Jumbo: Θα την «διπλασιάσει» η «Βιέννη των Βαλκανίων»;

Jumbo: Θα την «διπλασιάσει» η «Βιέννη των Βαλκανίων»;
Η διψήφια άνοδος πωλήσεων εν μέσω πανδημίας και η αύξηση του ΑΕΠ κατά 4% το 2021
Σχετικά Άρθρα

Λέγεται πως σε μια απο τις Γενικές Συνέλευσεις της Jumbo, ο επιχειρηματίας κ. Α. Βακάκης είχε δηλώσει ότι, όταν αποχωρήσει θα αφήσει πίσω του, μια “διπλή” Jumbo.
Στην Ελλάδα ο ίδιος γκρινιάζει για το κλείσιμο των καταστημάτων, και τις κυβερνητικές αποφάσεις για το εμπόριο. Ωστόσο, γνωρίζει καλά και αναμένει ραγδαία ανάπτυξη απο μια γειτονική βαλκανική χώρα για την οποία οι μεγαλύτερες εγχώριες τράπεζες της προβλέπουν ανάπτυξη του ΑΕΠ 4% για το 2021, μ ένα πληθυσμό διπλάσιο απο την Ελλάδα.
Πρόκειται για την Ρουμανία τους κατοίκους της οποίας, ως Έλληνες, τους λοιδωρούσαμε, κατά καιρούς, χρησιμοποιώντας απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς. Σήμερα, η Ρουμανία αποτελεί μια απο τις πλέον αναπτυσσόμενες χώρες στην Ευρώπη με Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν περί τα 240 δισ. ευρώ και κάποιοι μιλούν ήδη για την “Βιέννη των Βαλκανίων”. Και όπως θα δούμε, η άνοδος της οικονομίας στην γειτονική χώρα δεν μπορεί να αποδοθεί μόνο στις τεράστιες άμεσες ξένες επενδύσεις απο το 1989 (170 δισ. ευρώ), ένα μεγάλο μέρος των οποίων στηρίχθηκε από ελληνικές επενδύσεις.
Στην ανακοίνωση της εταιρείας τον Φεβρουάριο, η Jumbo, έδωσε μια πρώτη γεύση για την πορεία της οικονομίας στην γειτονική χώρα – εν μέσω πανδημίας – ωστόσο πρέπει κάποιος να εξετάσει περισσότερο τα στοιχεία και να αντιληφθεί ποιές είναι οι κινητήριες δυνάμεις που ωθούν μια πρώην χώρα του κομμουνιστικού μπλoκ, να εμφανίζει τόσο ραγδαία ανάπτυξη.
Πρώτα απ όλα, όπως λένε Έλληνες της Ρουμανίας είναι η απόφαση των Ρουμάνων πολιτικών να εξαλείψουν την διαφθορά, είτε αφορά πολιτικούς είτε επιχειρηματίες.

Τι είχε ανακοινώσει η Jumbo για τα 14 καταστήματα στη Ρουμανία

Τι συμβαίνει, όπως, με την Jumbo Ρουμανίας ; Στις αρχές Φεβρουαρίου, η Jumbo δημοσιοποίησε τα στοιχεία πωλήσεων για τον Ιανουάριο. Ενω στα καταστήματα σε Ελλάδα, Κύπρο οι πωλήσεις σημείωναν κατάρρευση, στην Ρουμανία καταγράφηκε άνοδος τζίρου 27% σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2020.
Υπενθυμίζεται ότι, η Jumbo διαθέτει μόλις 14 καταστήματα στην Ρουμανία ενω δυο χρόνια πριν είχε εγκαινιάσει ένα υπερ- κατάστημα 14.000 τ. μ στην πόλη Brasov.
Πριν απο λίγες ημέρες, η Jumbo, ανακοίνωσε και τις πωλήσεις Φεβρουαρίου στα 14 καταστήματα στην Ρουμανία : Η άνοδος του κύκλου εργασιών διαμορφώθηκε στο 22% σε σχέση με πέρυσι !
Πέραν των διαφορετικών κυβερνητικών αποφάσεων στην Ρουμανία σε σχέση με την πανδημία αφού λειτουργεί πιο ελεύθερα η αγορά – ένα απο τα κύρια “μυστικά” της Ρουμανικής οικονομίας που γνωρίζουν και οι ντόπιοι Έλληνες επιχειρηματίες είναι το γεγονός ότι, οι Ρουμάνοι καταναλωτές διαθέτουν μια αγοραστική δύναμη που βαίνει αυξανόμενη.
Αιτίες γι αυτό είναι η χαμηλή φορολογία και η προοδευτική άνοδος των μισθών. Μπορεί οι μισθοί να υπολείπονται, ως ένα βαθμό, απο την Ελλάδα, ωστόσο στο τέλος της ημέρας οι καταναλωτές με τις χαμηλές φορολογίες και τους μισθούς δεν συσσωρεύουν – προσώρας – χρέη, όπως συμβαίνει λ.χ στις ελληνικές επιχειρήσεις. Εξάλλου, το 12% του εξειδικευμένου Ρουμανικού δυναμικού απασχολείται στο εμπόριο.
Η άνοδος των εξαγωγών οι οποίες αποτελούν το 70% του ΑΕΠ, και η ραγδαία ανάπτυξη υπηρεσιών, αλλά και κλάδων όπως η πληροφορική, η κινητή τηλεφωνία, η βιομηχανία τροφίμων κλπ εδραιώνει την Ρουμανική οικονομία. Όπως προαναφέρθηκε, όμως, οι Ρουμάνοι καταναλωτές διαθέτουν μια δύναμη η οποία, αν και είναι χαμηλή για ορισμένους, δεν υπονομεύεται χάρις την χαμηλη φορολογία. Παρά τον σχετικά αυξημένο πληθωρισμό (2,6%), η Ρουμανική αγορά λειτουργεί και στηρίζεται, όπως φαίνεται, στην ιδιωτική κατανάλωση. Επίσης, εκτός απο την Jumbo, την ίδια θετική πορεία έχουν και η Φουρλής, αλλά και η Autohellas.

Το Ebidta η έκθεση της HSBC και τα 14 πακέτα

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ελληνικής εταιρείας για την υποδωδεκάμηνη χρήση του 2019 ( 1/ 7/2019- 31/12/2019) της Jumbo, το 23% των λειτουργικών κερδών της προέρχεται απο την αγορά της Ρουμανίας. Εαν προσθέσει κανείς και τα 26 καταστήματα ( συνεργασίες ) στις χώρες Αλβανία, Κόσοβο, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία, Μαυροβούνιο και 5 καταστήματα της Βουλγαρίας τότε η Jumbo έχει δυνατότητες να εξισορροπήσει, όσο είναι δυνατόν, τις βαριές απώλειες απο τα 50 καταστημάτα στην Ελλάδα.
Οι προοπτικές, λοιπόν, της Ρουμανίας για τα επόμενα χρόνια αποτελούν μια καλή πηγή εσόδων και κερδών για την ελληνική εταιρεία.
Όταν σε 3-4 χρόνια το Ρουμανικό ΑΕΠ θα έχει ξεπεράσει τα 300 δισ. ευρώ, το ερώτημα είναι εαν η Jumbo έχει διπλασιάσει το δίκτυο της και διαθέτει και ένα τζίρο σχεδόν όσο είχε και η Ελλάδα πριν μερικά χρόνια. Άραγε θα ειναι η “διπλή” jumbo, για την οποία μίλησε ; ο κ. Βακάκης ;
Η κεφαλαιοποίηση της ελληνικής εισηγμένης έχει υπερβεί τα 2 δισ. ευρώ και έχει αποτυπώσει πιθανότατα αυτές τις προοπτικές.
Οι αναλυτές της HSBC δεν συμμερίζονται αυτήν την άποψη και μεταξύ των εταιρειών που προτείνουν για το ελληνικό χρηματιστήριο είναι η Jumbo με τιμή – στόχο τα 18,5 ευρώ.
Ο εκτιμώμενος Δείκτης τιμών προς κέρδη για το 2021 υπολογίζεται στο 12,5 ενω η απόδοση ιδίων κεφαλαίων στο κινείται στο 12%, με την μερισματική απόδοση στο 4%.
Την ίδια άποψη, όμως, είχαν και αγοραστές 14 πακέτων μετοχών της Jumbo με τιμές απο 14,7 έως 15,39 ευρώ. Kαι αποτελεί ένα ερώτημα γιατί οι πωλητές των μετοχών δεν περιμένουν το άνοιγμα του ελληνικού εμπορίου στις 22 Μαρτίου και βιάστηκαν να δώσουν τους τίτλους. Με το ράλυ των διεθνών αγορών, όμως, δεν είναι παράξενο να αφήνουν μερικά “λεφτά στο τράπεζι” και για άλλους επενδυτές.

Δημήτρης Παφίλας
dpafilas@yahoo.com
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης