Σχεδόν το 50% αυτών των κεφαλαίων έχει χορηγηθεί ουσιαστικά σε δύο αερομεταφορείς, τις Lufthansa και Air France-KLM
Καθώς οι ταξιδιωτικές απαγορεύσεις έπληξαν συντριπτικά τον κλάδο των αερομεταφορών, η πανδημία εξανάγκασε τις κυβερνήσεις ανά τον κόσμο να χορηγήσουν κρατικές ενισχύσεις στις αεροπορικές εταιρείες των χωρών τους και σε πολλές περιπτώσεις να αποκτήσουν μερίδιά τους ή ακόμη και να τις κρατικοποιήσουν για να τις σώσουν, σύμφωνα με δημοσίευμα της Deutsche Welle τη Δευτέρα 17 Μαΐου 2021.
Τα πακέτα διάσωσης
Οπως επισημαίνει το σχετικό ρεπορτάζ, στην Ευρώπη ιδιαιτέρως οι κρατικές ενισχύσεις στον κλάδο των αερομεταφορών ήταν έφτασαν σε αδιανόητο ύψος .
Στις αρχές της κρίσης της πανδημίας η ιταλική κυβέρνηση κρατικοποίησε τον πάλαι ποτέ κρατικό αερομεταφορές της Ιταλίας, την Alitalia, που μετά μια κρίση ετών δέχθηκε τη χαριστική βολή από την πανδημία.
Η κυβέρνηση της Γαλλίας αύξησε το μερίδιό της στην Air France-KLM στο 30%, χορηγώντας, έτσι, κεφάλαια στον χειμαζόμενο αερομεταφορέα.
Στη Γερμανία η κυβέρνηση δέσμευσε 9 δισ. ευρώ για την αγορά του 20% της Lufthansa, ενώ ανάλογες κινήσεις έκαναν και οι κυβερνήσεις της Σουηδίας και της Πορτογαλίας αποκτώντας μεγάλα μερίδια στους αερομεταφορείς SAS και TAP Air Portugal αντιστοίχως.
Η τάση για χορήγηση κρατικών ενισχύσεων στον κλάδο δεν περιορίστηκε, άλλωστε, στους άλλοτε κρατικούς αερομεταφορείς των ευρωπαϊκών χωρών.
Ακόμη και η αεροπορική χαμηλού κόστους που μονίμως επικρίνει τις κρατικές ενισχύσεις ως μέσον αθέμιτου ανταγωνισμού, η Ryanair, έλαβε από το βρετανικό κράτος έκτακτη ενίσχυση ύψους 730 εκατ. δολ. για την πανδημία.
Κατανομή
Σύμφωνα με τον «ανιχνευτή κρατικών ενισχύσεων στις αεροπορικές», τον οποίο διαχειρίζονται τρεις περιβαλλοντικές οργανώσεις, η Greenpeace, η Transport & Environment και η Carbon Market Watch, οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν χορηγήσει κρατικές ενισχύσεις συνολικού ύψους 30 δισ. ευρώ.
Η κατανομή αυτών των κονδυλίων δεν έχει γίνει, όμως, ισότιμα.
Τα slots
Όπως τονίζει το ρεπορτάζ, σχεδόν το 50% αυτών των κεφαλαίων έχει χορηγηθεί ουσιαστικά σε δύο αερομεταφορείς, τις Lufthansa και Air France-KLM, ενώ το μεγαλύτερο μέρος από το υπόλοιπο 50% μοιράστηκαν οι άλλοι πρώην εθνικοί αερομεταφορείς των ευρωπαϊκών χωρών.
Από την πλευρά της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδωσε το πράσινο φως στις ιδιαίτερα εκβιαστικές συνθήκες της πανδημίας, αλλά έθεσε όρους στις κυβερνήσεις όπως, για παράδειγμα, ότι απαίτησε να παραχωρήσουν οι αερομεταφορείς ορισμένους από τους προκαθορισμένους χρόνους απογείωσης και προσγείωσης, τα γνωστά slots.
Κρατικές ενισχύσεις
Το θέμα των κρατικών ενισχύσεων στον κλάδο εξακολουθεί να προκαλεί τριβές.
Πολλοί αναλυτές επιμένουν πως όσες αεροπορικές επιβιώσουν της κρίσης της πανδημίας χωρίς κρατική ενίσχυση θα είναι πολύ πιο αποτελεσματικές και πιο ανταγωνιστικές.
Δεν συμμερίζονται, βέβαια, όλοι αυτήν την άποψη.
Σύμφωνα με τον Sukor Yousof, ιδρυτή της συμβουλευτικής του κλάδου Endau Analytics, «για πολλές αεροπορικές εταιρείες, η έλλειψη κρατικών ενισχύσεων θα ήταν συνώνυμη της καταστροφής τους, ιδιαιτέρως για τους μεγάλους αερομεταφορείς".
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών