Ρεκόρ ανάπτυξης σημείωσε η Ελλάδα σε ετήσια βάση το β’ τρίμηνο του 2021, σύμφωνα με τη Μοοdy’s.
Και παρόλο που αναμενόταν ανάκαμψη, δεδομένου ότι η COVID-19 είχε ως αποτέλεσμα τη μεγαλύτερη πτώση της οικονομικής δραστηριότητας στην ιστορία της χώρας, το μέγεθός της αιφνιδίασε τους πάντες.
Η αύξηση +16,2% σε ετήσια βάση που ανέφερε η Ελληνική Στατιστική Αρχή στις 7 Σεπτεμβρίου είναι, πράγματι, εντυπωσιακή, δεδομένου ότι η πλειονότητα των τουριστικών αφίξεων έλαβαν χώρα τον Ιούλιο και τον Αύγουστο.
Η ελληνική οικονομία, λοιπόν, σύμφωνα με τον αμερικανικό οίκο, έχει επιστρέψει και επισήμως στα προ πανδημίας επίπεδα σε ό,τι αφορά την οικονομική δραστηριότητα και είναι πλέον μία από τις επτά χώρες της ευρωζώνης της οποίας το ΑΕΠ έχει ανακάμψει και προσβλέπει, πλέον, σε επέκτασή του.
Το ελληνικό ΑΕΠ είναι τώρα 0,6 ποσοστιαίες μονάδες πάνω από το προ πανδημικό επίπεδο.
Συγκρίνοντάς το με το σύνολο της ζώνης του ευρώ, διαπιστώνει κανείς ότι η ανάκαμψη της Ελλάδας καθυστέρησε το γ’ και το δ’ τρίμηνο του 2020.
Αυτό συνέβη λόγω των «χλιαρών» τουριστικών αφίξεων κατά την κορύφωση της κρίσης, πριν από τους εμβολιασμούς και τα αυστηρά περιοριστικά μέτρα που είχαν επιβληθεί καθ 'όλη τη διάρκεια του έτους.
Σε τριμηνιαία βάση, η Ελλάδα αναπτύσσεται έντονα, +3,8% κατά μέσο όρο, τα τελευταία τέσσερα τρίμηνα και βρίσκεται στο δρόμο της επέκτασης.
Αυτό δεν ισχύει για τη ζώνη του ευρώ, η οποία σταμάτησε να αναπτύσσεται μετά το τρίτο τρίμηνο του 2020 και εγκλωβίστηκε σε τεχνική ύφεση.
Στα μέσα του 2021, το μπλοκ της ζώνης του ευρώ ήταν ακόμη 3 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερο από το επίπεδο πριν από την πανδημία.
Δεν θα υπάρξουν άλλα lockdown
Η ελληνική κυβέρνηση εφάρμοσε μερικές από τις πιο αυστηρές πολιτικές για την καταπολέμηση της πανδημίας της COVID-19 παγκοσμίως και συνεχίζει να το κάνει.
Αυτή η προσέγγιση περιελάμβανε lockdown το τελευταίο τρίμηνο του 2020 καθώς και το πρώτο τρίμηνο του 2021, με τους ιθύνοντες να ελπίζουν ότι οι αυξημένες τουριστικές ροές στο δεύτερο και τρίτο τρίμηνο θα έδιναν ώθηση στην οικονομία.
Επίσης, η Ελλάδα έχει επιβάλει τα πιο αυστηρά μέτρα για αυτούς που δεν επιθυμούν να εμβολιαστούν.
Τα εμβόλια είναι υποχρεωτικά για το στρατιωτικό προσωπικό, ενώ τον Σεπτέμβριο η κυβέρνηση έθεσε σε αναστολή τους εργαζομένους στον τομέα της υγείας που αρνήθηκαν να λάβουν εμβόλιο.
Η ανακοίνωση αυτού του μέτρου παρήγαγε αποτελέσματα ακόμη και πριν από τη θέσπισή του: Το ποσοστό των μη εμβολιασμένων εργαζομένων στον τομέα μειώθηκε από 20% σε 10% σε διάστημα μερικών μηνών.
Πολλοί κυβερνητικοί αξιωματούχοι ήταν ανένδοτοι γι' αυτήν την αυστηρή προσέγγιση, μεταδίδοντας το μήνυμα ότι η οικονομία δεν «ανεχτεί» άλλο lockdown.
Το τέταρτο κύμα της πανδημίας, που τροφοδοτείται από την παραλλαγή του Δέλτα του COVID-19, μαίνεται επί του παρόντος σε όλο τον κόσμο.
Κατά το τρίτο τρίμηνο τα κρούσματα αυξήθηκαν στην Ελλάδα, ενώ ο κινητός μέσος αριθμός των τελευταίων 7 ημερών σε ό,τι αφορά τους θανάτους είναι περίπου μισός από ό, τι ήταν στην κορυφή της πανδημικής κρίσης.
Ως εκ τούτου, η Moody’s εκτιμά ότι δεν θα ληφθούν άλλα αυστηρά μέτρα για τον περιορισμό της πανδημίας.
Αυτό σημαίνει ότι οι υποχρεωτικοί εμβολιασμοί θα επεκταθούν και σε άλλους τομείς της οικονομίας, όπως η φιλοξενία.
Οι πυρκαγιές και η κρίση στα σύνορα οι κίνδυνοι
Όσον αφορά τους πιθανούς κινδύνους, οι πυρκαγιές του καλοκαιριού στην Ελλάδα προκλήθηκαν από εμπρησμούς και παράγοντες που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή.
Αναφέρθηκαν περισσότερες από 500 πυρκαγιές σε όλη την επικράτεια ενώ περίπου 1.000 πυροσβέστες και 200 οχήματα και αεροσκάφη εστάλησαν στη χώρα από τους Ευρωπαίους εταίρους της.
Αυτό σηματοδοτεί την αναγκαιότητα πολιτικών για τον περιορισμό αυτής της κατάστασης.
Η κυβέρνηση ανακοίνωσε πακέτο παροχών ύψους 500 εκατομμυρίων ευρώ για να βοηθήσει τους ανθρώπους που επηρεάστηκαν από αυτό το φαινόμενο στην περιοχή της Αττικής.
Το τελικό κόστος μπορεί να είναι υψηλότερο.
Οι πυρκαγιές του Αυγούστου ήταν οι δεύτερες χειρότερες στην ιστορία, καίγοντας περίπου 125.000 εκτάρια.
Το 2007, όταν κάηκαν περίπου 270.000 εκτάρια, το κόστος ανήλθε σε 3 δισ. ευρώ, ή 1,3% του ονομαστικού ΑΕΠ.
Οι συνέπειες της κρίσης στο Αφγανιστάν είναι ένα άλλο μέτωπο στο οποίο η κυβέρνηση θα χρειαστεί να αναλάβει δράση στο εγγύς μέλλον.
Η εμπειρία από την κρίση στα σύνορα του Έβρου τον Μάρτιο του 2020 μας διδάσκει ότι μια παρόμοια κρίση μπορεί να πυροδοτηθεί τώρα.
Η Ελλάδα ανακοίνωσε επέκταση φράχτων κατά μήκος των συνόρων της.
Ως εκ τούτου, η χώρα ζήτησε περισσότερη υποστήριξη από τους εταίρους της.
Η ΕΕ έχει προσφέρει περισσότερα από 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ στην Ελλάδα για έξοδα που σχετίζονται με τη μετανάστευση από το 2014 έως το 2020.
Το Συμβούλιο εξέφρασε ανησυχίες σχετικά με την παροχή πρόσθετης χρηματοδότησης.
Κατά τη διάρκεια της προσφυγικής κρίσης του 2015, προέκυψαν αναφορές σχετικά με την υπεξαίρεση κεφαλαίων που προορίζονταν για τη δημιουργία υποδομών για τη φιλοξενία μεταναστών και προσφύγων, καθώς και παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Όσον αφορά τα οικονομικά, η πιθανή αύξηση του αριθμού των μεταναστών στο κράτος θα έχει ως αποτέλεσμα υψηλότερο κόστος.
Οι κρατικές δαπάνες αναμένεται να αυξηθούν λόγω των υψηλότερων αστυνομικών και στρατιωτικών αναγκών, καθώς και του κόστους για τη συντήρηση και την παροχή τροφής για τους μετανάστες.
Επιπλέον, η κρίση θα οδηγήσει σε μειωμένες αφίξεις τουριστών στα νησιά.
Το αισιόδοξο σενάριο γίνεται βασικό
Η ανάπτυξη τροφοδοτήθηκε από τις επενδύσεις.
Οι επενδύσεις βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο από το δεύτερο τρίμηνο του 2018 και αναμένεται να φτάσουν στο υψηλότερο επίπεδο της δεκαετία το 2022.
Αυτό είναι αποτέλεσμα στοχευμένων κυβερνητικών πολιτικών που αποσκοπούν στη μείωση της γραφειοκρατίας, ενώ παράλληλα υποστηρίζουν πράσινες επενδύσεις και νέες τεχνολογίες όπως το 5G.
Αυτές οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις υποστηρίζονται από τη χρηματοδότηση της ΕΕ από τον μηχανισμό ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (NGEU).
Η Ελλάδα ήταν μία από τις πρώτες χώρες που έλαβε κεφάλαια από το RRF, μετά την Πορτογαλία, το Βέλγιο και το Λουξεμβούργο.
Τον Αύγουστο του 2021, εισέπραξε 4 δισεκατομμύρια ευρώ, το 13% των συνολικών κεφαλαίων, καθώς η προχρηματοδότηση είχε ως στόχο την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση.
Σημειώνεται πως θα γίνουν πρόσθετες επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό της φορολογικής νομοθεσίας, την παροχή κινήτρων για εργασία και την ανάπτυξη καινοτομιών για την ενσωμάτωση νέων ψηφιακών τεχνολογιών σε μικρές επιχειρήσεις.
Αναμένουμε ότι αυτή η υψηλή δυναμική θα συνεχιστεί, αλλά με βραδύτερο ρυθμό, πράγμα που σημαίνει ότι η Ελλάδα θα ανακάμψει κατά 11,7% σε ετήσια βάση στο τρίτο τρίμηνο.
Σε ετήσια βάση, έχουμε αναθεωρήσει σημαντικά τις προσδοκίες μας για την ανάπτυξη.
Οι προσομοιώσεις του Απριλίου παρήγαγαν ένα σενάριο «καλύτερης περίπτωσης» (96ο εκατοστημόριο της προγνωστικής κατανομής).
Υπενθυμίζεται ότι το ΔΝΤ τον Ιούνιο προέβλεψε αύξηση του ελληνικού ΑΕΠ κατά 3,3%, ενώ ο ΟΟΣΑ προέβλεψε αύξηση 3,8%.
Η πρόβλεψη της Moody's Analytics αντικατοπτρίζει τώρα το καλύτερο δυνατό σενάριο.
Το ελληνικό ΑΕΠ αναμένεται να αυξηθεί κατά 8,2% το 2021, ανακάμπτοντας πλήρως από την πανδημία, και στη συνέχεια, το 2022, θα απογειωθεί μεγεθυνόμενο κατά +5,1%.
www.bankingnews.gr
Μοοdy’s: Έκρηξη ανάπτυξης στην Ελλάδα - Οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι στη μετά - Covid εποχή, πυρκαγιές και τα σύνορα
Η ελληνική οικονομία, σύμφωνα με την Moody's, έχει επιστρέψει και επισήμως στα επίπεδα της προ πανδημίας
Σχόλια αναγνωστών