Το μειονέκτημα με μια διακοπή παραγωγής/προμήθειας θα ήταν η χαλάρωση στην ανάπτυξη νέας τεχνολογίας chip που υπόκειται σε συνεχή επιστημονική έρευνα και δοκιμές.
Από τότε που η κυβέρνηση Biden, ανέλαβε την εξουσία στην Ουάσιγκτον, η Κίνα βομβαρδίστηκε με απειλές και κυρώσεις, πρωτίστως με απόπειρες «στραγγαλισμού των chip», δηλαδή μπλοκάρισμα στην παραγωγή chip, και με διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας των ηλεκτρονικών, ιδίως των ημιαγωγών.
Ολόκληρη η αυτοκινητοβιομηχανία θα μπορούσε να παραλύσει.
Αν και αυτό θα ήταν υπέροχο για τους τρομοκράτες της υπερθέρμανσης του πλανήτη / της κλιματικής αλλαγής, όχι μόνο η αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά και σε μεγάλο βαθμό το Military Industrial Complex (MIC) θα υποφέρει, καθώς εξαρτάται επίσης από τέτοια ταχέως εξελισσόμενα chip.
Κάτι καλό επίσης!
Το μειονέκτημα με μια διακοπή παραγωγής/προμήθειας θα ήταν η χαλάρωση στην ανάπτυξη νέας τεχνολογίας chip που υπόκειται σε συνεχή επιστημονική έρευνα και δοκιμές.
Chips War – Δύση εναντίον Κίνας
Είχε ξεκινήσει ήδη πριν από περίπου τρία χρόνια.
Κάποια στιγμή το 2022 προέκυψαν φήμες ότι ο Biden επρόκειτο να εκβιάσει Αμερικανούς που εργάζονταν στην κινεζική βιομηχανία chip αφαιρώντας τους την αμερικανική υπηκοότητα, εάν δεν εγκατέλειπαν αμέσως τη δουλειά τους.
Φυσικά, αυτό είναι πλήρης ανοησία και θα ήταν εντελώς αντισυνταγματικό.
Ούτε καν ο Biden δεν θα μπορούσε να ξεφύγει με μια τέτοια απειλή.
Μέχρι στιγμής δεν έχει συμβεί τίποτα, εκτός από το ότι οι ΗΠΑ απαγόρευσαν στην Ταϊβάν, τον κύριο παραγωγό τέτοιων πολύτιμων chip, να τα προμηθεύσει στην ηπειρωτική Κίνα και ζήτησαν από τον κύριο κατασκευαστή chip της Ταϊπέι, την Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. (TSMC) να κατασκευάσει επειγόντως μια μονάδα παραγωγής chip στην Αριζόνα που αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το 2024.
Ο πρόεδρος της TSMC Mark Liu είπε, ωστόσο, ότι το εργοστάσιο αντιμετώπιζε έλλειψη εργαζομένων με «την εξειδικευμένη τεχνογνωσία που απαιτείται για την εγκατάσταση εξοπλισμού σε εγκαταστάσεις ημιαγωγών».
Ως εκ τούτου, το εργοστάσιο chip TSMC στην Αριζόνα θα πρέπει να αναβάλει την παραγωγή μέχρι το 2025, αντί για το 2024, όπως αναμενόταν από την κυβέρνηση Biden.
Τόσο πολύ για την προσπάθεια της Ουάσιγκτον να ξεπεράσει το Πεκίνο στον παγκόσμιο αγώνα chip, συνεργαζόμενος οικονομικά με την Ταϊβάν.
Για να μην ξεχνάμε, η Ταϊβάν θεωρείται από το Πεκίνο ως αναπόσπαστο μέρος της ηπειρωτικής Κίνας.
Τι είναι η βιομηχανία ημιαγωγών; - Σε τι χρησιμοποιούνται οι ημιαγωγοί;
Είναι ο κλάδος στον οποίο οι εταιρείες συλλαμβάνουν, σχεδιάζουν και κατασκευάζουν μια ηλεκτρονική συσκευή, που ονομάζεται ημιαγωγός, ένα θεμελιώδες συστατικό της σύγχρονης ηλεκτρονικής, όπως τα κινητά τηλέφωνα, οι τηλεοράσεις και οι υπολογιστές.
Καθώς ο κόσμος γίνεται όλο και πιο ψηφιοποιημένος, θα εξαρτάται ολοένα και περισσότερο από τους υπολογιστές και τα ηλεκτρονικά είδη για να βελτιώσουν τις δυνατότητες των συσκευών που κυμαίνονται από τα κουδούνια της πόρτας έως τα μηχανοκίνητα οχήματα – και, για να μην ξεχνάμε το MIC.
Ο τομέας των ημιαγωγών κυριαρχείται από μια χούφτα χώρες, αν και το πεδίο αναπτύσσεται και επεκτείνεται γρήγορα.
Σύμφωνα με τον Λευκό Οίκο, οι ΗΠΑ παράγουν επί του παρόντος περίπου το 10% της παγκόσμιας παραγωγής ημιαγωγών και η Κίνα περίπου το 15%.
Ωστόσο, η εικόνα είναι πολύ πιο σύνθετη.
Κατανοώντας τις αγορές κατασκευής ημιαγωγών και χρηστών, ας δούμε τους μεγαλύτερους παραγωγούς ημιαγωγών στον κόσμο.
Το διπλωματικό καθεστώς της Ταϊβάν είναι μέρος της ηπειρωτικής Κίνας.
Μόνο 12 χώρες αναγνωρίζουν την Ταϊβάν ως κυρίαρχο έθνος.
Αυτό είναι το 6% των μικρότερων μελών του ΟΗΕ.
Για όλους τους πρακτικούς σκοπούς, παρά τις ΗΠΑ (οι οποίες δεν αναγνωρίζουν ούτε την Ταϊβάν ως αυτόνομη και κυρίαρχη χώρα), η Ταϊβάν πρέπει να θεωρείται μέρος της ηπειρωτικής Κίνας.
Έτσι, de facto, η παραγωγή της Ταϊβάν αποτελεί μέρος της παραγωγής της Κίνας.
Η Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. (TSMC) κατασκευάζει μόνη της περίπου το 50% των ημιαγωγών παγκοσμίως.
Σε αντίθεση με τους κατασκευαστές ημιαγωγών όπως η Samsung ή η Intel, που παράγουν ημιαγωγούς για χρήση στα δικά τους προϊόντα, η TSMC κατασκευάζει ημιαγωγούς για πολλές άλλες εταιρείες, όπως η Apple, η Advanced Micro Devices (AMD), η Καλιφόρνια και άλλες.
Αυτό είναι γνωστό ως το κάθετο επιχειρηματικό μοντέλο.
Η επιτυχία της Ταϊβάν στην παραγωγή ημιαγωγών προέρχεται από μια ισχυρή αλυσίδα εφοδιασμού ημιαγωγών από άκρο σε άκρο.
Η Ταϊβάν φιλοξενεί χιλιάδες εταιρείες που σχετίζονται με ημιαγωγούς, οι οποίες μπορούν να χειριστούν συλλογικά κάθε πτυχή της διαδικασίας κατασκευής ημιαγωγών, από το σχεδιασμό του κυκλώματος μέχρι την κατασκευή και τη δοκιμή του τελικού προϊόντος.
Η Ταϊβάν φιλοξενεί επίσης πολλές υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις παραγωγής, μερικές από τις οποίες μπορούν να παράγουν ημιαγωγούς που δεν μπορούν να κατασκευαστούν πουθενά αλλού στον κόσμο.
Αυτά τα χαρακτηριστικά καθιστούν τη βιομηχανία ημιαγωγών της Ταϊβάν ιδανική επιλογή για εταιρείες που απαιτούν ημιαγωγούς για τα προϊόντα τους, αλλά δεν έχουν τη χρηματοδότηση ή/και την επιθυμία να φτιάξουν το δικό τους εργοστάσιο κατασκευής, το οποίο θα μπορούσε να κοστίσει ένα δισεκατομμύριο δολάρια ΗΠΑ ή περισσότερο.
Από την άλλη πλευρά, η αξιοσημείωτη επιτυχία της Ταϊβάν σημαίνει επίσης ότι αν κάτι πάει στραβά με την κατασκευή ημιαγωγών στην Ταϊβάν, ολόκληρος ο κόσμος μπορεί να νιώσει τον αντίκτυπο.
Νότια Κορέα
– η πολυεθνική εταιρεία Samsung Electronics είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας στον κόσμο όσον αφορά τα έσοδα, καθώς και μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παραγωγής ημιαγωγών στον κόσμο.
Η Samsung λειτουργεί τόσο ως Κατασκευαστής Ολοκληρωμένων Συσκευών (IDM), κατασκευάζοντας ημιαγωγούς για χρήση στα δικά της προϊόντα, όσο και ως χυτήριο, παράγοντας ημιαγωγούς για άλλες εταιρείες.
Οι ημιαγωγοί που παράγονται από τη Samsung και άλλες εταιρείες (όπως η SK Hynix) στα 70 και πλέον εργοστάσια κατασκευής της χώρας, αποτελούν τη μεγαλύτερη εξαγωγή της Νότιας Κορέας και αποτελούν το 15% των συνολικών εξαγωγών της χώρας το 2021.
Ιαπωνία
– μία από τις πιο προηγμένες τεχνολογικά χώρες του κόσμου φιλοξενεί περισσότερες από 100 μονάδες κατασκευής ημιαγωγών, οι περισσότερες από τις οποίες ανήκουν σε ιαπωνικές, αμερικανικές ή ταϊβανέζικες εταιρείες.
Όπως και σε άλλες κορυφαίες χώρες παραγωγής ημιαγωγών, η ιαπωνική κυβέρνηση εργάζεται για την επέκταση των δυνατοτήτων κατασκευής ημιαγωγών της χώρας.
Ηνωμένες Πολιτείες
– κατείχαν περίπου το 12% της παγκόσμιας ικανότητας κατασκευής chip από το 2021.
Αυτό είναι ένα σημαντικά χαμηλότερο ποσοστό της παγκόσμιας ικανότητας από αυτό που απολάμβαναν οι ΗΠΑ μόλις μερικές δεκαετίες προηγουμένως (37% το 1990), πριν από χώρες όπως η Ταϊβάν και η Κίνα αύξησαν τις δυνατότητες παραγωγής ημιαγωγών.
Ωστόσο, η βιομηχανία ημιαγωγών των ΗΠΑ παραμένει αρκετά προσοδοφόρα.
Σύμφωνα με την Ένωση Βιομηχανίας Ημιαγωγών (SIA), οι εξαγωγές ημιαγωγών πρόσθεσαν 62 δισεκατομμύρια δολάρια στην οικονομία των ΗΠΑ το 2021, περισσότερα από οποιοδήποτε άλλο προϊόν εκτός από το διυλισμένο πετρέλαιο, τα αεροσκάφη, το αργό πετρέλαιο και το φυσικό αέριο.
Πολλά από τα εξαγόμενα chip επιστρέφουν στις ΗΠΑ με τη μορφή τελικών ηλεκτρονικών ειδών ευρείας κατανάλωσης.
Παρά το γεγονός ότι κατέχουν μόλις το 12% της παραγωγικής ικανότητας, οι εταιρείες με έδρα τις ΗΠΑ κατείχαν περισσότερο από το 45% του συνολικού μεριδίου αγοράς ημιαγωγών. Αυτή η φαινομενική απόκλιση μπορεί να εξηγηθεί τόσο από την αξία σε δολάρια των εισαγόμενων ημιαγωγών των ΗΠΑ, όσο και από το γεγονός ότι πολλές εταιρείες με έδρα τις ΗΠΑ κατέχουν και λειτουργούν εργοστάσια κατασκευής ημιαγωγών σε άλλες χώρες, όπως η Ιαπωνία.
Η Κίνα – ένας από τους κύριους κόμβους παραγωγής στον κόσμο, είναι μια άλλη χώρα στη διαδικασία επέκτασης της παραγωγικής της ικανότητας ημιαγωγών.
Η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο για ημιαγωγούς, εν μέρει χάρη στον τεράστιο κλάδο παραγωγής ηλεκτρονικών της.
Ωστόσο, η κινεζική κυβέρνηση έχει βάλει στόχο να επεκτείνει τις παραγωγικές δυνατότητες της χώρας σε σημείο που η Κίνα να γίνει αυτοδύναμη, παράγοντας τον απαιτούμενο αριθμό ημιαγωγών στην εγχώρια αγορά, χωρίς να χρειάζεται εισαγωγές.
Η Κίνα αναμένεται να παράγει έως και το 25% των ημιαγωγών παγκοσμίως μέχρι το έτος 2030.
Άλλοι παραγωγοί ημιαγωγών με αυξανόμενη ικανότητα είναι το Ισραήλ, η Ολλανδία, η Μαλαισία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γερμανία.
Διαταραχές παραγωγής ημιαγωγών και εφοδιαστικής αλυσίδας.
Η πανδημία του COVID-19 προκάλεσε σοβαρή επιβράδυνση στην κατασκευή ημιαγωγών, καθώς και στη μεταφορά τόσο των πρώτων υλών όσο και των τελικών ημιαγωγών, προκαλώντας παγκόσμια έλλειψη.
Οι ΗΠΑ εργάζονται τώρα για να επεκτείνουν ενεργά τις εγχώριες δυνατότητες κατασκευής ημιαγωγών της χώρας.
Λαμβάνοντας υπόψη αυτό το υπόβαθρο, μπορεί να φαίνεται λίγο αφελές για την κυβέρνηση Biden να δηλώσει ότι η Κίνα θα πρέπει να απαγορεύεται από τη λήψη νέων και ενημερωμένων τεχνολογιών ημιαγωγών και από την εξαγωγή ημιαγωγών.
Όπως δείχνει η παραπάνω επισκόπηση, πολλοί από τους κατασκευαστές ημιαγωγών είναι σε κάποιο βαθμό αλληλένδετοι, ιδίως η ηπειρωτική Κίνα και η Ταϊβάν.
Στον τομέα της επιστήμης και της παραγωγής ημιαγωγών, η ηπειρωτική Κίνα και η Ταϊβάν συνεργάζονται εδώ και καιρό, πράγμα που σημαίνει ότι η Ταϊβάν, κυρίως η TSMC, έχει δημιουργήσει πολλές εγκαταστάσεις παραγωγής στην ηπειρωτική Κίνα.
Επιστήμονες και ερευνητές ηλεκτρονικών καθώς και εργαζόμενοι από την ηπειρωτική Κίνα εργάζονται εδώ και χρόνια στη μεταποίηση, σε εργοστάσια στην Ταϊβάν και αντίστροφα.
Υπάρχει επίσης ανταλλαγή επενδύσεων κεφαλαίων ημιαγωγών μεταξύ των δύο κινεζικών οντοτήτων.
Για αυτόν και άλλους λόγους, θα ήταν πολύ έξυπνο για τους ανθρώπους του Biden και για τον υπόλοιπο δυτικό κόσμο να πιστεύουν ότι η Κίνα θα μπορούσε να «πνιγεί» - να της επιβληθούν κυρώσεις, να χρησιμοποιήσει έναν από τους αγαπημένους όρους της Ουάσιγκτον - μέσω του καναλιού ημιαγωγών.
Τώρα – ποιος κερδίζει και ποιος χάνει το «chip war»;
Αν μη τι άλλο, με την απαγόρευση των εξαγωγών ημιαγωγών από την Κίνα, η Δύση, κυρίως οι ΗΠΑ και από την ένωση, η Ευρώπη, απλώς θα πυροβολούσαν στα πόδια τους – ή και υψηλότερα, κάνοντας ένα περαιτέρω βήμα στην οικονομική αυτοκτονία.
Ίσως όμως αυτό να είναι στην ατζέντα της Δύσης…
Σε ένα πρόσφατο ταξίδι στην Κίνα, όταν ανέβηκε αυτό το θέμα, οι Κινέζοι ομολόγοι υπαινίχθηκε ότι αυτό το θέμα δεν είναι καινούργιο για αυτούς, ότι είχαν άφθονο χρόνο να προετοιμαστούν γι' αυτό (από τότε που η Κυβέρνηση της Ουάσιγκτον ανέβηκε στην εξουσία και καυχιόταν για " κυρώσεις» στην Κίνα με ημιαγωγούς).
Πρόσθεσαν, αν η Δύση δεν θέλει κινέζικους ημιαγωγούς..., κανένα πρόβλημα.
Υπάρχει μια τεράστια ταχέως αναπτυσσόμενη ασιατική αγορά εκεί έξω.
Αναφέρθηκαν ιδιαίτερα στη Συμφωνία Ελεύθερου Εμπορίου RCEP, η οποία τέθηκε σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2022.
Το RCEP σημαίνει Περιφερειακή Συνολική Οικονομική Συνεργασία.
Είναι μια συμφωνία ελεύθερου εμπορίου μεταξύ των χωρών της Ασίας-Ειρηνικού της Αυστραλίας, του Μπρουνέι, της Καμπότζης, της Κίνας, της Ινδονησίας, της Ιαπωνίας, της Νότιας Κορέας, του Λάος, της Μαλαισίας, της Μιανμάρ, της Νέας Ζηλανδίας, των Φιλιππίνων, της Σιγκαπούρης, της Ταϊλάνδης και του Βιετνάμ.
Συχνά αναφέρεται ως "ASEAN συν τέσσερα".
Το RCEP αναμένεται μέχρι το 2030 να γίνει η μεγαλύτερη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου στον κόσμο, υπερβαίνοντας το σύνολο όλων των άλλων εμπορικών συμφωνιών στον κόσμο.
Τέλος, οι Κινέζοι άφησαν να εννοηθεί πολύ ρεαλιστικά το γεγονός ότι τελικά η Ταϊβάν και η ηπειρωτική Κίνα είναι ΜΙΑ χώρα – δηλαδή ΕΝΑ έθνος κατασκευής ημιαγωγών.
Πρόσθεσαν, ότι πολλοί, αν όχι οι περισσότεροι Ταϊβανέζοι, έχουν κουραστεί από τον «ενδιάμεσο» ρόλο τους, το άγχος που σχετίζεται με έναν πιθανό πόλεμο που τροφοδοτείται από την Ουάσιγκτον, και θα προτιμούσαν να ενσωματωθούν στην ηπειρωτική Κίνα, όσο πιο γρήγορα τόσο το καλύτερο.
Είναι θέμα διχασμένων οικογενειών και κατανόησης μιας ήδη υπάρχουσας στενής συνεργασίας και μιας έντονης ανταλλαγής τεχνολογίας, κεφαλαίων και επιστημονικής έρευνας μεταξύ των δύο κινεζικών μονάδων, έτσι ώστε μακροπρόθεσμα αυτή να είναι η μόνη ειρηνική λύση για μια ευημερούσα συμβίωση.
www.bankingnews.gr
Ολόκληρη η αυτοκινητοβιομηχανία θα μπορούσε να παραλύσει.
Αν και αυτό θα ήταν υπέροχο για τους τρομοκράτες της υπερθέρμανσης του πλανήτη / της κλιματικής αλλαγής, όχι μόνο η αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά και σε μεγάλο βαθμό το Military Industrial Complex (MIC) θα υποφέρει, καθώς εξαρτάται επίσης από τέτοια ταχέως εξελισσόμενα chip.
Κάτι καλό επίσης!
Το μειονέκτημα με μια διακοπή παραγωγής/προμήθειας θα ήταν η χαλάρωση στην ανάπτυξη νέας τεχνολογίας chip που υπόκειται σε συνεχή επιστημονική έρευνα και δοκιμές.
Chips War – Δύση εναντίον Κίνας
Είχε ξεκινήσει ήδη πριν από περίπου τρία χρόνια.
Κάποια στιγμή το 2022 προέκυψαν φήμες ότι ο Biden επρόκειτο να εκβιάσει Αμερικανούς που εργάζονταν στην κινεζική βιομηχανία chip αφαιρώντας τους την αμερικανική υπηκοότητα, εάν δεν εγκατέλειπαν αμέσως τη δουλειά τους.
Φυσικά, αυτό είναι πλήρης ανοησία και θα ήταν εντελώς αντισυνταγματικό.
Ούτε καν ο Biden δεν θα μπορούσε να ξεφύγει με μια τέτοια απειλή.
Μέχρι στιγμής δεν έχει συμβεί τίποτα, εκτός από το ότι οι ΗΠΑ απαγόρευσαν στην Ταϊβάν, τον κύριο παραγωγό τέτοιων πολύτιμων chip, να τα προμηθεύσει στην ηπειρωτική Κίνα και ζήτησαν από τον κύριο κατασκευαστή chip της Ταϊπέι, την Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. (TSMC) να κατασκευάσει επειγόντως μια μονάδα παραγωγής chip στην Αριζόνα που αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το 2024.
Ο πρόεδρος της TSMC Mark Liu είπε, ωστόσο, ότι το εργοστάσιο αντιμετώπιζε έλλειψη εργαζομένων με «την εξειδικευμένη τεχνογνωσία που απαιτείται για την εγκατάσταση εξοπλισμού σε εγκαταστάσεις ημιαγωγών».
Ως εκ τούτου, το εργοστάσιο chip TSMC στην Αριζόνα θα πρέπει να αναβάλει την παραγωγή μέχρι το 2025, αντί για το 2024, όπως αναμενόταν από την κυβέρνηση Biden.
Τόσο πολύ για την προσπάθεια της Ουάσιγκτον να ξεπεράσει το Πεκίνο στον παγκόσμιο αγώνα chip, συνεργαζόμενος οικονομικά με την Ταϊβάν.
Για να μην ξεχνάμε, η Ταϊβάν θεωρείται από το Πεκίνο ως αναπόσπαστο μέρος της ηπειρωτικής Κίνας.
Τι είναι η βιομηχανία ημιαγωγών; - Σε τι χρησιμοποιούνται οι ημιαγωγοί;
Είναι ο κλάδος στον οποίο οι εταιρείες συλλαμβάνουν, σχεδιάζουν και κατασκευάζουν μια ηλεκτρονική συσκευή, που ονομάζεται ημιαγωγός, ένα θεμελιώδες συστατικό της σύγχρονης ηλεκτρονικής, όπως τα κινητά τηλέφωνα, οι τηλεοράσεις και οι υπολογιστές.
Καθώς ο κόσμος γίνεται όλο και πιο ψηφιοποιημένος, θα εξαρτάται ολοένα και περισσότερο από τους υπολογιστές και τα ηλεκτρονικά είδη για να βελτιώσουν τις δυνατότητες των συσκευών που κυμαίνονται από τα κουδούνια της πόρτας έως τα μηχανοκίνητα οχήματα – και, για να μην ξεχνάμε το MIC.
Ο τομέας των ημιαγωγών κυριαρχείται από μια χούφτα χώρες, αν και το πεδίο αναπτύσσεται και επεκτείνεται γρήγορα.
Σύμφωνα με τον Λευκό Οίκο, οι ΗΠΑ παράγουν επί του παρόντος περίπου το 10% της παγκόσμιας παραγωγής ημιαγωγών και η Κίνα περίπου το 15%.
Ωστόσο, η εικόνα είναι πολύ πιο σύνθετη.
Κατανοώντας τις αγορές κατασκευής ημιαγωγών και χρηστών, ας δούμε τους μεγαλύτερους παραγωγούς ημιαγωγών στον κόσμο.
Το διπλωματικό καθεστώς της Ταϊβάν είναι μέρος της ηπειρωτικής Κίνας.
Μόνο 12 χώρες αναγνωρίζουν την Ταϊβάν ως κυρίαρχο έθνος.
Αυτό είναι το 6% των μικρότερων μελών του ΟΗΕ.
Για όλους τους πρακτικούς σκοπούς, παρά τις ΗΠΑ (οι οποίες δεν αναγνωρίζουν ούτε την Ταϊβάν ως αυτόνομη και κυρίαρχη χώρα), η Ταϊβάν πρέπει να θεωρείται μέρος της ηπειρωτικής Κίνας.
Έτσι, de facto, η παραγωγή της Ταϊβάν αποτελεί μέρος της παραγωγής της Κίνας.
Η Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. (TSMC) κατασκευάζει μόνη της περίπου το 50% των ημιαγωγών παγκοσμίως.
Σε αντίθεση με τους κατασκευαστές ημιαγωγών όπως η Samsung ή η Intel, που παράγουν ημιαγωγούς για χρήση στα δικά τους προϊόντα, η TSMC κατασκευάζει ημιαγωγούς για πολλές άλλες εταιρείες, όπως η Apple, η Advanced Micro Devices (AMD), η Καλιφόρνια και άλλες.
Αυτό είναι γνωστό ως το κάθετο επιχειρηματικό μοντέλο.
Η επιτυχία της Ταϊβάν στην παραγωγή ημιαγωγών προέρχεται από μια ισχυρή αλυσίδα εφοδιασμού ημιαγωγών από άκρο σε άκρο.
Η Ταϊβάν φιλοξενεί χιλιάδες εταιρείες που σχετίζονται με ημιαγωγούς, οι οποίες μπορούν να χειριστούν συλλογικά κάθε πτυχή της διαδικασίας κατασκευής ημιαγωγών, από το σχεδιασμό του κυκλώματος μέχρι την κατασκευή και τη δοκιμή του τελικού προϊόντος.
Η Ταϊβάν φιλοξενεί επίσης πολλές υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις παραγωγής, μερικές από τις οποίες μπορούν να παράγουν ημιαγωγούς που δεν μπορούν να κατασκευαστούν πουθενά αλλού στον κόσμο.
Αυτά τα χαρακτηριστικά καθιστούν τη βιομηχανία ημιαγωγών της Ταϊβάν ιδανική επιλογή για εταιρείες που απαιτούν ημιαγωγούς για τα προϊόντα τους, αλλά δεν έχουν τη χρηματοδότηση ή/και την επιθυμία να φτιάξουν το δικό τους εργοστάσιο κατασκευής, το οποίο θα μπορούσε να κοστίσει ένα δισεκατομμύριο δολάρια ΗΠΑ ή περισσότερο.
Από την άλλη πλευρά, η αξιοσημείωτη επιτυχία της Ταϊβάν σημαίνει επίσης ότι αν κάτι πάει στραβά με την κατασκευή ημιαγωγών στην Ταϊβάν, ολόκληρος ο κόσμος μπορεί να νιώσει τον αντίκτυπο.
Νότια Κορέα
– η πολυεθνική εταιρεία Samsung Electronics είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας στον κόσμο όσον αφορά τα έσοδα, καθώς και μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παραγωγής ημιαγωγών στον κόσμο.
Η Samsung λειτουργεί τόσο ως Κατασκευαστής Ολοκληρωμένων Συσκευών (IDM), κατασκευάζοντας ημιαγωγούς για χρήση στα δικά της προϊόντα, όσο και ως χυτήριο, παράγοντας ημιαγωγούς για άλλες εταιρείες.
Οι ημιαγωγοί που παράγονται από τη Samsung και άλλες εταιρείες (όπως η SK Hynix) στα 70 και πλέον εργοστάσια κατασκευής της χώρας, αποτελούν τη μεγαλύτερη εξαγωγή της Νότιας Κορέας και αποτελούν το 15% των συνολικών εξαγωγών της χώρας το 2021.
Ιαπωνία
– μία από τις πιο προηγμένες τεχνολογικά χώρες του κόσμου φιλοξενεί περισσότερες από 100 μονάδες κατασκευής ημιαγωγών, οι περισσότερες από τις οποίες ανήκουν σε ιαπωνικές, αμερικανικές ή ταϊβανέζικες εταιρείες.
Όπως και σε άλλες κορυφαίες χώρες παραγωγής ημιαγωγών, η ιαπωνική κυβέρνηση εργάζεται για την επέκταση των δυνατοτήτων κατασκευής ημιαγωγών της χώρας.
Ηνωμένες Πολιτείες
– κατείχαν περίπου το 12% της παγκόσμιας ικανότητας κατασκευής chip από το 2021.
Αυτό είναι ένα σημαντικά χαμηλότερο ποσοστό της παγκόσμιας ικανότητας από αυτό που απολάμβαναν οι ΗΠΑ μόλις μερικές δεκαετίες προηγουμένως (37% το 1990), πριν από χώρες όπως η Ταϊβάν και η Κίνα αύξησαν τις δυνατότητες παραγωγής ημιαγωγών.
Ωστόσο, η βιομηχανία ημιαγωγών των ΗΠΑ παραμένει αρκετά προσοδοφόρα.
Σύμφωνα με την Ένωση Βιομηχανίας Ημιαγωγών (SIA), οι εξαγωγές ημιαγωγών πρόσθεσαν 62 δισεκατομμύρια δολάρια στην οικονομία των ΗΠΑ το 2021, περισσότερα από οποιοδήποτε άλλο προϊόν εκτός από το διυλισμένο πετρέλαιο, τα αεροσκάφη, το αργό πετρέλαιο και το φυσικό αέριο.
Πολλά από τα εξαγόμενα chip επιστρέφουν στις ΗΠΑ με τη μορφή τελικών ηλεκτρονικών ειδών ευρείας κατανάλωσης.
Παρά το γεγονός ότι κατέχουν μόλις το 12% της παραγωγικής ικανότητας, οι εταιρείες με έδρα τις ΗΠΑ κατείχαν περισσότερο από το 45% του συνολικού μεριδίου αγοράς ημιαγωγών. Αυτή η φαινομενική απόκλιση μπορεί να εξηγηθεί τόσο από την αξία σε δολάρια των εισαγόμενων ημιαγωγών των ΗΠΑ, όσο και από το γεγονός ότι πολλές εταιρείες με έδρα τις ΗΠΑ κατέχουν και λειτουργούν εργοστάσια κατασκευής ημιαγωγών σε άλλες χώρες, όπως η Ιαπωνία.
Η Κίνα – ένας από τους κύριους κόμβους παραγωγής στον κόσμο, είναι μια άλλη χώρα στη διαδικασία επέκτασης της παραγωγικής της ικανότητας ημιαγωγών.
Η Κίνα είναι η μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο για ημιαγωγούς, εν μέρει χάρη στον τεράστιο κλάδο παραγωγής ηλεκτρονικών της.
Ωστόσο, η κινεζική κυβέρνηση έχει βάλει στόχο να επεκτείνει τις παραγωγικές δυνατότητες της χώρας σε σημείο που η Κίνα να γίνει αυτοδύναμη, παράγοντας τον απαιτούμενο αριθμό ημιαγωγών στην εγχώρια αγορά, χωρίς να χρειάζεται εισαγωγές.
Η Κίνα αναμένεται να παράγει έως και το 25% των ημιαγωγών παγκοσμίως μέχρι το έτος 2030.
Άλλοι παραγωγοί ημιαγωγών με αυξανόμενη ικανότητα είναι το Ισραήλ, η Ολλανδία, η Μαλαισία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γερμανία.
Διαταραχές παραγωγής ημιαγωγών και εφοδιαστικής αλυσίδας.
Η πανδημία του COVID-19 προκάλεσε σοβαρή επιβράδυνση στην κατασκευή ημιαγωγών, καθώς και στη μεταφορά τόσο των πρώτων υλών όσο και των τελικών ημιαγωγών, προκαλώντας παγκόσμια έλλειψη.
Οι ΗΠΑ εργάζονται τώρα για να επεκτείνουν ενεργά τις εγχώριες δυνατότητες κατασκευής ημιαγωγών της χώρας.
Λαμβάνοντας υπόψη αυτό το υπόβαθρο, μπορεί να φαίνεται λίγο αφελές για την κυβέρνηση Biden να δηλώσει ότι η Κίνα θα πρέπει να απαγορεύεται από τη λήψη νέων και ενημερωμένων τεχνολογιών ημιαγωγών και από την εξαγωγή ημιαγωγών.
Όπως δείχνει η παραπάνω επισκόπηση, πολλοί από τους κατασκευαστές ημιαγωγών είναι σε κάποιο βαθμό αλληλένδετοι, ιδίως η ηπειρωτική Κίνα και η Ταϊβάν.
Στον τομέα της επιστήμης και της παραγωγής ημιαγωγών, η ηπειρωτική Κίνα και η Ταϊβάν συνεργάζονται εδώ και καιρό, πράγμα που σημαίνει ότι η Ταϊβάν, κυρίως η TSMC, έχει δημιουργήσει πολλές εγκαταστάσεις παραγωγής στην ηπειρωτική Κίνα.
Επιστήμονες και ερευνητές ηλεκτρονικών καθώς και εργαζόμενοι από την ηπειρωτική Κίνα εργάζονται εδώ και χρόνια στη μεταποίηση, σε εργοστάσια στην Ταϊβάν και αντίστροφα.
Υπάρχει επίσης ανταλλαγή επενδύσεων κεφαλαίων ημιαγωγών μεταξύ των δύο κινεζικών οντοτήτων.
Για αυτόν και άλλους λόγους, θα ήταν πολύ έξυπνο για τους ανθρώπους του Biden και για τον υπόλοιπο δυτικό κόσμο να πιστεύουν ότι η Κίνα θα μπορούσε να «πνιγεί» - να της επιβληθούν κυρώσεις, να χρησιμοποιήσει έναν από τους αγαπημένους όρους της Ουάσιγκτον - μέσω του καναλιού ημιαγωγών.
Τώρα – ποιος κερδίζει και ποιος χάνει το «chip war»;
Αν μη τι άλλο, με την απαγόρευση των εξαγωγών ημιαγωγών από την Κίνα, η Δύση, κυρίως οι ΗΠΑ και από την ένωση, η Ευρώπη, απλώς θα πυροβολούσαν στα πόδια τους – ή και υψηλότερα, κάνοντας ένα περαιτέρω βήμα στην οικονομική αυτοκτονία.
Ίσως όμως αυτό να είναι στην ατζέντα της Δύσης…
Σε ένα πρόσφατο ταξίδι στην Κίνα, όταν ανέβηκε αυτό το θέμα, οι Κινέζοι ομολόγοι υπαινίχθηκε ότι αυτό το θέμα δεν είναι καινούργιο για αυτούς, ότι είχαν άφθονο χρόνο να προετοιμαστούν γι' αυτό (από τότε που η Κυβέρνηση της Ουάσιγκτον ανέβηκε στην εξουσία και καυχιόταν για " κυρώσεις» στην Κίνα με ημιαγωγούς).
Πρόσθεσαν, αν η Δύση δεν θέλει κινέζικους ημιαγωγούς..., κανένα πρόβλημα.
Υπάρχει μια τεράστια ταχέως αναπτυσσόμενη ασιατική αγορά εκεί έξω.
Αναφέρθηκαν ιδιαίτερα στη Συμφωνία Ελεύθερου Εμπορίου RCEP, η οποία τέθηκε σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2022.
Το RCEP σημαίνει Περιφερειακή Συνολική Οικονομική Συνεργασία.
Είναι μια συμφωνία ελεύθερου εμπορίου μεταξύ των χωρών της Ασίας-Ειρηνικού της Αυστραλίας, του Μπρουνέι, της Καμπότζης, της Κίνας, της Ινδονησίας, της Ιαπωνίας, της Νότιας Κορέας, του Λάος, της Μαλαισίας, της Μιανμάρ, της Νέας Ζηλανδίας, των Φιλιππίνων, της Σιγκαπούρης, της Ταϊλάνδης και του Βιετνάμ.
Συχνά αναφέρεται ως "ASEAN συν τέσσερα".
Το RCEP αναμένεται μέχρι το 2030 να γίνει η μεγαλύτερη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου στον κόσμο, υπερβαίνοντας το σύνολο όλων των άλλων εμπορικών συμφωνιών στον κόσμο.
Τέλος, οι Κινέζοι άφησαν να εννοηθεί πολύ ρεαλιστικά το γεγονός ότι τελικά η Ταϊβάν και η ηπειρωτική Κίνα είναι ΜΙΑ χώρα – δηλαδή ΕΝΑ έθνος κατασκευής ημιαγωγών.
Πρόσθεσαν, ότι πολλοί, αν όχι οι περισσότεροι Ταϊβανέζοι, έχουν κουραστεί από τον «ενδιάμεσο» ρόλο τους, το άγχος που σχετίζεται με έναν πιθανό πόλεμο που τροφοδοτείται από την Ουάσιγκτον, και θα προτιμούσαν να ενσωματωθούν στην ηπειρωτική Κίνα, όσο πιο γρήγορα τόσο το καλύτερο.
Είναι θέμα διχασμένων οικογενειών και κατανόησης μιας ήδη υπάρχουσας στενής συνεργασίας και μιας έντονης ανταλλαγής τεχνολογίας, κεφαλαίων και επιστημονικής έρευνας μεταξύ των δύο κινεζικών μονάδων, έτσι ώστε μακροπρόθεσμα αυτή να είναι η μόνη ειρηνική λύση για μια ευημερούσα συμβίωση.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών