Η γερμανική βιομηχανία ποντάρει στη συμφωνία Mercosur για την επιβίωσή της - Οργή στη Γαλλία
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία είναι και η ίδια Γερμανίδα, ταξίδεψε στην Ουρουγουάη την Πέμπτη σε μια προσπάθεια να σφραγίσει μια εμπορική συμφωνία-ορόσημο της ΕΕ με τη Νότια Αμερική, την οποία το Βερολίνο επιθυμεί απεγνωσμένα και η Γαλλία μισεί.
Υπονοώντας ότι η γραμμή τερματισμού για μια συμφωνία - που ετοιμάζεται εδώ και δεκαετίες - ήταν επιτέλους ορατή, έγραψε στο Χ: "Ας δουλέψουμε, ας τη διασχίσουμε."
Για τους Γερμανούς, αυτά είναι σπουδαία νέα.
Όλο και περισσότερο εξοργισμένοι με τη βιομηχανική παρακμή, η συμφωνία της Mercosur είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να βοηθήσει στην εξεύρεση νέων αγορών ανάπτυξης για τους δοκιμαζόμενους πρωταθλητές της γερμανικής μεταποίησης.
Το μεγάλης επιρροής λόμπι αυτοκινήτων VDA δήλωσε την Πέμπτη ότι είναι "κεντρικής σημασίας" η επίτευξη της συμφωνίας, σύμφωνα με το Politico.
Οργή στη Γαλλία, ρήγμα με Γερμανία
Για τους Γάλλους, το ταξίδι της von der Leyen στο Μοντεβιδέο αποτελεί ανάθεμα.
Το μίσος για τη συμφωνία Mercosur με την Αργεντινή, τη Βραζιλία, την Ουρουγουάη, την Παραγουάη και τη Βολιβία διαπερνά ολόκληρη την πολιτική τάξη.
Οι Γάλλοι φοβούνται ότι η συμφωνία θα υπονομεύσει τους αγρότες τους με ένα κύμα φθηνών πουλερικών και βοδινού κρέατος από τη Λατινική Αμερική - και θα ξεσηκώσει τη λαϊκή οργή κατά του κατεστημένου και της ΕΕ.
Το ρήγμα Παρισιού-Βερολίνου είναι τόσο ευαίσθητο για ολόκληρη την ΕΕ επειδή η διαπραγμάτευση εμπορικών συμφωνιών είναι μία από τις πιο κρίσιμες αρμοδιότητες που έχουν ανατεθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για λογαριασμό και των 27 χωρών της ΕΕ.
Τα επανειλημμένα βέτο της Γαλλίας στη συμφωνία της Mercosur εξοργίζουν τους Γερμανούς ηγέτες σε τέτοιο βαθμό που αμφισβητούν το νόημα του χειρισμού του εμπορίου από τις Βρυξέλλες και μάλιστα προτείνουν ότι ίσως θα ήταν πιο λογικό για το Βερολίνο να ανακτήσει τον έλεγχο της δικής του εμπορικής πολιτικής.
Μια τέτοια ριζική ανάκτηση αρμοδιοτήτων -το εμπόριο είναι μία από τις λεγόμενες βασικές αρμοδιότητες που ενώνουν το μπλοκ υπό τις Βρυξέλλες- θα έθετε μείζονα ερωτήματα σχετικά με τον λόγο ύπαρξης της ΕΕ.
Μόλις μια εβδομάδα μετά την έναρξη της δεύτερης θητείας της, το ταξίδι στο Μοντεβιδέο αποτελεί επομένως ένα τεράστιο στοίχημα για την von der Leyen, ιδίως δεδομένης της αυξανόμενης πολιτικής κρίσης στη Γαλλία, όπου η κυβέρνηση κατέρρευσε το βράδυ της Τετάρτης.
Ο πρόεδρος Emmanuel Macron έκανε επί χρόνια εκστρατεία για να καθυστερήσει τη συμφωνία.
Το γραφείο του δήλωσε ότι μίλησε με την von der Leyen την Πέμπτη, λέγοντάς της ότι η συμφωνία παραμένει απαράδεκτη στην τρέχουσα μορφή της.
"Χωρίς να το βάζουμε κάτω, θα συνεχίσουμε να υπερασπιζόμαστε τη γεωργική μας κυριαρχία", ανέφερε το Élysée.
Ό,τι κι αν συμβεί στην Ουρουγουάη, οι κίνδυνοι αυξάνονται ότι μία από τις δύο μεγαλύτερες οικονομίες της ΕΕ - ιδρυτικά μέλη του μπλοκ που επί δεκαετίες συνεργάστηκαν για την οικοδόμηση μιας κοινής αγοράς 450 εκατομμυρίων ανθρώπων - θα σπάσει τις γραμμές της και θα προχωρήσει μόνη της: Η Γερμανία να προωθήσει τη συμφωνία και η Γαλλία να επαναστατήσει εναντίον της.
"Η βραχυπρόθεσμη μάχη έχει κερδηθεί από την πλευρά τους, αλλά ο μακροπρόθεσμος πόλεμος για τη διατήρηση της ευρωπαϊκής ενότητας θα μπορούσε να επηρεαστεί", δήλωσε ένας Γάλλος αξιωματούχος, στον οποίο παραχωρήθηκε ανωνυμία για να συζητήσει τον φάκελο με ειλικρίνεια εν μέσω κυβερνητικής κρίσης.
Στη Γερμανία, αντίθετα, το κλίμα ήταν πιο πανηγυρικό.
"Μια πραγματικά καλή ημέρα για την Ευρώπη και επίσης για τη Γερμανία. Αυτή η ομοσπονδιακή κυβέρνηση πάλεψε με πολλή ενέργεια για να διασφαλίσει την επίτευξη αυτής της συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου", δήλωσε η Isabel Cademartori από τους Σοσιαλδημοκράτες του καγκελάριου Olaf Scholz, μιλώντας σε κοινοβουλευτική συζήτηση.
Σκληρή μάχη
Ήταν μια σκληρή μάχη καθώς το Βερολίνο και το Παρίσι προσπαθούσαν να βρουν συμμάχους καθώς οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της ΕΕ και της Mercosur επιταχύνονταν τους τελευταίους μήνες.
Παρόλο που το de facto βέτο της Γαλλίας κατά των μεγάλων εμπορικών συμφωνιών δεν έχει επιβιώσει από την πολιτική της κρίση στο εσωτερικό της χώρας της και την απώλεια επιρροής της στις Βρυξέλλες, προσπάθησε να συσπειρώσει τη μειοψηφία των κρατών μελών της ΕΕ που θα χρειαζόταν για να ακυρώσει τη συμφωνία στο Συμβούλιο της ΕΕ - το διακυβερνητικό σκέλος του μπλοκ.
Αυτό θα απαιτούσε την υποστήριξη χωρών που εκπροσωπούν το 35% του πληθυσμού της ΕΕ, σημειώνει το Politico.
Ενώ η Πολωνία προσχώρησε πρόσφατα στο στρατόπεδο κατά της συμφωνίας, η Ιταλία δεν έχει ακόμη μεταστραφεί, οπότε ο Macron δεν έχει ακόμα τις ψήφους που θα χρειαζόταν.
Γεωπολιτική αξιοπιστία
Για όλη την πολιτική αναταραχή στη Γαλλία, το Βερολίνο και οι υποστηρικτές της συμφωνίας υποστηρίζουν ότι η εμβάθυνση των δεσμών με τις χώρες της Mercosur είναι πάνω απ' όλα ζήτημα γεωπολιτικής αξιοπιστίας για το μπλοκ - σε μια εποχή που ο Donald Trump είναι έτοιμος να προκαλέσει έναν ολοκληρωτικό εμπορικό πόλεμο μόλις αναλάβει επίσημα την προεδρία των ΗΠΑ.
"Ο πρόεδρος της Επιτροπής έχει κατά νου τα συμφέροντα ολόκληρης της ΕΕ. Και πρόκειται για ένα πραγματικά γεωπολιτικό, γεωστρατηγικό ζήτημα", δήλωσε κυβερνητικός αξιωματούχος από μεγάλη χώρα της ΕΕ.
"Αν λέμε πάντα ότι η Ευρώπη πρέπει να είναι ισχυρή στον κόσμο και να συμβαδίζει με την Κίνα και τις ΗΠΑ, τότε δεν μπορούμε να πούμε ότι δεν θα το κάνουμε αυτό με μια συμφωνία αυτού του εύρους", τόνισε.
Η συμφωνία μπορεί επίσης να θεωρηθεί ως εκδίκηση για τη Γερμανία, αφού η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχώρησε σε έρευνα σχετικά με τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα που υποστηρίχθηκε από το Παρίσι - προς απογοήτευση του Βερολίνου.
Η Γερμανία βρέθηκε στην ηττημένη πλευρά μιας ψηφοφορίας για την επιβολή εισαγωγικών δασμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα Made in China, ενώ η Γαλλία μπόρεσε να πανηγυρίσει τη νίκη.
Στη Γερμανία, αντίθετα, το κλίμα ήταν πιο πανηγυρικό.
"Μια πραγματικά καλή ημέρα για την Ευρώπη και επίσης για τη Γερμανία. Αυτή η ομοσπονδιακή κυβέρνηση πάλεψε με πολλή ενέργεια για να διασφαλίσει την επίτευξη αυτής της συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου", δήλωσε η Isabel Cademartori από τους Σοσιαλδημοκράτες του καγκελάριου Olaf Scholz, μιλώντας σε κοινοβουλευτική συζήτηση.
Σκληρή μάχη
Ήταν μια σκληρή μάχη καθώς το Βερολίνο και το Παρίσι προσπαθούσαν να βρουν συμμάχους καθώς οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της ΕΕ και της Mercosur επιταχύνονταν τους τελευταίους μήνες.
Παρόλο που το de facto βέτο της Γαλλίας κατά των μεγάλων εμπορικών συμφωνιών δεν έχει επιβιώσει από την πολιτική της κρίση στο εσωτερικό της χώρας της και την απώλεια επιρροής της στις Βρυξέλλες, προσπάθησε να συσπειρώσει τη μειοψηφία των κρατών μελών της ΕΕ που θα χρειαζόταν για να ακυρώσει τη συμφωνία στο Συμβούλιο της ΕΕ - το διακυβερνητικό σκέλος του μπλοκ.
Αυτό θα απαιτούσε την υποστήριξη χωρών που εκπροσωπούν το 35% του πληθυσμού της ΕΕ, σημειώνει το Politico.
Ενώ η Πολωνία προσχώρησε πρόσφατα στο στρατόπεδο κατά της συμφωνίας, η Ιταλία δεν έχει ακόμη μεταστραφεί, οπότε ο Macron δεν έχει ακόμα τις ψήφους που θα χρειαζόταν.
Γεωπολιτική αξιοπιστία
Για όλη την πολιτική αναταραχή στη Γαλλία, το Βερολίνο και οι υποστηρικτές της συμφωνίας υποστηρίζουν ότι η εμβάθυνση των δεσμών με τις χώρες της Mercosur είναι πάνω απ' όλα ζήτημα γεωπολιτικής αξιοπιστίας για το μπλοκ - σε μια εποχή που ο Donald Trump είναι έτοιμος να προκαλέσει έναν ολοκληρωτικό εμπορικό πόλεμο μόλις αναλάβει επίσημα την προεδρία των ΗΠΑ.
"Ο πρόεδρος της Επιτροπής έχει κατά νου τα συμφέροντα ολόκληρης της ΕΕ. Και πρόκειται για ένα πραγματικά γεωπολιτικό, γεωστρατηγικό ζήτημα", δήλωσε κυβερνητικός αξιωματούχος από μεγάλη χώρα της ΕΕ.
"Αν λέμε πάντα ότι η Ευρώπη πρέπει να είναι ισχυρή στον κόσμο και να συμβαδίζει με την Κίνα και τις ΗΠΑ, τότε δεν μπορούμε να πούμε ότι δεν θα το κάνουμε αυτό με μια συμφωνία αυτού του εύρους", τόνισε.
Η συμφωνία μπορεί επίσης να θεωρηθεί ως εκδίκηση για τη Γερμανία, αφού η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχώρησε σε έρευνα σχετικά με τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα που υποστηρίχθηκε από το Παρίσι - προς απογοήτευση του Βερολίνου.
Η Γερμανία βρέθηκε στην ηττημένη πλευρά μιας ψηφοφορίας για την επιβολή εισαγωγικών δασμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα Made in China, ενώ η Γαλλία μπόρεσε να πανηγυρίσει τη νίκη.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών