Η επόμενη κυβέρνηση της Γερμανίας θα κληθεί να αντιμετωπίσει δομικές προκλήσεις
Ο Olaf Scholz ανέλαβε την καγκελαρία της Γερμανίας με την υπόσχεση να εκσυγχρονίσει και να αναζωογονήσει τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης.
Ωστόσο, μόλις δύο μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022 διέλυσε τα σχέδια του Σοσιαλδημοκράτη πολιτικού και έθεσε σε δοκιμασία τη συνεργασία του με τους Πράσινους και τους Φιλελεύθερους.
Η σύντομη θητεία του χαρακτηρίζεται από ρήξεις στην πολιτική ασφάλειας και άμυνας, καθώς και από την αποτυχία να ανακόψει την οικονομική πτώση της χώρας.
Οικονομία
Ειδικότερα, ο Scholz είχε υποσχεθεί ένα νέο Wirtschaftswunder — ένα μεταπολεμικό οικονομικό θαύμα — μέσω της πραγματοποίησης σημαντικών επενδύσεων στην πράσινη μετάβαση της Γερμανίας.
Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της θητείας του η οικονομία μόλις και μετά βίας αναπτύχθηκε.
Μετά από αύξηση 1,4% του ΑΕΠ το 2022, τα επόμενα δύο χρόνια συρρικνώθηκε και παραμένει στάσιμη στα προ πανδημίας επίπεδα.
Η έλλειψη ανάπτυξης, σε συνδυασμό με τα περιορισμένα δημόσια οικονομικά, προκάλεσε εντάσεις στην τάξη των τριών κυβερνητικών εταίρων.
Αν και ορισμένα εμπόδια, όπως η ενεργειακή κρίση και η επιβράδυνση του παγκόσμιου εμπορίου, ήταν εκτός ελέγχου του Βερολίνου, η διαρκής πολιτική αβεβαιότητα και οι διαφωνίες εντός της κυβέρνησης επιδείνωσαν την κατάσταση.
O επικεφαλής μακροοικονομικών της ING, Carsten Brzeski, υποστήριξε ότι η κυβέρνηση Scholz επιδείνωσε την κατάσταση δημιουργώντας «πολιτική αβεβαιότητα» μέσω των συνεχών διαφωνιών και της κακής επικοινωνίας.
Οι διεθνείς επενδυτές το παρατήρησαν και άρχισαν όλο και περισσότερο να αποφεύγουν τη χώρα.
Η ανεργία, που παρέμενε σταθερή για χρόνια, άρχισε να αυξάνεται μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία.
Με τη μεγαλύτερη εργοδότρια της χώρας, τη Volkswagen, να σχεδιάζει τη μείωση 35.000 θέσεων εργασίας στη χώρα έως το 2030 και τη διάλυση της εγχώριας παραγωγικής ικανότητας, η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας έφτασε σε οριακό σημείο πέρυσι.
Οι Γερμανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων, που δυσκολεύονται να προσφέρουν ανταγωνιστικά ηλεκτρικά οχήματα, έχασαν μερίδιο αγοράς στην Κίνα —τη σημαντικότερη εξαγωγική τους αγορά— και πρέπει να αντιμετωπίσουν Κινέζους ανταγωνιστές στην εγχώρια αγορά.
Η ξαφνική διακοπή των επιδοτήσεων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, απόφαση της κυβέρνησης Scholz στα τέλη του 2023 για να αντιμετωπιστούν οι δημοσιονομικοί περιορισμοί, επηρέασε αρνητικά τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων τη στιγμή που η βιομηχανία είχε μετατρέψει πολλά από τα εγχώρια εργοστάσιά της για την παραγωγή αυτοκινήτων με μπαταρία.
Ενέργεια
H εξάρτηση της Γερμανίας από το φθηνό ρωσικό φυσικό αέριο έβαλε τη χώρα σε μπελάδες μετά τη διάρρηξη των σχέσεων με τον Ρώσο πρόεδρο Putin το 2022.
Ο υπουργός Ενέργειας Robert Habeck επιτάχυνε την κατασκευή τερματικών σταθμών για υγροποιημένο φυσικό αέριο από τις ΗΠΑ και τη Μέση Ανατολή, ενώ ταυτόχρονα επέκτεινε τη χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Ωστόσο, η απόφαση για κλείσιμο των τριών τελευταίων πυρηνικών εργοστασίων το 2023 και η επανεκκίνηση ρυπογόνων μονάδων άνθρακα προκάλεσαν αντιπαραθέσεις.
Η Γερμανία προσώρας έχει αποφύγει τις διακοπές ρεύματος, αλλά οι υψηλές ενεργειακές τιμές παραμένουν πρόβλημα για την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας.
Στέγαση
Το μακροχρόνιο έλλειμμα κατοικιών στη Γερμανία επιδεινώθηκε λόγω της μείωσης της οικοδομικής δραστηριότητας και της αυξημένης ζήτησης λόγω της μετανάστευσης.
Ο Scholz δεν κατάφερε να υλοποιήσει την υπόσχεσή του για την κατασκευή 400.000 κατοικιών ετησίως.
Παρά τις προσπάθειες να περιοριστούν οι αυξήσεις στα ενοίκια, οι τιμές για νέα συμβόλαια εκτοξεύθηκαν, ιδίως στις μεγάλες πόλεις.
Άμυνα
Ο Scholz χαρακτήρισε τον πόλεμο στην Ουκρανία ως Zeitenwende — σημείο καμπής — για την πολιτική ασφάλειας της Γερμανίας.
Παρότι ανακοίνωσε ειδικό ταμείο €100 δισ. για τον εκσυγχρονισμό του στρατού, η διάθεση των κονδυλίων υπήρξε αργή.
Η Γερμανία ενίσχυσε τη στρατιωτική της βοήθεια προς την Ουκρανία, αλλά δέχθηκε κριτική για καθυστερήσεις στην αποστολή οπλισμού.
Υποδομές
Οι υποδομές μεταφορών, ενέργειας και επικοινωνιών της Γερμανίας υποφέρουν από χρόνια υποεπενδύσεων, εν μέρει λόγω των αυστηρών δημοσιονομικών κανόνων της χώρας.
Το "φρένο χρέους", μια συνταγματική διάταξη που εισήγαγε η πρώην καγκελάριος Angela Merkel το 2009, αποτρέπει τις περιφερειακές κυβερνήσεις από το να αναλαμβάνουν νέο χρέος και το ομοσπονδιακό κράτος από το να δανείζεται πάνω από το 0,35% του ΑΕΠ ετησίως.
Το αποτέλεσμα είναι ένα γηρασμένο σιδηροδρομικό δίκτυο, καταρρέοντες αυτοκινητόδρομοι και γέφυρες που βρίσκονται σε κακή κατάσταση.
Η Deutsche Bahn, της οποίας τα τρένα καθυστερούν ολοένα και περισσότερο — όταν λειτουργούν καθόλου — έχει εκτιμήσει ότι χρειάζονται 45 δισεκατομμύρια ευρώ για τον εκσυγχρονισμό.
Η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών από τη χώρα είναι αργή. Σε έρευνα του 2023, το 82% των εταιρειών στη Γερμανία δήλωσε ότι εξακολουθεί να χρησιμοποιεί φαξ.
Η Γερμανία έχει επίσης ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά διείσδυσης οπτικών ινών στις χώρες του ΟΟΣΑ.
Ο Volker Wissing, υπουργός Μεταφορών που αποχώρησε από το φιλελεύθερο FDP όταν το κόμμα αποσύρθηκε από τον συνασπισμό πέρυσι, συνέταξε μια λίστα με 4.000 γέφυρες που χρειάζονται επισκευή.
Έθεσε σε εφαρμογή ένα δεκαετές πρόγραμμα ύψους 27 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου και σχεδίασε την κατασκευή 40 "διαδρόμων" υψηλής ταχύτητας.
Ωστόσο, η χρηματοδότηση αυτών των έργων παραμένει αβέβαιη, καθώς η κυβέρνηση κατέρρευσε πριν εγκριθεί ο προϋπολογισμός του 2025.
Κοινωνία
Η θητεία του Scholz συνοδεύτηκε από κοινωνικές εντάσεις, διαδηλώσεις κατά της ακροδεξιάς και αλλαγές στην πολιτική μετανάστευσης.
Δολοφονία από αιτούντα άσυλο προκάλεσε αντιδράσεις και οδήγησε σε αυστηρότερους ελέγχους στα σύνορα και επιτάχυνση των απελάσεων.
Σε αυτό το πλαίσιο, αν μη τι άλλο, η επόμενη κυβέρνηση της Γερμανίας θα κληθεί να αντιμετωπίσει δομικές προκλήσεις, όπως η υψηλή φορολογία, η γραφειοκρατία και η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού, ενώ η χώρα παραμένει σε μια από τις μεγαλύτερες περιόδους στασιμότητας μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.
Musk: Ανίκανος και ηλίθιος, να παραιτηθεί άμεσα
Υπενθυμίζεται πως ο Αμερικανός δισεκατομμυριούχος Elon Musk είχε καλέσει τον Γερμανό Καγκελάριο Olaf Scholz να παραιτηθεί.
«Ο Scholz πρέπει να παραιτηθεί άμεσα», ανέφερε ο Musk σε ανάρτησή του στο X, προσθέτοντας τον βαρύ χαρακτηρισμό: «Ανίκανος ηλίθιος» για τον Γερμανό Καγκελάριο.
www.bankingnews.gr
Ωστόσο, μόλις δύο μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022 διέλυσε τα σχέδια του Σοσιαλδημοκράτη πολιτικού και έθεσε σε δοκιμασία τη συνεργασία του με τους Πράσινους και τους Φιλελεύθερους.
Η σύντομη θητεία του χαρακτηρίζεται από ρήξεις στην πολιτική ασφάλειας και άμυνας, καθώς και από την αποτυχία να ανακόψει την οικονομική πτώση της χώρας.
Οικονομία
Ειδικότερα, ο Scholz είχε υποσχεθεί ένα νέο Wirtschaftswunder — ένα μεταπολεμικό οικονομικό θαύμα — μέσω της πραγματοποίησης σημαντικών επενδύσεων στην πράσινη μετάβαση της Γερμανίας.
Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της θητείας του η οικονομία μόλις και μετά βίας αναπτύχθηκε.
Μετά από αύξηση 1,4% του ΑΕΠ το 2022, τα επόμενα δύο χρόνια συρρικνώθηκε και παραμένει στάσιμη στα προ πανδημίας επίπεδα.
Η έλλειψη ανάπτυξης, σε συνδυασμό με τα περιορισμένα δημόσια οικονομικά, προκάλεσε εντάσεις στην τάξη των τριών κυβερνητικών εταίρων.
Αν και ορισμένα εμπόδια, όπως η ενεργειακή κρίση και η επιβράδυνση του παγκόσμιου εμπορίου, ήταν εκτός ελέγχου του Βερολίνου, η διαρκής πολιτική αβεβαιότητα και οι διαφωνίες εντός της κυβέρνησης επιδείνωσαν την κατάσταση.
O επικεφαλής μακροοικονομικών της ING, Carsten Brzeski, υποστήριξε ότι η κυβέρνηση Scholz επιδείνωσε την κατάσταση δημιουργώντας «πολιτική αβεβαιότητα» μέσω των συνεχών διαφωνιών και της κακής επικοινωνίας.
Οι διεθνείς επενδυτές το παρατήρησαν και άρχισαν όλο και περισσότερο να αποφεύγουν τη χώρα.
Η ανεργία, που παρέμενε σταθερή για χρόνια, άρχισε να αυξάνεται μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία.
Με τη μεγαλύτερη εργοδότρια της χώρας, τη Volkswagen, να σχεδιάζει τη μείωση 35.000 θέσεων εργασίας στη χώρα έως το 2030 και τη διάλυση της εγχώριας παραγωγικής ικανότητας, η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας έφτασε σε οριακό σημείο πέρυσι.
Οι Γερμανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων, που δυσκολεύονται να προσφέρουν ανταγωνιστικά ηλεκτρικά οχήματα, έχασαν μερίδιο αγοράς στην Κίνα —τη σημαντικότερη εξαγωγική τους αγορά— και πρέπει να αντιμετωπίσουν Κινέζους ανταγωνιστές στην εγχώρια αγορά.
Η ξαφνική διακοπή των επιδοτήσεων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, απόφαση της κυβέρνησης Scholz στα τέλη του 2023 για να αντιμετωπιστούν οι δημοσιονομικοί περιορισμοί, επηρέασε αρνητικά τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων τη στιγμή που η βιομηχανία είχε μετατρέψει πολλά από τα εγχώρια εργοστάσιά της για την παραγωγή αυτοκινήτων με μπαταρία.
Ενέργεια
H εξάρτηση της Γερμανίας από το φθηνό ρωσικό φυσικό αέριο έβαλε τη χώρα σε μπελάδες μετά τη διάρρηξη των σχέσεων με τον Ρώσο πρόεδρο Putin το 2022.
Ο υπουργός Ενέργειας Robert Habeck επιτάχυνε την κατασκευή τερματικών σταθμών για υγροποιημένο φυσικό αέριο από τις ΗΠΑ και τη Μέση Ανατολή, ενώ ταυτόχρονα επέκτεινε τη χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Ωστόσο, η απόφαση για κλείσιμο των τριών τελευταίων πυρηνικών εργοστασίων το 2023 και η επανεκκίνηση ρυπογόνων μονάδων άνθρακα προκάλεσαν αντιπαραθέσεις.
Η Γερμανία προσώρας έχει αποφύγει τις διακοπές ρεύματος, αλλά οι υψηλές ενεργειακές τιμές παραμένουν πρόβλημα για την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας.
Στέγαση
Το μακροχρόνιο έλλειμμα κατοικιών στη Γερμανία επιδεινώθηκε λόγω της μείωσης της οικοδομικής δραστηριότητας και της αυξημένης ζήτησης λόγω της μετανάστευσης.
Ο Scholz δεν κατάφερε να υλοποιήσει την υπόσχεσή του για την κατασκευή 400.000 κατοικιών ετησίως.
Παρά τις προσπάθειες να περιοριστούν οι αυξήσεις στα ενοίκια, οι τιμές για νέα συμβόλαια εκτοξεύθηκαν, ιδίως στις μεγάλες πόλεις.
Άμυνα
Ο Scholz χαρακτήρισε τον πόλεμο στην Ουκρανία ως Zeitenwende — σημείο καμπής — για την πολιτική ασφάλειας της Γερμανίας.
Παρότι ανακοίνωσε ειδικό ταμείο €100 δισ. για τον εκσυγχρονισμό του στρατού, η διάθεση των κονδυλίων υπήρξε αργή.
Η Γερμανία ενίσχυσε τη στρατιωτική της βοήθεια προς την Ουκρανία, αλλά δέχθηκε κριτική για καθυστερήσεις στην αποστολή οπλισμού.
Υποδομές
Οι υποδομές μεταφορών, ενέργειας και επικοινωνιών της Γερμανίας υποφέρουν από χρόνια υποεπενδύσεων, εν μέρει λόγω των αυστηρών δημοσιονομικών κανόνων της χώρας.
Το "φρένο χρέους", μια συνταγματική διάταξη που εισήγαγε η πρώην καγκελάριος Angela Merkel το 2009, αποτρέπει τις περιφερειακές κυβερνήσεις από το να αναλαμβάνουν νέο χρέος και το ομοσπονδιακό κράτος από το να δανείζεται πάνω από το 0,35% του ΑΕΠ ετησίως.
Το αποτέλεσμα είναι ένα γηρασμένο σιδηροδρομικό δίκτυο, καταρρέοντες αυτοκινητόδρομοι και γέφυρες που βρίσκονται σε κακή κατάσταση.
Η Deutsche Bahn, της οποίας τα τρένα καθυστερούν ολοένα και περισσότερο — όταν λειτουργούν καθόλου — έχει εκτιμήσει ότι χρειάζονται 45 δισεκατομμύρια ευρώ για τον εκσυγχρονισμό.
Η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών από τη χώρα είναι αργή. Σε έρευνα του 2023, το 82% των εταιρειών στη Γερμανία δήλωσε ότι εξακολουθεί να χρησιμοποιεί φαξ.
Η Γερμανία έχει επίσης ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά διείσδυσης οπτικών ινών στις χώρες του ΟΟΣΑ.
Ο Volker Wissing, υπουργός Μεταφορών που αποχώρησε από το φιλελεύθερο FDP όταν το κόμμα αποσύρθηκε από τον συνασπισμό πέρυσι, συνέταξε μια λίστα με 4.000 γέφυρες που χρειάζονται επισκευή.
Έθεσε σε εφαρμογή ένα δεκαετές πρόγραμμα ύψους 27 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου και σχεδίασε την κατασκευή 40 "διαδρόμων" υψηλής ταχύτητας.
Ωστόσο, η χρηματοδότηση αυτών των έργων παραμένει αβέβαιη, καθώς η κυβέρνηση κατέρρευσε πριν εγκριθεί ο προϋπολογισμός του 2025.
Κοινωνία
Η θητεία του Scholz συνοδεύτηκε από κοινωνικές εντάσεις, διαδηλώσεις κατά της ακροδεξιάς και αλλαγές στην πολιτική μετανάστευσης.
Δολοφονία από αιτούντα άσυλο προκάλεσε αντιδράσεις και οδήγησε σε αυστηρότερους ελέγχους στα σύνορα και επιτάχυνση των απελάσεων.
Σε αυτό το πλαίσιο, αν μη τι άλλο, η επόμενη κυβέρνηση της Γερμανίας θα κληθεί να αντιμετωπίσει δομικές προκλήσεις, όπως η υψηλή φορολογία, η γραφειοκρατία και η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού, ενώ η χώρα παραμένει σε μια από τις μεγαλύτερες περιόδους στασιμότητας μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.
Musk: Ανίκανος και ηλίθιος, να παραιτηθεί άμεσα
Υπενθυμίζεται πως ο Αμερικανός δισεκατομμυριούχος Elon Musk είχε καλέσει τον Γερμανό Καγκελάριο Olaf Scholz να παραιτηθεί.
«Ο Scholz πρέπει να παραιτηθεί άμεσα», ανέφερε ο Musk σε ανάρτησή του στο X, προσθέτοντας τον βαρύ χαρακτηρισμό: «Ανίκανος ηλίθιος» για τον Γερμανό Καγκελάριο.
Πριν από αυτή τη δήλωση, είχε προηγηθεί η απάντηση του Scholz για τη στήριξη του δισεκατομμυριούχου επιχειρηματία προς την Εναλλακτική για τη Γερμανία (AfD)JUST IN:—Elon Musk calls on German chancellor to resign.
— The World Index (@theworlldindex) December 20, 2024
"Scholz should resign immediately. Incompetent fool." pic.twitter.com/hAQt9hCcDR
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών