Τελευταία Νέα
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Οργή στο Πεκίνο για το «παιδί του Deng» που πούλησε στην BlackRock τα κινεζικά λιμάνια - H ήττα στη διώρυγα του Παναμά

Οργή στο Πεκίνο για το «παιδί του Deng» που πούλησε στην BlackRock τα κινεζικά λιμάνια - H ήττα στη διώρυγα του Παναμά
Το Πεκίνο χαρακτηρίζει προδότη τον Li Ka-shing ιδιοκτήτη της Hutchison
Το Πεκίνο επέκρινε τον μεγιστάνα του Χονγκ Κονγκ Li Ka-shing για «προδοσία όλων των Κινέζων», αφού η ναυαρχίδα της εταιρείας του ανακοίνωσε το σχέδιό της να πουλήσει τα περισσότερα από τα λιμάνια της αν τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων δύο στο κανάλι του Παναμά στην αμερικανική BlackRock.
Το Γραφείο Υποθέσεων του Κινεζικού Κρατικού Συμβουλίου για το Χονγκ Κονγκ και το Μακάο (HKMAO) δημοσίευσε άρθρο με τίτλο «Μην είσαι αφελής και γέροντας» στον ιστότοπό του την Πέμπτη 13 Μαρτίου, καλώντας  σε έντονο ύψος τον 96χρονο επιχειρηματία να επανεξετάσει τη συναλλαγή με τον αμερικανικό επενδυτικό γίγαντα.
Το άρθρο ανέφερε ότι η «μεγάλη συμφωνία» που πρότεινε η CK Hutchison, η ναυαρχίδα της Li, δεν είναι συνηθισμένη εμπορική συμπεριφορά, όπως ανακοινώθηκε μετά την έκκληση του Αμερικανού προέδρου Donald Trump για ανάκτηση του ελέγχου της Διώρυγας του Παναμά τον Ιανουάριο.
Στιγμιότυπο_οθόνης_2025-03-16_160127.png
Πλήγμα για τις κινεζικές εταιρείες

«Αφού ‘’αμερικανοποιηθεί’’ και ΄΄πολιτικοποιηθεί'' η Διώρυγα του Παναμά, οι ΗΠΑ σίγουρα θα το χρησιμοποιήσουν για πολιτικούς σκοπούς και θα ακολουθήσουν τη δική τους πολιτική ατζέντα», λέει στο άρθρο ο Wang Junxi -το όνομα μπορεί να είναι ψευδώνυμο καθώς ο συγγραφέας δεν έχει τίτλο και δεν έχει δημοσιεύσει κανένα άρθρο στο παρελθόν, επικαλούμενος σχόλια από «πολλούς χρήστες του Διαδικτύου».
«Μόλις οι ΗΠΑ εφαρμόσουν περιορισμούς σύνδεσης και επιβάλουν «πολιτικές προσαυξήσεις», το κόστος εφοδιαστικής και η σταθερότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας των κινεζικών εταιρειών θα αντιμετωπίσουν σημαντικούς κινδύνους».
Ο Wang επισήμαίνει ότι, μέσω αυτής της συναλλαγής, η BlackRock θα ελέγχει περίπου το 10,4% των τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως, καθιστώντας την έναν από τους τρεις μεγαλύτερους οργανισμούς εκμετάλλευσης λιμένων στον κόσμο.
Η εταιρεία πιθανότατα θα συνεργαστεί με την πολιτική καταστολής των Ηνωμένων Πολιτειών κατά της Κίνας, θα αυξήσει το κόστος της ελλιμενισμού εμπορευμάτων της Κίνας και θα συμπιέσει το μερίδιο αγοράς των κινεζικών ναυτιλιακών εταιρειών.
«Οι ΗΠΑ μπορούν επίσης να χρησιμοποιήσουν αυτή τη συναλλαγή ως πρότυπο για να πιέσουν για συγχωνεύσεις και εξαγορές λιμένων παγκοσμίως μέσω πολιτικής πίεσης, να ελέγξουν περισσότερα βασικά λιμάνια και να χρησιμοποιήσουν τη «δικαιοδοσία με μακροχρόνιο στρατηγική» για την εφαρμογή μέτρων καταστολής, εμποδίζονταςστα κινεζικά πλοία να ελλιμενιστούν», λέει.
«Εξαιτίας αυτού, οι χρήστες του Διαδικτύου αμφισβήτησαν και επέκριναν έντονα την CK Hutchison και την προτεινόμενη συμφωνία της, λέγοντας ότι γονάτισε, επιδιώκει μόνο το κέρδος,  περιφρόνησε τα εθνικά συμφέρονται και της δίκαιο και προχώρησε σε προδοσία όλου του κινεζικού λαού», προσθέτει.

Δεν επέλεξε τη σωστή πλευρά 

«Αυτές οι συναισθηματικές εκφράσεις από χρήστες του Διαδικτύου είναι απολύτως κατανοητές».
Ο συγγραφέας λέει ότι ο Li πρέπει να επιλέξει τη σωστή πλευρά στη μάχη μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά από την Ta Kung Pao, μια φιλική εφημερίδα του Πεκίνου στο Χονγκ Κονγκ, την Πέμπτη (13/3), μετά το κλείσιμο των «δύο συνόδων» της Κίνας την Τρίτη 11/3.
Οι «δύο συνεδριάσεις» είναι οι ετήσιες συνεδριάσεις του Εθνικού Λαϊκού Κογκρέσου (NPC) και της Πολιτικής Συμβουλευτικής Διάσκεψης του Κινεζικού Λαού (CPPCC).

Τεράστια τέλη ελλιμενισμού

Στην ομιλία του κατά την ανάληψη των καθηκόντων του στις 20 Ιανουαρίου, ο Donald Trump είπε ότι είναι καιρός οι ΗΠΑ να αναλάβουν τον έλεγχο της Διώρυγας του Παναμά.
Κατηγόρησε τον πρώην πρόεδρο των ΗΠΑ Jimmy Carter για την υπογραφή της Συνθήκης για τη Διώρυγα του Παναμά το 1977 προκειμένου να εγγυηθεί ότι ο Παναμάς θα αποκτήσει τον έλεγχο της Διώρυγας του Παναμά μετά το 1999.
Ο Trump παραπονέθηκε ότι η Διώρυγα του Παναμά, η οποία έχει στρατιωτική αξία, ελέγχεται πλέον από κινεζική εταιρεία.
Το είπε αυτό επειδή η Hutchison Port Holdings (Hutchison Ports), θυγατρική της εισηγμένης στην αγορά του Χονγκ Κονγκ CK Hutchison, άρχισε να εκμεταλλεύεται τα λιμάνια Balboa και Cristobal στα δύο άκρα της Διώρυγας του Παναμά το 1997.
Το 2020, οι ΗΠΑ τερμάτισαν το ειδικό καθεστώς του Χονγκ Κονγκ και άρχισαν να συναλλασσονται με τις εταιρείες σαν να ήταν κινιζικές οντότητες.
Στις 21 Ιανουαρίου το Γραφείο του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR) ξεκίνησε μια δημόσια διαβούλευση σχετικά με μια εν εξελίξει έρευνα του Τμήματος 301 σχετικά με τις πράξεις, τις πολιτικές και τις πρακτικές της Κίνας που στοχεύουν τους τομείς της ναυτιλίας, της εφοδιαστικής και της ναυπηγικής βιομηχανίας για κυριαρχία.
Στιγμιότυπο_οθόνης_2025-03-16_160040.png
Η πολιτική των τελών και το κόστος στις αλυσίδες εφοδιασμού

Το USTR πρότεινε τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που κατασκευάζονται στην Κίνα να επιβαρύνονται με τέλη έως και 1,5 εκατομμύριο δολάρια κάθε φορά που καταπλέουν σε λιμάνια των ΗΠΑ.
Η δημόσια διαβούλευση θα ολοκληρωθεί στις 24 Μαρτίου.

Στις 4 Μαρτίου, η CK Hutchison δήλωσε ότι συμφώνησε να πουλήσει ολόκληρο το μερίδιο της (80%) Hutchison Ports –η οποία κατέχει, λειτουργεί και αναπτύσσει 43 λιμάνια που περιλαμβάνουν 199 θέσεις ελλιμενισμού σε 23 χώρες– στη BlackRock έναντι 22,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Ο Zhou Mi, ανώτερος ερευνητής στην Κινεζική Ακαδημία Διεθνούς Εμπορίου και Οικονομικής Συνεργασίας, είπε στους Global Times στις 7 Μαρτίου ότι το σχέδιο των Ηνωμένων Πολιτειών να επιβάλλουν τέλη σε πλοία που σχετίζονται με την Κίνα είναι μια μονομερής προσέγγιση που παραβιάζει τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.

«Αυτό θα οδηγήσει σε αύξηση του κόστους για τις αλυσίδες εφοδιασμού (logistics).
Οι αμερικανικές επιχειρήσεις πιθανότατα θα μετακυλίσουν αυτή την τιμή στην αλυσίδα της αξίας, αυξάνοντας έτσι το κόστος για τις ΗΠΑ», είπε.
«Ο περιορισμός των αμερικανικών εταιρειών από τη χρήση κινεζικών πλοίων θα επιδεινώσει την ανισορροπία με τον εμπορικό στόλο  των Ηνωμένων Πολιτειών και θα εμποδίσει την ανάπτυξη της ναυπηγικής βιομηχανίας τους».
Η κυβέρνηση Trump επέβαλε επίσης δασμό 10% σε όλες τις εισαγωγές από την Κίνα στις 10 Φεβρουαρίου και άλλο 10% στις 10 Μαρτίου, επιπλέον του υφιστάμενου δασμού περίπου 20% σε όλα τα εισερχόμενα κινεζικά προϊόντα.
Εξάλλου, στις 12 Μαρτίου επέβαλε δασμούς 25% σε όλο το χάλυβα και το αλουμίνιο που εισάγονται στις ΗΠΑ, με στόχο να αναγκάσει τους προμηθευτές μετάλλων να κατασκευάσουν εργοστάσια στην Αμερική.
Στιγμιότυπο_οθόνης_2025-03-16_160256.png
Η υπόσχεση του Deng

Η κυβέρνηση Qing παραχώρησε το Χονγκ Κονγκ το 1842 και τη χερσόνησο Kowloon το 1860 στη Μεγάλη Βρετανία.
Το 1863, δύο Σκωτσέζοι επιχειρηματίες ίδρυσαν την εταιρεία Hongkong and Whampoa Dock Company (HWD), η οποία σήμερα είναι η Hutchison Ports.
Το 1977, η HWD συγχωνεύθηκε με τη Hutchison International Ltd για να γίνει η Hutchison Whampoa, η οποία εξαγοράστηκε από τον Li το 1979.

Μετά τη σφαγή στην πλατεία Τιενανμέν το 1989, ο Κινέζος Deng Xiaoping είπε στον Li σε μια συνάντηση το 1990 ότι η ελευθερία και η αυτονομία του Χονγκ Κονγκ θα παραμείνουν αμετάβλητες για 50 χρόνια μετά την παράδοση του 1997.
Ωστόσο, η κατάσταση άλλαξε μετά την ανάληψη των καθηκόντων του Κινέζου προέδρου Xi Jinping το 2012 και αυστηρότερου πολιτικού ελέγχου στο Χονγκ Κονγκ.
Ο Li άρχισε να πουλά περιουσιακά στοιχεία στο Χονγκ Κονγκ και την ηπειρωτική Κίνa.
Τον Σεπτέμβριο του 2015, μια δεξαμενή σκέψης στη Xinhua δημοσίευσε ένα άρθρο με τίτλο «Μην αφήσετε τον Li Ka-shing να φύγει!»
Το άρθρο επέκρινε τον Li Ka-shing  για την πώληση περιουσιακών στοιχείων στην Κίνα για επενδύσεις στην Ευρώπη.
Ανέφερε ότι ο Li δεν πρέπει να απομακρύνει όλα τα χρήματά του από το Χονγκ Κονγκ, καθώς είχε επωφεληθεί από την υποστήριξη του Πεκίνου για δεκαετίες.
Τον Αύγουστο του 2016, ο Victor Li, ο μεγαλύτερος γιος του Li Ka-shing, είπε ότι η Cheung Kong μπορούσε να πουλήσει όλα τα ακίνητα στο Χονγκ Κονγκ εκτός από την έδρα του στο Central.

Η παρέμβαση του Πεκίνου στο Χονγκ Κονγκ 

Μετά τις διαδηλώσεις του 2019, το Πεκίνο «τέλειωσε» το εκλογικό σύστημα του Χονγκ Κονγκ τον Μάρτιο του 2021, αφαιρώντας τον λόγο στις εκλογές που είχε ο μεγιστάνας ως μέλος της Εκλογικής Επιτροπής των 1.200 μελών που είχε την εξουσία να επιλέξει τον επόμενο διευθύνοντα σύμβουλο της πόλης.
Αλλά τώρα, η ηγεσία της Κίνας συνειδητοποιεί ότι τα λιμάνια του Li έχουν τεράστια στρατηγική αξία στον εμπορικό πόλεμο Κίνας-ΗΠΑ.
Ο σχολιαστής από το Χονγκ Κονγκ, Simon Lau, με έδρα τον Καναδά, λέει στο κανάλι του στο YouTube ότι ο Li θα μπορούσε να πουλήσει μόνο δύο λιμάνια στον Παναμά, αλλά αποφάσισε να πουλήσει όλα, πράγμα που σημαίνει ότι είναι απαισιόδοξος για το μακροπρόθεσμο παγκόσμιο εμπορικό περιβάλλον.
Ο Lau σημειώνει ότι η απόφαση του Li αναστατώνει σοβαρά το Πεκίνο και τους σχεδιασμούς τους για τη διαμόρφωση αυτόνομου παγκόσμιου εμπορικού δικτύου.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης