Η κυβερνητική προτεραιότητα να διατηρηθούν τα πρωτογενή πλεονάσματα, οδηγεί σε αναβολή ορισμένων εξαγγελιών
Από το «κόσκινο» του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους θα περάσουν όλα τα μέτρα και οι παροχές που εξήγγειλαν οι υπουργοί της κυβέρνησης με τις προγραμματικές τους δηλώσεις, προκειμένου να υπάρξει ακριβής εικόνα για το κόστος που συνεπάγεται η υλοποίησή τους.
Η βασική κυβερνητική προτεραιότητα να διατηρηθούν τα πρωτογενή πλεονάσματα, οδηγεί όχι μόνο σε σταδιακή εφαρμογή των εξαγγελιών, αλλά ακόμη και σε αναβολή ορισμένων εξ αυτών, αν το κόστος θεωρείται απαγορευτικό και δεν προτείνονται μέτρα ισοδυνάμου δημοσιονομικού αποτελέσματος.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Δημήτρης Μάρδας, στη διάρκεια ενημερωτικής συνάντησης με τους οικονομικούς συντάκτες, τα μέτρα ενίσχυσης των εισοδημάτων που περιλαμβάνονται στο προεκλογικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι δυνατό να εφαρμοστούν από το 2015 αλλά θα «απλωθούν σε ολόκληρη την τετραετία».
Στο πλαίσιο αυτό, άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να μην εφαρμοστεί το νέο αφορολόγητο όριο των 12.000 ευρώ και η νέα ενιαία κλίμακα φορολογίας εισοδήματος κατά τον υπολογισμό της μηνιαίας παρακράτησης φόρου επί των μισθών και των συντάξεων του τρέχοντος έτους, παρά το γεγονός ότι οι αλλαγές αυτές αφορούν στα εισοδήματα του 2015. Δηλαδή να μην μειωθεί από το τρέχον έτος η μηνιαία παρακράτηση φόρου εισοδήματος επί των αποδοχών μισθωτών και συνταξιούχων.
Ήδη η ηγεσία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, ζήτησε από όλα τα συναρμόδια υπουργεία να υποβάλλουν αναλυτικές εκθέσεις με τα μέτρα του προεκλογικού προγράμματος για να γίνει ακριβής αποτίμηση του δημοσιονομικού κόστους.
Όπως επισημαίνεται, η σωστή κοστολόγηση θα διευκολύνει την οριστικοποίηση των δημοσιονομικών στόχων τρέχοντος έτους, δεδομένου ότι η διαπραγμάτευση με τους Ευρωπαίους εταίρους βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη.
Ο νέος αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών εξέφρασε πάντως την ανησυχία του για την πορεία του δημοσίου χρέους, επαναλαμβάνοντας ότι δεν είναι βιώσιμο.
Ανέφερε ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του 2014 έκλεισε στο 185% του ΑΕΠ, ενώ επικαλούμενος μελέτη του Ινστιτούτου Levy, είπε ότι μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και το 205% στο τέλος του 2015 (δηλαδή σε απόλυτους αριθμούς να βρεθεί κοντά στα 370 δισ. ευρώ!)
Ο κ. Μάρδας διευκρίνισε ότι ο ίδιος δεν υιοθετεί τις προβλέψεις αυτές αλλά θα τις μελετήσει αναλυτικά.
Σε κάθε περίπτωση - πρόσθεσε - «είτε 185% είτε 205% το χρέος είναι μη βιώσιμο και πρέπει να το απαλύνουμε».
Αναφερόμενος στο μείζον θέμα των εσόδων και στις πηγές από τις οποίες θα μπορούσαν να ενισχυθούν, επανέλαβε ότι ο κρατικός προϋπολογισμός μπορεί να ενισχυθεί με σημαντικού ύψους πρόσθετα έσοδα από την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου πετρελαιοειδών και προϊόντων καπνού.
Σύμφωνα με μελέτες πανεπιστημίων που επικαλέστηκε ο κ. Μάρδας, η ετήσια απώλεια φορολογικών εσόδων από το λαθρεμπόριο καυσίμων φθάνει το 1,5 δισ. ευρώ, ενώ από το λαθρεμπόριο καπνικών προϊόντων το Δημόσιο χάνει ετησίως άλλα 800 εκατ. ευρώ.
Συνολικά δηλαδή, σύμφωνα με τον κ. Μάρδα, ο κρατικός προϋπολογισμός χάνει φορολογικά έσοδα 2,3 δισ. ευρώ το χρόνο από το λαθρεμπόριο πετρελαιοειδών και καπνικών προϊόντων.
Απαντώντας σε άλλες ερωτήσεις ο κ. Μάρδας:
*Αναφέρθηκε στο ενδεχόμενο να λαμβάνουν μπόνους οι εφοριακοί και οι λοιποί κρατικοί υπάλληλοι που θα «στρατευθούν» στο κυνήγι της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου.
Όπως διευκρινίστηκε πάντως αργότερα από το ΓΛΚ ο υπουργός αναφερόταν στην πρόταση που εκφράστηκε το 2011 στη μελέτη «Νοθεία και λαθρεμπόριο καυσίμων» της ΓΣΕΒΕΕ και του ΠΟΠΕΚ και αφορούσε μόνο τα πρόστιμα επί των λαθραίων καυσίμων, και δεν αφορούσε τους εφοριακούς στο σύνολό τους.
*Προανήγγειλε επανεξέταση των 20 μισθολογίων που υπάρχουν στο Δημόσιο ώστε να αμβλυνθούν τυχόν στρεβλώσεις καθώς και των μισθωτηρίων συμβολαίων που έχουν συνάψει διάφορες υπηρεσίες του Δημοσίου. Δηλαδή θα επανεξετασθούν όλες οι συμβάσεις μίσθωσης που έχουν συναφθεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις για τη στέγαση υπηρεσιών του Δημοσίου και θα αξιοποιηθούν όλες οι δυνατότητες μεταστέγασης υπηρεσιών από ενοικιαζόμενα σε ιδιόκτητα κτήρια του Δημοσίου.
Ειδικά για το νέο μισθολόγιο που εφαρμόζεται πλέον στο Δημόσιο, είπε ότι παρατηρούνται στρεβλώσεις και αδικίες σε βάρος υπαλλήλων οι οποίοι αμείβονται λιγότερο από άλλους συναδέλφους τους με τις ίδιες δεξιότητες και την ίδια παραγωγικότητα.
*Εμφανίσθηκε καθησυχαστικός για τα ταμειακά διαθέσιμα του ελληνικού Δημοσίου υπογραμμίζοντας ωστόσο «πως όταν είσαι σε εμπόλεμη κατάσταση δεν αποκαλύπτεις τα όπλα σου».
*Εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι τελικώς οι διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με τους ευρωπαίους εταίρους θα καταλήξουν σε συμφωνία για το πρόγραμμα- γέφυρα.
*Επανέλαβε, τέλος, ότι το ΓΛΚ έχει συγκεντρώσει όλα τα στοιχεία για την διεκδίκηση του κατοχικού δανείου και των πολεμικών αποζημιώσεων από την Γερμανία.
Μ. Χ.
www.bankingnews.gr
Η βασική κυβερνητική προτεραιότητα να διατηρηθούν τα πρωτογενή πλεονάσματα, οδηγεί όχι μόνο σε σταδιακή εφαρμογή των εξαγγελιών, αλλά ακόμη και σε αναβολή ορισμένων εξ αυτών, αν το κόστος θεωρείται απαγορευτικό και δεν προτείνονται μέτρα ισοδυνάμου δημοσιονομικού αποτελέσματος.
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Δημήτρης Μάρδας, στη διάρκεια ενημερωτικής συνάντησης με τους οικονομικούς συντάκτες, τα μέτρα ενίσχυσης των εισοδημάτων που περιλαμβάνονται στο προεκλογικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι δυνατό να εφαρμοστούν από το 2015 αλλά θα «απλωθούν σε ολόκληρη την τετραετία».
Στο πλαίσιο αυτό, άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να μην εφαρμοστεί το νέο αφορολόγητο όριο των 12.000 ευρώ και η νέα ενιαία κλίμακα φορολογίας εισοδήματος κατά τον υπολογισμό της μηνιαίας παρακράτησης φόρου επί των μισθών και των συντάξεων του τρέχοντος έτους, παρά το γεγονός ότι οι αλλαγές αυτές αφορούν στα εισοδήματα του 2015. Δηλαδή να μην μειωθεί από το τρέχον έτος η μηνιαία παρακράτηση φόρου εισοδήματος επί των αποδοχών μισθωτών και συνταξιούχων.
Ήδη η ηγεσία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, ζήτησε από όλα τα συναρμόδια υπουργεία να υποβάλλουν αναλυτικές εκθέσεις με τα μέτρα του προεκλογικού προγράμματος για να γίνει ακριβής αποτίμηση του δημοσιονομικού κόστους.
Όπως επισημαίνεται, η σωστή κοστολόγηση θα διευκολύνει την οριστικοποίηση των δημοσιονομικών στόχων τρέχοντος έτους, δεδομένου ότι η διαπραγμάτευση με τους Ευρωπαίους εταίρους βρίσκεται ακόμη σε εξέλιξη.
Ο νέος αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών εξέφρασε πάντως την ανησυχία του για την πορεία του δημοσίου χρέους, επαναλαμβάνοντας ότι δεν είναι βιώσιμο.
Ανέφερε ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του 2014 έκλεισε στο 185% του ΑΕΠ, ενώ επικαλούμενος μελέτη του Ινστιτούτου Levy, είπε ότι μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και το 205% στο τέλος του 2015 (δηλαδή σε απόλυτους αριθμούς να βρεθεί κοντά στα 370 δισ. ευρώ!)
Ο κ. Μάρδας διευκρίνισε ότι ο ίδιος δεν υιοθετεί τις προβλέψεις αυτές αλλά θα τις μελετήσει αναλυτικά.
Σε κάθε περίπτωση - πρόσθεσε - «είτε 185% είτε 205% το χρέος είναι μη βιώσιμο και πρέπει να το απαλύνουμε».
Αναφερόμενος στο μείζον θέμα των εσόδων και στις πηγές από τις οποίες θα μπορούσαν να ενισχυθούν, επανέλαβε ότι ο κρατικός προϋπολογισμός μπορεί να ενισχυθεί με σημαντικού ύψους πρόσθετα έσοδα από την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου πετρελαιοειδών και προϊόντων καπνού.
Σύμφωνα με μελέτες πανεπιστημίων που επικαλέστηκε ο κ. Μάρδας, η ετήσια απώλεια φορολογικών εσόδων από το λαθρεμπόριο καυσίμων φθάνει το 1,5 δισ. ευρώ, ενώ από το λαθρεμπόριο καπνικών προϊόντων το Δημόσιο χάνει ετησίως άλλα 800 εκατ. ευρώ.
Συνολικά δηλαδή, σύμφωνα με τον κ. Μάρδα, ο κρατικός προϋπολογισμός χάνει φορολογικά έσοδα 2,3 δισ. ευρώ το χρόνο από το λαθρεμπόριο πετρελαιοειδών και καπνικών προϊόντων.
Απαντώντας σε άλλες ερωτήσεις ο κ. Μάρδας:
*Αναφέρθηκε στο ενδεχόμενο να λαμβάνουν μπόνους οι εφοριακοί και οι λοιποί κρατικοί υπάλληλοι που θα «στρατευθούν» στο κυνήγι της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου.
Όπως διευκρινίστηκε πάντως αργότερα από το ΓΛΚ ο υπουργός αναφερόταν στην πρόταση που εκφράστηκε το 2011 στη μελέτη «Νοθεία και λαθρεμπόριο καυσίμων» της ΓΣΕΒΕΕ και του ΠΟΠΕΚ και αφορούσε μόνο τα πρόστιμα επί των λαθραίων καυσίμων, και δεν αφορούσε τους εφοριακούς στο σύνολό τους.
*Προανήγγειλε επανεξέταση των 20 μισθολογίων που υπάρχουν στο Δημόσιο ώστε να αμβλυνθούν τυχόν στρεβλώσεις καθώς και των μισθωτηρίων συμβολαίων που έχουν συνάψει διάφορες υπηρεσίες του Δημοσίου. Δηλαδή θα επανεξετασθούν όλες οι συμβάσεις μίσθωσης που έχουν συναφθεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις για τη στέγαση υπηρεσιών του Δημοσίου και θα αξιοποιηθούν όλες οι δυνατότητες μεταστέγασης υπηρεσιών από ενοικιαζόμενα σε ιδιόκτητα κτήρια του Δημοσίου.
Ειδικά για το νέο μισθολόγιο που εφαρμόζεται πλέον στο Δημόσιο, είπε ότι παρατηρούνται στρεβλώσεις και αδικίες σε βάρος υπαλλήλων οι οποίοι αμείβονται λιγότερο από άλλους συναδέλφους τους με τις ίδιες δεξιότητες και την ίδια παραγωγικότητα.
*Εμφανίσθηκε καθησυχαστικός για τα ταμειακά διαθέσιμα του ελληνικού Δημοσίου υπογραμμίζοντας ωστόσο «πως όταν είσαι σε εμπόλεμη κατάσταση δεν αποκαλύπτεις τα όπλα σου».
*Εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι τελικώς οι διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με τους ευρωπαίους εταίρους θα καταλήξουν σε συμφωνία για το πρόγραμμα- γέφυρα.
*Επανέλαβε, τέλος, ότι το ΓΛΚ έχει συγκεντρώσει όλα τα στοιχεία για την διεκδίκηση του κατοχικού δανείου και των πολεμικών αποζημιώσεων από την Γερμανία.
Μ. Χ.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών