Τελευταία Νέα
Οικονομία

Η αγορά φοβάται θεαματική βουτιά της κατανάλωσης το 2023 - Ισχυρά πλήγματα από την ακρίβεια

Η αγορά φοβάται θεαματική βουτιά της κατανάλωσης το 2023  - Ισχυρά πλήγματα από την ακρίβεια
Η εικόνα από το νέο έτος θα αλλάξει επί το δυσμενέστερο λόγω των ισχυρών πληγμάτων από την ακρίβεια που με εφαλτήριο την ενεργειακή κρίση ανοίγει τρύπες στους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών
Σχετικά Άρθρα
Βαθύ κάθισμα της κατανάλωσης αναμένουν το 2023 τόσο η αγορά όσο και οι επιχειρηματίες, αλλά και η ίδια η κυβέρνηση, η οποία χαμηλώνει με το νέο προϋπολογισμό, στο 1% τον πήχη της ανάπτυξης τη νέα χρονιά από 7,2% το 2202, παρά τις αντοχές που επιδεικνύουν τα νοικοκυριά και αποτυπώνεται στις φετινές ηλεκτρονικές συναλλαγές όταν στο 11μηνο Ιανουαρίου Νοεμβρίου ξεπέρασε τα 38 δισ. ευρώ.
Η εικόνα από το νέο έτος θα αλλάξει επί το δυσμενέστερο λόγω των ισχυρών πληγμάτων από την ακρίβεια που με εφαλτήριο την ενεργειακή κρίση ανοίγει τρύπες στους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι άνθρωποι του λιανεμπορίου όπως και οι προμηθευτές θα κληθούν να λύσουν μια δύσκολη άσκηση όταν οι όγκοι πωλήσεων θα βρεθούν σε ελεύθερη πτώση ενώ οι τιμές θα είναι ανοδική τροχιά αλλά σε μικρότερα ποσοστά σε σχέση με το 2022.
Οι διοικήσεις των πολυεθνικών εταιρειών προμηθευτών όπως και των αλυσίδων λιανεμπορίου λένε ότι θα περάσουν από συμπληγάδες πέτρες το 2023.
Τα επιτελεία δεν μπορούν να βρουν ακόμη μοντέλα στήριξης των πωλήσεων.
Αυτά θα αναζητηθούν όταν τα νοικοκυριά δώσουν σαφή μηνύματα ότι δεν μπορούν να ακολουθήσουν άλλο την άνοδο των τιμών.
Η συμπεριφορά τους θα αναδείξει την κατακόρυφη πτώση του όγκου των πωλήσεων.
Τα έμπειρα στελέχη του λιανεμπορίου λένε ότι οι καταναλωτές θα έχουν εξαντληθεί οικονομικά από το κύμα ακρίβειας που σαρώνει την αγορά από τους επόμενους μήνες.
Τα οικονομικά τους αποθέματα θα έχουν μειωθεί σημαντικά ενώ οι υποχρεώσεις του θα είναι αυξημένες.

Το καλάθι του νοικοκυριού - Με τα υπέρ και τα κατά για τις αλυσίδες

Την ίδια στιγμή το καλάθι του νοικοκυριού λειτουργεί ως ανάχωμα στο κύμα ακρίβειας αφού οι τιμές αυξάνονται με μικρότερους ρυθμούς. Όμως η παρουσία του στην αγορά ανέβασε τη συμμετοχή των προϊόντων PL στο σύνολο της κατανάλωσης αλλά δεν έχουν τη ίδια απόδοση σε σχέση με τις …αποδόσεις που δίνουν τα επώνυμα προϊόντα. Το κόστος της προώθησης το αναλαμβάνει η βιομηχανία , ο προμηθευτής ενώ η αλυσίδα δεν συμμετέχει σχεδόν καθόλου αλλά έχει περισσότερες απολαβές.

Τα PL …τρέχουν πιο πολύ αλλά παραμένουν πιο φθηνά από τα επώνυμα

Στην κατηγορία των PL δεν υπάρχει συνέταιρος για να αναλάβει ένα μέρος της αύξησης του κόστους. Στέλεχος εταιρεία ερευνών λέει ότι οι ανατιμήσεις στα προϊόντα PLέφθασαν το 15% και στα επώνυμα ήταν μικρότερες κατά το ήμισυ.
Πάντως τα PL διατηρούν το πλεονέκτημα ως πιο φθηνό προϊόν για τον καταναλωτή αλλά για την αλυσίδα δεν φέρνει τα αναμενόμενα στη ενίσχυση του καθαρού μικτού περιθωρίου κέρδους όσο τα επώνυμα.
Τι παρακολουθούν οι αλυσίδες
Τα επιτελεία των αλυσίδων παρακολουθούν στενά την πορεία των πωλήσεων των γαλακτοκομικών όταν όλη η γκάμα των προϊόντων συγκεντρώνει τζίρο που αγγίζει τα 800 εκατ. ευρώ. Η βάση της κατηγορίας είναι το γάλα. Οι ποσότητες παραγωγής φθίνουν διότι τα υψηλά κόστη των παραγωγών απαιτούν υψηλότερες τιμές ενώ μειώνεται το ζωικό κεφάλαιο.

Η ARLA Foods και η Friesland


Η φημολογία για κοινή πορεία της Friesland και της Arla Foods έχει ως βάση τη μείωση των ποσοτήτων σε πρώτη ύλη που είναι το γάλα. Πρόκειται για δύο συνεταιρισμούς της Ευρώπης με θριαμβευτική πορεία στην αγορά.
Τέλος να σημειωθεί ότι οι θετικές ειδήσεις για την ανοδική πορεία της κατανάλωσης συμπληρώνεται από την αύξηση των κρατικών εσόδων κατά 5 δισ ευρώ από ΦΠΑ στο 11μηνο του 2022. Όμως το 2023 είναι προεκλογική χρονιά. Αρκετοί είναι αυτοί που ανησυχούν όταν η καταναλωτική συμπεριφορά με περαιτέρω μειωμένη την αγοραστική του δύναμη ερμηνευτεί με πολιτικούς όρους και ιδιαίτερα όταν οι κάλπες θα στηθούν το αργότερο σε τρεις με τέσσερις μήνες.

Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης