Τελευταία Νέα
Οικονομία

Χαράλαμπος Σημαντώνης (ΕΕΝΜΑ): «Πρέπει να αλλάξει το νομοθετικό πλαίσιο για τον στόλο εθνικών μεταφορών»

Χαράλαμπος Σημαντώνης (ΕΕΝΜΑ): «Πρέπει να αλλάξει το νομοθετικό πλαίσιο για τον στόλο εθνικών μεταφορών»
Ο κ. Σημαντώνης επεσήμανε ότι η Ναυτιλία παραδοσιακά πρωτοστατεί σε παγκόσμιο επίπεδο και προάγει την ανάγκη διασφάλισης του περιβάλλοντος μέσα από εναρμονισμένες πράσινες πρωτοβουλίες και αναφέρθηκε συγκεκριμένα στη σημασία της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων για την Ευρώπη και την Ελλάδα
Ο Πρόεδρος της ΕΕΝΜΑ Χαράλαμπος Σημαντώνης συμμετείχε στη συνεδρίαση της Υποεπιτροπής Υδάτινων Πόρων της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας του Περιβάλλοντος του Κοινοβουλίου της οποίας προέδρευσε η πρόεδρος της επιτροπής Δρ. Διονυσία Αυγερινοπούλου.
Ο κ. Σημαντώνης επεσήμανε ότι η Ναυτιλία παραδοσιακά πρωτοστατεί σε παγκόσμιο επίπεδο και προάγει την ανάγκη διασφάλισης του περιβάλλοντος μέσα από εναρμονισμένες πράσινες πρωτοβουλίες και αναφέρθηκε συγκεκριμένα στη σημασία της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων για την Ευρώπη και την Ελλάδα.
Χαρακτηριστικά σημείωσε: «Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αναδείξει τη shortsea ναυτιλία ως κλάδο υψηλής σημασίας, αφού αφενός εξασφαλίζει την μεταφορά εμπορευμάτων εντός και εκτός Ένωσης, αφετέρου αποτελεί μια αξιόπιστη επιλογή για την αντικατάσταση των οδικών μεταφορών και την επίτευξη των στόχων για τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος των μεταφορών κατά 60% το 2030, καθώς και τη μετατόπιση του 30% των οδικών μεταφορών άνω των 300 χλμ σε άλλους τρόπους μεταφοράς.
Η σημασία της ΝΜΑ στην ελληνική οικονομία εκτείνεται σε διάφορες διαστάσεις. Κυρίως, εξασφαλίζει την απρόσκοπτη μεταφορά εμπορευμάτων και καυσίμων στα νησιά, διασφαλίζοντας την οικονομική ανάπτυξη και κοινωνική συνοχή ενώ επιπλέον, η δραστηριοποίηση και διαχείριση πλοίων ΝΜΑ από ναυτιλιακές εταιρείες εγκατεστημένες στην Ελλάδα, δημιουργεί πολλαπλασιαστικά οφέλη για την ελληνική οικονομία και ιδιαίτερα για το λιμάνι του Πειραιά, το οποίο αποτελεί το home port των πλοίων αυτών.»
Ο Πρόεδρος της ΕΕΝΜΑ συνέχισε τονίζοντας ότι «παρόλα αυτά, οι προοπτικές για τη διατήρηση και ενίσχυση της ΝΜΑ στην ελληνική οικονομία έρχονται αντιμέτωπες με σημαντικές προκλήσεις. Η ανάγκη αποανθρακοποίησης των μεταφορών και οι στόχοι της ΕΕ και του ΙΜΟ δημιουργούν νέες συνθήκες στη ναυτιλία, επηρεάζοντας την ανταγωνιστικότητα της και δημιουργώντας συνθήκες που ελλοχεύουν τον κίνδυνο αύξησης ζήτησης των οδικών μεταφορών, με αποτέλεσμα την απομάκρυνση από το στόχο μείωσης των εκπομπών.
Το νομοθετικό πλαίσιο της χώρας που ρυθμίζει τη λειτουργία του στόλου κυρίως των εθνικών μεταφορών οφείλει να εκσυγχρονιστεί και να εναρμονιστεί με τα νέα δεδομένα, ώστε να διευκολύνει και να προωθεί την πράσινη μετάβαση, αντιμετωπίζοντας ορθολογιστικά παθογένειες του παρελθόντος και αποτινάσσοντας τις συμπλεγματικές δογματικές πολιτικές περασμένων δεκαετιών.
Και αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό, γιατί το περιβάλλον λειτουργίας του κλάδου τις τελευταίες δεκαετίες κατέστησε το shortsea πλοίο μη ανταγωνιστικό με αποτέλεσμα την τεράστια μείωση επενδύσεων, έτσι ώστε σήμερα να μιλάμε για εθνικό στόλο μεταφορών της shortsea ναυτιλίας που αποτελείται από περίπου 110 πλοία εκ των οποίων τα 35 είναι general cargo με μέσο όρο ηλικίας τα 45 έτη, ενώ τα υπόλοιπα είναι πλοία μεταφοράς καυσίμων, με μέσο όρο ηλικίας τα 35 έτη. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι η άμεση ανάγκη εκσυγχρονισμού του shortsea στόλου είναι επιτακτική».
Επεσήμανε όμως ότι «η περίοδος της πράσινης μετάβασης μπορεί να αποτελέσει χρυσή ευκαιρία κατασκευής νέων πράσινων πλοίων, αφού τα πλοία της shortsea ναυτιλίας διανύουν μικρές ή συγκεκριμένες αποστάσεις, γεγονός που δίνει πλεονέκτημα στην εφαρμογή της πράσινης μετάβασης και των νέων τεχνολογιών. Παραδείγματος χάρη δεν αντιμετωπίζουν το πρόβλημα της ταχύτητας που αντιμετωπίζει η ακτοπλοΐα που μεταφέρει επιβάτες , επομένως έχουν τη δυνατότητα slow steaming, ενώ η χρήση μπαταριών είναι ευκολότερη, αφού μπορούν να πλέουν με μειωμένη ταχύτητα, διανύοντας μικρότερες αποστάσεις.
Γενικότερα οι συγκεκριμένες μικρές αποστάσεις , εθνικές κατά κύριο λόγο αλλά και ευρωπαϊκές αποτελούν τόσο για τα πλοία όσο και για τις λιμενικές υποδομές που είναι αναγκαίες πρόσφορο έδαφος γρήγορης υλοποίησης της μετάβασης.
Όμως όλες οι νέες τεχνολογίες που απαιτούνται για τη δημιουργία πράσινων πλοίων , αυξάνουν δραματικά το κόστος ναυπήγησης τους , ΑΡΑ η πολιτική προσέγγιση των κρατών με την δημιουργία νέων πόρων και η ύπαρξη διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων είναι προαπαιτούμενο και απόλυτα απαραίτητο για την υλοποίηση».
Ο κ. Σημαντώνης κατέληξε: «Υπό αυτό το πρίσμα η Ένωσή μας ανακοίνωσε επισήμως πρόταση για την ένταξη του Εθνικού στόλου μεταφορών που εκπροσωπεί , στο ΤΑΜΕΙΟ ΑΝΑΚΑΜΨΗΣ για την πράσινη μετάβαση , όπως αυτή προωθείται για την ακτοπλοΐα βάση του σχεδίου που έχει κατατεθεί από το ΝΕΕ και τη δέσμευση του ΥΝΑΝΠ διευρύνοντας με αυτό τον τρόπο τον στόχο όλων για την απανθρακοποόηση τον εκσυγχρονισμό αλλά και τη βιωσιμότητα».
Στη συνεδρίαση συμμετείχαν και οι Πέτρος Βαρελίδης, Γενικός Γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πρέσβης Μαρία Θεοφίλη, Νικόλαος Θεράπος, Επικεφαλής της ελληνικής αποστολής των Ελλήνων Νέων στο OOC-9, (Our Ocean Conference - 9), Όλγα Σταυροπούλου, Γραμματέας της Ελληνικής Ένωσης Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος (HELMEPA), ΔρΑγγελική Κοσμοπούλου, Εκτελεστική Διευθύντρια του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανασίου Κ. Λασκαρίδη, MinaEpps, Επικεφαλής για τους Ωκεανούς της Διεθνούς Οργάνωσης για τη Διατήρηση της Φύσης (InternationalUnion for the Conservation of Nature - IUCN), Cynthia Barzuna, Επικεφαλής για τους Ωκεανούς του Ινστιτούτου για τους Παγκόσμιους Πόρους (World Resources Institute – WRI), Alfredo Jiron, Επικεφαλής για τους Ωκεανούς του Παγκόσμιου Οικονομικού Forum (World Economic Forum – WEF), Jessie Turner, Επικεφαλής της Διεθνούς Συμμαχίας για την Αντιμετώπιση της Οξίνισης των Ωκεανών (International Alliance to Combat Ocean Acidification) και Torsten Thiele, Επικεφαλής του Παγκόσμιου Καταπιστεύματος για τους Ωκεανούς (Global Ocean Trust).

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης