Στα «κάγκελα» βρίσκεται η επιχειρηματική κοινότητα, η οποία όμως παραμένει σιωπηλή απέναντι στην κυβέρνηση, καθώς τα τελευταία χρόνια – εξαιτίας του πληθωρισμού – πλήρωσε το «μάρμαρο» ως «κερδοσκόπος» και ανέχτηκε τα περιοριστικά μέτρα προς όφελος των καταναλωτών, σύμφωνα με το κυβερνητικό αφήγημα.
Ωστόσο, τα οικονομικά αποτελέσματα επιχειρήσεων του λιανεμπορίου και της αγοράς τροφίμων εμφανίζονται μειωμένα, καθώς «έριξαν» τις τιμές των προϊόντων ή τις απορρόφησαν, προκειμένου να διατηρήσουν τις πωλήσεις σε επίπεδα επιβίωσης.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της εταιρείας Optima A.E., η οποία δραστηριοποιείται στον κλάδο των τροφίμων με βασικό προϊόν τη φέτα Ήπειρος και άλλα επώνυμα προϊόντα.
Το 2019, η εταιρεία παρουσίασε κύκλο εργασιών 137 εκατ. ευρώ, με καθαρά κέρδη 10 εκατ. ευρώ.
Στα τέλη του 2023, ο κύκλος εργασιών εκτοξεύτηκε στα 202 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη υποχώρησαν στα 8,8 εκατ. ευρώ.
Η αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 63 εκατ. ευρώ δεν έφερε περισσότερα καθαρά κέρδη, διότι η διοίκηση επέλεξε να αυξήσει την παρουσία της στην αγορά, αγοράζοντας στην πράξη τζίρο, θυσιάζοντας μέρος της κερδοφορίας.
Το 2024, ο κύκλος εργασιών της Optima A.E. πραγματοποίησε νέο άλμα, φτάνοντας τα 214,13 εκατ. ευρώ, ενώ τα προ φόρων κέρδη υποχώρησαν στα 6,3 εκατ. ευρώ (από 10,2 εκατ. ευρώ το 2023).
Τα καθαρά κέρδη της εταιρείας υποχώρησαν κάτω από τα 5 εκατ. ευρώ
Η μείωση της κερδοφορίας αποδίδεται στη συρρίκνωση του μεικτού περιθωρίου κέρδους, καθώς η ακρίβεια άδειασε τις τσέπες των καταναλωτών.
Η διοίκηση, σχολιάζοντας τα αποτελέσματα, ανέφερε πως οι δαπάνες μάρκετινγκ για τις μάρκες του χαρτοφυλακίου ήταν ιδιαίτερα αυξημένες, οδηγώντας σε περαιτέρω αύξηση του μεριδίου αγοράς της Optima στην κατηγορία του τυριού, όπου παραμένει πρώτη, με τη διαφορά από τον δεύτερο παίκτη να διευρύνεται.
Παράλληλα, υψηλές ήταν και οι δαπάνες στον τομέα Έρευνας & Ανάπτυξης, όπου η εταιρεία παραμένει πρωτοπόρος, αναπτύσσοντας συνεχώς νέα προϊόντα που ανταποκρίνονται στις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή και ενισχύουν την ανάπτυξη της κατηγορίας των τυριών στην ελληνική αγορά.
Αντίστοιχη πορεία εμφανίζουν και άλλες επιχειρήσεις, οι οποίες μείωσαν το μικτό περιθώριο κέρδους, προκειμένου να παραμείνουν στην αγορά, καθώς η άνοδος των τιμών οδήγησε σε μείωση των πωλήσεων.
Το ρεύμα: μεγάλο κόστος για τη βιομηχανία
Οι επιχειρηματίες θεωρούν ότι η κυβέρνηση, στην εποχή του υψηλού πληθωρισμού, άφησε στο απυρόβλητο τον τομέα της ενέργειας, ο οποίος παραμένει «βάρος» για τη βιομηχανία. Το κόστος ενέργειας δεν είναι διαχειρίσιμο και καθιστά τη βιομηχανία μη ανταγωνιστική σε σύγκριση με εκείνες άλλων χωρών της Ε.Ε.
Νίκος Θεοδωρόπουλος
ntheo@bankingnews.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών