Ο πρόεδρος της ΑΔΑΕ διευκρινίζει πως ουδέποτε η επιστολή του στον υπουργό Δικαιοσύνης συνομολόγησε ότι παύουν οι ελεγκτικές αρμοδιότητες της ΑΔΑΕ
«Η επιστολή, όμως, ουδόλως έχει την έννοια ότι συνομολογείται με αυτήν ότι οι διατάξεις του άρθρου 6 § 1 του ν. 3115/2003 πoυ προβλέπουν τις ελεγκτικές αρμοδιότητες της ΑΔΑΕ έχουν παύσει καθ’ οιονδήποτε τρόπο να ισχύουν» υπογραμμίζει σε σημερινή του δήλωση ο κ. Ράμμος και κάνει λόγο για «αοριστίες και ασάφειες» στη διάταξη της κυβέρνησης.
Τέλος, ο πρόεδρος της ΑΔΑΕ τονίζει πως είναι εντελώς άλλο θέμα η ενημέρωση των πολιτών που ζητούν να πληροφορηθούν αν έχει αρθεί το απόρρητο των επικοινωνιών τους και άλλο οι έλεγχοι που η ΑΔΑΕ διεξάγει είτε αυτεπαγγέλτως είτε κατόπιν παραγγελίας, ώστε να διαπιστώσει αν τηρείται η νομιμότητα.
Η δήλωση του Χρ. Ράμμου
Πιο αναλυτικά, ο κ. Ράμμος αναφέρει στη δήλωση του:
«Επειδή, διακινήθηκαν πολλές εσφαλμένες ερμηνείες σχετικά με το περιεχόμενο της επιστολής μου της 17.1.2023 προς τον κ. Υπουργό της Δικαιοσύνης, με κοινοποίηση και σε άλλους πολιτειακούς παράγοντες, θέλω να διευκρινίσω ότι η επιστολή αυτή, όπως σαφώς, εξ άλλου, προκύπτει από απλή ανάγνωση της, ως μόνο και αποκλειστικό περιεχόμενο έχει το αίτημα της ΑΔΑΕ να πληροφορηθεί από τους Υπουργούς, που εισηγήθηκαν το νέο νόμο 5002/2022, πως αντιλαμβάνονται τις λεπτομέρειες εφαρμογής της διάταξης του άρθρου 4 § 7 του εν λόγω νόμου. Διάταξης, η οποία περιέχει αοριστίες και ασάφειες και η οποία πρέπει να τύχει αποσαφηνίσεως για να μπορέσει να αρχίσει να εφαρμόζεται.
Η επιστολή, όμως, ουδόλως έχει την έννοια ότι συνομολογείται με αυτήν ότι οι διατάξεις του άρθρου 6 § 1 του ν. 3115/2003 πoυ προβλέπουν τις ελεγκτικές αρμοδιότητες της ΑΔΑΕ έχουν παύσει καθ’ οιονδήποτε τρόπο να ισχύουν. Όπως είχε καταγραφεί στο δελτίο τύπου που εξέδωσα στις 10.1.2023 πρόκειται για δύο εντελώς διαφορετικά ζητήματα. Είναι άλλο θέμα η ενημέρωση των πολιτών που ζητούν να πληροφορηθούν αν έχει αρθεί κατά το παρελθόν το απόρρητο των επικοινωνιών τους για λόγους εθνικής ασφάλειας (άρθρο 4 § 7 του ν. 5002/2022), και εντελώς διαφορετικό το ζήτημα των ελέγχων που διεξάγει η ΑΔΑΕ αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν καταγγελίας σε παρόχους, στην ΕΥΠ κλπ προκειμένου να διαπιστώσει αν τηρείται η νομιμότητα στον τομέα της άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών και εφαρμόζονται όλες οι σχετικές εγγυήσεις για την διασφάλιση του (άρθρο 6 § 1 του ν. 3115/2003).
Ο Πρόεδρος της ΑΔΑΕ , Χρήστος Ράμμος».
Η επιστολή Ράμμου σε Τσιάρα
Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Ράμμος απέστειλε επιστολή προς τον υπουργό Δικαιοσύνης, Κώστα Τσιάρα, ζητώντας διευκρινίσεις για τον νέο νόμο σχετικά με τις παρακολουθήσεις. Πρόκειται για τον νόμο, που «πέρασε» στον απόηχο του σκανδάλου των υποκλοπών -που συνεχίζει να κλονίζει την κυβέρνηση- και επί του οποίο εξέδωσε γνωμοδότηση ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Ισίδωρου Ντογιάκου, προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων.
Στην επιστολή του, ο κ. Ράμμος ζητούσε ενημέρωση για τη διαδικασία που θα πρέπει στο εξής να ακολουθείται όσον αφορά τα αιτήματα των πολιτών, οι οποίοι ζητούν να πληροφορηθούν εάν παρακολουθούνται...
Πιο αναλυτικά, ο κ. Ράμμος ανέφερε στην επιστολή του προς τον κ. Τσιάρα, η οποία κοινοποιήθηκε και στον υπουργό Επικρατείας, Γιώργο Γεραπετρίτη:
«Αξιότιμε Κε Υπουργέ,
Σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 7 § 7 του ν. 5002/2022 «7. Μετά την πάροδο τριών (3) ετών από την παύση της ισχύος της διάταξης άρσης του απορρήτου για λόγους εθνικής ασφάλειας γνωστοποιείται η επιβολή του περιοριστικού μέτρου στον θιγόμενο, υπό την προϋπόθεση ότι δεν διακυβεύεται ο σκοπός για τον οποίο αυτό διατάχθηκε. Για τη γνωστοποίηση του πρώτου εδαφίου υποβάλλεται σχετικό αίτημα στην Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (Α.Δ.Α.Ε.), το οποίο διαβιβάζεται στην Ε.Υ.Π. και τη Δ.Α.Ε.Ε.Β..
Η άρση γνωστοποιείται μετά από απόφαση τριμελούς οργάνου, το οποίο αποφασίζει εντός προθεσμίας εξήντα (60) ημερών. Στην περίπτωση διενέργειας της άρσης από την Ε.Υ.Π., το όργανο αποτελείται από τον εισαγγελικό λειτουργό της παρ. 3 του άρθρου 5 του ν. 3649/2008, τον δεύτερο εισαγγελικό λειτουργό της παρ. 2 του άρθρου 4 του παρόντος καιτον Πρόεδρο της Α.Δ.Α.Ε.. Στην περίπτωση διενέργειας της άρσης από τη Δ.Α.Ε.Ε.Β., το όργανο αποτελείται από τον εισαγγελικό λειτουργό της παρ. 3 του άρθρου 4 του ν. 2265/1994, τον δεύτερο εισαγγελικό λειτουργό της παρ. 2 του άρθρου 4 του παρόντος και τον Πρόεδρο της Α.Δ.Α.Ε.. Του οργάνου προεδρεύει ο ανώτερος ιεραρχικά ή, επί ομοιοβάθμων, ο αρχαιότερος εισαγγελικός λειτουργός. Το όργανο αποφασίζει κατά πλειοψηφία, με τήρηση απόρρητων συνοπτικών πρακτικών και καταγραφή της γνώμης της μειοψηφίας, εφόσον υφίσταται. Αν απoφασισθεί η ενημέρωση, ο θιγόμενος ενημερώνεται για την επιβολή του περιοριστικού μέτρου και για τη διάρκειά του.
Δεν επιτρέπεται η υποβολή νέου αιτήματος πριν την πάροδο ενός (1) έτους από την υποβολή του προηγούμενου». Δεδομένου ότι από την ως άνω διατύπωση του νόμου δεν προβλέπονται οι διαδικαστικές λεπτομέρειες εφαρμογής στην πράξη της διαδικασίας διαβίβασης εκ μέρους της Α.Δ.Α.Ε. του αιτήματος του θιγόμενου, σας παρακαλούμε να μας ενημερώσετε αν θα υπάρχει κάποια ειδική γραμματεία στις ως άνω υπηρεσίες (Ε.Υ.Π. και Δ.Α.Ε.Ε.Β.) η οποία θα είναι αρμόδια να λαμβάνει το σχετικό αίτημα που θα διαβιβάζεται σε αυτήν από την Α.Δ.Α.Ε. Επίσης, θα θέλαμε να μας γνωστοποιήσετε εν γένει όλες τις διαδικαστικές λεπτομέρειες που θα είναι απαραίτητες για την έναρξη εφαρμογής και την υλοποίηση της ως άνω διαδικασίας.
Με ιδιαίτερη εκτίμηση,
Χρήστος Ράμμος Πρόεδρος της ΑΔΑΕ»
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών