Τελευταία Νέα
Πολιτική

Εγκρίθηκε η υποψηφιότητα Τζιτζικώστα - τι είπε για Τέμπη και ασφάλεια σιδηροδρόμων

Εγκρίθηκε η υποψηφιότητα Τζιτζικώστα - τι είπε για Τέμπη και ασφάλεια σιδηροδρόμων
«Ακούσαμε αυτό που θέλαμε να ακούσουμε», δήλωσε ο συντονιστής της Επιτροπής Μεταφορών του Renew Jan-Christoph Otchen στο Euractiv, αμέσως μετά τη λήξη της ακρόασης
Ο υποψήφιος Επίτροπος Μεταφορών Απόστολος Τζιτζικώστας συνδύασε ένα μείγμα πολιτικής εξυπνάδας, ψυχραιμίας και γνώσης του αντικειμένου για να εξασφαλίσει τελικά την έγκριση των ευρωβουλευτών της Επιτροπής Μεταφορών (TRAN) το βράδυ της Δευτέρας (4 Νοεμβρίου).
Η συνεδρίαση έληξε ομαλά μετά από τρεις ώρες, με τους ευρωβουλευτές να είναι σε μεγάλο βαθμό θετικοί με την ομιλία του Έλληνα. Περίπου δύο ώρες μετά την ολοκλήρωση της ακρόασης, η κεντροδεξιά ομάδα του ΕΛΚ επιβεβαίωσε στο X ότι οι συντονιστές της TRAN ενέκριναν τον Τζιτζικώστα.
«Ακούσαμε αυτό που θέλαμε να ακούσουμε», δήλωσε ο συντονιστής της Επιτροπής Μεταφορών του Renew Γιαν- Κρίστοφ Ότχεν στο Euractiv, αμέσως μετά τη λήξη της ακρόασης.
Ο συντονιστής μεταφορών των Πρασίνων, Κάι Τέγκετχοφ δήλωσε συγκρατημένα αισιόδοξος στα πρώτα σχόλιά του στο Euractiv. Μιλώντας για τις υποσχέσεις του Τζιτζικώστα σχετικά με τα σιδηροδρομικά εισιτήρια, ο Τέγκετχοφ επισήμανε ότι πρόκειται για μια «πολύ ευπρόσδεκτη προφορική δέσμευση» και «τώρα ανυπομονούμε για τις συγκεκριμένες προτάσεις».
Σχετικά με τη χρηματοδότηση των σιδηροδρόμων, ο Τέγκετχοφ δήλωσε ότι «φυσικά καλωσορίζω ιδιαίτερα τις νέες υποσχέσεις», αλλά ότι «η απόφαση δεν ανήκει μόνο στο χαρτοφυλάκιο του κ.Τζιτζικώστα».
Ο συντονιστής του S&D για τις μεταφορές, Γιόχαν Ντάνιελσον, δήλωσε ότι ήταν μια «καλή αρχή των ακροάσεων», αλλά ότι «πολλά ερωτήματα παραμένουν ακόμη!»
Ο Γιόνας Σέστεντ, εξ ονόματος της Αριστεράς για θέματα περιβάλλοντος, δήλωσε στο Euractiv ότι ο κ. Τζιτζικώστας «ήταν καλά προετοιμασμένος και γνώριζε αρκετά καλά το χαρτοφυλάκιό του», αλλά φάνηκε «αδύναμος σε θέματα κλίματος γενικά».
Έναρξη με μια δυναμική νότα
Ο Έλληνας υποψήφιος χρησιμοποίησε την εναρκτήρια τοποθέτησή του για να δείξει ότι κατέχει το αντικείμενο του χαρτοφυλακίου του, ενώ μίλησε για πολιτικές κινήσεις που θα ικανοποιούσαν όλα τα κεντρώα κόμματα του ημικύκλιου.
Για τους συναδέλφους του κεντροδεξιούς ευρωβουλευτές του ΕΛΚ, καθώς και για τα φιλελεύθερα μέλη του Renew, ο κ. Τζιτζικώστας έκανε επανειλημμένες αναφορές στη σημασία της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας και τόνισε την παγκόσμια διάσταση της απεξάρτησης από τον άνθρακα.
Για τους σοσιαλιστές βουλευτές, ο Τζιτζικώστας μίλησε εκτενώς για τις συνθήκες και τα δικαιώματα των εργαζομένων στις μεταφορές.
Για τους Πράσινους, ο Τζιτζικώστας αναβάθμισε και πάλι τα περιβαλλοντικά του διαπιστευτήρια, δηλώνοντας ότι οι μεταφορές είναι ο μόνος τομέας στην Ευρώπη όπου οι εκπομπές είναι σήμερα υψηλότερες από ό,τι το 1990.
Ο Έλληνας υποψήφιος Επίτροπος ξεκίνησε δηλώνοντας τον «απόλυτο σεβασμό» του προς τους ευρωβουλευτές, αναφερόμενος στην προηγούμενη συνεργασία του με το Κοινοβούλιο στο πλαίσιο του ρόλου του στην Επιτροπή των Περιφερειών. Επίσης, δήλωσε ότι θεωρεί την τουριστική πτυχή του ρόλου του εξίσου σημαντική με τις αρμοδιότητες στον τομέα των μεταφορών.
Αυτό πιθανώς θα συμβάλει θετικά σε μια επιτροπή που είναι υπερήφανη για τις δικές της ευθύνες στον τομέα του τουρισμού, αλλά και σε ευρωβουλευτές από όλο το πολιτικό φάσμα που εκπροσωπούν εκλογικές περιφέρειες εξαρτώμενες από τον τουρισμό.

Ηρεμία

Ο Έλληνας υποψήφιος επέδειξε ψυχραιμία που σε μεγάλο βαθμό τον βοήθησε.
Ο Τζιτζικώστας δεν ταράχτηκε από τις ερωτήσεις που δέχθηκε, κάνοντας μερικές φορές παύσεις για να σκεφτεί πριν απαντήσει, ή να συνδέσει ήρεμα την ερώτηση με τα προηγούμενα σημεία της ομιλίας του.
Επέδειξε μάλιστα μεγαλύτερη εξοικείωση με τη διαδικασία της ακρόασης από την πρόεδρο, Ελίζα Βόζεμπεργκ, διορθώνοντάς την δύο φορές σχετικά με τον χρόνο που του επιτρεπόταν να απαντήσει στις ερωτήσεις.
Ωστόσο, μερικές φορές αυτή η αυτοπεποίθηση μπορεί να λειτούργησε εις βάρος του.
Λίγο μετά τη συμπλήρωση των δύο ωρών, ο Έλληνας απάντησε ευθέως «και η ερώτηση είναι ποια;» σε μια ασαφή παρέμβαση του Αυστριακού σοσιαλιστή Αντρέας Σάιντερ.
Λίγα λεπτά αργότερα, όταν ο Γάλλος ευρωβουλευτής Ζιλιέν Λεοναρντελί (Πατριώτες για την Ευρώπη) έθεσε μια άλλη ερώτηση σχετικά με τις προβληματικές αυτοκινητοβιομηχανίες, ο Τζιτζικώστας υιοθέτησε έναν τόνο σχεδόν διδακτικό, ξεκινώντας την απάντησή του με τα εξής λόγια «Όπως δήλωσα πολύ ξεκάθαρα πριν…»

Εστιασμένη γνώση

Ο Τζιτζικώστας ήταν σαφώς καλά προετοιμασμένος για τη συνεδρίαση και επέδειξε εξοικείωση με τα βασικά νομοθετήματα της ΕΕ για τις μεταφορές που είτε είναι σήμερα ανοιχτά είτε πρόκειται να αναθεωρηθούν την επόμενη πενταετία.
Για παράδειγμα, παρατήρησε πως τα τρία διακριτά κομμάτια πολιτικής – πολυτροπικές μεταφορές, ενιαίο εισιτήριο και κανόνες για τα δικαιώματα των επιβατών – ουσιαστικά αλληλοσυμπληρώνονται.
Ωστόσο, οι δηλώσεις του παρέμειναν σε μεγάλο βαθμό κοντά στα τρέχοντα πολιτικά σημεία συζήτησης και στις λεπτομέρειες της επιστολής καθηκόντων του από την Πρόεδρο της Επιτροπής.
Σε ένα σημείο ξέφυγε από την επιστολή καθηκόντων του και αναφέρθηκε στην οδηγία για τη φορολογία της ενέργειας.
Η αναφορά έγινε σε απάντηση σε ερώτηση της ευρωβουλευτή του S&D Βίβιεν Κοστάνζο, η οποία ρώτησε τον Έλληνα για το πώς σκοπεύει να αντιμετωπίσει την έλλειψη σιδηροδρομικής συνδεσιμότητας στα σύνορα.
Ο κ. Τζιτζικώστας δήλωσε ότι υπάρχουν ήδη «μέτρα που δίνουν έμμεσα κίνητρα στον σιδηρόδρομο» σε σύγκριση με άλλους τρόπους μεταφοράς, όπως «η οδηγία για τη φορολόγηση της ενέργειας», η οποία «ισχύει εδώ και μερικούς μήνες».
Στην πραγματικότητα, η αναθεώρηση της οδηγίας για τη φορολόγηση της ενέργειας (ETD) εξακολουθεί να συζητείται και οι τελευταίοι συμβιβασμοί του Συμβουλίου διατηρούν τις απαλλαγές από τα καύσιμα για τις αεροπορικές και τις θαλάσσιες μεταφορές.
Αργότερα, ο Αντρέας Σάιντερ του S&D επέμεινε και τον ρώτησε πώς ο ίδιος σκοπεύει να αντιμετωπίσει την άνιση μεταχείριση των αεροπλάνων στην ETD και τη διαφορετική φορολόγηση των τρένων και των αεροπλάνων.
Ο υποψήφιος δήλωσε ότι «πρέπει να έχουμε ίσους όρους στο παιχνίδι [του ανταγωνισμού]», αλλά δεν διόρθωσε την προηγούμενη δήλωσή του.

Ασφάλεια

Το μεγαλύτερο δράμα κατά τη διάρκεια της διαδικασίας αφορούσε το σιδηροδρομικό δυστύχημα του 2023 στα Τέμπη.
Ο κ. Τζιτζικώστας αντιμετώπισε το θέμα κατά μέτωπο στην εναρκτήρια ομιλία του, αλλά τέθηκε εκ νέου από αρκετούς ευρωβουλευτές κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης. Κάποια στιγμή ο Έλληνας τόνισε ότι γνωρίζει αρκετές οικογένειες που επλήγησαν προσωπικά από την τραγωδία, μεταξύ των οποίων και μια γραμματέα που έχασε συγγενή της.
Ωστόσο, αυτό δεν ήταν αρκετό για ορισμένους ευρωβουλευτές.
Σε δύο διαφορετικές περιπτώσεις, η συνεδρίαση διακόπηκε από μη προσκείμενους Έλληνες ευρωβουλευτές: αρχικά από τη Μαρία Ζαχαριά από το κόμμα Πλεύση Ελευθερίας και αργότερα από τον Κώστα Παπαδάκη από το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας.
Κάποια στιγμή, η Ελληνίδα Πρόεδρος της Επιτροπής Ελίζα Βόζεμπεργκ-Βρυονίδη προσπαθώντας να τους επαναφέρει σε τάξη φώναξε: «Γιατί το κάνετε αυτό;»
Σε σχετική ερώτηση μάλιστα από την Φινλανδή αριστερή ευρωβουλευτή Μέργια Κιλόνεν, ο Απόστολος Τζιτζικώστας επανέλαβε: «Μπορείτε να είστε βέβαιοι ότι η ασφάλεια θα είναι νούμερο ένα προτεραιότητα για εμένα ακριβώς επειδή κατάγομαι από την Ελλάδα και είχαμε αυτή την ανείπωτη τραγωδία».
Πρόσθεσε μάλιστα ότι θα διασφαλίσει ότι τα κράτη-μέλη θα εφαρμόζουν τους ευρωπαϊκούς κανόνες και θα έχουν τα προβλεπόμενα συστήματα για να αποφευχθούν τέτοιου είδους τραγικά δυστυχήματα στο μέλλον.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης