Τελευταία Νέα
Τουρισμός & Αερομεταφορές

Στελλιάτος (ΕΠΕΣΤ) στο BN: Είμαστε αντίθετοι στην αύξηση των τελών στη Μαρίνα Αλίμου έως 400%

Στελλιάτος (ΕΠΕΣΤ) στο BN: Είμαστε αντίθετοι στην αύξηση των τελών στη Μαρίνα Αλίμου έως 400%

«Αν πιάσουμε έως το 50% της κίνησης και του τζίρου στο yachting, να είμαστε ευχαριστημένοι»

Σχετικά Άρθρα
Την επιστροφή του yachting in Greece αναμένουν οι πλοιοκτήτες ελληνικών σκαφών τουρισμού, μετά από μια καταστροφική χρονιά το 2020, όταν ο κλάδος σχεδόν «έπιασε πάτο».
Η συγκεκριμένη τουριστική δραστηριότητα «ανοίγει» και αυτή επίσημα στις 15 Μαΐου, με τις περισσότερες κρατήσεις μέχρι στιγμής να αναμένονται από τον Ιούλιο και έπειτα, ενώ οι επαγγελματίες ελπίζουν σε «έναν καλό Ιούνιο» και σε επιμήκυνση της σεζόν τουλάχιστον για ολόκληρο το Σεπτέμβριο.

«Θεωρώ ότι το 2021 θα είναι μια καλύτερη χρονιά για τον τουρισμό μας σε σχέση με την περσινή που βρεθήκαμε κοντά στο απόλυτο μηδέν, αφού σημειώθηκε πτώση στις ναυλώσεις μέχρι και 95%. Φέτος, αν πιάσουμε το 40- 50% της κίνησης και του τζίρου, θα πρέπει να είμαστε ευχαριστημένοι», δηλώνει στο bankingnews.gr o πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ) κ. Αντώνης Στελλιάτος, εκφράζοντας συγκρατημένη αισιοδοξία για τις φετινές επιδόσεις του yachting.
Ο ίδιος χαρακτηρίζει το 2021 «χρονιά επιβίωσης» και τοποθετεί την ανάκαμψη από το 2022 και έπειτα.

Ελάχιστες κρατήσεις, σε αναμονή οι παραδοσιακές αγορές

Πέρυσι η κατάσταση χαρακτηρίστηκε δραματική εξαιτίας της κάμψης της τουριστικής κίνησης και σήμερα, ο κλάδος – αν και κρατά «μικρό καλάθι» - ελπίζει να «πάρει το οξυγόνο που χρειάζεται», έχοντας στο μυαλό ότι η συγκυρία της πανδημίας μετά το σοκ, μπορεί να δώσει ευκαιρίες που θα ενισχύσουν την επιλογή για διακοπές με σκάφος, ως έναν από τους πλέον υγειονομικά ασφαλείς τρόπους για να απολαύσει κανείς την ταξιδιωτική εμπειρία.
«Η βασική αγορά των μεγάλων σκαφών είναι η Αμερική και ευελπιστούμε να επανέλθει.
Ήταν και η Ρωσία, αλλά όχι πια.
Για τα ιστιοπλοϊκά και τα καταμαράν, ο κύριος τροφοδότης μας είναι η Κεντρική Ευρώπη.
Κυρίως Γερμανοί, Γάλλοι, αλλά και Σκανδιναβοί τα προτιμούν.
Είναι κρίμα αν ως προορισμός, δεν μπορέσουμε να εκμεταλλευτούμε το ότι είμαστε covid free νησιά και να στείλουμε το μήνυμα παντού ότι είμαστε απόλυτα συντονισμένοι για να ξέρουν οι επίδοξοι επισκέπτες μας πως θα έρθουν, με ποιους τρόπους θα κινηθούν και τι θα γίνει σε περίπτωση ασθένειας.
Όλα αυτά θα πρέπει να είναι ξεκάθαρα», σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΕΠΕΣΤ.
Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να λάβουν και τα νέα πρωτόκολλα που θα ρυθμίζουν τις λεπτομέρειες, ενώ έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια με το υπουργείο Ναυτιλίας, ώστε οι λίστες επιβατών και τα ναυλοσύμφωνα να διεκπεραιώνονται ηλεκτρονικά.

Κατάλληλη στιγμή για να παρθούν μέτρα

Ελάφρυνση φορολογικών βαρών και τόνωση της ρευστότητας είναι τα δύο βασικά «πατήματα» που αναζητά το ελληνικό yachting, προκειμένου να καταφέρει «να σταθεί πάνω από το νερό», μετά την περσινή χρονιά που «βύθισε» τα έσοδα του κλάδου.
Η διοχέτευση νέων κεφαλαίων, οι επενδύσεις, αλλά και μια διαφορετική πολιτική που θα αντιμετωπίζει το yachting «όχι ως τον σκαφάτο, αλλά επαγγελματικά, ως μια πολύ σημαντική πηγή απασχόλησης και εισοδήματος που συνεισφέρει από το 2019 στο 1,42% του ΑΕΠ» είναι πάγια αιτήματα των πλοιοκτητών που δεν θέλουν να είναι οι «ευνοούμενοι» όπως λένε, αλλά «ίσοι με τους υπόλοιπους επαγγελματίες».
Η πάταξη της γραφειοκρατίας «και όλα να γίνονται ηλεκτρονικά» είναι το άλλο μεγάλο θέμα που τους απασχολεί και τους προβληματίζει, προκειμένου να γίνει πιο ελκυστική «η ελληνική σημαία», με απλούστευση διαδικασιών έκδοσης αδειών ώστε να δραστηριοποιούνται νόμιμα στην Ελλάδα τα ξένα σκάφη.
Η ένταξη του κλάδου σε ψηφιακές πλατφόρμες επιβάλλεται ως αναγκαία και για λόγους που εξελίσσονται σε αθέμιτο ανταγωνισμό με τις υπόλοιπες χώρες.
«Να κάνουμε την ελληνική σημαία ελκυστική για να έρθουν επενδύσεις» είναι η προτροπή του κ. Στελλιάτου προς την πολιτεία.
Η ΕΠΕΣΤ έχει ζητήσει σταθερό συντελεστή ΦΠΑ στο 13%, σταθερό φορολογικό και θεσμικό πλαίσιο ώστε να μην αλλάζουν κάθε λίγο και λιγάκι οι νόμοι, κατάργηση του ΤΕΠΑΗ (Τέλος Πλοίων Αναψυχής και Ημερόπλοιων στα Επαγγελματικά Σκάφη) και μείωση τελών ελλιμενισμού των επαγγελματικών ελληνικών σκαφών κατά 40% όπως ισχύει για μειώσεις ενοικίων άλλων επαγγελματικών ομάδων λόγω πανδημίας.
Η Ένωση έχει εκφράσει την αντίθεσή της στην αύξηση των τελών της μαρίνας Αλίμου «κατά 168 έως 400% από τις αρχές του έτους, παρά τις επιπτώσεις της πανδημίας», σύμφωνα με τον κ. Στελλιάτο.

Βιωσιμότητα και ανάκαμψη τα δύο μεγάλα στοιχήματα

Μέχρι στιγμής οι ελάχιστες κρατήσεις αφορούν κατά κύριο λόγο πελάτες από το εξωτερικό και κυρίως μεταξύ όσων επιλέγουν παραδοσιακά να κάνουν διακοπές με ιστιοπλοϊκά και καταμαράν.
Κάποιοι μετέφεραν τα ήδη προγραμματισμένα ταξίδια τους από πέρυσι, για φέτος.
Ο κ. Στελλιάτος αναφέρεται στις προσπάθειες που γίνονται σε συνεργασία με τον ΕΟΤ για στοχευμένη διαφήμιση με προβολή της μοναδικής ομορφιάς πολυνησίας της χώρας μας, αλλά και προκειμένου να επιβεβαιώσει ότι τα ελληνικά νησιά και οι ακτογραμμές εκτός από ιδανικός προορισμός, είναι πάντα υγειονομικά ασφαλής.
«Η καμπάνια αυτή θα ξεκινήσει στις αρχές Μαΐου και στόχος μας είναι να πάει σε όλον τον κόσμο.
Θέλουμε το yachting να επιστρέψει, να αναδεικνύει τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα και να είναι εκείνο το ελκυστικό προϊόν για τον κάθε τουρίστα που αναζητά αξέχαστες διακοπές», σημειώνει.

«Άνοιγμα» στην ελληνική αγορά

Το προσιτό πλέον κόστος για διακοπές με σκάφος, όπως λένε οι επαγγελματίες, αλλάζει και τα πλάνα του κλάδου που εξετάζει τρόπους για να προσελκύσει περισσότερους Έλληνες πελάτες.
Σήμερα, οι 9 στους 10 είναι ξένοι, ενώ για τα μεγαλύτερης κατηγορίας σκάφη 5 αστέρων «που οι επιβάτες του πληρώνουν πολλά και άρα θέλουν ισάξιας ποιότητας σέρβις, χρειάζεται αναβάθμιση της τουριστικής μας παιδείας, για το πως θα συμπεριφέρεσαι και τι πρέπει να κάνεις», τονίζει ο κ. Στελλιάτος.
Για να γίνει η δραστηριότητα δημοφιλής, θα πρέπει να ξεφύγουμε από την στερεότυπη αντίληψη ότι «πρόκειται για ένα ακριβό σπορ», λένε οι επαγγελματίες, αλλά για μια μορφή τουρισμού που εκτός από ηρεμία σε καταγάλανα νερά και την ιδιωτικότητα που εξασφαλίζει, δίνει και τη δυνατότητα γνωριμίας με συμπλέγματα νησιών, προστατευμένους όρμους και απρόσιτες παραλίες.

Μικρομεσαίες οι περισσότερες επιχειρήσεις

Το επαγγελματικό yachting στην Ελλάδα αριθμεί 6.300 σκάφη.
Στα μεγάλα σκάφη απασχολούνται περίπου 5000 ναυτικοί και 3.500 skippers στα μικρότερα, ενώ συνδέεται με περισσότερα από 120 επαγγέλματα.
Το 2018 σημείωσε την καλύτερη επίδοσή του.
Ωστόσο, η οικονομική βοήθεια την οποία έλαβε ο κλάδος, κάλυψε ένα μικρό κομμάτι των αναγκών που συσσωρεύτηκαν από την πανδημία και έτσι, οι άνθρωποι του yachting αισθάνoνται λίγο «αδικημένοι», καθώς μπόρεσαν να αξιοποιήσουν μόνο το μέτρο της επιστρεπτέας προκαταβολής, με τα περισσότερα ζητήματα που αντιμετωπίζουν να παραμένουν «ανοιχτά».
Οι πιο πολλές επιχειρήσεις δε, που δραστηριοποιούνται στο yachting είναι μικρομεσαίες και καθώς δεν κινήθηκαν καθόλου πέρυσι, βρίσκονται αντιμέτωπες με προβλήματα επιβίωσης.

Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης