Βασισμένη κατά 80% στην ελληνική αγορά είναι η τουριστική κίνηση στην ακριτική Λέρο, με πληρότητες που σε αρκετά καταλύματα του νησιού αγγίζουν αυτήν την εποχή το 70 – 80%.
Μετά από έναν υποτονικό Ιούνιο, οι επιχειρηματίες δηλώνουν σε γενικές γραμμές ικανοποιημένοι παρά τις αντιξοότητες, αν και μετρούν δύο σημαντικές απώλειες που θα μπορούσαν να τους διατηρήσουν σε ένα καλύτερο επίπεδο από άποψη τζίρων:
• Το αιγαιοπελαγίτικο νησί με τις τέσσερις μαρίνες δεν έχει τη φυσιολογική για τα δικά του δεδομένα, κίνηση στο θαλάσσιο τουρισμό, αφού οι περισσότεροι ξένοι που διαθέτουν ιστιοπλοϊκά δεν ήρθαν φέτος για διακοπές
• Οι Τούρκοι «καλοί πελάτες» που επισκέπτονταν το νησί απουσιάζουν και φέτος, με αποτέλεσμα ιδιοκτήτες καταλυμάτων, εμπορικών καταστημάτων και εστίασης να μιλούν για σημαντικό «πλήγμα» στην τουριστική τους κίνηση
«Δεν έρχονται Τούρκοι, πτώση 50% στους τζίρους»
Στις πολύ καλές σχέσεις που είχαν αναπτύξει οι ντόπιοι επιχειρηματίες με την τουριστική αγορά και την ένωση τουριστικών πρακτόρων (TÜRSAB) της γειτονικής Τουρκίας, αναφέρεται ο πρόεδρος της ένωσης ξενοδόχων Λέρου – Λειψών κ. Εμμανουήλ Μαθιουδάκης.
Μια αγορά που στην προ – covid εποχή, οι επιχειρηματίες του νησιού δεν θα μπορούσαν να διανοηθούν πως θα ήταν η σεζόν χωρίς αυτήν.
Οι καλές προσφερόμενες υπηρεσίες, η ασφάλεια και ησυχία, η τοπική αγορά, η γαστρονομία και η εγγύτητα είναι μόνο μερικοί από τους λόγους που οδηγούσαν Τούρκους επισκέπτες στη Λέρο με κότερα, καραβάκια και πλοία της γραμμής.
«Ήταν συνήθως άνθρωποι με καλή οικονομική επιφάνεια και άφηναν χρήματα στο νησί είτε διέμεναν στη Λέρο, είτε έρχονταν αυθημερόν για να κάνουν τις αγορές τους, να επισκεφτούν τοπικά καταστήματα και ταβέρνες και να επιστρέψουν στον τόπο τους. Πέρυσι και φέτος δεν τους έχουμε λόγω κορωνοϊού και εμβολίων και επειδή είχαμε ως προορισμός αναπτύξει καλές σχέσεις με όλη την τουριστική αλυσίδα της γειτονικής χώρας, είναι για εμάς μια σημαντική απώλεια που την υπολογίζουμε σε περίπου 50% πτώση του τζίρου μας σε σχέση με το 2019», τονίζει.
«8 στους 10 είναι Έλληνες, λόγω κοινωνικού τουρισμού»
Το πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού του ΟΑΕΔ αποδεικνύεται «σανίδα σωτηρίας» για το φετινό καλοκαίρι, «αν και καθυστέρησε να ξεκινήσει» σύμφωνα με τους επιχειρηματίες. Φέτος, συμμετέχουν σχεδόν όλα τα ξενοδοχεία και τα καταλύματα του νησιού που βλέπουν τις πληρότητές τους να αυξάνονται έως και 30 – 40% σε σχέση με πέρυσι, αφού η μέγιστη διάρκεια διανυκτερεύσεων μπορεί να φτάσει τα 10 βράδια με μηδενική ιδιωτική συμμετοχή.
«Είμαστε ένα νησί που είχαμε μάθει σε μια τουριστική σεζόν που διαρκούσε 60 μέρες. Αν και φέτος δεν ξεκινήσαμε καλά, έχουμε την ελπίδα ότι θα μπορέσουμε να δουλέψουμε και τον Σεπτέμβριο. Σε αυτή την περίπτωση εκτιμούμε ότι θα καταφέρουμε να πετύχουμε τον στόχο του 50 – 60% σε αφίξεις και έσοδα του 2019. Προς το παρόν όμως, στηριζόμαστε στην ελληνική αγορά που μας επιλέγει κυρίως μέσω κοινωνικού τουρισμού, ενώ οι υπόλοιποι επισκέπτες μας είναι Ιταλοί και Γάλλοι. Παραμένουμε αισιόδοξοι, αν και ο κύριος όγκος της τουριστικής μας κίνησης επικεντρώνεται μεταξύ 10 – 25 Αυγούστου και πολλοί αδυνατούν να βρουν ακτοπλοϊκά εισιτήρια γιατί έρχονται όλοι μαζί, παρ΄ όλο που φέτος είναι αυξημένα τα δρομολόγια», εξηγεί ο κ. Μαθιουδάκης.
Οι Covid – free Λειψοί τουριστικός «παράδεισος» των Ιταλών
Η μοναδικότητα των Λειψών στα Δωδεκάνησα, εκθειάστηκε στα διεθνή ΜΜΕ όχι μόνο γιατί το νησί παραμένει «αυθεντικά γοητευτικό», αλλά και γιατί διαφημίστηκαν ως Covid – free προορισμός - πρότυπο για εναλλακτικές ασφαλείς διακοπές.
Οι ντόπιοι είδαν την κρίση ως μια από τις ευκαιρίες που έστρεψε στον τόπο τους, τους προβολείς της δημοσιότητας με αποτέλεσμα να γίνουν «φωτεινό παράδειγμα» για τη φυσική γοητεία που ασκεί το νησί της Καλυψούς, σε συνδυασμό με την επιχείρηση «Ελευθερία» και την εμβολιαστική τους κάλυψη.
Η γαλήνη και η φιλοξενία έχουν μετατρέψει τους ανεπιτήδευτους Λειψούς σε κατάλληλο προορισμό για ταξιδιώτες που αναζητούν ηρεμία.
Η πλειοψηφία των επισκεπτών τους είναι Ιταλοί και αρκετοί έχουν δικά τους σπίτια στο νησί, με αποτέλεσμα κάθε χρόνο να συνηθίζουν να προσκαλούν συμπατριώτες τους, δημιουργώντας ένα κλαμπ διακοπών που μοιάζει με τουριστικό «παράδεισο».
«Οι διακοπές σε πιο μικρούς προορισμούς, είναι μια τάση που έφερε η πανδημία.
Προφανώς και κάποιοι τουρίστες αναζητούν μικρότερα νησιά για τις διακοπές τους και με λιγότερες κλίνες, για αυτό και βλέπουμε τις πληρότητες να αυξάνονται κατακόρυφα. Θεωρούν έτσι ότι είναι περισσότεροι ασφαλείς και ότι αποφεύγουν τις πολλές μετακινήσεις και το συνωστισμό», τονίζει επιχειρηματίας.
Λέρος για αυθεντικές εμπειρίες
Γραφικοί οικισμοί, ατελείωτες επιλογές σε παραλίες με άμμο ή βότσαλο, κτίρια ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής και αξιοθέατα είναι μόνο μερικά από τα πλεονεκτήματα της Λέρου. Η περίπλους του νησιού με σκάφος και οι καταδύσεις σε υποβρύχιες σπηλιές και ναυάγια συνήθως δεν λείπουν από κανένα άλμπουμ καλοκαιρινών διακοπών όσων την επισκέπτονται.
Το ίδιο αυθεντικές με τις εμπειρίες εξερεύνησης, είναι και οι γεύσεις του νησιού με τους κατοίκους του να αισθάνονται υπερήφανοι για την ντόπια κουζίνα τους. Οι παραδοσιακές θαλασσινές λιχουδιές – όπως ψαρικά, αχινοσαλάτες, αλίπαστα – αλλά και μυζήθρες, θυμαρίσιο μέλι, ξεροτήγανα και το ντόπιο κρασί συγκαταλέγονται από τους τουρίστες στα «γαστρονομικά θαύματα της Λέρου».
Νένα Ουζουνίδου
www.bankingnews.gr
Εμμ. Μαθιουδάκης (ξενοδόχοι Λέρου) στο BN: «Αν δουλέψει ο Σεπτέμβριος, θα είμαστε περίπου στο 50 -60% του 2019»
«Λιγότερος θαλάσσιος τουρισμός και η απουσία Τούρκων διατηρούν μειωμένους τους τζίρους στο νησί σε σχέση με τα προ-covid επίπεδα», δηλώνει ο πρόεδρος των ξενοδόχων Λέρου – Λειψών
Σχόλια αναγνωστών