Τελευταία Νέα
Τουρισμός & Αερομεταφορές

Η επενδυτική κρίση γίνεται όλο και πιο έντονη, προειδοποιεί ο επικεφαλής της ACI Europe

Η επενδυτική κρίση γίνεται όλο και πιο έντονη, προειδοποιεί ο επικεφαλής της ACI Europe
Τα αεροδρόμια της Ευρώπης εξακολουθούν να ταλαιπωρούνται από την άνευ προηγουμένου κατάρρευση εσόδων

Έναν κλάδο με σαφές όραμα για τον μελλοντικό κοινωνικό και οικονομικό του ρόλο, αλλά που αγωνίζεται για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα του, περιέγραψε ανοίγοντας το 32ο Ετήσιο Συνέδριο και τη Γενική Συνέλευση του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe) στη Ρώμη, ο Γενικός Διευθυντής Olivier Jankovec.

Συνεχής και συστημική οικονομική αδυναμία

Τα αεροδρόμια της Ευρώπης εξακολουθούν να ταλαιπωρούνται από την άνευ προηγουμένου κατάρρευση εσόδων που προκλήθηκε από την πανδημία. Αυτή είχε ως αποτέλεσμα ιστορικές απώλειες που έφτασαν σωρευτικά πάνω από 20 δισεκατομμύρια ευρώ 1 τα τελευταία 2 χρόνια – ένα σεισμικό οικονομικό σοκ για κάθε κλάδο.
Με τις κυβερνήσεις να έχουν επικεντρώσει την οικονομική τους υποστήριξη στις αεροπορικές εταιρείες και τις ευκαιρίες περικοπής του κόστους παρά να έχουν εξαντληθεί, τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια δεν είχαν άλλη επιλογή από το να συσσωρεύσουν χρέη – με αποτέλεσμα το συνολικό χρέος και οι υποχρεώσεις των αεροδρομίων να αυξηθούν κατά 60 δισεκατομμύρια ευρώ σε σύγκριση με πριν την πανδημία.

Εντατική ανάκαμψη κόστους και αδύναμη ανάκαμψη εσόδων

Ενώ οι επιβάτες επιστρέφουν στους ουρανούς αυτό το καλοκαίρι, η ανάκαμψη της κυκλοφορίας για τα αεροδρόμια, ωστόσο, παραμένει αδύναμη στα έσοδα και υψηλή στην ένταση κόστους.
Συνολικά, ο όγκος επιβατών παραμένει κάτω από τα επίπεδα του 2019 για τα περισσότερα αεροδρόμια, με τη ζήτηση να τείνει να συγκεντρώνεται σε περιόδους αιχμής.
Αυτό όχι μόνο ασκεί σημαντική πίεση στις λειτουργίες στο πλαίσιο μιας οξείας έλλειψης προσωπικού, αλλά οδηγεί επίσης το κόστος προς τα πάνω – με αιχμές στις ταμειακές εκροές.
Ταυτόχρονα, ο αυξημένος ανταγωνισμός των αεροδρομίων εντείνει τις αδυσώπητες πιέσεις από τις αεροπορικές εταιρείες για τα τέλη χρήσης αεροδρομίων, με τις ρυθμιστικές αρχές να ακούν ακόμα πολύ συχνά τους ισχυρισμούς αεροπορικών εταιρειών αντί να αφήνουν τα αεροδρόμια να ανταποκριθούν στις νόμιμες και ανάλογες οικονομικές τους απαιτήσεις.

Επιδείνωση της κρίσης των επενδύσεων

Σε αυτό το πλαίσιο, η επαναφορά των κερδών στα προ της πανδημίας επίπεδα θα είναι πρόκληση. Και σε συνδυασμό με την εξυπηρέτηση του χρέους, δεν μπορεί κανείς να διαφύγει το γεγονός ότι τα αεροδρόμια αντιμετωπίζουν επενδυτική κρίση.
Η μείωση των κεφαλαιουχικών δαπανών από τα αεροδρόμια της Ευρώπης τα τελευταία 2 χρόνια ανήλθε σε 7 δισεκατομμύρια ευρώ και την κατάσταση θα επιδεινώσουν οι πληθωριστικές πιέσεις.
Ο πληθωρισμός έχει αρχίσει να πλήττει σκληρά τα αεροδρόμια, αυξάνοντας τα λειτουργικά τους έξοδα ιδίως για το κόστος προσωπικού και ενέργειας, που συνολικά ανέρχονται κατά μέσο όρο στο 45% του λειτουργικού κόστους ενός αεροδρομίου.
Τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια χρειάζονται περίπου 360 δισεκατομμύρια ευρώ κεφαλαιουχικές δαπάνες στην Ευρώπη τα 20 χρόνια έως το 2040.
Αλλά ο πληθωρισμός έχει επίσης αρχίσει να επηρεάζει τις επενδυτικές τους αποφάσεις, καθώς οι απότομες αυξήσεις στο κόστος των υλικών και των προμηθειών θέτει πλέον υπό αμφισβήτηση τη βιωσιμότητα εκείνων των επενδύσεων που είχαν διατηρηθεί.
«Κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, είχαμε προειδοποιήσει για τον κίνδυνο περιορισμού των επενδύσεων στο αεροδρόμιο λόγω των αυξανόμενων επιπέδων χρέους και της δημιουργίας εσόδων με μεγάλη πρόκληση, είπε ο Olivier Jankovec.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η πληθωριστική σπείρα στην οποία βρισκόμαστε τώρα απλώς επιδεινώνει τα πράγματα. Τα αεροδρόμια απλά δεν θα μπορούν να αποπληρώσουν το χρέος τους και να επενδύσουν ταυτόχρονα.
Αυτό αφορά την ικανότητα μας να χρηματοδοτήσουμε την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές των εγκαταστάσεων μας, αλλά και να υποστηρίξουμε τις προσπάθειες των αεροπορικών εταιρειών να το πράξουν και συνεπώς την αεροπορία στο σύνολο της.
Και ναι, πρόκειται επίσης για την ικανότητα μας να αντιμετωπίζουμε τρέχουσες λειτουργικές διακοπές που προκαλούνται από ελλείψεις προσωπικού τώρα και μεσοπρόθεσμα.
Περαιτέρω αυτοματισμός και ψηφιοποίηση θα είναι απαραίτητες όχι μόνο για την αύξηση της λειτουργικής αποτελεσματικότητας και τη βελτίωση της εμπειρίας των επιβατών, αλλά και για την οικοδόμηση μεγαλύτερης ανθεκτικότητας.
Σε αυτό το πλαίσιο, η έκκληση της IATA προς τα αεροδρόμια να μην αυξήσουν τα τέλη χρήσης παρά το γεγονός ότι οι αεροπορικές εταιρείες αυξάνουν τους ναύλους τους για τους καταναλωτές αψηφά την οικονομική βαρύτητα.
Αποτελεί απλώς μια ακόμη προσπάθεια αναβίωσης του αεροπορικού συστήματος της δεκαετίας του 1960, όταν τα αεροδρόμια χρησιμοποιούνταν ως μέσο επιδότησης αεροπορικών εταιρειών».

Ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο δημιουργίας αξίας

Με τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια να βλέπουν τα οικονομικά τους να ανατρέπονται από τις διαρθρωτικές πιέσεις εσόδων και τις αυξήσεις κόστους, και όπως όλες οι αερομεταφορές που αντιμετωπίζουν την πρόκληση της απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές και της κοινωνικής αποδοχής, ο Olivier Jankovec σκιαγράφησε μια απαραίτητη μετάβαση και μετασχηματισμό των αεροδρομίων προς μια νέα μοντέλο δημιουργίας αξίας που βασίζεται σε 3 πυλώνες. Βιωσιμότητα, καινοτομία και διαφοροποίηση.

  • Βιωσιμότητα: Μια ολιστική προσέγγιση που βλέπει τα αεροδρόμια να επιταχύνουν την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές και να εμβαθύνουν περαιτέρω τις σχέσεις της κοινότητας.
    Αυτό συνεπάγεται επανεξέταση της ικανότητας και της συνδεσιμότητας όχι μόνο από άποψη αερομεταφορών, αλλά και από την άποψη της ανάπτυξης καθαρής ενέργειας τόσο για τους χρήστες των αεροδρομίων όσο και για τις κοινότητες και τις περιφέρειες – με αποτέλεσμα να μετατραπούν σε «ενεργειακά λιμάνια».
  • Καινοτομία: Αξιοποίηση ψηφιακής τεχνολογίας, τεχνητής νοημοσύνης και αυτοματισμού για τη δημιουργία μιας σταδιακής αλλαγής στη λειτουργική αποτελεσματικότητα και ανθεκτικότητα, με τα αεροδρόμια ως συνδημιουργούς και άμεσους επενδυτές σε εξατομικευμένες λύσεις, όπως φαίνεται ήδη από την εμφάνιση εσωτερικών εργαστηρίων καινοτομίας σε πολλά των αεροδρομίων της Ευρώπης.
  • Διαφοροποίηση: Από αεροναυτική άποψη, αυτό σημαίνει ένα διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο αεροπορικών εταιρειών με μεγαλύτερη ελευθερία τιμολόγησης, διατηρώντας παράλληλα την εστίαση στην ανάπτυξη ευκαιριών μη αεροναυτικών εσόδων, κοιτάζοντας πέρα ​​από τον επιβάτη.

Ο Olivier Jankovec τόνισε ότι τα αεροδρόμια εργάζονται τώρα σε αυτές τις στρατηγικές κατευθύνσεις, χαράσσοντας το δρόμο προς τα εμπρός ως «παγκόσμιες» επιχειρήσεις που προσφέρουν αξία τόσο στους μετόχους τους όσο και στην κοινωνία συνολικά – αναφερόμενος σε πρόσφατα παραδείγματα του «Careport» του Aeroporti di Roma, του «2025» του Groupe ADP Pioneers» και το όραμα «Shift 2027» του αεροδρομίου των Βρυξελλών.
Ολοκληρώνοντας, προειδοποίησε ότι η επιτυχία και η υλοποίηση τέτοιων φιλόδοξων έργων θα εξαρτηθεί από την εξασφάλιση υποστηρικτικών και αποτελεσματικών πολιτικών και κανονισμών – οι οποίοι πρέπει επίσης να διασφαλίζουν ότι προστατεύεται ο κρίσιμος ρόλος των μικρότερων και περιφερειακών αεροδρομίων στη διασφάλιση της εδαφικής ισότητας και συνοχής.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης