Με διαδικασίες fast track το όχημα θα είναι έτοιμο το Σεπτέμβριο
Mε διαδικασίες fast track θα προχωρήσει το σχέδιο του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας για τα κόκκινα δάνεια των τραπεζών μέσα στο Σεπτέμβριο αφού φαίνεται πως πλέον οι αρχές είναι πολύ κοντά σε λύση ως προς την τιμολόγηση των εγγυήσεων.
Αυτό άλλωστε ήταν και το βασικό εμπόδιο στη λειτουργία της πρότασης.
Ετσι οι τράπεζες θα μπορέσουν να προχωρήσουν τις διαδικασίες εκκαθάρισης των χαρτοφυλακίων τους από τις βαριές επισφάλειες που άλλως πως δεν μπορούν να διαχειριστούν.
Επίμαχο θέμα βάσει του οποίου θα κριθεί και η επιτυχία του σχεδίου ήταν λοιπόν να αποτυπωθεί το κόστος που θα πληρώσουν οι τράπεζες με τη μορφή προμήθειας για να κάνουν χρήση των κρατικών εγγυήσεων και μάλιστα χωρίς αυτό να χαρακτηρισθεί κρατική ενίσχυση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, για το θέμα αυτό τόσο το ΤΧΣ, που υπήρξε εισηγητής του σχεδίου, όσο και η JP Morgan που λειτούργησε ως σύμβουλος του υπουργείου Οικονομικών, διαμόρφωσαν εναλλακτικά σενάρια.
Οι εγγυήσεις θα τιμολογηθούν με βάση τα τριετή CDS της χώρας
Μετά από πολλά "πήγαινε έλα "στη DG Comp το σχέδιο που επεξεργάστηκε ο διεθνής οίκος Morgan Stanley φαίνεται να καταλήγει ως προς την τιμολόγηση των εγγυήσεων με βάση το τριετές CDS. Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε σπονδυλωτή τιμολόγηση με βάση τα τριετή, πενταετή και τα επταετή CDS αναλόγως του χρόνου διακράτησης των δανείων.
Ομως αυτό άλλαξε.
Τόσο στις τράπεζες όσο και στις αρχές έχει γίνει συνείδηση πως τα δάνεια αυτά που δε φαίνεται να είναι ανακτήσιμα και θα πρέπει να ρευστοποιηθούν το αργότερο εντός τριετίας. Ετσι λοιπόν η λύση που επιλέγεται είναι το ασφάλιστρο κινδύνου τριετίας που κινείται στην παρούσα φάση μεταξύ 1,60-1,80 μονάδες βάσης.
Οταν συντελούνταν βέβαια οι συζητήσεις λίγο καιρό πριν, το τριετές CDS κινείτο σε υψηλότερα επίπεδα .
Και με βάση την τότε κλίμακα είχε ανοίξει η συζήτηση για έναν μαθηματικό τύπο που θα που θα προίκιζε με ένα πρόσθετο όφελος το SPV (το όχημα ειδικού σκοπού) προκειμένου αυτό να μπορέσει να αποπληρώσει τις υποχρεώσεις του στην πορεία και μετά τις τιτλοποιήσεις και τις ανακτήσεις των δανείων.
Η σκέψη για το όφελος έλαβε χώρα κυρίως επειδή η Ελλάδα δεν διαθέτει επενδυτική διαβάθμιση και ο κίνδυνος επομένως θεωρήθηκε αυξημένος και με κάποιο τρόπο θα έπρεπε να περιοριστεί.
Τώρα όμως θεωρείται εξαιρετικά οριακό το ύψος των ασφαλίστρων κινδύνου και έτσι η συζήτηση περνάει σε άλλη πίστα καθώς υπάρχει σημείο σύγκρισης που δεν είναι άλλο από την αντίστοιχη τιμολόγηση στην Ιταλία. .
Τραπεζικά λοιπόν στελέχη εκτιμούν πως η βάση θα είναι το τριετές CDS ωστόσο η τιμολόγηση δεν θα υποχωρήσει κάτω από τις 2 μονάδες βάσης.
Τούτο σημαίνει πως με κάποιο τρόπο ο μαθηματικός τύπος θα ενισχύσει πλέον το ασφάλιστρο κινδύνου το οποίο μπορεί να υποχωρήσει και άλλο στη συνέχεια.
Το σχέδιο προβλέπει τη μεταφορά μη εξυπηρετούμενων δανείων από 15-20 δισ. ευρώ σε ένα Σχήμα Προστασίας Ενεργητικού (Asset Protection Scheme - APS) με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου.
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες ακριβείς πληροφορίες στο σχήμα αυτό θα προωθηθούν ως επί τω πλείστον στεγαστικά δάνεια με βαριά επισφάλεια που οι τράπεζες δεν μπορούν να διαχειριστούν. Πρόκειται για δάνεια που βρίσκονται υπό την προστασία του νόμου Κατσέλη και υπάρχει σημαντική δυσκολία τα πιστωτικά ιδρύματα να προχωρήσουν σε κάποιου άλλου τύπου ρύθμιση.
Παράλληλα θα προωθηθούν και δάνεια SMEs δηλαδή επιχειρηματικά μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων (Small and medium-sized enterprises ) στις οποίες επίσης θεωρείται εξαιρετικά δύσκολη η όποια άλλη διαχείριση.
Aλλωστε και στο πρόσφατο μεγάλο πακέτο της Eurobank σημαντικότατο τμήμα των δανείων που μεταβιβάστηκαν είχε τα παραπάνω χαρακτηριστικά.
Ας σημειωθεί επίσης πως αν και θεωρητικά προωθείται η αξιοποίηση και της πρότασης της ΤτΕ, που προτείνει τη μεταφορά κόκκινων δανείων σε ένα όχημα ειδικού σκοπού (SPV) με χρήση του αναβαλλόμενου φόρου τα βήματα δεν είναι τόσο γοργά .
Μάλιστα κάποιες πηγές αναφέρουν πως σε ότι αφορά τους θεσμούς κάποιοι θεωρούν εξαιρετικά δύσκολο να ξεπεραστεί το θέμα της κρατικής ενίσχυσης.
Σημειώνεται πως στη συγκεκριμένη περίπτωση ως σύμβουλος για την παραμετροποίηση του μοντέλου της λειτουργεί η Rothchild.
Αυτό άλλωστε ήταν και το βασικό εμπόδιο στη λειτουργία της πρότασης.
Ετσι οι τράπεζες θα μπορέσουν να προχωρήσουν τις διαδικασίες εκκαθάρισης των χαρτοφυλακίων τους από τις βαριές επισφάλειες που άλλως πως δεν μπορούν να διαχειριστούν.
Επίμαχο θέμα βάσει του οποίου θα κριθεί και η επιτυχία του σχεδίου ήταν λοιπόν να αποτυπωθεί το κόστος που θα πληρώσουν οι τράπεζες με τη μορφή προμήθειας για να κάνουν χρήση των κρατικών εγγυήσεων και μάλιστα χωρίς αυτό να χαρακτηρισθεί κρατική ενίσχυση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, για το θέμα αυτό τόσο το ΤΧΣ, που υπήρξε εισηγητής του σχεδίου, όσο και η JP Morgan που λειτούργησε ως σύμβουλος του υπουργείου Οικονομικών, διαμόρφωσαν εναλλακτικά σενάρια.
Οι εγγυήσεις θα τιμολογηθούν με βάση τα τριετή CDS της χώρας
Μετά από πολλά "πήγαινε έλα "στη DG Comp το σχέδιο που επεξεργάστηκε ο διεθνής οίκος Morgan Stanley φαίνεται να καταλήγει ως προς την τιμολόγηση των εγγυήσεων με βάση το τριετές CDS. Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε σπονδυλωτή τιμολόγηση με βάση τα τριετή, πενταετή και τα επταετή CDS αναλόγως του χρόνου διακράτησης των δανείων.
Ομως αυτό άλλαξε.
Τόσο στις τράπεζες όσο και στις αρχές έχει γίνει συνείδηση πως τα δάνεια αυτά που δε φαίνεται να είναι ανακτήσιμα και θα πρέπει να ρευστοποιηθούν το αργότερο εντός τριετίας. Ετσι λοιπόν η λύση που επιλέγεται είναι το ασφάλιστρο κινδύνου τριετίας που κινείται στην παρούσα φάση μεταξύ 1,60-1,80 μονάδες βάσης.
Οταν συντελούνταν βέβαια οι συζητήσεις λίγο καιρό πριν, το τριετές CDS κινείτο σε υψηλότερα επίπεδα .
Και με βάση την τότε κλίμακα είχε ανοίξει η συζήτηση για έναν μαθηματικό τύπο που θα που θα προίκιζε με ένα πρόσθετο όφελος το SPV (το όχημα ειδικού σκοπού) προκειμένου αυτό να μπορέσει να αποπληρώσει τις υποχρεώσεις του στην πορεία και μετά τις τιτλοποιήσεις και τις ανακτήσεις των δανείων.
Η σκέψη για το όφελος έλαβε χώρα κυρίως επειδή η Ελλάδα δεν διαθέτει επενδυτική διαβάθμιση και ο κίνδυνος επομένως θεωρήθηκε αυξημένος και με κάποιο τρόπο θα έπρεπε να περιοριστεί.
Τώρα όμως θεωρείται εξαιρετικά οριακό το ύψος των ασφαλίστρων κινδύνου και έτσι η συζήτηση περνάει σε άλλη πίστα καθώς υπάρχει σημείο σύγκρισης που δεν είναι άλλο από την αντίστοιχη τιμολόγηση στην Ιταλία. .
Τραπεζικά λοιπόν στελέχη εκτιμούν πως η βάση θα είναι το τριετές CDS ωστόσο η τιμολόγηση δεν θα υποχωρήσει κάτω από τις 2 μονάδες βάσης.
Τούτο σημαίνει πως με κάποιο τρόπο ο μαθηματικός τύπος θα ενισχύσει πλέον το ασφάλιστρο κινδύνου το οποίο μπορεί να υποχωρήσει και άλλο στη συνέχεια.
Το σχέδιο προβλέπει τη μεταφορά μη εξυπηρετούμενων δανείων από 15-20 δισ. ευρώ σε ένα Σχήμα Προστασίας Ενεργητικού (Asset Protection Scheme - APS) με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου.
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες ακριβείς πληροφορίες στο σχήμα αυτό θα προωθηθούν ως επί τω πλείστον στεγαστικά δάνεια με βαριά επισφάλεια που οι τράπεζες δεν μπορούν να διαχειριστούν. Πρόκειται για δάνεια που βρίσκονται υπό την προστασία του νόμου Κατσέλη και υπάρχει σημαντική δυσκολία τα πιστωτικά ιδρύματα να προχωρήσουν σε κάποιου άλλου τύπου ρύθμιση.
Παράλληλα θα προωθηθούν και δάνεια SMEs δηλαδή επιχειρηματικά μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων (Small and medium-sized enterprises ) στις οποίες επίσης θεωρείται εξαιρετικά δύσκολη η όποια άλλη διαχείριση.
Aλλωστε και στο πρόσφατο μεγάλο πακέτο της Eurobank σημαντικότατο τμήμα των δανείων που μεταβιβάστηκαν είχε τα παραπάνω χαρακτηριστικά.
Ας σημειωθεί επίσης πως αν και θεωρητικά προωθείται η αξιοποίηση και της πρότασης της ΤτΕ, που προτείνει τη μεταφορά κόκκινων δανείων σε ένα όχημα ειδικού σκοπού (SPV) με χρήση του αναβαλλόμενου φόρου τα βήματα δεν είναι τόσο γοργά .
Μάλιστα κάποιες πηγές αναφέρουν πως σε ότι αφορά τους θεσμούς κάποιοι θεωρούν εξαιρετικά δύσκολο να ξεπεραστεί το θέμα της κρατικής ενίσχυσης.
Σημειώνεται πως στη συγκεκριμένη περίπτωση ως σύμβουλος για την παραμετροποίηση του μοντέλου της λειτουργεί η Rothchild.
Σχόλια αναγνωστών