Το πρόσφατο κύμα επιθέσεων σε πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα - από την οποία περνάει περίπου το 30% της συνολικής ναυτιλιακής κίνησης εμπορευματοκιβωτίων - έχει σημαντικές επιπτώσεις για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, σημειώνει σε ανάλυσή της η Oxford Economics.
Ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ήδη ανακοινώσει την αναστολή των πλόων τους στην περιοχή, εκτρέποντας τα πλοία γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.
Για να καταδειχθεί ο αντίκτυπος, ένα πλοίο που ταξιδεύει με ταχύτητα 16,5 κόμβων από την Ταϊβάν προς τις Κάτω Χώρες μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της διώρυγας του Σουέζ χρειάζεται περίπου 25,5 ημέρες για να ολοκληρώσει το ταξίδι.
Η διάρκεια του ταξιδιού αυξάνεται σε περίπου 34 ημέρες εάν το πλοίο εκτραπεί.
Αν και η καθυστέρηση εννέα ημερών σε ένα μεμονωμένο φορτίο δεν ακούγεται υπερβολικά δραματική, ο σωρευτικός αντίκτυπος είναι σημαντικός - έχει αναφερθεί ευρέως ότι οι επιπλέον χρόνοι ναυτιλίας που προκαλούνται από το ουσιαστικό κλείσιμο της Ερυθράς Θάλασσας θα μπορούσαν να μειώσουν την παγκόσμια ναυτιλιακή ικανότητα κατά 20%.
Η μείωση της ναυτιλιακής χωρητικότητας σε συνδυασμό με το υψηλότερο κόστος καυσίμων και ασφάλισης οδήγησε σε αύξηση 200% του κόστους μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στις διαδρομές που συνήθως περνούν από την Ερυθρά Θάλασσα (Διάγραμμα 1).
Η αύξηση του κόστους σε άλλες διαδρομές ήταν πολύ λιγότερο έντονη, γεγονός που εν μέρει αντανακλά το γεγονός ότι μπορεί να είναι δύσκολο να μετακινηθούν τα πλοία από τη μία διαδρομή στην άλλη βραχυπρόθεσμα.
Ο αντίκτυπος της αύξησης του κόστους στις τιμές καταναλωτή δεν είναι ακόμη σαφής.
Ενώ οι τιμές των πλοίων μπορεί να συνεχίσουν να ανεβαίνουν, είναι επίσης πιθανό οι τιμές να έχουν αντιδράσει υπερβολικά στις πρόσφατες εξελίξεις.
Το βασικό ερώτημα είναι πόσο γρήγορα οι ναυτιλιακές εταιρείες θα είναι έτοιμες να επιτρέψουν στους στόλους τους να επιστρέψουν στα δρομολόγια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.
Εάν η απειλή από τις επιθέσεις των Houthi περάσει γρήγορα, τότε οι επιπτώσεις στον πληθωρισμό είναι πιθανό να είναι ελάχιστες.
Εξάλλου, τα ναυτιλιακά έξοδα είναι ευμετάβλητα και οι επιχειρήσεις είναι πιθανό - τουλάχιστον αρχικά - να απορροφήσουν τις διακυμάνσεις στο ναυτιλιακό κόστος.
Οι επιπτώσεις στον πληθωρισμό
«Υποθέτουμε ότι η αναστάτωση στη ναυτιλία που προκλήθηκε από τις ναυτικές επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα θα είναι σχετικά βραχύβια και η πρόσφατη άνοδος των τιμών των θαλάσσιων ναύλων θα αντιστραφεί.
Αν και θα υπάρξουν βραχυπρόθεσμες επιπτώσεις για ορισμένες επιχειρήσεις και τομείς, αυτές δεν θα είναι αρκετές για να μεταβάλουν τις βασικές οικονομικές ή πληθωριστικές προβλέψεις μας σε σημαντικό βαθμό», αναφέρουν οι αναλυτές.
Ωστόσο, τονίζουν, εάν η Ερυθρά Θάλασσα παραμείνει κλειστή για τη ναυσιπλοΐα για αρκετούς μήνες και το κόστος των ναυτιλιακών ναύλων παραμείνει περίπου διπλάσιο από το επίπεδο των μέσων Δεκεμβρίου, αυτό θα μπορούσε να προσθέσει 0,7 ποσοστιαίες μονάδες στους ετήσιους ρυθμούς πληθωρισμού του ΔΤΚ μέχρι το τέλος του 2024.
Παρόλα αυτά, η ώθηση του πληθωρισμού από αυτό το σενάριο δεν θα ήταν αρκετή για να σταματήσει την επιβράδυνση του παγκόσμιου πληθωρισμού κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους και «αμφιβάλλουμε ότι θα εμπόδιζε τη Fed και άλλες μεγάλες κεντρικές τράπεζες να στραφούν σε μειώσεις των επιτοκίων περίπου μέχρι τα μέσα του 2024», καταλήγουν οι αναλυτές.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών