Τελευταία Νέα
Chania
Αναλύσεις – Εκθέσεις

Η Volkswagen προσπαθεί να περάσει σε νέα εποχή με… παλιές μεθόδους - Ανησυχία σε επενδυτές και αναλυτές

Η Volkswagen προσπαθεί να περάσει σε νέα εποχή με… παλιές μεθόδους - Ανησυχία σε επενδυτές και αναλυτές
Πολλά ερωτήματα παραμένουν, από το πώς η αυτοκινητοβιομηχανία θα χάσει τόσους πολλούς εργαζόμενους χωρίς να απολύσει κανέναν, μέχρι το πότε θα γίνουν οι υποσχόμενες περικοπές της παραγωγικής ικανότητας
Σχετικά Άρθρα

Παρ' όλη τη συζήτηση για ριζική αλλαγή, η συμφωνία της Volkswagen για τη μείωση του κόστους στη Γερμανία βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε παλιές μεθόδους για συνεργασία μεταξύ διευθυντών και εργαζομένων.
Το γεγονός αυτό έχει κάνει πολλούς επενδυτές και αναλυτές να αναρωτιούνται το κατά πόσο μπορεί να τηρήσει τις υποσχέσεις για μείωση της παραγωγικής ικανότητας και 35.000 θέσεων εργασίας. Πρόκειται για αλλαγές που τα στελέχη λένε ότι είναι ζωτικής σημασίας για την επιβίωση της επιχείρησης εν μέσω αδύναμης ζήτησης και φθηνού κινεζικού ανταγωνισμού.
Η συμφωνία συνήφθη λίγες ημέρες πριν τα Χριστούγεννα, και από τότε που οι εργαζόμενοι επέστρεψαν από τις διακοπές τα συνδικάτα έχουν πραγματοποιήσει συναντήσεις σε όλα τα γερμανικά εργοστάσια -σε ορισμένες από αυτές συμμετείχαν και μέλη του διοικητικού συμβουλίου- για να την εξηγήσουν, σύμφωνα με δύο εργατικές πηγές.
Η συμφωνία προβλέπει ότι σε κάθε εργοστάσιο θα δοθεί ο δικός του στόχος μείωσης του κόστους, ενώ ομάδες έργου από εκπροσώπους των εργαζομένων και διευθυντές θα είναι υπεύθυνες να βρουν πώς θα τον επιτύχουν και να αυξήσουν την παραγωγικότητα, που μετράται με βάση τον αριθμό των αυτοκινήτων που παράγονται ανά εργαζόμενο, σύμφωνα με δύο πηγές προσκείμενες στη διοίκηση.
Υψηλόβαθμα στελέχη και από τις δύο πλευρές θα δίνουν εκθέσεις προόδου σε τριμηνιαία συνάντηση, πρόσθεσαν οι πηγές της διοίκησης, τονίζοντας ότι εάν οι ενδιάμεσοι στόχοι μείωσης του κόστους δεν επιτευχθούν, οι διαπραγματεύσεις μπορεί να χρειαστεί να ξεκινήσουν εκ νέου.
Πρόκειται για ένα μοντέλο που φέρει όλα τα χαρακτηριστικά της παράδοσης της Volkswagen για συνεργασία και συμβιβασμό, αντί για αλλαγές που επιβλήθηκαν από την κορυφή, οι οποίες μπορεί να έφερναν μεγαλύτερη βεβαιότητα, αλλά είχαν επίσης τον κίνδυνο επιζήμιων απεργιών.
Πολλά ερωτήματα παραμένουν, από το πώς η αυτοκινητοβιομηχανία θα χάσει τόσους πολλούς εργαζόμενους χωρίς να απολύσει κανέναν, μέχρι το πότε θα γίνουν οι υποσχόμενες περικοπές της παραγωγικής ικανότητας, μέχρι το τι επιφυλάσσει το μακροπρόθεσμο μέλλον για τα εργοστάσια με άδειες αίθουσες.
Αυτό άφησε ορισμένους επενδυτές ικανοποιημένους, με τις μετοχές της Volkswagen να διαπραγματεύονται κάτω από τα επίπεδα του Οκτωβρίου, πριν από την πτώση των τριμηνιαίων κερδών.
«Ο κόσμος δεν έχει την υπομονή να επενδύσει σε μια μετοχή αυτοκινήτου που διαπραγματεύεται κυρίως με βάση τα κέρδη του επόμενου έτους, με την ελπίδα ότι σε 3-5 χρόνια η εταιρεία θα αποκαταστήσει την κερδοφορία της», δήλωσε ο Patrick Hummel, αναλυτής αυτοκινήτων της UBS. «Η αγορά θα περιμένει να μιλήσουν για τα δομικά στοιχεία - ποιος είναι ο αντίκτυπος στο τελικό αποτέλεσμα το 2025;».
Το διακύβευμα είναι υψηλό. Ενώ ο όμιλος Volkswagen καλύπτει μάρκες από την ακριβή Audi έως τις μάρκες μαζικής αγοράς SEAT και Skoda, η βασική ομώνυμη μάρκα του -το μεγαλύτερο μέρος της γερμανικής επιχείρησής του- αντιπροσωπεύει περισσότερο από το ήμισυ των πωλήσεων οχημάτων του το 2023.

Κλείσιμο εργοστασίων

Κατά τη διάρκεια παρατεταμένων συνομιλιών, τα συνδικάτα δήλωσαν ότι η εταιρεία έθεσε την προοπτική να κλείσει τρία έως τέσσερα εργοστάσια. Η Volkswagen αρνήθηκε να δώσει συγκεκριμένο αριθμό, αλλά δήλωσε επανειλημμένα ότι δεν μπορούσε να αποκλείσει το κλείσιμο εργοστασίων.
Στην τελική συμφωνία, οι δύο πλευρές συμφώνησαν να τερματιστεί η παραγωγή το 2025 σε μια εγκατάσταση της Δρέσδης, η οποία απασχολεί 300 άτομα, και το 2027 σε ένα εργοστάσιο του Osnabrueck, το οποίο απασχολεί περίπου 2.300 άτομα, αλλά δεσμεύτηκαν να βρουν εναλλακτικές χρήσεις για τις εγκαταστάσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν νέους επενδυτές.
Ένα αμιγώς ηλεκτροκίνητο εργοστάσιο στο Zwickau θα χάσει μία γραμμή παραγωγής, αλλά θα λάβει νέα επένδυση με τη μορφή μονάδας ανακύκλωσης μεταχειρισμένων οχημάτων εσωτερικής καύσης και ηλεκτροκίνητων οχημάτων, η οποία πρόκειται να τεθεί σε παραγωγή από το 2027, σύμφωνα με εκπρόσωπο εργασίας του εργοστασίου.
Όμως, οι νέες επενδύσεις εξαρτώνται από την επίτευξη των στόχων μείωσης του κόστους, όπως κατέστησε σαφές ο επικεφαλής των οικονομικών υπηρεσιών Arno Antlitz σε πρόσφατα σχόλια προς τους επενδυτές που είδε το Reuters.
Οι υπόλοιπες μειώσεις δυναμικότητας θα προέλθουν από την περικοπή δύο γραμμών παραγωγής στην έδρα της εταιρείας στο Βόλφσμπουργκ.
Οι επενδυτές και οι αναλυτές δεν είναι σαφές πόσο καλά αυτή η προσέγγιση θα μειώσει το σταθερό κόστος σε σύγκριση με το κλείσιμο των εργοστασίων συνολικά. Η Volkswagen δήλωσε ότι η συμφωνία θα εξοικονομήσει 15 δισεκατομμύρια ευρώ (15,6 δισεκατομμύρια δολάρια) «μεσοπρόθεσμα», χωρίς να δώσει λεπτομέρειες. Ένας εκπρόσωπος αρνήθηκε να σχολιάσει τυχόν ενδιάμεσους στόχους.
«Είναι δύσκολο να τετραγωνίσουμε την υπερ-σκληρή αφήγηση ότι έχουμε φτάσει σε ένα σημείο καμπής και μπαίνουμε με όλα τα όπλα, με τη συμφωνία που βγήκε», δήλωσε ο Stephen Reitman, αναλυτής της Bernstein Research που παρακολουθεί τη Volkswagen εδώ και δεκαετίες.

Ευάλωτη, η διοίκηση

Αβέβαιο είναι επίσης το πώς η εταιρεία θα καταργήσει 35.000 θέσεις εργασίας από το εργατικό δυναμικό της. Η Volkswagen υποσχέθηκε το 2016 να μειώσει 30.000 θέσεις εργασίας, αλλά δεν κατάφερε να συρρικνώσει το συνολικό μέγεθος του εργατικού δυναμικού -περίπου 120.000, τότε και τώρα- λόγω προσλήψεων σε άλλους τομείς.
Ελπίζει να επιτύχει τον στόχο της μη αντικαθιστώντας τους εργαζόμενους που συνταξιοδοτούνται και προσφέροντας προγράμματα πρόωρης ή μερικής συνταξιοδότησης, δήλωσε εκπρόσωπος των εργαζομένων, τονίζοντας ότι μια ρήτρα στη συμφωνία που εγγυάται θέσεις εργασίας μέχρι το 2030 -μια νίκη για τα συνδικάτα μετά την κατάργηση από τη Volkswagen μιας προηγούμενης συμφωνίας εγγύησης θέσεων εργασίας τον Σεπτέμβριο- σημαίνει ότι οι όποιες αποχωρήσεις θα είναι εθελοντικές.
Ο Moritz Kronenberger, διαχειριστής χαρτοφυλακίου της Union Investment, μετόχου της Volkswagen, δήλωσε ότι ενώ η συμφωνία μπορεί να φαίνεται απογοητευτική από έξω, έκανε βαθύτερες περικοπές από ό,τι περίμεναν κάποιοι, δεδομένου ότι τα συνδικάτα και οι τοπικοί πολιτικοί έχουν δικαίωμα βέτο στο εποπτικό συμβούλιο της Volkswagen.
«(Ο διευθύνων σύμβουλος Oliver Blume) έβαλε το λαιμό του πολύ έξω, έδωσε μεγάλες υποσχέσεις και ξεσήκωσε έναν ανεμοστρόβιλο, εντός και εκτός της εταιρείας», δήλωσε ο Kronenberger.
«Ο Blume παραμένει ο σωστός διευθύνων σύμβουλος και λαμβάνει τα σωστά μέτρα. Αλλά η δομή του κόστους της εταιρείας πρέπει να φαίνεται πολύ διαφορετική σε δύο χρόνια. Η Volkswagen πρέπει να δείξει ότι είναι οπλισμένη για το μέλλον και ότι μπορεί να κατασκευάσει ελκυστικά προϊόντα», είπε και πρόσθεσε: «Ο Blume έχει καταστήσει τον εαυτό του ευάλωτο και υπόλογο».

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης

Chania