Αδιέξοδο προστατευτισμού…
Αφού σήκωσε το γάντι κατά της Κίνας, επιβάλλοντας πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα (EV), ο Olof Gill, εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το Εμπόριο, είπε στα ΜΜΕ ότι η Κίνα είναι ελεύθερη να κινήσει διαδικασίες επίλυσης διαφορών κατά της ΕΕ μέσω του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ), αλλά «δεν χρειάζεται να προβεί σε αντίποινα». Φυσικά, μια τέτοια λογική είναι… εντελώς παράλογη.
Η ΕΕ εφαρμόζει δασμολόγιο κατά της Κίνας, αλλά ζητά από την Κίνα να μην αντεπιτεθεί.
Είναι τόσο παράλογο όσο το να οδηγείς στο αντίθετο ρεύμα, ζητώντας από τα γύρω οχήματα που κινούνται προς την κανονική κατεύθυνση να μη σε χτυπήσουν.
Πρώτα απ 'όλα, όμως, πρέπει να δούμε ποιες δυνάμεις ωθούν την Κίνα και την ΕΕ σε αυτά τα επικίνδυνα μονοπάτια. Προφανώς, η απάντηση είναι η ΕΕ.
Πριν από μερικά χρόνια, παρόλο που επισήμως η ΕΕ ήταν πάντα κατά του προστατευτισμού και υπέρ της παγκοσμιοποίησης και της πολυμέρειας, ορισμένοι άνθρωποι στην Ευρώπη εκμεταλλεύονται την έννοια της οικονομικής ασφάλειας για να ενισχύσουν τη ρητορική κατά της Κίνας.
Και καθώς η Ουάσιγκτον πιέζει προς αυτήν την κατεύθυνση, ορισμένοι αξιωματούχοι της ΕΕ βλέπουν την Κίνα ως «οικονομικό ανταγωνιστή» και «συστημικό αντίπαλο».
Ανταγωνισμός, αλλά…
Υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ Κίνας και ΕΕ, αλλά η συνεργασία υπερτερεί κατά πολύ του ανταγωνισμού.
Κινέζοι αξιωματούχοι έχουν εκφράσει επανειλημμένα την ελπίδα τους ότι η ΕΕ μπορεί θα εξετάσει τις διμερείς σχέσεις υπό ορθολογικό πρίσμα και θα εργαστεί με την Κίνα για να διατηρηθεί μια υγιής σχέση που θα επικεντρώνεται στον διάλογο και τη συνεργασία, και θα έχει αμοιβαίο όφελος και αποτελέσματα. Ωστόσο, φαίνεται ότι η πλευρά της ΕΕ δεν ενδιαφέρεται να ακούσει την Κίνα.
Το χειρότερο είναι ότι η ένταση του παράλογου συναισθήματος με το οποίο ορισμένοι Ευρωπαίοι πολιτικοί βλέπουν την Κίνα ως ανταγωνιστή ή αντίπαλο, και το οποίο αντικατοπτρίζεται στην εμπορική πολιτική της ΕΕ.
Από τον Οκτώβριο του 2023, η ΕΕ έχει εφαρμόσει συνολικά 41 εμπορικούς και επενδυτικούς περιορισμούς κατά της Κίνας, συμπεριλαμβανομένων 35 εμπορικών επανορθωτικών ερευνών και μέτρων κατά των κινεζικών προϊόντων, με το συνολικό ποσό να φτάνει τα 28,4 δισεκατομμύρια δολάρια.
Τα EV είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα. Η πρόσφατη διαφημιστική εκστρατεία «υπερπαραγωγικής ικανότητας» που προωθήθηκε από ορισμένους αξιωματούχους της ΕΕ, η έρευνα κατά των επιδοτήσεων για τις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα και η ανακοίνωση επιπρόσθετων δασμών είναι όλα κακόβουλες ενέργειες.
Η Κίνα τηρούσε πάντα ορθολογική και ρεαλιστική στάση απέναντι σε αυτό το ζήτημα βλέποντας τις διμερείς σχέσεις με μια μακροπρόθεσμη και στρατηγική προοπτική.
Βέβαια, υπάρχει πολλή δουλειά που πρέπει να γίνει από την κινεζική πλευρά για να ενισχυθεί η επικοινωνία.
Σήμερα, ακόμη και οι απλοί άνθρωποι γνωρίζουν ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν πλεονέκτημα κόστους λόγω της καινοτομίας, του χαμηλότερου κόστους εργασίας και της ολοκληρωμένης βιομηχανικής αλυσίδας.
Είναι παράλογο λοιπόν να αποδίδεται το συνολικό οικονομικό πλεονέκτημα της Κίνας στις λεγόμενες κρατικές επιδοτήσεις.
Είναι αδύνατο οι πολιτικοί και οι οικονομολόγοι της ΕΕ να μην το καταλαβαίνουν αυτό.
Ωμά…
Για να το πούμε ωμά, η απόφαση της ΕΕ να επιβάλει πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα έχει πράγματι πυροδοτήσει εκτεταμένη οργή μεταξύ των κινεζικών βιομηχανιών.
Εάν τελικά η ΕΕ επιβάλει πρόσθετους δασμούς έως και 38,1% στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα, οι κινεζικές βιομηχανίες σίγουρα θα ζητήσουν από την κινεζική κυβέρνηση να λάβει ισχυρά αντίμετρα για την προστασία των συμφερόντων τους.
Δεν θέλουμε να κάνουμε εικασίες, αλλά μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι η κινεζική κυβέρνηση θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία των νόμιμων δικαιωμάτων και συμφερόντων των κινεζικών βιομηχανιών.
Εάν υπάρξει κλιμάκωση των εμπορικών συγκρούσεων, θα ευθύνεται η ΕΕ.
Η Κίνα κάνει αυτό που πρέπει. Η Κίνα είναι υπεύθυνη και με αρχές και μια μεγάλη εμπορική δύναμη με ισχυρές δυνάμεις.
Εάν η ΕΕ παραβιάσει τους βασικούς εμπορικούς κανόνες, τότε η Κίνα θα αντεπιτεθεί.
Οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν δασμούς 100% στα κινεζικής κατασκευής EV στο πλαίσιο δέσμης μέτρων που έχουν σχεδιαστεί για την καταστολή των βιομηχανιών της Κίνας.
Οι πρόσθετοι δασμοί στην ΕΕ είναι χαμηλότεροι από εκείνους στις ΗΠΑ.
Έτσι, στο μυαλό ορισμένων Ευρωπαίων αξιωματούχων, η Κίνα θα πρέπει να καταπιεί την οργή της ή τουλάχιστον να κάνει συμβιβασμό με την ΕΕ.
Το έχουν καταλάβει λάθος. Η εμπορική πολιτική της Ουάσιγκτον είναι γεμάτη θρασύτητα, δεδομένου ότι λίγα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα πωλούνται στην πραγματικότητα στις ΗΠΑ.
Σκοπός της ΕΕ δεν είναι ο εκφοβισμός, αλλά η καταπολέμηση των πραγματικών κινεζικών εξαγωγών. Ως εκ τούτου, η Κίνα έχει λόγους να απαντήσει σε αυτό.
Να σημειωθεί ότι η απόφαση της ΕΕ να αυξήσει τους τελωνειακούς δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα συνάντησε ισχυρά αντίθεση, ειδικά από την ευρωπαϊκή επιχειρηματική κοινότητα.
Οι ταραχοποιοί είναι οι πολιτικοί, και αυτό δείχνει ότι η αντίληψή τους για την «οικονομική ασφάλεια» είναι αποσυνδεδέμενη από την πραγματικότητα του εμπορίου της ΕΕ με την Κίνα.
Στην παρούσα εποχή της παγκοσμιοποίησης, ο προστατευτισμός είναι αδιέξοδος.
Είναι ειλικρινής μας ελπίδα ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν θα οδηγήσει την ευρωπαϊκή οικονομία σε αδιέξοδο προστατευτισμού και δεν θα φέρει τις οικονομικές σχέσεις Κίνας-ΕΕ στο χείλος μιας επικίνδυνης εμπορικής διαμάχης.
www.bankingnews.gr
Η ΕΕ εφαρμόζει δασμολόγιο κατά της Κίνας, αλλά ζητά από την Κίνα να μην αντεπιτεθεί.
Είναι τόσο παράλογο όσο το να οδηγείς στο αντίθετο ρεύμα, ζητώντας από τα γύρω οχήματα που κινούνται προς την κανονική κατεύθυνση να μη σε χτυπήσουν.
Πρώτα απ 'όλα, όμως, πρέπει να δούμε ποιες δυνάμεις ωθούν την Κίνα και την ΕΕ σε αυτά τα επικίνδυνα μονοπάτια. Προφανώς, η απάντηση είναι η ΕΕ.
Πριν από μερικά χρόνια, παρόλο που επισήμως η ΕΕ ήταν πάντα κατά του προστατευτισμού και υπέρ της παγκοσμιοποίησης και της πολυμέρειας, ορισμένοι άνθρωποι στην Ευρώπη εκμεταλλεύονται την έννοια της οικονομικής ασφάλειας για να ενισχύσουν τη ρητορική κατά της Κίνας.
Και καθώς η Ουάσιγκτον πιέζει προς αυτήν την κατεύθυνση, ορισμένοι αξιωματούχοι της ΕΕ βλέπουν την Κίνα ως «οικονομικό ανταγωνιστή» και «συστημικό αντίπαλο».
Ανταγωνισμός, αλλά…
Υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ Κίνας και ΕΕ, αλλά η συνεργασία υπερτερεί κατά πολύ του ανταγωνισμού.
Κινέζοι αξιωματούχοι έχουν εκφράσει επανειλημμένα την ελπίδα τους ότι η ΕΕ μπορεί θα εξετάσει τις διμερείς σχέσεις υπό ορθολογικό πρίσμα και θα εργαστεί με την Κίνα για να διατηρηθεί μια υγιής σχέση που θα επικεντρώνεται στον διάλογο και τη συνεργασία, και θα έχει αμοιβαίο όφελος και αποτελέσματα. Ωστόσο, φαίνεται ότι η πλευρά της ΕΕ δεν ενδιαφέρεται να ακούσει την Κίνα.
Το χειρότερο είναι ότι η ένταση του παράλογου συναισθήματος με το οποίο ορισμένοι Ευρωπαίοι πολιτικοί βλέπουν την Κίνα ως ανταγωνιστή ή αντίπαλο, και το οποίο αντικατοπτρίζεται στην εμπορική πολιτική της ΕΕ.
Από τον Οκτώβριο του 2023, η ΕΕ έχει εφαρμόσει συνολικά 41 εμπορικούς και επενδυτικούς περιορισμούς κατά της Κίνας, συμπεριλαμβανομένων 35 εμπορικών επανορθωτικών ερευνών και μέτρων κατά των κινεζικών προϊόντων, με το συνολικό ποσό να φτάνει τα 28,4 δισεκατομμύρια δολάρια.
Τα EV είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα. Η πρόσφατη διαφημιστική εκστρατεία «υπερπαραγωγικής ικανότητας» που προωθήθηκε από ορισμένους αξιωματούχους της ΕΕ, η έρευνα κατά των επιδοτήσεων για τις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα και η ανακοίνωση επιπρόσθετων δασμών είναι όλα κακόβουλες ενέργειες.
Η Κίνα τηρούσε πάντα ορθολογική και ρεαλιστική στάση απέναντι σε αυτό το ζήτημα βλέποντας τις διμερείς σχέσεις με μια μακροπρόθεσμη και στρατηγική προοπτική.
Βέβαια, υπάρχει πολλή δουλειά που πρέπει να γίνει από την κινεζική πλευρά για να ενισχυθεί η επικοινωνία.
Σήμερα, ακόμη και οι απλοί άνθρωποι γνωρίζουν ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν πλεονέκτημα κόστους λόγω της καινοτομίας, του χαμηλότερου κόστους εργασίας και της ολοκληρωμένης βιομηχανικής αλυσίδας.
Είναι παράλογο λοιπόν να αποδίδεται το συνολικό οικονομικό πλεονέκτημα της Κίνας στις λεγόμενες κρατικές επιδοτήσεις.
Είναι αδύνατο οι πολιτικοί και οι οικονομολόγοι της ΕΕ να μην το καταλαβαίνουν αυτό.
Ωμά…
Για να το πούμε ωμά, η απόφαση της ΕΕ να επιβάλει πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα έχει πράγματι πυροδοτήσει εκτεταμένη οργή μεταξύ των κινεζικών βιομηχανιών.
Εάν τελικά η ΕΕ επιβάλει πρόσθετους δασμούς έως και 38,1% στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα, οι κινεζικές βιομηχανίες σίγουρα θα ζητήσουν από την κινεζική κυβέρνηση να λάβει ισχυρά αντίμετρα για την προστασία των συμφερόντων τους.
Δεν θέλουμε να κάνουμε εικασίες, αλλά μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι η κινεζική κυβέρνηση θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία των νόμιμων δικαιωμάτων και συμφερόντων των κινεζικών βιομηχανιών.
Εάν υπάρξει κλιμάκωση των εμπορικών συγκρούσεων, θα ευθύνεται η ΕΕ.
Η Κίνα κάνει αυτό που πρέπει. Η Κίνα είναι υπεύθυνη και με αρχές και μια μεγάλη εμπορική δύναμη με ισχυρές δυνάμεις.
Εάν η ΕΕ παραβιάσει τους βασικούς εμπορικούς κανόνες, τότε η Κίνα θα αντεπιτεθεί.
Οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν δασμούς 100% στα κινεζικής κατασκευής EV στο πλαίσιο δέσμης μέτρων που έχουν σχεδιαστεί για την καταστολή των βιομηχανιών της Κίνας.
Οι πρόσθετοι δασμοί στην ΕΕ είναι χαμηλότεροι από εκείνους στις ΗΠΑ.
Έτσι, στο μυαλό ορισμένων Ευρωπαίων αξιωματούχων, η Κίνα θα πρέπει να καταπιεί την οργή της ή τουλάχιστον να κάνει συμβιβασμό με την ΕΕ.
Το έχουν καταλάβει λάθος. Η εμπορική πολιτική της Ουάσιγκτον είναι γεμάτη θρασύτητα, δεδομένου ότι λίγα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα πωλούνται στην πραγματικότητα στις ΗΠΑ.
Σκοπός της ΕΕ δεν είναι ο εκφοβισμός, αλλά η καταπολέμηση των πραγματικών κινεζικών εξαγωγών. Ως εκ τούτου, η Κίνα έχει λόγους να απαντήσει σε αυτό.
Να σημειωθεί ότι η απόφαση της ΕΕ να αυξήσει τους τελωνειακούς δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα συνάντησε ισχυρά αντίθεση, ειδικά από την ευρωπαϊκή επιχειρηματική κοινότητα.
Οι ταραχοποιοί είναι οι πολιτικοί, και αυτό δείχνει ότι η αντίληψή τους για την «οικονομική ασφάλεια» είναι αποσυνδεδέμενη από την πραγματικότητα του εμπορίου της ΕΕ με την Κίνα.
Στην παρούσα εποχή της παγκοσμιοποίησης, ο προστατευτισμός είναι αδιέξοδος.
Είναι ειλικρινής μας ελπίδα ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν θα οδηγήσει την ευρωπαϊκή οικονομία σε αδιέξοδο προστατευτισμού και δεν θα φέρει τις οικονομικές σχέσεις Κίνας-ΕΕ στο χείλος μιας επικίνδυνης εμπορικής διαμάχης.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών