Η Ιαπωνία έδωσε στη δημοσιότητα τις πρώτες εικόνες ζημιών σε πλοίο-στόχο από το πειραματικό της ηλεκτρομαγνητικό railgun, προκαλώντας σοκ στη διεθνή κοινότητα
Η Japan’s Acquisition, Technology, and Logistics Agency (ATLA) παρουσίασε για πρώτη φορά τη ζημιά σε πλοίο-στόχο μετά από πλήγματα που δέχτηκε από βλήματα εκτοξευμένα από πρωτότυπο ηλεκτρομαγνητικό πυροβόλο (railgun) κατά τη διάρκεια δοκιμών στις αρχές του έτους.
Το διαδικτυακό στρατιωτικό μέσο The War Zone (TWZ) αναφέρει ότι η επίδειξη παρείχε πολύτιμα δεδομένα και εμπειρία, που θα βοηθήσουν στην περαιτέρω ανάπτυξη ενός πλήρως λειτουργικού railgun, σύμφωνα με τις ιαπωνικές αρχές.
Την ίδια στιγμή, το Ναυτικό των ΗΠΑ ανέστειλε την ανάπτυξη στον συγκεκριμένο τομέα στις αρχές της δεκαετίας του 2020 λόγω σοβαρών τεχνολογικών εμποδίων, παρά την μέχρι τότε υποσχόμενη πρόοδο.
Αυτό δεν εμπόδισε τις ιαπωνικές ένοπλες δυνάμεις να συνεχίσουν με επιτυχία τις δοκιμές και τη βελτίωση του συγκεκριμένου όπλου. Το πρωτότυπο railgun, που δοκιμάστηκε ξανά το περασμένο καλοκαίρι, είναι μια βελτιωμένη εκδοχή που αναπτύσσεται από την ATLA από τα μέσα της δεκαετίας του 2010.
Προηγουμένως, είχαν πραγματοποιηθεί βολές κατά χερσαίων στόχων και μία δοκιμή κατά πλοίου στη θάλασσα.

Τρόπος λειτουργίας
Το railgun χρησιμοποιεί ηλεκτρομαγνήτες αντί για χημικό προωθητικό, εκτοξεύοντας τα βλήματα σε εξαιρετικά υψηλές ταχύτητες. Στις θαλάσσιες δοκιμές φέτος, εκτοξεύτηκαν βλήματα σε μορφή βέλους, με τέσσερα πτερύγια στην ουρά και χωρίς πολεμική κεφαλή.
Για τις δοκιμές, ένα πρωτότυπο του συστήματος τοποθετήθηκε στο πίσω ελικοδρόμιο του JS Asuka, ενός μοναδικού ιαπωνικού πλοίου δοκιμών με εκτόπισμα 6.200 τόνων.
Οι χειριστές στόχευαν εξ αποστάσεως με κάμερα εγκατεστημένη κάτω από την κάννη. Στην καμπίνα του JS Asuka τοποθετήθηκαν μια κάμερα υψηλής ταχύτητας και ένα μικρό ραντάρ για συλλογή συμπληρωματικών δεδομένων.
Οι ιαπωνικές αρχές υποστηρίζουν ότι πλέον μπορούν να εγγυηθούν διάρκεια ζωής της κάννης άνω των 200 βολών σε ταχύτητα περίπου 2.300 μέτρα ανά δευτερόλεπτο.
Η φθορά της κάννης λόγω παρατεταμένων βολών σε τόσο μεγάλες ταχύτητες αποτελεί χρόνια πρόκληση στα railguns. Φθαρμένη κάννη σημαίνει μειωμένη εμβέλεια, χαμηλότερη ακρίβεια και αυξημένο κίνδυνο καταστροφικής αστοχίας, σημειώνει το TWZ.
Επιπλέον, παραμένει άλυτο το ζήτημα ενσωμάτωσης του railgun σε πραγματικό πολεμικό πλοίο, σε αντίθεση με τη δοκιμαστική πλατφόρμα στο JS Asuka — απαιτείται επαρκής χώρος πάνω και κάτω από το κατάστρωμα.
Ο Kazumi Ito, Γενικός Διευθυντής της ATLA, δήλωσε ότι η ανάπτυξη βρίσκεται «σε καλό δρόμο», αλλά παραδέχτηκε ότι υπάρχουν «διάφορες προκλήσεις». Συγκεκριμένα, τα railguns απαιτούν υψηλή ηλεκτρική ισχύ και πολύπλοκα συστήματα ψύξης, πράγμα που τα καθιστά ογκώδη.

«Δεν είναι οι μόνοι»
Η Ιαπωνία συνεχίζει ακάθεκτη την ανάπτυξη railguns, σε πλήρη αντίθεση με την απόφαση του Ναυτικού των ΗΠΑ να εγκαταλείψει το πρόγραμμα, σύμφωνα με τη δημοσίευση του TWZ. Παράλληλα, η ATLA συνεργάζεται στενά όχι μόνο με το Πεντάγωνο, αλλά και με ευρωπαίους κατασκευαστές όπλων.
Πέρσι υπογράφηκε συμφωνία με το Γαλλο-Γερμανικό Ινστιτούτο Έρευνας στο Saint-Louis (ISL) για κοινή ανάπτυξη της τεχνολογίας.
Και η Κίνα ακολουθεί τον ίδιο δρόμο: το 2018, πρωτότυπο railgun τοποθετήθηκε σε πλοίο του Ναυτικού, αν και η τρέχουσα κατάσταση του προγράμματος παραμένει άγνωστη. Railguns αναπτύσσει επίσης και η Τουρκία τα τελευταία χρόνια.
Η έκθεση της ATLA για τις ναυτικές δοκιμές του έτους επιβεβαιώνει ότι, ανεξάρτητα από τις διεθνείς εξελίξεις, η Ιαπωνία παραμένει προσηλωμένη στην ανάπτυξη αυτού του όπλου. Το TWZ τονίζει το υψηλό δυναμικό του συστήματος:
«Ένα πρακτικό ηλεκτρομαγνητικό railgun θα μπορούσε να αποτελέσει εξαιρετικά αποτελεσματικό και ευέλικτο οπλικό σύστημα, ικανό να πλήττει ταχύτατα ένα μεγάλο εύρος στόχων στη θάλασσα, στην ξηρά ή ακόμη και στον αέρα, σε μεγάλες αποστάσεις».
Τα βλήματα railgun αναμένεται να μπορούν να καταρρίπτουν ακόμη και υπερηχητικούς στόχους, προσφέροντας ισχυρή αντιαεροπορική άμυνα και δυνατότητες πλήγματος σε θάλασσα και ξηρά — με χαμηλό κόστος πυρομαχικών και μεγάλη χωρητικότητα.
www.bankingnews.gr
Το διαδικτυακό στρατιωτικό μέσο The War Zone (TWZ) αναφέρει ότι η επίδειξη παρείχε πολύτιμα δεδομένα και εμπειρία, που θα βοηθήσουν στην περαιτέρω ανάπτυξη ενός πλήρως λειτουργικού railgun, σύμφωνα με τις ιαπωνικές αρχές.
Την ίδια στιγμή, το Ναυτικό των ΗΠΑ ανέστειλε την ανάπτυξη στον συγκεκριμένο τομέα στις αρχές της δεκαετίας του 2020 λόγω σοβαρών τεχνολογικών εμποδίων, παρά την μέχρι τότε υποσχόμενη πρόοδο.
Αυτό δεν εμπόδισε τις ιαπωνικές ένοπλες δυνάμεις να συνεχίσουν με επιτυχία τις δοκιμές και τη βελτίωση του συγκεκριμένου όπλου. Το πρωτότυπο railgun, που δοκιμάστηκε ξανά το περασμένο καλοκαίρι, είναι μια βελτιωμένη εκδοχή που αναπτύσσεται από την ATLA από τα μέσα της δεκαετίας του 2010.
Προηγουμένως, είχαν πραγματοποιηθεί βολές κατά χερσαίων στόχων και μία δοκιμή κατά πλοίου στη θάλασσα.

Τρόπος λειτουργίας
Το railgun χρησιμοποιεί ηλεκτρομαγνήτες αντί για χημικό προωθητικό, εκτοξεύοντας τα βλήματα σε εξαιρετικά υψηλές ταχύτητες. Στις θαλάσσιες δοκιμές φέτος, εκτοξεύτηκαν βλήματα σε μορφή βέλους, με τέσσερα πτερύγια στην ουρά και χωρίς πολεμική κεφαλή.
Για τις δοκιμές, ένα πρωτότυπο του συστήματος τοποθετήθηκε στο πίσω ελικοδρόμιο του JS Asuka, ενός μοναδικού ιαπωνικού πλοίου δοκιμών με εκτόπισμα 6.200 τόνων.
Οι χειριστές στόχευαν εξ αποστάσεως με κάμερα εγκατεστημένη κάτω από την κάννη. Στην καμπίνα του JS Asuka τοποθετήθηκαν μια κάμερα υψηλής ταχύτητας και ένα μικρό ραντάρ για συλλογή συμπληρωματικών δεδομένων.
Οι ιαπωνικές αρχές υποστηρίζουν ότι πλέον μπορούν να εγγυηθούν διάρκεια ζωής της κάννης άνω των 200 βολών σε ταχύτητα περίπου 2.300 μέτρα ανά δευτερόλεπτο.
Η φθορά της κάννης λόγω παρατεταμένων βολών σε τόσο μεγάλες ταχύτητες αποτελεί χρόνια πρόκληση στα railguns. Φθαρμένη κάννη σημαίνει μειωμένη εμβέλεια, χαμηλότερη ακρίβεια και αυξημένο κίνδυνο καταστροφικής αστοχίας, σημειώνει το TWZ.
Επιπλέον, παραμένει άλυτο το ζήτημα ενσωμάτωσης του railgun σε πραγματικό πολεμικό πλοίο, σε αντίθεση με τη δοκιμαστική πλατφόρμα στο JS Asuka — απαιτείται επαρκής χώρος πάνω και κάτω από το κατάστρωμα.
Ο Kazumi Ito, Γενικός Διευθυντής της ATLA, δήλωσε ότι η ανάπτυξη βρίσκεται «σε καλό δρόμο», αλλά παραδέχτηκε ότι υπάρχουν «διάφορες προκλήσεις». Συγκεκριμένα, τα railguns απαιτούν υψηλή ηλεκτρική ισχύ και πολύπλοκα συστήματα ψύξης, πράγμα που τα καθιστά ογκώδη.

«Δεν είναι οι μόνοι»
Η Ιαπωνία συνεχίζει ακάθεκτη την ανάπτυξη railguns, σε πλήρη αντίθεση με την απόφαση του Ναυτικού των ΗΠΑ να εγκαταλείψει το πρόγραμμα, σύμφωνα με τη δημοσίευση του TWZ. Παράλληλα, η ATLA συνεργάζεται στενά όχι μόνο με το Πεντάγωνο, αλλά και με ευρωπαίους κατασκευαστές όπλων.
Πέρσι υπογράφηκε συμφωνία με το Γαλλο-Γερμανικό Ινστιτούτο Έρευνας στο Saint-Louis (ISL) για κοινή ανάπτυξη της τεχνολογίας.
Και η Κίνα ακολουθεί τον ίδιο δρόμο: το 2018, πρωτότυπο railgun τοποθετήθηκε σε πλοίο του Ναυτικού, αν και η τρέχουσα κατάσταση του προγράμματος παραμένει άγνωστη. Railguns αναπτύσσει επίσης και η Τουρκία τα τελευταία χρόνια.
Η έκθεση της ATLA για τις ναυτικές δοκιμές του έτους επιβεβαιώνει ότι, ανεξάρτητα από τις διεθνείς εξελίξεις, η Ιαπωνία παραμένει προσηλωμένη στην ανάπτυξη αυτού του όπλου. Το TWZ τονίζει το υψηλό δυναμικό του συστήματος:
«Ένα πρακτικό ηλεκτρομαγνητικό railgun θα μπορούσε να αποτελέσει εξαιρετικά αποτελεσματικό και ευέλικτο οπλικό σύστημα, ικανό να πλήττει ταχύτατα ένα μεγάλο εύρος στόχων στη θάλασσα, στην ξηρά ή ακόμη και στον αέρα, σε μεγάλες αποστάσεις».
Τα βλήματα railgun αναμένεται να μπορούν να καταρρίπτουν ακόμη και υπερηχητικούς στόχους, προσφέροντας ισχυρή αντιαεροπορική άμυνα και δυνατότητες πλήγματος σε θάλασσα και ξηρά — με χαμηλό κόστος πυρομαχικών και μεγάλη χωρητικότητα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών