Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Πώς η Κίνα βοήθησε Ρωσία και Ιράν να αγνοήσουν τις δυτικές κυρώσεις στο πετρέλαιο – Οι «τσαγιέρες», ο σκιώδης στόλος και οι υπόγειες συναλλαγές

Πώς η Κίνα βοήθησε Ρωσία και Ιράν να αγνοήσουν τις δυτικές κυρώσεις στο πετρέλαιο – Οι «τσαγιέρες», ο σκιώδης στόλος και οι υπόγειες συναλλαγές
Ο «σκιώδης στόλος» του Κρεμλίνου ταξιδεύει απρόσκοπτα στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου ενώ το Κρεμλίνο εισάγει στρατιωτική κυρίως τεχνολογία
Η επιτυχής αντιμετώπιση εκ ης Ρωσίας και του Ιράν των κυρώσεων της Δύσης στις εξαγωγές πετρελαίου τους εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τη συνεισφορά της Κίνας, επισήμανε η οικονομική δεξαμενή σκέψης Atlantic Council σε νέα έκθεσή της την οποία δημοσιοποίησε την Πέμπτη 28 Μαρτίου, σύμφωνα με δημοσίευμα του Business Insider.
Καθώς η Ρωσία και το Ιράν αντιμετωπίζουν κλιμακούμενες δυτικές κυρώσεις, το Πεκίνο έχει δημιουργήσει μια εναλλακτική αγορά για το πετρέλαιο τους.
Η αγορά, η οποία διαπραγματεύεται σε κινεζικό γιουάν, ανοίγει τις πόρτες για τα δεξαμενόπλοιά τους, τον  «σκιώδη στόλο» που φέρει φορτίο αργό, που αποφεύγουν τους διεθνείς ναυτιλιακούς κανόνες με κρυφούς ελιγμούς, επισήμανε το Atlantic Council.
«Τα έσοδα από το πετρέλαιο από την Κίνα στηρίζουν την οικονομία του Ιράν και της Ρωσίας και υπονομεύουν τις δυτικές κυρώσεις», έγραψαν στην έκθεση οι δύο αναλυτές Kimberly Donovan και Maia Nikoladze.
«Εν τω μεταξύ, η χρήση κινεζικών νομισμάτων και συστημάτων πληρωμών σε αυτήν την αγορά περιορίζει την πρόσβαση των δυτικών εποπτικών αρχών στα δεδομένα χρηματοοικονομικών συναλλαγών και αποδυναμώνει τις προσπάθειες επιβολής των κυρώσεων».
Για να αποφευχθεί ο εντοπισμός, τα δεξαμενόπλοια του ιρανικού στόλου συχνά πλέουν χωρίς αναμεταδότες και μεταφέρουν - υποτίθεται - πετρέλαιο της Μαλαισίας ή της Μέσης Ανατολής μόλις φτάσουν στην Κίνα.
Οι εισαγωγείς έχουν επίσης το παρατσούκλι «τσαγιέρες», είναι μικρά, ανεξάρτητα διυλιστήρια στην Κίνα.
Έχουν αποδεχτεί το 90% των συνολικών εξαγωγών πετρελαίου του Ιράν γίνεται λαθραία, ενώ τα κινεζικά κρατικά διυλιστήρια απέφευγαν το Ιράν λόγω των φόβων για κυρώσεις, ανέφερε η δεξαμενή σκέψης.
«Οι ‘’τσαγιέρες’’ πιστεύεται ότι πληρώνουν το Ιράν σε ρενμίνμπι χρησιμοποιώντας μικρότερα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που δεν έχουν υποστεί κυρώσεις από τις ΗΠΑ, όπως η Bank of Kunlun.
Αυτή η στρατηγική επιτρέπει στην Κίνα να αποφύγει να εκθέσει τις μεγάλες διεθνείς τράπεζές της στον κίνδυνο των οικονομικών κυρώσεων των ΗΠΑ», ανέφερε το δημοσίευμα, προσθέτοντας ότι το Ιράν μπορεί να προμηθευτεί σε αντάλλαγμα κινεζικά προϊόντα ή να καταθέσει μετρητά σε κινεζική τράπεζα μόλις λάβει γιουάν.
Το Atlantic Council επισήμανε επίσης ότι η Ρωσία χρησιμοποιεί τις δοκιμασμένες τακτικές του Ιράν.
Ο «σκιώδης στόλος» του Κρεμλίνου ταξιδεύει απρόσκοπτα στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου ενώ εισάγει τεχνολογία απαραίτητη για τη στρατιωτική βιομηχανιά της - εν καιρώ πολέμου.
Οι συναλλαγές σε γιουάν της Μόσχας αυξήθηκαν επίσης αφού η ομάδα των G7 έθεσε σε ισχύ το ανώτατο όριο των τιμών εξαγωγής πετρελαίου.
Στιγμιότυπο_οθόνης_2024-03-31_150325.png
Στιγμιότυπο_οθόνης_2024-03-31_150359.png
Εντός των ορίων


Ωστόσο, οι αναλυτές τόνισαν ότι η βοήθεια της Κίνας προς τη Ρωσία είναι μόνο εντός των ορίων της διασφάλισης των συμφερόντων της, όπως φαίνεται από τις τρεις στις τέσσερις κινεζικές τράπεζες που σταμάτησαν τις πληρωμές από ρωσικές εταιρείες που έχουν υποστεί κυρώσεις μετά την επιβολή νέων δευτερευουσών κυρώσεων από τις ΗΠΑ τον Δεκέμβριο του 2023.
«Ενώ οι δευτερεύουσες κυρώσεις δεν στόχευαν άμεσα τις πληρωμές πετρελαίου από την Κίνα, αυτό δείχνει ότι εάν η Δύση απειλούσε να επιβάλει κυρώσεις σε μεγάλες κινεζικές εταιρείες για εισαγωγή ρωσικού πετρελαίου πάνω από το ανώτατο όριο τιμής, το Πεκίνο πιθανότατα θα συμμορφωνόταν», προσθέτουν οι αναλυτές.

Το ρεκόρ του Μαρτίου

Οι κινεζικές εισαγωγές ρωσικού αργού πρόκειται να καταγράψουν ρεκόρ τον Μάρτιο ως προς τον όγκο, καθώς το Πεκίνο αντικαθιστά δυναμικά τη μειωμένη ινδική ζήτηση.
Στα 1,7 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα αναμένεται να αποστέλλονται στη χώρα, ανέφερε το Bloomberg, επικαλούμενο στοιχεία της Kpler.
Η εισαγωγή πετρελαίου Sokol από την Κίνα - ένα ρωσικό αργό που συνήθως χρησιμοποιεί η Ινδία - είναι πιθανό να έχει τριπλασιαστεί από τον περασμένο μήνα και θα φτάσει στο ιστορικό υψηλό των 379.000 βαρελιών την ημέρα.
Οι ροές αργού ESPO στην Κίνα αναμένεται επίσης να αυξηθούν, φτάνοντας στο υψηλότερο επίπεδό τους από τον Ιανουάριο του 2023.
Στιγμιότυπο_οθόνης_2024-03-31_150648.png
Η εταιρική σχέση

Κατά έναν τρόπο, οι αυξανόμενες εισροές αποτελούν απόδειξη μιας βαθύτερης εμπορικής εταιρικής σχέσης μεταξύ του Πεκίνου και της Μόσχας, που πρόσφατα διατυπώθηκε από τον υπουργό Εξωτερικών Wang Yi ότι μοιάζει με ένα «νέο παράδειγμα σχέσεων μεταξύ μεγάλων χωρών» στο πλαίσιο ενός πολυπολικού κόσμου.
Ωστόσο, πρόκειται επίσης να αναδείξει την απόσυρση των Ινδών αγοραστών, οι οποίοι έχουν λιγότερα κίνητρα να απαιτούν ρωσικό αργό εν μέσω αυστηρότερων κυρώσεων από τη Δύση.
Αν και η Ινδία έγινε η μεγαλύτερη αγορά για ρωσικές θαλάσσιες εξαγωγές αργού πετρελαίου πέρυσι, είναι πιο δύσκολο για τη Μόσχα να προσφέρει το ίδιο ύψος εκπτώσεων στο πετρέλαιο της όπως πριν.
Αυτό συμβαίνει καθώς η Δύση έχει επιδιώξει την αυστηρότερη επιβολή των περιορισμών, εφαρμόζοντας μια σειρά από κυρώσεις σε οντότητες που έχουν παραβιάσει τους τις κυρώσεις.
Για παράδειγμα, μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου, 50 δεξαμενόπλοια έχουν τεθεί στο στόχαστρο τέτοιων προσπαθειών, αφού μετέφεραν ρωσικό αργό πάνω από το ανώτατο όριο τιμής των 60 δολαρίων που είχε επιβάλει η Ομάδα των G7.
Η κρατική εταιρεία δεξαμενόπλοιων της Ρωσίας Sovcomflot έχει παραβιάσει ορισμένες από αυτές τις κυρώσεις, και αντιμετώπισε πρόσφατα επιχειρησιακές δυσκολίες, ανέφερε το Bloomberg.

Η μείωση εισαγωγών από την Ινδία

Για όσους αγοράζουν, αυτό έχει επιβαρύνει το κόστος μεταφοράς, ενώ έχει αυξήσει τις δυσκολίες στην εύρεση διαθέσιμων δεξαμενόπλοιων.
Η έκπτωση στο ρωσικό αργό Urals έχει εν τω μεταξύ αυξηθεί, κερδίζοντας 4 δολάρια ανά βαρέλι τον Φεβρουάριο.
Τον ίδιο μήνα, οι ινδικές εισαγωγές ρωσικού αργού μειώθηκαν κατά 420.000 βαρέλια την ημέρα.
Σύμφωνα με το Bloomberg, το πραγματικό κόστος εισαγωγής αργού πετρελαίου Urals στη χώρα είναι τώρα περίπου το 20% της τιμής εξαγωγής κατά την έξοδο από τη Ρωσία.
Και παρόλο που οι αγορές της Κίνας αυξάνονται, οι επενδυτές θεωρούν επίσης τις τιμές που ζητά η Μόσχα πολύ υψηλές, ανέφεραν πηγές στο πρακτορείο.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης