Σύμφωνα με πρόσφατα εμπορικά δεδομένα, η μεγαλύτερη κατηγορία πετρελαίου της Ρωσίας, Urals, προσφέρεται στα ινδικά διυλιστήρια με εκπτώσεις έως και 7 δολάρια ανά βαρέλι σε σχέση με το Dated Brent, μετά από νέες κυρώσεις των ΗΠΑ που διατάραξαν τα υφιστάμενα κανάλια προμήθειας
Η φετινή επίδειξη ενότητας και κοινού μετώπου μεταξύ του Ρώσου Προέδρου Vladimir Putin και του Πρωθυπουργού της Ινδίας Narendra Modi κατά την επίσκεψη του Putin στην Ινδία συμβαίνει ενώ τα ινδικά διυλιστήρια συνεχίζουν να αγοράζουν ρωσικό αργό πετρέλαιο με εκπτώσεις και να εξάγουν επεξεργασμένα καύσιμα στην Ευρώπη — ροή που, σύμφωνα με Ουκρανούς αξιωματούχους, μειώνει την αποτελεσματικότητα των δυτικών κυρώσεων που στοχεύουν στον περιορισμό των εσόδων του Μόσχας τα οποία κατευθύνονται στην πολεμική προσπάθεια.
Με την ολοκλήρωση των συναντήσεών τους, ο Modi δήλωσε ότι οι δύο ηγέτες «συμφώνησαν στο πρόγραμμα οικονομικής συνεργασίας έως το 2030 με στόχο τη διαφοροποίηση των εμπορικών και επενδυτικών δεσμών μας», προσθέτοντας ότι συζήτησαν την ενίσχυση της συνεργασίας σε ναυπηγική, ανάπτυξη δυναμικού, ενέργεια, κρίσιμα μέταλλα και άλλα.
Η δομή της αγοράς πετρελαίου και η εκτόξευση των τιμών
Ο Sergei Aleksashenko, πρώην αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών της Ρωσίας και πρώην αναπληρωτής κυβερνήτης της Κεντρικής Τράπεζας της Ρωσίας, που ζει τώρα εξόριστος στις ΗΠΑ, δήλωσε στο FOX Business ότι η δομή της παγκόσμιας αγοράς πετρελαίου καθιστά δύσκολη την απομάκρυνση της ρωσικής προσφοράς χωρίς να προκληθούν μεγάλες αυξήσεις στις τιμές παγκοσμίως.
Ο Aleksashenko είπε ότι «το μεγαλύτερο λάθος είναι να πιστεύουμε ότι το ρωσικό πετρέλαιο έχει μόνο έναν προορισμό», περιγράφοντας την αγορά αργού ως παγκόσμια και ιδιαίτερα ευέλικτη.
Εκτίμησε ότι η Ρωσία αντιπροσωπεύει «15 έως 17%» του διεθνώς διακινούμενου πετρελαίου και προειδοποίησε ότι η απομάκρυνση αυτής της προσφοράς θα μπορούσε να οδηγήσει τις τιμές στα «$120, $150, $200 ανά βαρέλι».

Τα ινδικά διυλιστήρια και κατεύθυνση του ρωσικού αερίου στην Ευρώπη
Πρόσθεσε ότι, κατά την άποψή του, «η τιμή των πραγματικών κυρώσεων, το αντίτιμο της απουσίας ρωσικού πετρελαίου από τον κόσμο, είναι πολύ υψηλό» για τις δυτικές κυβερνήσεις.
Σύμφωνα με πρόσφατα εμπορικά δεδομένα, η μεγαλύτερη κατηγορία πετρελαίου της Ρωσίας, Urals, προσφέρεται στα ινδικά διυλιστήρια με εκπτώσεις έως και 7 δολάρια ανά βαρέλι σε σχέση με το Dated Brent, μετά από νέες κυρώσεις των ΗΠΑ που διατάραξαν τα υφιστάμενα κανάλια προμήθειας.
Τα ινδικά διυλιστήρια εξετάζουν επίσης αγορές από μη κυρωμένους ρωσικούς προμηθευτές σε αυτές τις χαμηλότερες τιμές.
Ο Ουκρανός βουλευτής Oleksii Honcharenko δήλωσε στο FOX Business ότι η ροή ρωσικού αργού στην Ινδία, ακολουθούμενη από εξαγωγές επεξεργασμένων προϊόντων από την Ινδία στην Ευρώπη, υπονομεύει την αποτελεσματικότητα των κυρώσεων που στοχεύουν στον περιορισμό των εσόδων της Μόσχας. «Από τις γενικές μου γνώσεις, αυτό που κάνει η Ινδία, αγοράζει ρωσικό πετρέλαιο, το επεξεργάζεται σε προϊόντα πετρελαίου… και μετά τα πουλά… και στην Ευρωπαϊκή Ένωση», είπε.
Ο Honcharenko ισχυρίστηκε ότι οι ινδικές αγορές πετρελαίου από τη Ρωσία έχουν αυξηθεί «δέκα φορές ή και περισσότερο» από την έναρξη της πλήρους κλίμακας εισβολής και υποστήριξε ότι αυτό «βοηθά πολύ τη Ρωσία να συνεχίσει τον πόλεμο».
Οι κυρώσεις σε Rosneft και Lukoil
Ο Honcharenko πρόσθεσε ότι θεωρεί δικαιολογημένες τις προσπάθειες του Προέδρου Donald Trump να πιέσει την Ινδία για τις αγορές ρωσικού πετρελαίου. Τον Οκτώβριο, σύμφωνα με το Reuters, ο Modi διαβεβαίωσε τον Trump ότι η Ινδία «δεν θα αγοράζει πετρέλαιο από τη Ρωσία».
Οι Ινδοί αξιωματούχοι δεν έχουν επιβεβαιώσει αυτή τη δέσμευση και οι αναλυτές δήλωσαν στο Reuters ότι οποιαδήποτε αλλαγή στις αγοραστικές συνήθειες της Ινδίας θα μπορούσε να μεταφέρει το ρωσικό αργό σε πιο αδιαφανείς εμπορικές διαδρομές.
Η συνεχιζόμενη εμπορική ροή αναδεικνύει τα όρια των δυτικών κυρώσεων.
Οι ινδικές διυλιστήριες έχουν στραφεί μακριά από κυρωμένους ρωσικούς προμηθευτές όπως οι Rosneft και Lukoil, αλλά έχουν δείξει ανανεωμένο ενδιαφέρον για αγορές από μη κυρωμένους προμηθευτές καθώς οι εκπτώσεις διευρύνονται.
Η Ευρώπη, εν τω μεταξύ, παραμένει σημαντικός εισαγωγέας ινδικού ντίζελ — ζήτηση που, σύμφωνα με αναλυτές, θα κατέρρεε εάν το ρωσικής προέλευσης αργό αποκλειστεί πλήρως από την αγορά.

Κατάρρευση της ουκρανικής οικονομίας
Ο Aleksashenko τόνισε ότι η εξάρτηση της Ευρώπης από αυτές τις ροές είναι δομική.
«Αν η Ευρώπη δεν θέλει να αγοράζει προϊόντα πετρελαίου που παράγονται από ρωσικό πετρέλαιο, θα έπρεπε να κλείσει τα διυλιστήρια της Τουρκίας και της Ινδίας», είπε.
«Δεν το κάνουν… διαφορετικά δεν έχουν επεξεργασμένα προϊόντα.
Είναι η κατάρρευση της οικονομίας».
Το ζήτημα αποτελεί τώρα μέρος μιας ευρύτερης συζήτησης στο Κίεβο για ένα πιθανό πλαίσιο ειρήνης που συζητείται από τις ΗΠΑ και τους ευρωπαϊκούς εταίρους.
Ο Honcharenko δήλωσε ότι υποστηρίζει τις διαπραγματεύσεις κατά αρχήν, αναγνωρίζοντας τις εσωτερικές διαφωνίες στο Κίεβο. «Η θέση μου… είναι ότι χρειαζόμαστε ειρήνη όσο το δυνατόν συντομότερα», είπε.
Περιέγραψε την αναδυόμενη πρόταση ως «εφικτό πλαίσιο», παρόλο που «πολλοί άνθρωποι δεν αρέσκονται καθόλου σε αυτό το πακέτο».
Η εξάρτηση απο ρωσικά προϊόντα
Ο Honcharenko αναμένει ότι σε οποιαδήποτε τελική συμφωνία θα περιλαμβάνεται κάποιο επίπεδο χαλάρωσης κυρώσεων, αν και αντιτίθεται στη μετρίαση των περιορισμών.
«Νομίζω ότι θα είναι μέρος κάθε συμφωνίας, τουλάχιστον κάποια χαλάρωση κυρώσεων», είπε.
«Για μένα, ως Ουκρανό, δεν είναι κάτι που μου αρέσει… περισσότερες κυρώσεις κατά της Ρωσίας και μεγαλύτερη διάρκεια είναι καλύτερα».
Ο Aleksashenko τόνισε ότι η εξάρτηση της παγκόσμιας αγοράς από τα ρωσικά προϊόντα — από πετρέλαιο έως νικέλιο, παλλάδιο, λιπάσματα και άλλα — δημιουργεί δομικές προκλήσεις για τις κυρώσεις.
«Όλος ο κόσμος παρακολουθεί αυτό το θέατρο», είπε, «αλλά δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα».
www.bankingnews.gr
Με την ολοκλήρωση των συναντήσεών τους, ο Modi δήλωσε ότι οι δύο ηγέτες «συμφώνησαν στο πρόγραμμα οικονομικής συνεργασίας έως το 2030 με στόχο τη διαφοροποίηση των εμπορικών και επενδυτικών δεσμών μας», προσθέτοντας ότι συζήτησαν την ενίσχυση της συνεργασίας σε ναυπηγική, ανάπτυξη δυναμικού, ενέργεια, κρίσιμα μέταλλα και άλλα.
Η δομή της αγοράς πετρελαίου και η εκτόξευση των τιμών
Ο Sergei Aleksashenko, πρώην αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών της Ρωσίας και πρώην αναπληρωτής κυβερνήτης της Κεντρικής Τράπεζας της Ρωσίας, που ζει τώρα εξόριστος στις ΗΠΑ, δήλωσε στο FOX Business ότι η δομή της παγκόσμιας αγοράς πετρελαίου καθιστά δύσκολη την απομάκρυνση της ρωσικής προσφοράς χωρίς να προκληθούν μεγάλες αυξήσεις στις τιμές παγκοσμίως.
Ο Aleksashenko είπε ότι «το μεγαλύτερο λάθος είναι να πιστεύουμε ότι το ρωσικό πετρέλαιο έχει μόνο έναν προορισμό», περιγράφοντας την αγορά αργού ως παγκόσμια και ιδιαίτερα ευέλικτη.
Εκτίμησε ότι η Ρωσία αντιπροσωπεύει «15 έως 17%» του διεθνώς διακινούμενου πετρελαίου και προειδοποίησε ότι η απομάκρυνση αυτής της προσφοράς θα μπορούσε να οδηγήσει τις τιμές στα «$120, $150, $200 ανά βαρέλι».

Τα ινδικά διυλιστήρια και κατεύθυνση του ρωσικού αερίου στην Ευρώπη
Πρόσθεσε ότι, κατά την άποψή του, «η τιμή των πραγματικών κυρώσεων, το αντίτιμο της απουσίας ρωσικού πετρελαίου από τον κόσμο, είναι πολύ υψηλό» για τις δυτικές κυβερνήσεις.
Σύμφωνα με πρόσφατα εμπορικά δεδομένα, η μεγαλύτερη κατηγορία πετρελαίου της Ρωσίας, Urals, προσφέρεται στα ινδικά διυλιστήρια με εκπτώσεις έως και 7 δολάρια ανά βαρέλι σε σχέση με το Dated Brent, μετά από νέες κυρώσεις των ΗΠΑ που διατάραξαν τα υφιστάμενα κανάλια προμήθειας.
Τα ινδικά διυλιστήρια εξετάζουν επίσης αγορές από μη κυρωμένους ρωσικούς προμηθευτές σε αυτές τις χαμηλότερες τιμές.
Ο Ουκρανός βουλευτής Oleksii Honcharenko δήλωσε στο FOX Business ότι η ροή ρωσικού αργού στην Ινδία, ακολουθούμενη από εξαγωγές επεξεργασμένων προϊόντων από την Ινδία στην Ευρώπη, υπονομεύει την αποτελεσματικότητα των κυρώσεων που στοχεύουν στον περιορισμό των εσόδων της Μόσχας. «Από τις γενικές μου γνώσεις, αυτό που κάνει η Ινδία, αγοράζει ρωσικό πετρέλαιο, το επεξεργάζεται σε προϊόντα πετρελαίου… και μετά τα πουλά… και στην Ευρωπαϊκή Ένωση», είπε.
Ο Honcharenko ισχυρίστηκε ότι οι ινδικές αγορές πετρελαίου από τη Ρωσία έχουν αυξηθεί «δέκα φορές ή και περισσότερο» από την έναρξη της πλήρους κλίμακας εισβολής και υποστήριξε ότι αυτό «βοηθά πολύ τη Ρωσία να συνεχίσει τον πόλεμο».
Οι κυρώσεις σε Rosneft και Lukoil
Ο Honcharenko πρόσθεσε ότι θεωρεί δικαιολογημένες τις προσπάθειες του Προέδρου Donald Trump να πιέσει την Ινδία για τις αγορές ρωσικού πετρελαίου. Τον Οκτώβριο, σύμφωνα με το Reuters, ο Modi διαβεβαίωσε τον Trump ότι η Ινδία «δεν θα αγοράζει πετρέλαιο από τη Ρωσία».
Οι Ινδοί αξιωματούχοι δεν έχουν επιβεβαιώσει αυτή τη δέσμευση και οι αναλυτές δήλωσαν στο Reuters ότι οποιαδήποτε αλλαγή στις αγοραστικές συνήθειες της Ινδίας θα μπορούσε να μεταφέρει το ρωσικό αργό σε πιο αδιαφανείς εμπορικές διαδρομές.
Η συνεχιζόμενη εμπορική ροή αναδεικνύει τα όρια των δυτικών κυρώσεων.
Οι ινδικές διυλιστήριες έχουν στραφεί μακριά από κυρωμένους ρωσικούς προμηθευτές όπως οι Rosneft και Lukoil, αλλά έχουν δείξει ανανεωμένο ενδιαφέρον για αγορές από μη κυρωμένους προμηθευτές καθώς οι εκπτώσεις διευρύνονται.
Η Ευρώπη, εν τω μεταξύ, παραμένει σημαντικός εισαγωγέας ινδικού ντίζελ — ζήτηση που, σύμφωνα με αναλυτές, θα κατέρρεε εάν το ρωσικής προέλευσης αργό αποκλειστεί πλήρως από την αγορά.

Κατάρρευση της ουκρανικής οικονομίας
Ο Aleksashenko τόνισε ότι η εξάρτηση της Ευρώπης από αυτές τις ροές είναι δομική.
«Αν η Ευρώπη δεν θέλει να αγοράζει προϊόντα πετρελαίου που παράγονται από ρωσικό πετρέλαιο, θα έπρεπε να κλείσει τα διυλιστήρια της Τουρκίας και της Ινδίας», είπε.
«Δεν το κάνουν… διαφορετικά δεν έχουν επεξεργασμένα προϊόντα.
Είναι η κατάρρευση της οικονομίας».
Το ζήτημα αποτελεί τώρα μέρος μιας ευρύτερης συζήτησης στο Κίεβο για ένα πιθανό πλαίσιο ειρήνης που συζητείται από τις ΗΠΑ και τους ευρωπαϊκούς εταίρους.
Ο Honcharenko δήλωσε ότι υποστηρίζει τις διαπραγματεύσεις κατά αρχήν, αναγνωρίζοντας τις εσωτερικές διαφωνίες στο Κίεβο. «Η θέση μου… είναι ότι χρειαζόμαστε ειρήνη όσο το δυνατόν συντομότερα», είπε.
Περιέγραψε την αναδυόμενη πρόταση ως «εφικτό πλαίσιο», παρόλο που «πολλοί άνθρωποι δεν αρέσκονται καθόλου σε αυτό το πακέτο».
Η εξάρτηση απο ρωσικά προϊόντα
Ο Honcharenko αναμένει ότι σε οποιαδήποτε τελική συμφωνία θα περιλαμβάνεται κάποιο επίπεδο χαλάρωσης κυρώσεων, αν και αντιτίθεται στη μετρίαση των περιορισμών.
«Νομίζω ότι θα είναι μέρος κάθε συμφωνίας, τουλάχιστον κάποια χαλάρωση κυρώσεων», είπε.
«Για μένα, ως Ουκρανό, δεν είναι κάτι που μου αρέσει… περισσότερες κυρώσεις κατά της Ρωσίας και μεγαλύτερη διάρκεια είναι καλύτερα».
Ο Aleksashenko τόνισε ότι η εξάρτηση της παγκόσμιας αγοράς από τα ρωσικά προϊόντα — από πετρέλαιο έως νικέλιο, παλλάδιο, λιπάσματα και άλλα — δημιουργεί δομικές προκλήσεις για τις κυρώσεις.
«Όλος ο κόσμος παρακολουθεί αυτό το θέατρο», είπε, «αλλά δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα».
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών