Μεταξύ Airbus και Boeing η Aegean αποφασίζει για το μέλλον του στόλου της σε ένα deal που την βάζει στην επόμενη δεκαετία
Πόσο πιο μακριά μπορεί να πετάξει η Aegean;
Στο ερώτημα αυτό, ο Ευτύχης Βασιλάκης κοιτά τους συνομιλητές του με αποφασιστικό βλέμμα και απαντά: «πολύ».
Μια απάντηση που έρχεται με υπερηφάνεια δικαιολογημένη από τα αλλεπάλληλα επιτεύγματα της Αεροπορίας Αιγαίου την τελευταία πενταετία.
Μια απάντηση που ταυτόχρονα όμως προϋποθέτει μια αρκετά μεγαλύτερη εταιρεία.
Η αεροπορική θα έχει λάβει το αμέσως επόμενο διάστημα την απόφαση για την ανανέωση του στόλου της: ένα επενδυτικό πρόγραμμα της τάξης των 3 δις. ευρώ που θα οδηγήσει την Aegean στις επόμενες δεκαετίες και θα φέρει την υπογραφή του αντιπροέδρου και διευθύνοντος συμβούλου.
Του ανθρώπου που βάζει πλέον τη δική του σφραγίδα του σε μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του ελληνικού επιχειρείν.
Τα αποτελέσματα το επιβεβαιώνουν την τάση: η Αεροπορία Αιγαίου κυριολεκτικά πέταγε στο εννεάμηνο, με αύξηση 9% στον κύκλο εργασιών (896,3 εκατ.) και 40% στα καθαρά κέρδη (71,7 εκατ. ευρώ) και τα EBITDA στα 128 εκ. ευρώ.
Ένα από τα κλειδιά της επιτυχίας του ομίλου είναι η μέση πληρότητα πτήσεων που ενισχύθηκε σε 87,6% (από 83,7% το περυσινό εννεάμηνο).
Όταν γεμίζει το αεροπλάνο τα περιθώρια μεγαλώνουν, βέβαια ανεβάζοντας τις καθαρές λειτουργικές ροές και γεμίζοντας το ταμείο: €371 εκατ. δηλαδή, μακράν το καλύτερο στην Ελλάδα.
Η εταιρεία ήδη προσθέτει για το 2018, 11 νέους προορισμούς από την Αθήνα, 18 νέα δρομολόγια και συνολικά 700.000 θέσεις.
Πως φτάσαμε σε αυτό;
Η ιδιωτική αεροπορική εταιρεία που ίδρυσε ο Θεόδωρος Βασιλάκης, μετά από μια εντυπωσιακή πορεία, ορθώθηκε απέναντι στο κρατικό μονοπώλιο της Ολυμπιακής.
Κατάφερε να καθυποτάξει ακόμη και την Olympic Air, και άντεξε τον ανταγωνισμό των εταιρειών χαμηλού κόστους.
Σήμερα έχοντας ανοίξει τα φτερά της στα δρομολόγια εξωτερικού δεν είναι μόνο ο κυρίαρχος στην ελληνική αγορά, αλλά ένας υπολογίσιμος «παίκτης» στην Ευρώπη, και μια από τις πιο αναγνωρισμένες και βραβευμένες ευρωπαϊκές εταιρείες.
Με την διεθνοποίηση να είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τα επόμενα βήματα ο νεαρός επιχειρηματίας βρίσκεται την περίοδο αυτή μπροστά σε μια διπλή απόφαση:
* Να πάρει τον απόφαση για τον τύπο του αεροσκάφους που θα διαμορφώσει τον «κορμό» της αεροπορικής τα επόμενα χρόνια.
* Να φέρει στο μετοχικό κεφάλαιο της εισηγμένης ξένους επενδυτές υπό την προϋπόθεση ενός deal στα μέτρα της διοίκησης.
Η Aegean αν και διαθέτει έναν από τους νεώτερους στόλους στην Ευρώπη, επιδιώκει την περίοδο 2020-2025 να αποκτήσει ένα στόλο μεταξύ 45 και 60 αεροσκαφών.
Μια «αγορά του αιώνα» που ανάλογα με την τελική τη διαμόρφωση θα κοστίσει μεταξύ 2,5 και 3 δις. ευρώ.
Η διοίκηση Βασιλάκη θεωρεί ότι με τον νέο στόλο αυτό διατηρεί το πλεονέκτημα τόσο απέναντι στο επιβατικό κοινό (σ.σ. που πάντοτε ενδιαφέρεται να πετά με νέα αεροσκάφη), αλλά και στην διαχείριση του λειτουργικού κόστους, παράγοντα ιδιαίτερα υπολογίσιμου για την κερδοφορία της εισηγμένης.
Έτσι από τις αρχές του καλοκαιριού έχει ξεκινήσει μία αναλυτική «συζήτηση» προσφορών και αντιπροσφορών με τους δύο κύριους κατασκευαστές αεροσκαφών: την Airbus και την Boeing, που παρουσιαζουν στην ελληνική αεροπορική τα δύο νέα τους αεροσκάφη μέσων αποστάσεων.
Το A320neo από την πλευρά της ευρωπαϊκής κοινοπραξίας και το Β737ΜΑΧ από την πλευρά του αμερικανού κατασκευαστή.
Τουλάχιστον 5 διευθύνσεις της εταιρείας έχουν «τρέχουν» την περίοδο αυτή τη διαδικασία αναλύοντας όλες τις παραμέτρους που θα οδηγήσουν στην τελική απόφαση.
Η Aegean δεν εξετάζει μόνο το κόστος μονάδας ή του στόλου συνολικά, αλλά και το τι προσφέρει ο κάθε τύπος: από την διαμόρφωση της καμπίνας των επιβατών και ις παροχές του αεροσκάφους σε σχέση με που παρέχει.
Κυρίως όμως εξετάζει το καθημερινό λειτουργικό κόστος, αφού, όπως επισημαίνει και ο Ευτύχης Βασιλάκης «εκεί είναι το πολύ μεγάλο κόστος».
Έτσι, στόχος είναι η επιλογή του αεροσκάφους νεώτερης τεχνολογίας, με τη μικρότερη κατανάλωση καυσίμου και τη μεγαλύτερη εμβέλεια, ώστε να καλύπτει περισσότερους και πιο μακρινούς προορισμούς.
Τεχνολογικά, τα δυο αεροσκάφη βρίσκονται «πολύ κοντά» με την Boeing να υποστηρίζει ότι προσφέρει ένα αεροσκάφος με χαμηλότερο λειτουργικό κόστος, ενώ την Airbus να υποστηρίζει ότι διατηρεί το πλεονέκτημα της επιλογής κινητήρων σε συνδυασμό με την συμβατότητα του στόλου.
Μια παράμετρο σημαντική καθώς για μεγάλο διάστημα οι δύο τύποι θα συνυπάρχουν καθώς τα νέα αεροσκάφη θα μπαίνουν σε υπηρεσία αντικαθιστώντας τα παλαιότερα.
Κύκλοι της εταιρείας, πάντως αφήνουν ανοικτό κάθε ενδεχόμενο σημειώνοντας πως: «και στο παρελθόν αλλάξαμε κατασκευαστή γιατί κρίναμε πως αυτό μας συνέφερε»…
Σε κάθε περίπτωση ο σχεδιασμός προβλέπει η διαδικασία της επιλογής να οριστικοποιηθεί μέχρι τέλος του χρόνου, ώστε το 2018 να προχωρήσουν οι διαδικασίες χρηματοδότησης όπως και των υπόλοιπων υποστηρικτικών συμβάσεων.
Αυτό θα επιτρέψει οι παραδόσεις των πρώτων αεροσκαφών να ξεκινήσουν τους τελευταίους μήνες του 2019 ή αρχές του 2020.
Στην πράξη, η ένταξη νέων αεροσκαφών στον στόλο της Aegean είναι μια διαδικασία που… δεν σταματά.
Η προηγούμενη παραγγελία (αγορά 7 νέων αεροσκαφών τύπου Airbus A320ceo) είχε γίνει το 2014 ενώ συμπληρώθηκε το 2016.
Μια εντυπωσιακή αγορά 300 εκατ. ευρώ «κόντρα» στα capital controls, που θα φέρει στην Ελλάδα τα τελευταία δύο αεροσκάφη το 2018.
Μαζί με αυτά, ο αριθμός των εν υπηρεσία Airbus θα φθάσει τα 48, με τον συνολικό στόλο του ομίλου της Αεροπορίας Αιγαίου να φτάνει πλέον τα 61 αεροσκάφη.
Εγγύηση το mega ταμείο
Αν ένα project των 3 δις. ευρώ θα προβλημάτιζε πολλές επιχειρήσεις, στην Αεροπορία Αιγαίου δεν δείχνουν ούτε καν να ανησυχούν.
Τα τελευταία χρόνια η εισηγμένη καταρρίπτει το ένα μετά το άλλο τα ρεκόρ τζίρου και EBITDA, ενώ παραμένει κερδοφόρος με εντυπωσιακά νούμερα.
Ταυτόχρονα παρουσιάζει μηδενικό δανεισμό ενώ έχει το μεγαλύτερο «ταμείο» στην Ελλάδα με διαθέσιμα και ισοδύναμα 337,4 εκατ. ευρώ.
Και όλα αυτά ενώ η Aegean αυξάνει κάθε χρόνο επιβάτες και επιβατικές θέσεις, ενισχύοντας παράλληλα και το load factor των πτήσεών της.
Ένα κρίσιμο στατιστικό που δείχνει και την ικανότητα της εταιρείας να «γεμίζει» μια πτήση.
Εύλογη λοιπόν και η αισιοδοξία του Ευτύχη Βασιλάκη, που αν και δεν το δηλώνει, γνωρίζει πολύ καλά πως ένα τέτοιον όμιλο μάλλον…διαγωνίζονται οι τράπεζες για να τον χρηματοδοτήσουν στο νέο του εγχείρημα: να καταστήσει την εταιρεία πρωταγωνιστή σε διεθνές επίπεδο με ένα στόλο 70 αεροσκαφών ικανό να καλύψει 350 προορισμούς εξωτερικού.
Οι δύσκολες αποφάσεις
Οι δύσκολες αποφάσεις και διαχειρίσεις δεν είναι κάτι άγνωστο στον Ευτύχη Βασιλάκη.
Από την περίοδο που ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Yale και πέρασε το κατώφλι του οικογενειακού στρατηγείου στην οδό Βιλτανιώτη στην Κάτω Κηφισιά, τα «ειδικά περιστατικά» δεν έλειψαν.
Το αντίθετο μάλιστα…
Η περίοδος 2009 – 2010, ήταν από τις πιο κρίσιμες για τον ίδιο και την οικογένεια της Aegean.
Η αποκρατικοποίηση της Ολυμπιακής και η μετάβαση στην Olympic Air, δεν έφερε μόνο έναν υπολογίσιμο αντίπαλο, αλλά και έναν πόλεμο φθοράς με τον Βγενόπουλο.
Μπορεί η «ανακωχή» του 2010, με την απόπειρα συγχώνευσης (που τελικά δεν εγκρίθηκε από την Κομισιόν) να σταμάτησε τις «εχθροπραξίες των Β», ο πόλεμος των τιμών, όμως που κράτησε αρκετούς μήνες στοίχισε, τότε, σημαντικά στην εισηγμένη.
Στην δύσκολη περίσταση, ο Ευτύχης Βασιλάκης είδε «μακριά».
Ο σχεδιασμός που θα έβγαζε την Aegean από τις συμπληγάδες περιλάμβανε τη συγχώνευση με την Olympic και στον στόχο αυτό ο ίδιος επέμεινε μέχρι τέλους.
Σήμερα που η Olympic είναι μέλος του ομίλου της Αεροπορίας Αιγαίου, όλοι αναγνωρίζουν την επιτυχία στον Ευτύχη Βασιλάκη που έκτοτε έλαβε και την «πατρική βούλα» για την διαχείριση των υποθέσεων της εταιρείας.
Πραγματικά η συγχώνευση απογείωσε τον όμιλο της Αεροπορίας Αιγαίου.
Μόνο στον κύριο κόμβο της στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», όπου από τους 35 προορισμούς και τα 4,3 εκατ. επιβάτες του 2011, η Aegean εκτινάχθηκε το 2015 στους 89 προορισμούς και τα 8,9 εκατ. επιβάτες, και ξεπέρασε τους 100 το 2016.
Επιδόσεις που η Αεροπορία Αιγαίου κατάφερε να πετύχει μέσα σε μια τριετία, ενώ το αρχικό πλάνο προέβλεπε την επίτευξή τους σε πέντε χρόνια. Σε αυτό συνέβαλε και η στρατηγική Βασιλάκη στις εξελίξεις στις κυπριακές αερομεταφορές.
Ο επιχειρηματίας, έχοντας μελετήσει σωστά το περιβάλλον κινήθηκε έξυπνα.
Και αντί να αγοράσει την Cyprus Airways που κατέρρευσε λόγω χρεών, ουσιαστικά την υποκατέστησε προσφέροντας στη δίκη του εταιρία άλλη μια «βάση εξορμήσεων», αλλά και νέο πελατολόγιο.
Το 2016 ο όμιλος της Αεροπορίας Αιγαίου μετέφερε 12,5 εκατομμύρια επιβάτες σε δίκτυο 145 προορισμών (111 εξωτερικού και 34 εσωτερικού) σε 45 χώρες, επιτυγχάνοντας ενοποιημένα έσοδα άνω του 1 δις. ευρώ (+4%). Μεγέθη ιστορικά υψηλά για την ελληνική αερομεταφορά και με την ελληνική οικονομία να «κερδίσει» περισσότερα από 300 εκατ. ευρώ!
Για το 2018 ο Ευτύχης Βασιλάκης έχει βάλει στόχο την περαιτέρω ενίσχυσης κερδοφορίας αλλά και της επιβατικής κίνησης αυξάνοντας το δίκτυο προορισμών σε 153, με 16,6 εκατ. προσφερόμενες θέσεις από τις οποίες φιλοδοξεί να «γεμίσει» περισσότερες από 13 εκατ.
Φιλόδοξο;
Η επίτευξη των στόχων πάντως ήδη προεξοφλείται στο χρηματιστήριο.
Τα τελευταία δύο χρόνια το σύμβολο της ΑΡΑΙΓ είναι το ανθεκτικότερο στο ΧΑ, ενώ συνιστάται ως σχεδόν απ όλους τους επενδυτικούς οίκους που την χαρακτηρίζουν την ελληνική μετοχή «παντός καιρού».
Τα χαρακτηριστικά αυτά, την οδήγησαν πρόσφατα στο club κλαμπ της μεγάλης κεφαλαιοποίησης του ελληνικού χρηματιστηρίου, μαζί με τις ελληνικές πολυεθνικές, ακριβώς όπως αξίζει σε έναν τόσο διεθνοποιημένο όμιλο.
Έχουν περάσει μόνο δύο χρόνια από τότε που ο αντιπρόεδρος δήλωνε πως η Aegean μπορεί να είναι «ακόμη μικρή» συγκριτικά με τους Ευρωπαίους αερομεταφορείς, αλλά πλέον τα βήματά της στην κατεύθυνση της περιφερειακή δύναμης είναι ορατά και ιδιαίτερα αισθητά, ακόμη και από μεγάλους αντιπάλους, όπως η Ryanair και η Turkish Airlines.
Μαθαίνοντας business με τον πατέρα
Όπως έχει αποκαλύψει ο ίδιος, για τα παιδικά του χρόνια στο Ηράκλειο, όπου έμεινε μέχρι την ηλικία των 9 ετών... «δεν έπαιζα με αεροπλανάκια και αυτοκίνητα, αλλά προτιμούσα το ποδόσφαιρο».
Η ζωή όμως τα φέρνει αλλιώς και ο Ευτύχης Βασιλάκης ασχολήθηκε επαγγελματικά τόσο με τα αεροπλάνα της Aegean όσο και με τα αυτοκίνητα της Autohellas- Hertz.
Άλλωστε τα αυτοκίνητα ήταν και η «πηγή» της επιχειρηματικής επιτυχίας της οικογένειας Βασιλάκη που ξεκίνησε από μια μικρή εταιρία ενοικιάσεων αυτοκίνητων στην Κρήτη, το 1967.
Τη χρονιά που γεννήθηκε και ο ίδιος...
Ο Ευτύχης που μοιράζεται με τον πατέρα του την αγάπη της... εργασιομανίας, κατάλαβε ότι η επιτυχία θα έρθει μέσα από την ανάπτυξη των οικογενειακών μπίζνες.
Η δεκαετία του ’90 ήταν χρυσή για τα αυτοκίνητα, αλλά και για την διαμόρφωση του εδάφους για τη δημιουργία μιας ιδιωτικής αεροπορικής εταιρείας.
Η αλήθεια είναι ότι έμαθε πολλά δίπλα στον πατέρα του: τον είδε να εξαγοράζει την Aegean Aviation από τους αδερφούς Συμιγδαλά και πέντε χρόνια αργότερα να την μετονομάζει σε Aegean Airlines.
Ξεκίνησε τις πρωτες τακτικές πτήσεις με τα τετρακινιτήρια Avro και εξαγόρασε την Air Greece.
Το 2001 να συγχωνεύεται με την Cronus των εφοπλιστών Πάνου και Θανάση Λασκαρίδη που έγιναν ισχυροί μετοχοι στην εισηγμένη.
Το 2007 να παραλαμβάνει τα πρωτα Airbus ξεκινώντας την αντικατάσταση του στόλου, και να επεκτείνει τα δρομολόγια εξωτερικού κάτι που έφερε τη διεθνή αναγνώριση: διαδοχικά βραβεια, και την πολυπόθητη ένταξη στην Star Alliance.
Ο ίδιος πάντως εξακολουθεί να διατηρεί το χαμηλό του προφίλ και να επιμένει: «η Aegean είμαστε εμείς»...
Στο ερώτημα αυτό, ο Ευτύχης Βασιλάκης κοιτά τους συνομιλητές του με αποφασιστικό βλέμμα και απαντά: «πολύ».
Μια απάντηση που έρχεται με υπερηφάνεια δικαιολογημένη από τα αλλεπάλληλα επιτεύγματα της Αεροπορίας Αιγαίου την τελευταία πενταετία.
Μια απάντηση που ταυτόχρονα όμως προϋποθέτει μια αρκετά μεγαλύτερη εταιρεία.
Η αεροπορική θα έχει λάβει το αμέσως επόμενο διάστημα την απόφαση για την ανανέωση του στόλου της: ένα επενδυτικό πρόγραμμα της τάξης των 3 δις. ευρώ που θα οδηγήσει την Aegean στις επόμενες δεκαετίες και θα φέρει την υπογραφή του αντιπροέδρου και διευθύνοντος συμβούλου.
Του ανθρώπου που βάζει πλέον τη δική του σφραγίδα του σε μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του ελληνικού επιχειρείν.
Τα αποτελέσματα το επιβεβαιώνουν την τάση: η Αεροπορία Αιγαίου κυριολεκτικά πέταγε στο εννεάμηνο, με αύξηση 9% στον κύκλο εργασιών (896,3 εκατ.) και 40% στα καθαρά κέρδη (71,7 εκατ. ευρώ) και τα EBITDA στα 128 εκ. ευρώ.
Ένα από τα κλειδιά της επιτυχίας του ομίλου είναι η μέση πληρότητα πτήσεων που ενισχύθηκε σε 87,6% (από 83,7% το περυσινό εννεάμηνο).
Όταν γεμίζει το αεροπλάνο τα περιθώρια μεγαλώνουν, βέβαια ανεβάζοντας τις καθαρές λειτουργικές ροές και γεμίζοντας το ταμείο: €371 εκατ. δηλαδή, μακράν το καλύτερο στην Ελλάδα.
Η εταιρεία ήδη προσθέτει για το 2018, 11 νέους προορισμούς από την Αθήνα, 18 νέα δρομολόγια και συνολικά 700.000 θέσεις.
Πως φτάσαμε σε αυτό;
Η ιδιωτική αεροπορική εταιρεία που ίδρυσε ο Θεόδωρος Βασιλάκης, μετά από μια εντυπωσιακή πορεία, ορθώθηκε απέναντι στο κρατικό μονοπώλιο της Ολυμπιακής.
Κατάφερε να καθυποτάξει ακόμη και την Olympic Air, και άντεξε τον ανταγωνισμό των εταιρειών χαμηλού κόστους.
Σήμερα έχοντας ανοίξει τα φτερά της στα δρομολόγια εξωτερικού δεν είναι μόνο ο κυρίαρχος στην ελληνική αγορά, αλλά ένας υπολογίσιμος «παίκτης» στην Ευρώπη, και μια από τις πιο αναγνωρισμένες και βραβευμένες ευρωπαϊκές εταιρείες.
Με την διεθνοποίηση να είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τα επόμενα βήματα ο νεαρός επιχειρηματίας βρίσκεται την περίοδο αυτή μπροστά σε μια διπλή απόφαση:
* Να πάρει τον απόφαση για τον τύπο του αεροσκάφους που θα διαμορφώσει τον «κορμό» της αεροπορικής τα επόμενα χρόνια.
* Να φέρει στο μετοχικό κεφάλαιο της εισηγμένης ξένους επενδυτές υπό την προϋπόθεση ενός deal στα μέτρα της διοίκησης.
Η Aegean αν και διαθέτει έναν από τους νεώτερους στόλους στην Ευρώπη, επιδιώκει την περίοδο 2020-2025 να αποκτήσει ένα στόλο μεταξύ 45 και 60 αεροσκαφών.
Μια «αγορά του αιώνα» που ανάλογα με την τελική τη διαμόρφωση θα κοστίσει μεταξύ 2,5 και 3 δις. ευρώ.
Η διοίκηση Βασιλάκη θεωρεί ότι με τον νέο στόλο αυτό διατηρεί το πλεονέκτημα τόσο απέναντι στο επιβατικό κοινό (σ.σ. που πάντοτε ενδιαφέρεται να πετά με νέα αεροσκάφη), αλλά και στην διαχείριση του λειτουργικού κόστους, παράγοντα ιδιαίτερα υπολογίσιμου για την κερδοφορία της εισηγμένης.
Έτσι από τις αρχές του καλοκαιριού έχει ξεκινήσει μία αναλυτική «συζήτηση» προσφορών και αντιπροσφορών με τους δύο κύριους κατασκευαστές αεροσκαφών: την Airbus και την Boeing, που παρουσιαζουν στην ελληνική αεροπορική τα δύο νέα τους αεροσκάφη μέσων αποστάσεων.
Το A320neo από την πλευρά της ευρωπαϊκής κοινοπραξίας και το Β737ΜΑΧ από την πλευρά του αμερικανού κατασκευαστή.
Τουλάχιστον 5 διευθύνσεις της εταιρείας έχουν «τρέχουν» την περίοδο αυτή τη διαδικασία αναλύοντας όλες τις παραμέτρους που θα οδηγήσουν στην τελική απόφαση.
Η Aegean δεν εξετάζει μόνο το κόστος μονάδας ή του στόλου συνολικά, αλλά και το τι προσφέρει ο κάθε τύπος: από την διαμόρφωση της καμπίνας των επιβατών και ις παροχές του αεροσκάφους σε σχέση με που παρέχει.
Κυρίως όμως εξετάζει το καθημερινό λειτουργικό κόστος, αφού, όπως επισημαίνει και ο Ευτύχης Βασιλάκης «εκεί είναι το πολύ μεγάλο κόστος».
Έτσι, στόχος είναι η επιλογή του αεροσκάφους νεώτερης τεχνολογίας, με τη μικρότερη κατανάλωση καυσίμου και τη μεγαλύτερη εμβέλεια, ώστε να καλύπτει περισσότερους και πιο μακρινούς προορισμούς.
Τεχνολογικά, τα δυο αεροσκάφη βρίσκονται «πολύ κοντά» με την Boeing να υποστηρίζει ότι προσφέρει ένα αεροσκάφος με χαμηλότερο λειτουργικό κόστος, ενώ την Airbus να υποστηρίζει ότι διατηρεί το πλεονέκτημα της επιλογής κινητήρων σε συνδυασμό με την συμβατότητα του στόλου.
Μια παράμετρο σημαντική καθώς για μεγάλο διάστημα οι δύο τύποι θα συνυπάρχουν καθώς τα νέα αεροσκάφη θα μπαίνουν σε υπηρεσία αντικαθιστώντας τα παλαιότερα.
Κύκλοι της εταιρείας, πάντως αφήνουν ανοικτό κάθε ενδεχόμενο σημειώνοντας πως: «και στο παρελθόν αλλάξαμε κατασκευαστή γιατί κρίναμε πως αυτό μας συνέφερε»…
Σε κάθε περίπτωση ο σχεδιασμός προβλέπει η διαδικασία της επιλογής να οριστικοποιηθεί μέχρι τέλος του χρόνου, ώστε το 2018 να προχωρήσουν οι διαδικασίες χρηματοδότησης όπως και των υπόλοιπων υποστηρικτικών συμβάσεων.
Αυτό θα επιτρέψει οι παραδόσεις των πρώτων αεροσκαφών να ξεκινήσουν τους τελευταίους μήνες του 2019 ή αρχές του 2020.
Στην πράξη, η ένταξη νέων αεροσκαφών στον στόλο της Aegean είναι μια διαδικασία που… δεν σταματά.
Η προηγούμενη παραγγελία (αγορά 7 νέων αεροσκαφών τύπου Airbus A320ceo) είχε γίνει το 2014 ενώ συμπληρώθηκε το 2016.
Μια εντυπωσιακή αγορά 300 εκατ. ευρώ «κόντρα» στα capital controls, που θα φέρει στην Ελλάδα τα τελευταία δύο αεροσκάφη το 2018.
Μαζί με αυτά, ο αριθμός των εν υπηρεσία Airbus θα φθάσει τα 48, με τον συνολικό στόλο του ομίλου της Αεροπορίας Αιγαίου να φτάνει πλέον τα 61 αεροσκάφη.
Εγγύηση το mega ταμείο
Αν ένα project των 3 δις. ευρώ θα προβλημάτιζε πολλές επιχειρήσεις, στην Αεροπορία Αιγαίου δεν δείχνουν ούτε καν να ανησυχούν.
Τα τελευταία χρόνια η εισηγμένη καταρρίπτει το ένα μετά το άλλο τα ρεκόρ τζίρου και EBITDA, ενώ παραμένει κερδοφόρος με εντυπωσιακά νούμερα.
Ταυτόχρονα παρουσιάζει μηδενικό δανεισμό ενώ έχει το μεγαλύτερο «ταμείο» στην Ελλάδα με διαθέσιμα και ισοδύναμα 337,4 εκατ. ευρώ.
Και όλα αυτά ενώ η Aegean αυξάνει κάθε χρόνο επιβάτες και επιβατικές θέσεις, ενισχύοντας παράλληλα και το load factor των πτήσεών της.
Ένα κρίσιμο στατιστικό που δείχνει και την ικανότητα της εταιρείας να «γεμίζει» μια πτήση.
Εύλογη λοιπόν και η αισιοδοξία του Ευτύχη Βασιλάκη, που αν και δεν το δηλώνει, γνωρίζει πολύ καλά πως ένα τέτοιον όμιλο μάλλον…διαγωνίζονται οι τράπεζες για να τον χρηματοδοτήσουν στο νέο του εγχείρημα: να καταστήσει την εταιρεία πρωταγωνιστή σε διεθνές επίπεδο με ένα στόλο 70 αεροσκαφών ικανό να καλύψει 350 προορισμούς εξωτερικού.
Οι δύσκολες αποφάσεις
Οι δύσκολες αποφάσεις και διαχειρίσεις δεν είναι κάτι άγνωστο στον Ευτύχη Βασιλάκη.
Από την περίοδο που ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Yale και πέρασε το κατώφλι του οικογενειακού στρατηγείου στην οδό Βιλτανιώτη στην Κάτω Κηφισιά, τα «ειδικά περιστατικά» δεν έλειψαν.
Το αντίθετο μάλιστα…
Η περίοδος 2009 – 2010, ήταν από τις πιο κρίσιμες για τον ίδιο και την οικογένεια της Aegean.
Η αποκρατικοποίηση της Ολυμπιακής και η μετάβαση στην Olympic Air, δεν έφερε μόνο έναν υπολογίσιμο αντίπαλο, αλλά και έναν πόλεμο φθοράς με τον Βγενόπουλο.
Μπορεί η «ανακωχή» του 2010, με την απόπειρα συγχώνευσης (που τελικά δεν εγκρίθηκε από την Κομισιόν) να σταμάτησε τις «εχθροπραξίες των Β», ο πόλεμος των τιμών, όμως που κράτησε αρκετούς μήνες στοίχισε, τότε, σημαντικά στην εισηγμένη.
Στην δύσκολη περίσταση, ο Ευτύχης Βασιλάκης είδε «μακριά».
Ο σχεδιασμός που θα έβγαζε την Aegean από τις συμπληγάδες περιλάμβανε τη συγχώνευση με την Olympic και στον στόχο αυτό ο ίδιος επέμεινε μέχρι τέλους.
Σήμερα που η Olympic είναι μέλος του ομίλου της Αεροπορίας Αιγαίου, όλοι αναγνωρίζουν την επιτυχία στον Ευτύχη Βασιλάκη που έκτοτε έλαβε και την «πατρική βούλα» για την διαχείριση των υποθέσεων της εταιρείας.
Πραγματικά η συγχώνευση απογείωσε τον όμιλο της Αεροπορίας Αιγαίου.
Μόνο στον κύριο κόμβο της στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», όπου από τους 35 προορισμούς και τα 4,3 εκατ. επιβάτες του 2011, η Aegean εκτινάχθηκε το 2015 στους 89 προορισμούς και τα 8,9 εκατ. επιβάτες, και ξεπέρασε τους 100 το 2016.
Επιδόσεις που η Αεροπορία Αιγαίου κατάφερε να πετύχει μέσα σε μια τριετία, ενώ το αρχικό πλάνο προέβλεπε την επίτευξή τους σε πέντε χρόνια. Σε αυτό συνέβαλε και η στρατηγική Βασιλάκη στις εξελίξεις στις κυπριακές αερομεταφορές.
Ο επιχειρηματίας, έχοντας μελετήσει σωστά το περιβάλλον κινήθηκε έξυπνα.
Και αντί να αγοράσει την Cyprus Airways που κατέρρευσε λόγω χρεών, ουσιαστικά την υποκατέστησε προσφέροντας στη δίκη του εταιρία άλλη μια «βάση εξορμήσεων», αλλά και νέο πελατολόγιο.
Το 2016 ο όμιλος της Αεροπορίας Αιγαίου μετέφερε 12,5 εκατομμύρια επιβάτες σε δίκτυο 145 προορισμών (111 εξωτερικού και 34 εσωτερικού) σε 45 χώρες, επιτυγχάνοντας ενοποιημένα έσοδα άνω του 1 δις. ευρώ (+4%). Μεγέθη ιστορικά υψηλά για την ελληνική αερομεταφορά και με την ελληνική οικονομία να «κερδίσει» περισσότερα από 300 εκατ. ευρώ!
Για το 2018 ο Ευτύχης Βασιλάκης έχει βάλει στόχο την περαιτέρω ενίσχυσης κερδοφορίας αλλά και της επιβατικής κίνησης αυξάνοντας το δίκτυο προορισμών σε 153, με 16,6 εκατ. προσφερόμενες θέσεις από τις οποίες φιλοδοξεί να «γεμίσει» περισσότερες από 13 εκατ.
Φιλόδοξο;
Η επίτευξη των στόχων πάντως ήδη προεξοφλείται στο χρηματιστήριο.
Τα τελευταία δύο χρόνια το σύμβολο της ΑΡΑΙΓ είναι το ανθεκτικότερο στο ΧΑ, ενώ συνιστάται ως σχεδόν απ όλους τους επενδυτικούς οίκους που την χαρακτηρίζουν την ελληνική μετοχή «παντός καιρού».
Τα χαρακτηριστικά αυτά, την οδήγησαν πρόσφατα στο club κλαμπ της μεγάλης κεφαλαιοποίησης του ελληνικού χρηματιστηρίου, μαζί με τις ελληνικές πολυεθνικές, ακριβώς όπως αξίζει σε έναν τόσο διεθνοποιημένο όμιλο.
Έχουν περάσει μόνο δύο χρόνια από τότε που ο αντιπρόεδρος δήλωνε πως η Aegean μπορεί να είναι «ακόμη μικρή» συγκριτικά με τους Ευρωπαίους αερομεταφορείς, αλλά πλέον τα βήματά της στην κατεύθυνση της περιφερειακή δύναμης είναι ορατά και ιδιαίτερα αισθητά, ακόμη και από μεγάλους αντιπάλους, όπως η Ryanair και η Turkish Airlines.
Μαθαίνοντας business με τον πατέρα
Όπως έχει αποκαλύψει ο ίδιος, για τα παιδικά του χρόνια στο Ηράκλειο, όπου έμεινε μέχρι την ηλικία των 9 ετών... «δεν έπαιζα με αεροπλανάκια και αυτοκίνητα, αλλά προτιμούσα το ποδόσφαιρο».
Η ζωή όμως τα φέρνει αλλιώς και ο Ευτύχης Βασιλάκης ασχολήθηκε επαγγελματικά τόσο με τα αεροπλάνα της Aegean όσο και με τα αυτοκίνητα της Autohellas- Hertz.
Άλλωστε τα αυτοκίνητα ήταν και η «πηγή» της επιχειρηματικής επιτυχίας της οικογένειας Βασιλάκη που ξεκίνησε από μια μικρή εταιρία ενοικιάσεων αυτοκίνητων στην Κρήτη, το 1967.
Τη χρονιά που γεννήθηκε και ο ίδιος...
Ο Ευτύχης που μοιράζεται με τον πατέρα του την αγάπη της... εργασιομανίας, κατάλαβε ότι η επιτυχία θα έρθει μέσα από την ανάπτυξη των οικογενειακών μπίζνες.
Η δεκαετία του ’90 ήταν χρυσή για τα αυτοκίνητα, αλλά και για την διαμόρφωση του εδάφους για τη δημιουργία μιας ιδιωτικής αεροπορικής εταιρείας.
Η αλήθεια είναι ότι έμαθε πολλά δίπλα στον πατέρα του: τον είδε να εξαγοράζει την Aegean Aviation από τους αδερφούς Συμιγδαλά και πέντε χρόνια αργότερα να την μετονομάζει σε Aegean Airlines.
Ξεκίνησε τις πρωτες τακτικές πτήσεις με τα τετρακινιτήρια Avro και εξαγόρασε την Air Greece.
Το 2001 να συγχωνεύεται με την Cronus των εφοπλιστών Πάνου και Θανάση Λασκαρίδη που έγιναν ισχυροί μετοχοι στην εισηγμένη.
Το 2007 να παραλαμβάνει τα πρωτα Airbus ξεκινώντας την αντικατάσταση του στόλου, και να επεκτείνει τα δρομολόγια εξωτερικού κάτι που έφερε τη διεθνή αναγνώριση: διαδοχικά βραβεια, και την πολυπόθητη ένταξη στην Star Alliance.
Ο ίδιος πάντως εξακολουθεί να διατηρεί το χαμηλό του προφίλ και να επιμένει: «η Aegean είμαστε εμείς»...
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών