Η διεθνής συμφωνία με την οποία η εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης Mondelez εξαγόρασε την Chipita έναντι 2 δισ. δολαρίων ή 1,6 δισ. ευρώ αφορά, κυρίως, στην επέκταση της πρώτης.
Αποτελεί ένα πολυεθνικό deal το οποίο δεν επηρεάζει άμεσα τις ελληνικές αποτιμήσεις στο χρηματιστήριο.
Η συμφωνία, όμως, εμμέσως δίνει ένα μέτρο αποτιμήσεων για τις εισηγμένες και μη ελληνικές πολυεθνικές που διαθέτουν παρουσία στο εξωτερικό είτε μέσω παραγωγικών μονάδων, είτε μέσω εξαγωγών.
Σε ότι αφορά τον επιχειρηματία κ. Σπύρο Θεοδωρόπουλο και την ομάδα του η Chipita αποτελεί μια διαρκής προσωπική επιτυχία ή καλύτερα μια διαρκής αύξηση της υπεραξίας της.
Η πώληση της Chipita η οποία δεν προχώρησε το 2018, μετά απο ένα εγχείρημα και προς το χρηματιστήριο του Λονδίνου, ολοκληρώνεται τρία χρόνια αργότερα σε ένα εντελώς διαφορετικό οικονομικό περιβάλλον και σίγουρα μ ένα διαφορετικό ύψος τιμήματος.
Oταν ολοκληρωθεί η εξαγορά, το ερώτημα πλέον είναι τι θα πράξει με τις έτερες επενδύσεις στην Ελλάδα (Νίκας) μια επένδυση η οποία θα είναι πιο “εύκολη” πλέον, ύστερα απο το τίμημα που θα λάβει προσωπικά καθώς ορισμένες πληροφορίες τον φέρουν να εισπράττει ένα ποσό μεταξύ 150-200 εκατ. ευρώ καθώς ελέγχει ένα ποσοστό περί το 14%.
Ακριβώς, λοιπόν όπως συνέβη με τις πωλήσεις άλλων εξαγωγικών εταιρειών απο άλλους κλάδους (λ.χ Pharmaten) η πώληση της Chipita με ένα πολλαπλασιαστή 19 φορές τα λειτουργικά κέρδη του 2019 (83,3 εκατ. ευρώ δίνει ως ένα βαθμό τις αποτιμήσεις για τις εταιρείες που κτίζουν επι χρόνια ένα ανάλογο δίκτυο πωλήσεων στο εξωτερικό, εξαγοράζοντας είτε παραγωγικές μονάδες, είτε εμπορικές εταιρείες.
Και επειδή στις περισσότερες συμφωνίες συμπεριλαμβάνεται και το κομμάτι του δανεισμού για να αποκτήσει κανείς σαφή εικόνα χρειάζεται να έχει το σύνολο των οικονομικών στοιχείων.
Άλλωστε, τα τελευταία χρόνια η συμφωνία μεταξύ της Mondelez και της Chipita αποτελούσε μια δύσκολη και επίπονη άσκηση αποτιμήσεων καθώς αφορούσε δίκτυα πωλήσεων, παραγωγής παγκοσμίως σε Ευρώπη, ΗΠΑ, Ρωσία, Ινδία, Μέση Ανατολή έως και την Ασία (Σιγκαπούρη).
Τι αποκτά η Mondelez
Με την εξαγορά αποκτά δίκτυο πωλήσεων και για τις δικές της μάρκες σε περισσότερες απο 50 χώρες στις οποίες έχει παρουσία η Chipita ενω εξαγοράζει ταυτόχρονα και 13 εργοστάσια εκ των οποίων 8 είναι ιδιόκτητα και για τα 5 υπάρχουν στρατηγικές συνεργασίες.
Ο κύριος, όμως, στόχος της είναι να εισάγει και τις δικές της μπράντες στις αγορές που δραστηριοποιείται η ελληνική πολυεθνική.
Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της Chipita ξεπερνά τα 580 εκατ. δολάρια πωλήσεις ενω τα προσαρσμοσμένα κέρδη Ebidta του 2019 ανήλθαν σε 83,3 εκατ. ευρώ.
Το ξεκίνημα – H στρατηγική της ανάπτυξης : Εξάπλωση σε Βαλκάνια- Ανατολική Ευρώπη και κυριαρχία σε Ελλάδα
O επιχειρηματίας κ. Σπύρος Θεοδωρόπουλος ξεκίνησε το 1981 με μια εταιρεία ζαχαρωτών ενω μερικά χρόνια αναλαμβάνει μια αντιπροσωπεία ιταλικών σπίρτων.
Στη συνέχεια εξαγοράζει μια βιοτεχνία και παρά τα προβλήματα προχωρεί και βιομηχανοποιεί την παραγωγή κρουασάν και αλμυρών προϊόντων.
To 1986 εξαγοράζει το 50% της Chipita – η οποία μέχρι τότε παρήγαγε αλμυρά προϊόντα.
Τρία χρόνια αργότερα αποκτά τον πλήρη έλεγχο της Chipita SA. Το 1990 προχωρά σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου 330 εκατ. δρχ και δημιουργεί τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις στην Λαμία.
Αντλεί κεφάλαια το 1994 καθώς την εισάγει στο ελληνικό χρηματιστήριο.
Ακολουθούν εξαγορές, όπως του κλάδου τυποιημένου κρουασάν της Star Food σε Πολωνία και Ρουμανία.
Οι παραπάνω κλάδοι ανήκαν στην ελληνική επιχειρηματική οικογένεια Mιτζάλη η οποία είχε γράψει την δική της ιστορία στην Ελλάδα (Τasty), ωστόσο ο κ. Θεοδωρόπουλος σιγά- σιγά “έκτιζε” το δίκτυο της Chipita στο εξωτερικό.
Ειδικότερα, τέτοιου είδους εξαγορές φανερώνουν την στρατηγική εξάπλωσης του κ. Θεοδωρόπουλου.
Ενω η εταιρεία αναπτυσσόταν στην Ελλάδα, αποκτούσε παραγωγή και δίκτυο πωλήσεων σε Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη προκειμένου να αναπτυχθεί στις κύριες κατηγορίες προϊόντων (κρουασάν και bake rolls).
Aυτή ακριβώς την υπεραξία πληρώνει σήμερα η Mondelez η οποία θα επιχειρήσει να αναπτύξει και τις δικές της κατηγορίες προϊόντων, πάνω στο δίκτυο που έχει δημιουργήσει η Chipita.
Και στην ομάδα του κ. Θεοδωρόπουλου εκτός απο στελέχη marketing υπάρχουν και ικανότατα στελέχη οι οποίοι γνωρίζουν καλύτερα απο τον καθένα τις εξαγορές καθώς έχουν εργαστεί σε private equity.
Ο επιχειρηματίας, απο τα πρώτα του βήματα έχει μάθει πως στήνεται μια βιομηχανική παραγωγή, αλλά και τι αξία διαθέτουν οι παραγωγικές μονάδες καθώς και οι μπράντες τις οποίες αποκτά κανείς εξαγοράζοντας επιχειρήσεις.
Την δεκαετία του 2000, όπως προαναφέρθηκε, ακολουθεί μια επιθετική πολιτική στα Βαλκάνια προχωρώντας σε εξαγορές εταιρειών σνάκς με παρουσία σε Βαλκάνια και Κύπρο, ενω έχει ξεκινήσει παραγωγή σε Πορτογαλία και Αίγυπτο με τοπικές συνεργασίες.
Ο ίδιος εντυπωσιάζει στελέχη της βιομηχανίας σνάκς στα βαλκάνια οι οποίοι τον παρακολουθούσαν αποσβολωμένοι να δίνει εντολές απο το τηλέφωνο προκειμένου να σταματήσει η παραγωγή της Chipita σ ένα εργοστάσιο!
Στην συνέχεια ,μαζί με τον επιχειρηματία κ. Δημήτρη Δασκαλόπουλο προχωρούν στην συνένωση της ΔΕΛΤΑ και της Chipita δημιουργώντας την Vivartia η οποία πωλήθηκε το 2007 έναντι 550 εκατ. ευρώ στην Vivartia το 2007 και το 2010 ο ίδιος επιχειρηματίας μαζί με την οικογένεια Olyan εξαγοράζει την Chipita έναντι 730 εκατ. ευρώ.
Η διαρκής στήριξη απο την οικογένεια Olayan δεν ήταν τυχαία.
Έντεκα χρόνια μετά ο κ. Θεοδωρόπουλος και η ομάδα του επιτυγχάνει μια ακόμα συμφωνία υπερδιπλασιάζοντας το τίμημα της εξαγοράς του 2010, δίχως να υπολογίζονται τα μερίσματα.
Οι διαψεύσεις για την συμφωνία με την Mondelez – Το επόμενο βήμα
H συμφωνία με την Mondelez αποτελούσε ένα απο τα σήριαλ στην ελληνική επιχιερηματική σκηνή και όχι άδικα, διότι μια έτερη πολυεθνική η Pepsico – η οποία επίσης διαθέτει παρουσία στην Κεντρική Ανατολική Ευρώπη – διεκδικούσε την Chipita.
Τρια χρόνια πριν η Chipita διέψευδε τα περί πώλησης στην Mondelez ενω την ίδια εποχή η ελληνική εταιρεία είχε επιχειρήσει να εισάγει τις μετοχές της στο χρηματιστήριο του Λονδίνου, όπου θα δινόταν μια υψηλότερη αποτίμηση.
Τελικώς, με βάση τα όσα ανακοινώθηκαν χθες εκτός τη συμφωνίας μένει η Νίκας (τον έλεγχο της οποίας έχει θυγατρική της Chipita) καθώς και τα δικαιώματα μειοψηφίας στην Ινδία, περιοχή η οποία δεν ενδιαφέρει την αμερικανική πολυεθνική.
Η Νίκας, μετά απο δυο αυξήσεις κεφαλαίου έχει γυρίσει σε κερδοφορία και βρίσκεται στις πρώτες θέσεις αγοράς αλλαντικών.
Είναι σχεδόν βέβαιο ότι, ο κ. Θεοδωρόπουλος έχει ήδη σχεδιάσει το επόμενο βήμα για την Νίκας καθώς μιλούσε με Αμερικανούς fund managers οι οποίοι συμμετείχαν στις πρόσφατες αυξήσεις κεφαλαίου.
Δημήτρης Παφίλας
dpafilas@yahoo.com
wwww.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών